8. Т.Коломієць "Чоловічки",Л.Мовчун "Загадки",Н.Хаткіна "Веселі римики"

Про матеріал
Урок літературного читання до підручника "Літературне читання" (Савченко) Добір матеріалу до уроку стимулює учнів до активної читацької діяльності,розвиток естетичних почуттів,пізнавальних інтересів.
Перегляд файлу

Тема:

Роби добро – воно добром вернеться. Т.Коломієць «Чоловічки», Л.Мовчун «Загадки», Н.Хаткіна «Веселі римики»

Мета:

Поглибити знання учнів про життя і творчість               Т. Коломієць,  вчити  дітей правильно, виразно читати, аналізувати твір за змістом, зв’язно висловлювати свої думки, робити узагальнення, розвивати уміння  логічно розповідати, відшуковувати описи, роздуми;   добирати правильно рими, виховувати бажання вивчати рідну мову.

Обладнання:

Складова таблиця, таблиця із записом вірша з пропущеними буквами, ілюстрації виробів із жолудів, перелік запитань на таблиці.

Хід уроку

І. Організація класу

       Доброго ранку! – для всіх побажання.

         От і настала пора для читання.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

  • Поговоримо? Про що? Про різне. Про те, що добре  й добре не дуже. Щось відоме вам, а щось, можливо, і мені. Поговоримо про добро, доборе серце,  добрі справи. Чи все так добре в нашому життя, чи ні? І чому? А може, ви ще маленькі й не треба вам про це говорити? Чи вам і без добра  добре?
  • Як у звичайному можна побачити справжнє диво?

1. Читання вірша з пропущеними буквами

Ж.в.м  в  кр..н.  к.зк.,       Живем в країні казки,

Ч.р.вн.й св..т  д.вк.л.       Чарівний світ довкола.

Кр.г.вс.  м..  д.ш.             Кругом все має душу.

Н.в.  в.дкр..  шк.л.           Нове відкриє школа.

  • Як ви розумієте вислів «Кругом все має душу»?

2.  Гра «Склади слова»

  • Учні читають колонки складів, а тоді утворюють слова.

Сті             ні             

          чаш            ки

          бі               лий

           ряс            ні

           квіт           ки

  • Доберіть до цих слів рими.

3. Робота над  віршем «Біб-бобище». Дібрати риму.

            Жив у торбі на стіні

            На самісінькому  (дні)

Біб-бобище, мідяний лобище.

            Потім з чашки воду пив,

            Білий пагінець  … (пустив)

           У пухку ріллю  … (упав)

           Стебельцем зеленим … (став).

           Колихав рясні квітки,

           Пов’язав тугі  … (стручки).

           Недарма  його садив –

           Сто бобів мені родив

Біб-бобище, мідяний …. (лобище).

  • Що незвичайного побачив у звичайному бобі автор?
  • Що можете сказати про автора вірша?  (Був спостережливим, допитливим)

4. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Вірш «Біб-бобище» створила поетеса Тамара Коломієць.

1. Повідомлення про Тамару Коломієць.

     Т.Коломієць народилася в 1935 році. Мама тяжко працювала. Вихованням дівчинки займалася бабуся. Бабуся була релігійною, прислухалася до народної мудрості. Ці риси вона передала внучці. Неписьменна баба Ганна знала напам’ять майже весь «Кобзар» і часто його цитувала.

  • Який вірш цієї письменниці ви читали?  («Березень»)
  • Сьогодні ми познайомимося ще з одним віршем дитячої поетеси «Чоловічки». Щоб виготовити таких чоловічків нам потрібні плоди з якого дерева?

2. Відгадування загадки.

            Живе один батько й тисячі синів.

            Всім шапки справляє,

            А собі не має.  (Дуб і жолуді)

3. Робота з ілюстрацій ним матеріалом.

  • Розгляньте, яких кумедних чоловічків можна зробити з жолудів. Які матеріали ще потрібні? Чому, дивлячись на зображення цих чоловічків, ви посміхаєтесь?

IV. Мотивація пізнавальної діяльності

  • Прочитайте прислів’я

РОБИ

ДОБРО

ВОНО

ДОБРОМ

ВЕРНЕТЬСЯ

  • Як ви  його розумієте?
  • Про яку добру справу написала Т. Коломієць?

V. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення

1. Виразне читання вірша учителем.

  • Що вийшло з жолудів?
  • Де опинились вироби?
  • Яка мрія була в хлопчика?

2. Словникова робота

            Круглі           щічки

            загорілі         шапочки

            пружинки      білочубий

            хлопчисько   ніжки

  • Прочитайте слова, утворіть словосполучення. Знайдіть серед цих словосполучень порівняння.

3. Аналіз змісту вірша після повторного перечитування.

  • Де хлопчик взяв жолуді?
  • Як вони розповіли про хлопчика? Чому він їм здався химерним? Чому хлопчик утік?
  • Який настрій викликав вірш? Чому?
  • Чи доводилося вам розвеселяти хворого товариша? Що ви для цього робили?

4. Характеристика героїв за ілюстрацією.

  • Як художник зобразив дівчинку, чоловічків?
  • Який настрій у дівчинки?
  • Як поводяться чоловічки?
  • Який настрій передають кольори на малюнку? (Піднесений настрій, надію на те, що дівчинка скоро видужає)

5. Вправа «Робота в парах»

  • Прочитайте ще раз самостійно вірш і с кладіть понятійну таблицю «добре – погано»

ДОБРЕ

ПОГАНО

  •                Хлопчик дістав жолудів
  •                Зробив чоловічків
  •                Добре серце
  •                Хороший вчинок
  • Дівчинка хворіє
  • Не зайшов   до дівчинки
  • Якщо чоловічки опинились на підвіконні, значить хлопчик небезпечно себе поводив

Зачитування парами своїх таблиць.

6. Фізкультхвилинка.

  Стій рівненько, опустивши руки,

  Прямо спину й голову тримай.

  Повторюй рухи за мною.

  (Виконання різних вправ).

7. Гра «Живий предмет»

  • Які слова використала Тамара Коломієць, щоб цей вірш став Схожим на казку?
  • СпробуЙмо далі «оживити» цих чоловічків і розповісти про їхнє життя, які проблеми можуть бути які відносини з дівчинкою.
  • Який характер у чоловічка?
  • Що любить?
  • З ким дружить?
  • Які стосунки з іншими членами сім’ї?
  • Чого він боїться?
  • Про що мріє?

8. Опрацювання загадок Лесі Мовчун.

  • Знайдіть пари слів, що римуються. Назвіть їх. Додайте до кожної пари власне римоване слово.

9. Робота над «Веселими римиками» Н.Хаткіної

  • Чому вірш носить таку назву?
  • Що можете сказати про людину, яка «написала такі веселі рядки»?

10. Вправа «Закінчи рядок» 

  • У деяких рядках її звуть сестриця,

А в наших лісах вона просто  … (Лисиця)

  • На городі у бабусі

Всю капусту з’їли  … (Густ)

  • Довга шия в гусака,

А голки – у … (Їжака)

  • Хвіст пухнастий у лисички,

Дзьоб маленький у  … (Синички)

  • Сніжком прикрашені гілки,

На небі мерехтять  … (Зірки)

11. Вправа «Віднови рядки вірша»

           Чогось мені не весело  (1)

           Він дивиться розумно  (4)

           Але мені з ним сумно  (3)

           Хоч маю дома песика  (2)

  • Яку пораду можна дати  хлопчику?

VI. Підсумок уроку

1. Читання вірша

            Не залежить доброта від росту,

            Не залежить доброта від віку

            Доброта з роками не старіє,

            Доброта, як сонце гріє!

2. Вправа «Незакінчене речення»

  • Сьогоднішній урок навчив мене 
  • Це рішення я прийняв тому, що 
  • Прочитаний вірш спонукає мене до 
  • Найцікавішим завданням на сьогоднішньому уроці було …

VIІ. Домашнє завдання

       Виразно читати. Спробувати продовжити діалог дівчинки з чоловічками.

 

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
2601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку