9 кл_УМ_Контрольна робота №1. Пряма й непряма мова. Цитата. Діалог. Складносурядне речення. І варіант

Про матеріал
Контрольна робота складається із 2 варіантів. У кожному з них по 38 питань (34 з вибором однієї відповіді з чотирьох запропонованих; 4 на встановлення відповідностей). Завдання наближені до формату НМТ/ЗНО.
Перегляд файлу

9 кл_УМ_Контрольна робота №1. Пряма й непряма мова. Цитата. Діалог. Складносурядне речення

І варіант

 

Прочитайте текст і виконайте завдання 1-5.

(1)У давньогрецького лікаря Асклепія (Ескулапа) було дві доньки – панацея та Гігія. (2) Вони мали дар зцілення, і допомагали батькові в лікуванні. (3) Самовпевнена Панацея вважала себе всесильною й хвалилася Я можу знайти єдині ліки, які позбавлять від усіх хвороб. (4)А скромна Гігія казала, що такого засобу не може бути. (5) Боги дали людині Розум, Волю, Пам’ять, щоб вона могла себе порятувати в непередбачуваних  обставинах. (6) Так і пішли сестри різними шляхами. (7) Досі Панацея шукає один-єдиний засіб від усіх недугів ….і Гігія дбає про фізичне та духовне здоров’я людства.

1.Пряму мову використано в реченні

А. першому            Б. другому           В. третьому               Г. четвертому

2. Непряму мову використано в реченні

А. першому               Б. другому          В. третьому     Г. четвертому

3. На місці крапок (речення 7) має бути

А. тире        Б. кома         В. крапка з комою     Г. жоден розділовий знак

4. Складносурядним є речення

А. перше     Б. друге        В. п’яте              Г. сьоме

5. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А. першому            Б. другому                В. третьому                      Г. четвертому

6. Виберіть варіант, який є закінченням визначення.

Чуже мовлення, передане дослівно, без змін, називається…

А) прямою мовою;     В) діалогом;             Б) непрямою мовою;         Г) цитатою.

7. Складносурядним  є речення

А. Хто рано встає, тому Бог дає.          Б. Люблю весну, та хто її не любить…

В. А я, молода дівчина, та й горя зазнала…

Г. Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня.

8. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення                Місяць сходив…вибрати

А. і заливав сріблом увесь простір.

Б. коли всі ми вийшли надвір.

В. і зорі засівали все небо.

Г. зорі сяяли, як діаманти.

9. Розділовий сполучник поєднує частини складносурядного речення

А. Білим молоком укривають весну сади, а весна в них запалює вишні.

Б. Або їдемо зараз стоячи, або чекатимемо  на наступну маршрутку.

В. П’янкий бузок над спраглим серцем, і враз – симфонія дощу.

Г. Я звала радість на пораду, але прийшла чомусь журба.

10. Частини речення Натискаєш на кнопку всередині – і двері відчиняються виражають

А. причиново-наслідкові зв’язки          Б. одночасність подій

В. протиставлення                            Г. зіставлення

11. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення

А. Пройшла гроза і знову літня проза.

Б. І небо теплотою глибиніє і радість наливається в серця.

В. Малює літо вранішнє вікно і відбивають пустку скляні двері.

Г. Сміється річки сяюча блакить і гомонить під вербами малеча.

12. Коми не треба ставити між частинами складносурядного речення

А. В мене була лиш мати та був іще сивий дід.

Б. Дідусь мов живий і здоровий і ніби немає війни.

В. Бур’ян глушив жоржини біля хати і в генах щось взялося за косу.

Г. Знову нам з далини поїзди прокричать і простукають швидко колеса.

13. При заміні прямої мови непрямою допущено помилку в реченні

А Мати повідомила донечці, що в табір та поїде в серпні.

Б Софійка міркувала, що найяскравішим козаком є Кирило Тур.

В Мій друг повторює,  ви одійдіть за хату, а ми виліземо. 

Г Марія Олексіївна запитала в нас , хто не виконав домашнє завдання.

14. Правильно розставлено розділові знаки в реченні

А «Чого зажурився, мій любий козаче» . - питає дівчина вродлива.

Б «Прощай, Самсоне! – крикнула зрадлива,– Ти думав, що для тебе я забуду родину?»

В «А це ти, Максиме? - зрадів Карпо, дивлячись у вікно.– Заходь, заходь!»

Г «Ніщо так не красить людину, як натхнення» - подумала Ярославна.

15. Пунктуаційну помилку допущено в рядку

А – Така та наша славна Україна, – твердить хлопчина  в умі.

Б – Справа – дивна дівчина, – погладив себе козак, – годі її збагнути.

В – Добрий кінь, – кажуть козаки, – День біжить, а три лежить.

Г – Здоров, мій гнідий! – каже козак, погладжуючи  гнучку шию коня.

16. Позначте складносурядне речення.

 А Присівши на порозі і схиливши над ним голову, зажурено спочиває ненька.

 Б Багато  дорога  може розповісти допитливому серцю, навіяти і радість, і журу, воскресити в пам’яті давні перекази, бувальщини, легенди.

 В Якось по тих краях їздила депутація з Петербурга, яка відбирала співаків для царського хору.

 Г Мелькає скупана зливою зелень,і  сивіють величезні листки папороті, обтяжені краплистою росою.

17. Складносурядним є речення

А Карі Марусині очі ніби дратували нерви, не сходили з думки, проганяли сон із його очей.

Б По обіді найняли здорового дуба й два човни, бо компанія була чимала, і зараз по обіді попливли вгору Дніпром до Вишгорода.

В Ломицький заплющив очі і силкувався заснути, а сон його не брав.

Г Надивившись на чудовий вечірній вигляд, ми зійшли з гори на самий берег і посідали під кручею на широкому пороні, що стояв у березі.

18. Складносурядним є речення

А У листі майнули чорні брови, червоні повні губи, блиснули ясні подовжасті карі очі.

Б На південь сизіли гори, а на горах було видно Київ, що неначе потопав в легкій прозорій імлі.

В Трохи згодом над чорною хмарою лісу за Дніпром почало ясніти і червоніти, ніби десь далеко займалась пожежа.

Г Забудування неясно мріли в сизій далечі, а над ними були розкидані ніби золоті букети.

19. Кому НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення

А Де-не-де попадався під ноги безсмертник і стирчали біляві пухнасті вінички тирси.

Б Старий чарівник усміхнувся, замислився трохи і вдарив обіруч і гучно поринули хвилі співучі.

В Яскраві мальви цвіли по обійстях та по узбіччю дороги і їхні гарячі пелюстки нагадували дівочі щоки.

Г А сонце лляло у проскороджений ґрунт струмки розбухлого тепла і воно скроплювало насіння.

20. Кому НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Чистим вогнем палахкотить сухе галуззя і в його відсвітах рухаються важкі й незграбні людські тіні.

Б Кукурікали півні на рушниках і од їхнього мовчазною співу дзвеніло у вухах.

В На стежках уже підсихав грунт і схили зарябіли масними латками ріллі.

Г Лиш де-не-де купками чи самотою тремтіли на гілках листки і вітер смикав та обдирав їх.

21. Кому треба поставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)

А Тут запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі.

Б Тепер знову ми над морем і наші очі бродять по синій пустелі.

В Безгомінням цвіте її очей блакить і в садах під вітром синім багряний плащ її шумить.

Г Уже осені кругом передчуття і павутиння срібно простяглося між саду віт.

22. Кому треба поставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)

А Тобі одній в моєму храмі дивно пливуть молитви і горять огні.

Б Пливуть човни на вольних водах і зеленіють береги.

В Серед села лиснів широкий ставок і чорніла довга гребля.

Г В день такий розцвітає весна на землі і земля убирається зрання.

23. Кому треба поставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)

А Уже стигнуть спасівки й ренет і місяць присідає до столу.

Б Де той тайфун і який він?

В Правда підборіддя її дуже виткнулось уперед і ніс насунувся на самі губи.

Г Шипшина вбралась у коралове намисто і літо бабине вплелось між намистин.

24. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Десь кличе щастя дальній спів дівочий і у ставку відбився молодик.

Б Дай людині владу і вона себе покаже.

В І вже бреде сліпий кобзар і Гонта кличе на пожар Кавказькі гори в млу повиті.

Г Він перший за свою любов тяжкі дістав кайдани але до скону їй служив без зради й без омани.

25. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення

А Рвонулось дерево і брила піднялась.

Б Сміливі кують душу без вагання і з часом їм підкорюється світ.

В У дворі під старою сосною горіло багаття і варилась у старовинному чумацькому казанку вечеря.

Г За лісом дим підвівся по спіралі і ти ображена застигла у вікні. 

26. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення

А Чи це буття принижує людину чи ми себе принижуємо самі?

Б А десь цвіли сади і дивно пахли трави.

В То сніг кружляє то цвіт рожевий має то в золоті яскріє далина.

Г Сінешні двері розчинилися  і висунулася кочерга.

27. Тире НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Вдарю я по хвилі золотим веслом й зашумлять похилі верби над піском.

Б Заснули доли і полонина в тиші спить.

В А пройдуть весни і гаряче літо похилить кленів ковану красу.

Г Торкає вітер пальцем колосочки й вони дзвенять.

Д Хвилина ще і мрії всі здійсняться.

28. Тире НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення

А Пропало літо й осінь одсмутніла в дощах солоних.

Б Ударив дятел міцно по корі ще раз ударив і луна горою пішла, пішла.

В Віддощила розлука і я знов з тобою, моя Україно.

Г Вивчай і шлях розвесниться до мови української.

Д Почую мелодію вічну, єдину і в горлі клубок залоскоче.

29. Тире НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення

А Рясніє цвітом кущ і все яснішає.

Б Вона сміється і навкруг мов сонечко сіяє.

В Торкнешся хвіртки і заплаче в тобі дитяче щось дитяче.

Г Давно Шевченко серцем пломенів але ще й досі кожен припадає до джерела його вогненних слів.

30. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Удалині синіли гори… вибрати

А повиті прозорою поволокою.

Б і долини, вкриті туманом.

В біля яких уже побілів край неба.

Г а над степом нависло посіріле небо.

31. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ще квітнуть зорі… вибрати

А зазираючи в дзеркало ріки.

Б світить білолиций.

В і в діброві соловейко спів не починає.

Г і крадькома з-за хмари виглядають.

32. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення У лісі завжди панує особлива атмосфера…вибрати

А яка дарує відчуття повного спокою й умиротворення.

Б у ній знаходять своє натхнення поети й художники.

В і ти відчуваєш себе частиною цього маленького всесвіту.

Г і неповторна мелодія, зіткана з мільйонів голосів.

33. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Світ польових квітів різноманітний…вибрати

А і цю неймовірну красу можна побачити на картинах Катерини Білокур.

Б і надзвичайно чаруючий, ваблячий.

В тому хочеться бігти в поле й насолоджуватися їх ароматом.

Г від їх аромату забуваєш про всі свої проблеми.

34. Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А другому Б третьому В четвертому Г п'ятому

35. Установіть відповідність.   


 1. Кома     

2. Тире   

3 Нічого не ставимо

 

 

 

 

А. Ми всі за характером різні …і смаки не однакові в нас.

Б. Вдалині хиталися дерева … і синів задуманий прибій.

В. Ураз труснуло всю світобудову … і тиша впала на свічадо плес.


36. Установіть відповідність.

1. «П, - а:- П».      2. «П, - а. – П».       3. «П, - а, - п».          4. А: «П!»

А. Ти тікаєш день за днем ти благаєш Все віддайте.

Б. Закони одні але люди чомусь не надто ними переймаються промайнула в голові дівчини думка Найчастіше навпаки.

В. Прочитайте останню главу сказав Сашко й докинув Там багато повчального знайдеш.

Г. Віра хлопчику озвався Перун це вміння бачити далі аніж той хто не вірить.

Д. На чужину на чужину на чужину вистукують розмірено колеса.

 

37. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1тире при відокремленому означенні

2тире в складносурядному реченні

3тире при одноріднихчленах речення

4тире між підметом і присудком

 

 

 

Приклад:

А Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

Б Печаль пече — гаряча і нестримна.

В Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій.

Г Непереможна безборонність — твій меч єдиний і єдиний щит.

Д На річці, у лісі, на полі — усюди німа тиша.


 

38. Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1складносурядне

2складнопідрядне

3безсполучникове

4з різними видами зв’язку

 

Приклад речення:

А Оглядове колесо – неодмінний атрибут багатьох парків розваг, а також інших місць відпочинку по всьому світу.

Б «Лондонське око» – одне з найвищих у світі (135 метрів) оглядових коліс, із верхівки якого столицю Великої Британії видно як на долоні.

В Колесо має тридцять дві кабінки, місткістю аж 25 осіб кожна, проте ці повітряні «вагончики» обладнані надійними замками та є абсолютно безпечними.

Г Кількість кабінок є символічною: навколо Лондона є тридцять два містечка; до речі, один оберт колеса триває також тридцять дві хвилини.

Д Охочих помилуватися містом з висоти пташиного польоту не бракує, тому прибирають цей об’єкт лише вночі, а вдень туристи насолоджуються атракціоном.


 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 липня 2023
Переглядів
3270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку