Пропоную вашій увазі контрольну роботу для дев'ятого класу "Складне речення. Смислові зв'язки між частинами" у двох варіантах. Сподіваюся, що запропонований матеріал сподобається педагогам та допоможе у підготовці до уроку.
9 клас
Складне речення. Смислові зв'язки між частинами
складносурядного речення
Варіант 1
І рівень (3 б)
1. Указати складне речення.
А Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.
Б На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці, пахло прив'ялим духом полину.
В Дівчата прали починки, вишивали, готували сорочки на придане.
Г На вечірньому небі потьмяніли і щезли сріблясті зірки.
2. Указати складносурядне речення із зіставним сполучником.
А Город копати було ще рано, та Миколка наточив рашпилем лопату, набив на граблі нового держака та й пішов згрібати під яблунями торішнє листя.
Б І на цих високих пам'ятниках спочивають не тільки запізнілі перелітні птахи, а й, здається, у надвечірніх сутінках дрімають обважнілі хмари.
В На грядках червоно виблискують, а в борознах біліє опалий цвіт.
Г Національна своєрідність зближує нації, а не роз'єднує їх.
3. Указати речення із безсполучниковим зв'язком.
А Сонце вже сховалося, зі сходу наповзають тихі сутінки, рівно куриться димок на погоду.
Б Орда просувалась і просувалась, бо вона хотіла накрити чорними крилами Україну.
В Нестор ціпенів від страху, притулившись чолом до шибки, та відірвати погляду від вулиці не міг.
Г Хто своє носить, той чужого не просить.
ІІ рівень (3 б)
Доповнити речення.
4. Складне речення відрізняється від простого тим, що …
5. Складносурядне речення, це речення …
6. Розділові сполучники: …
ІІІ рівень (6 б)
7. Записати речення. Підкреслити граматичні основи. Позначити межі речень. Вказати сполучник (якщо є). Поставити пропущені розділові знаки. Дати реченню характеристику.
1) Копита відбивали чіткий ритм і збуджений ти ритмом він навмисне прискорював біг.
2) Традиційної охайності української садиби ми ще не втратили та ця хатина прямо-таки випромінювала дбайливість господаря.
3) Чи то тільки здавалося мені чи то я чув голос свого далекого родича.
4) Летять журавлі курличуть тужливу пісню.
5) Ніхто з присутніх не згадував сумних історій бо це трапезування мало очистити всіх і об'єднати.
6) На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці пахло прив'ялим духом полину.
9 клас
Складне речення. Смислові зв'язки між частинами
складносурядного речення
Варіант 2
І рівень (3 б)
1. Указати складне речення.
А Шибки, мов у пропасниці, тремтять від ревиська моторів, і стіни так само вібрують.
Б Климко повернувся до куреня, узяв плащ-палатку і, зціпивши зуби, одірвав од неї чималий клапоть.
В По небу покотився невидимий грім і впав десь поблизу, за лісом.
Г Він пострибає і, розуміється, злякається й почне плакати.
2. Указати складносурядне речення із розділовим сполучником.
А Можливо, не тільки лісник, а й школярі-юннати навідувалися сюди та ще в інші знайомі їм лісництва.
Б Чи то сон недоспаний напосідав, чи то сумно, чи то тужно, як по якій утраті.
В Сіре повітря між вечором і ніччю текло собі яром до лісу, і в тому повітрі над Сашком летіла чи то сорока, чи інший хтось.
Г Ніхто з присутніх не згадував сумних історій, бо це зустріч мала всіх об'єднати.
3. Указати речення із підрядним зв'язком.
А Вітру не морі не було, проте клекотав сильний прибій.
Б Орда просувалась і просувалась, бо вона хотіла накрити чорними крилами Україну.
В Нестор ціпенів від страху, притулившись чолом до шибки, та відірвати погляду від вулиці не міг.
Г Чи то березень зненацька нагадав мені минуле, чи то мені стало шкода моїх весен.
ІІ рівень (3 б)
Доповнити речення.
4. Складне сполучникове речення відрізняється від безсполучникового тим, що …
5. Складнопідрядне речення – це речення …
6. Єднальні сполучники: …
ІІІ рівень (6 б)
7. Записати речення. Підкреслити граматичні основи. Позначити межі речень. Вказати сполучник (якщо є). Поставити пропущені розділові знаки. Дати реченню характеристику.
1) На грядках червоно виблискують скиби а в борознах біліє опалий лист.
2) Сиджу і слухаю як народжується вітер.
3) І так мені хочеться піти в лісову далечінь побачити з якогось незнайомого берега отих лебедів подивитись на їхні співучі крила.
4) День спадає і таємничий вечір рожевою млою тихо спускається з неба.
5) То по полю я б хотів чорним вихором летіти то мавок серед лісів я б ловив на зойк трембіти.
6) Темне небо лежало хмара ходила навкісна шуміли тополі.