А. Дімаров «Для чого людині серце»

Про матеріал

Тема: «Раз добром зігріте, наше серце вік не прохолоне»

А. Дімаров «Для чого людині серце»

3 клас

Мета: продовжити знайомство дітей з жанром літературної казки; формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом; вчити самостійно визначати завдання уроку, головну думку і персонажів твору; розвивати мову і мислення дітей; збагачувати їх новими словами; виховувати прагнення робити добро, співчувати до ближнього.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Тягур Тетяна Іванівна,

                                                              учитель початкових класів

                                                    вищої категорії, вчитель-методист

                                                    Зеленогайської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                                        Миколаївської районної ради

                                                               Миколаївської області

 

 

 

 

 

 

Тема «Раз добром зігріте, наше серце вік не прохолоне»

            А. Дімаров «Для чого людині серце»

 

Мета: продовжити знайомство дітей з жанром літературної казки; формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом; вчити самостійно визначати завдання уроку, головну думку і персонажів твору; розвивати мову і мислення дітей; збагачувати їх новими словами; виховувати прагнення робити добро, співчувати до ближнього.

 

Обладнання:  макет дерев’яного чоловічка, малюнки сердець і виразів обличчя, модель ідеального серця, сигнальні картки, індивідуальні картки,  таблиці з читання, малюнковий план уроку, аудіозапис пульсації людського серця, аудіозапис пісні «Дорогою добра»,  мультфільм «Дерев’яні чоловічки», комп’ютер, презентація до уроку

 

Тип уроку: урок відкриття нових знань

 

Девіз уроку:  «Душу і серце в роботу вклади.

                           Кожну хвилину уроку бережи»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І Організаційний момент

Станьте, діти, підтягніться,

Одне одному всміхніться

 На урок старанність не забудьте взяти.

Сідайте тихенько, почнемо працювати.

 

Девіз уроку «Душу і серце в роботу вклади.

                       Кожну хвилину уроку бережи.»

 

ІІ Повідомлення теми і мети уроку

 

- Сьогодні в ефір виходить дитяча передача «Я хочу сказати своє слово». Пропоную вам ознайомитися із сценарієм передачі (планом уроку):

  • Реклама передачі
  • Робота в «Комп’ютерній студії»
  • Рекламний ролик
  • «Інформаційна студія»
  • Довідкове бюро «Інтерв’ю»
  •  Музична пауза
  • Робота у «Студії обговорень»
  • «Карта успіху»
  • Підсумок

 

- Фіксувати свої досягнення, під час проведення передачі, ви будете у «Картах успіху».

 

Реклама передачі

 

Передача має бути:

Ми будемо:

цікавою

уважними

незвичайною

активними

навчальною

кмітливими

 

  • Я рада всіх вітати у нашій студії.
  • Я режисер цієї передачі, а ви – постійні ведучі, диктори, кореспонденти.
  • Професія диктора, кореспондента чи то журналіста дуже цікава, важлива, але не з легких. Ці люди спілкуються з великою аудиторією, тому вони завжди працюють над своєю вимовою. Мова повинна бути багатою, виразною, грамотною, в певній мірі емоційною, а вимова чіткою. Тож ми з вами завітаємо в «Комп’ютерну студію», в якій попрацюємо над вимовою і своєю дикцією.

 

Робота в «Комп’ютерній студії»

 

1) Фронтальна зарядка ( Слайд )

 

Жук літає угорі,

І дзижчить: «Жу-жу».

Вуж сховався у норі

І шипить: «Шу – шу».

Шелестить трава: «Ша-ша».

Пилка дзенькає: «Дза-дза».

Краплі падають: «Дінь-дінь».

Різних звуків – повний дім.

 

2) Вчимося ловко мовить скоромовку ( з дотриманням відповідного виразу обличчя)

- Щоб язичок був слухняним, попрацюємо над скоромовками (Слайд  )

 

Сум             В ямі не спиться вусатому сому, 

                    Сому вусатому сумно самому.

 

Злість          Бурі бобри брід перебрели,

                    Забули бобри забрати торби.

 

Хвастливість       Пугач хвалиться пінгвіну:

                             «Півень дав мені пірїну,

                              Причеплю, причепурюся,

                              Потім паві покажуся.»

 

Веселість      От Кіндрат, так Кіндрат

                       Зуб зламав об шоколад.

Рекламний ролик

 

1. Індивідуальна робота за картками «Роздивись, пригадай» (4 учні)

 

  • Пригадайте, про яку скоромовку йдеться на малюнку. Запишіть скоромовку.

 

2. Індивідуальна робота за карткою «Переплутались рядки, ти їх швидше віднови!» ( 1 учень)

 

  • Відновити послідовність рядків так, щоб вийшов віршик.

 

__1__    У півника – когутика

__4__    Два круті горбочки.

__3__    А на спині в верблюдка

__2__    В шпорах чобіточки.

 

3. Перевірка індивідуальної роботи

 

4. Читання за таблицями. Практичні завдання «Пошук пропущеної літери»

 

  • Складіть речення. Замалюйте стрілки, які з’єднують його слова. В словах поставити пропущені літери.

 

  (В.Б.Едігей «Читання без нудьги», с. 195 № 6 -7)

 

- Пояснити зміст прислів’їв:

№ 6 – «Вчення – світ, а невчення – тьма»

№ 7 – «Книга вчить, як на світі жить»

 

  • А хто з вас дружить з книгами? (всі, ведуть щоденники читача)
  • Що читаєте?(Вірші, оповідання, казки)

 

 

 

 

 

ІІ. Етап підготовки учнів до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу

 

«Інформаційна студія»

 

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У казку ми зробимо ще один крок.

А з казкою ми зустрічались не раз,

І знову вона завітала до нас.

В казках є завжди перешкоди та знаю,

Що їх для кмітливих дітей не буває.

 

  • Ми з вами сходні починаємо вивчати новий розділ –

те  ні  Лі  тур  ра     ки  каз

 

  • Які казки називаються літературними? (Казки написані автором)
  • Як називають автора, який складає казки? (Казкар)
  • Що таке казка? (Це оповідання про незвичайні, часом фантастичні події)

 

Інтерактивна вправа «Сенкан» (за таблицею – зразком)

 

  • Діти, давайте спробуємо згадати все, що ми знаємо про казку і скласти про неї сенкан.

                          Казка

                          Цікава, чарівна

                          Виховує, навчає, захоплює

                          Всі діти люблять казки.

                          Оповідка

 

- Сьогодні до нас на передачу завітав ось цей дерев’яний чоловічок з казкового лісу. А прийшов тому, що йому дуже хочеться стати справжньою людиною. Його друг, такий самий дерев’яний чоловічок, сказав йому секрет, що для цього потрібно, але він його забув. Давайте дозволимо йому залишитись на уроці разом з нами. Можливо, він і пригадає.

 

 

- Тема нашого уроку записана на дошці:

«Раз добром зігріте, наше … вік не прохолоне»

  • Якого слова, на вашу думку, не вистачає? (Серце)

 

(Якщо діти не здогадаються, загадую загадку)

 

Все життя воно в нас б’ється

Бува радіє, бува сміється,

Інколи плаче, часом сумує,

Світить, як сонце і всіх нас дивує.

Здогадалися вже, що це?

Це людське гаряче … (серце).

 

  • Це слово буде основним на нашому уроці.
  • А що ви знаєте про серце? (Це орган тіла людини)
  • Стисніть свою ліву долоньку в кулачок – ось таке завбільшки ваше серденько. А тепер давайте послухаємо як б’ється наше серце.

(Показую модель ідеального серця і включаю аудіозапис серцебиття)

 

«Гронування»

  • Назвіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «серце».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Душа, почуття, людина, орган, життя, любов, добро, радість, двигун, кров…)

  • Ось скільки різних асоціацій у вас виникло. Я можу додати ще…
  • Діти, а чому ви пов’язали слово «серце» зі словом «життя»? (Бо доки б’ється серце, доти людина живе)
  • Що станеться з людиною, якщо її серце раптом перестане битись? (Вона помре)
  • Так, на жаль, як тільки зупиняється серце людини, вона перестає існувати.

 

«Обери позицію»

- А от мені цікаво дізнатись: якби вчені винайшли таке штучне серце, яке б працювало вічно, тоді і люди б ніколи не помирали? Може так би було краще…Як ви думаєте?

 

- Піднесіть червону картку ті, хто вважає, що краще жити вічно зі штучним серцем. А синю - ті хто думає, що краще жити зі справжнім людським серцем стільки, скільки воно зможе працювати.

 

-Добре. Я зрозуміла вашу позицію. Можливо, хтось із вас змінить свою думку протягом уроку, бо ми сьогодні будемо читати казку «Для чого людині серце» Написав її Анатолій Андрійович Дімаров.  

 

 

III Етап засвоєння нових знань

 

Довідкове бюро «Інтерв’ю»

 

  • Наші кореспонденти підготували біографічну довідку про Анатолія Андрійовича Дімарова.

 

 Розповідь про автора

1-й уч. - Анатолій Дімаров народився 5 травня 1922 року в місті Миргороді на Полтавщині в сім’ї хлібороба. За своє життя письменник відчув на собі і жахи голодомору, і  біль Великої Вітчизняної війни.

2-й уч. - З перших днів війни він пішов на фронт. Був поранений, а потім контужений. Після одужання потрапив в окупацію і став командиром партизанського загону. А зараз, у мирний час, пише про те, що пережив.

- Серед його книг є і твори для дітей. Один з них - казку «Для чого людині серце», ми і будемо сьогодні читати.

 

 «Очікування»

 

- Як ви думаєте, про що може йтись у казці з такою назвою?

-А чого кожен із вас чекає від уроку?

 Хто очікує на уроці отримати нові знання - покажіть картку червоного кольору.

 Якщо чекаєте цікавого спілкування - зелену.

 Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення - синю.

 А хто ще не визначився - жовту.

- Мені приємно, що майже всі очікують отримати нові знання, тому пропоную вам ознайомитись із завданнями уроку. 

 

           З  Н А Т И:

         В М І Т И :

      Ц І Н У В А Т И :

- відомості про автора;

- зміст твору;

- головних персонажів;

- основну думку твору;

 

-

-

-

 

         ?       

 

- Сформулюйте , що ви повинні вміти робити протягом уроку.(Вміти давати відповіді за змістом тексту, називати головних персонажів казки,давати оцінку їх вчинкам, визначати тему і головну думку твору)

 

- Ну а що слід цінувати,ви визначите на уроці.

 

Словникова робота. Гра «Стріляй влучно»   

 

 -А зараз зясуємо значення деяких слів, щоб краще зрозуміти зміст казки. Звернемося до наших помічників. Знайдіть до слів першого стовпчика відповідне значення у другому стовпчику.

 

 

племя                                                    здивовано

дошкулити                                             з одного племені

вражено                                                  не роздумуючи

ринуться                                                  рідня,народ спільного походження

не вагаючись                                           завдати шкоди,заморозити

одноплемінників                                     кинуться

безпорадно                                                тліти,слабо горіти

у  розпачі                                                   визначаючи чиїсь дії правильними

схвально                                                   безпомічно

жевріти                                                     у стані безнадійності

 

Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»

 (Після кожної частини учням ставиться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується, перевіряються (справдились чи не справдились очікування)

 

Первинне сприйняття тексту

 

1 частина - читає вчитель

 

 (Запитання за змістом )

- Де жили дерев’яні чоловічки?

- Чому вони не знали ніяких почуттів?

- Кого вони побачили?

 

2 частина (діалог) - читають 3 підготовлені учні

 

(Передбачення змісту казки далі):

- А що було далі, як ви думаєте? (Роздуми учнів)

 

3 частина – читання за «сердечками»

 

- Я починаю читати, а продовжувати буде той, кому я покладу на парту оце серце. Стежте і запамятовуйте.

 

 

4 частина – читання прийомом «Весела абетка»

(Починають читати текст учні, чиє прізвище (ім’я)починається з літери «Г». Після того, як вони прочитають абзац, вчитель називає іншу букву. Читає наступна група)

Читання парами:

«Г» - Герасимчук, Грінечко

«А» - Алєксандрова, Антипова

 

Перевірка первинного сприйняття

- Що вам сподобалось у казці?

- Що не сподобалось?(Що деревяний чоловічок загинув)

- Що вразило?(Серця зберігались в банках і їх давали людям; чоловічок не пошкодував свого життя заради спасіння хлопчика)

- Чиї очікування збіглись зі змістом?

- Які персонажі нам зустрілися?(Дерев’яні чоловічки,дівчинка, лікар, хлопчик)

- Як ви зрозуміли, що ж потрібно чоловічкові, щоб стати справжньою людиною?(Мати серце)

-Можливо, це і є те слово, яке забув наш гість?

- Але ж ми почули, що серця бувають різні. Давайте не поспішати , бо це дуже важливий вибір, адже серце дається людині одне на все життя. Звернемось до казки.

Перевіримо, як ви зрозуміли зміст прочитаного.

Тест

1)Племя деревяних чоловічків жило:

    а )в лісі;

    б )в печері;

    в ) в місті.

2) Що здивувало чоловічків в дівчинці?

      а)  одяг дівчинки;

      б) сльози дівчинки;

      в) колір волосся дівчинки.

3) Чому плакала дівчинка?

     а) бо її образили деревяні чоловічки;    

    б)бо вона загубила свою іграшку.

     в) бо вона заблукала в лісі;

4) Ч ому дівчинка і деревяний чоловічок пішли до лікаря?

     а) щоб попросити ліки;

     б) щоб попросити серце;

      в) щоб перевірити стан здоровя;

5) Яке серце обрав собі чоловічок?

      а) серце байдужої людини;

      б) серце злої людини;

      в) серце доброї людини.

6) Чому чоловічок згорів?

     а) бо потрапив у пожежу;

    б)бо теплом свого палаючого серця він зігрів хлопчика;

    в)бо у нього піднялась температура.

 

Взаємоперевірка

-А зараз поміняйтесь листочками з відповідями і перевірте правильність виконання завдання.

Правильні відповіді: а,б,в,б,в,б. 

 

 - За кожну правильну відповідь поставте по 1 балу.

- Хто отримав 6 балів? Хто-5?Хто - менше?

- В «Карті успіху» зазначте отримані бали.

 

Музична пауза

Фізкультхвилинка   (пісня «Дорогою добра»)

 

-Діти,  нещодавно до нашої студії принесли чудову пісню про один із скарбів людського серця. Пропоную зараз її послухати і водночас відпочити.

 

 V. Етап закріплення нових знань

 

Робота у студії обговорень

 

 Повторне читання ІІІ частини казки і її аналіз

 

-Знайдіть частину, в якій описано прихід до лікаря чоловічка і дівчинки.

Читання за картками (тихо – голосно, швидко – повільно і т.д.)

 -Яким було серце злої людини?(Воно було жовте і зморщене)

-А серце байдужої людини?(Блискуче,як пластмасова кулька)

- Чому воно зовсім не зносилося?(Бо воно стукотіло,  але нічого не відчувало)

-Яким було серце людини,  яка дбала тільки про себе?(Похмуре, сіре, важке, наче висічене з твердої каменюки.)

-А у доброї людини?(Велике і світле)

-Як змінилося життя чоловічка після того, як лікар дав йому серце доброї людини?(Він почав відчувати те, що відчуває людина.)

 

 

 

Читання IV частини прийомом «Бджілка»

(Читають, гудуть, як бджоли. )

-Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі?(Під високим дубом сидів нерухомо хлопчик.)

-Що могло статися з хлопчиком?(Він міг замерзнути)

-Що сталося із серцем чоловічка від розпачу?(Воно пройнялося жалем, спалахнуло і загорілося яскравим полум’ям.)

-Чи вдалося врятувати хлопчика?(Так, він зігрівся і пішов, навіть не зрозумівши, хто його врятував. )

-Що залишилось від дерев’яного чоловічка із добрим серцем?(Жевріючі вуглинки та обпалена голова з сумними очима)

-Прочитайте, чому його очі були сумними?(Бо йому було жаль інших деревяних чоловічків)

-Як ви розумієте останні слова героя казки?(Жаль, бо вони ніколи не пізнають ніяких почуттів)

-Чи можна вважати його героєм?(Так, бо він врятував життя хлопчику ціною свого життя)

-А як би , на вашу думку, склалося життя чоловічка, якби він обрав інше серце?( Він би був або байдужим, або злим, або таким, що дбав тільки про себе і тоді не врятував би хлопчика.)

 

Мовно-логічне завдання

 

-Діти, у вас на парті є «вузлики». (Вузлики лежать хаотично)

Давайте відтворимо послідовність казки - розкладіть їх по порядку.

  • Плем’я  дерев’яних чоловічків        (Слайд – перевірка)
  • Незвичайна гостя
  • Лікар,що міняє серця
  • Нелегкий вибір
  • Життя чоловічка з серцем
  • Полумяне серце зігріває хлопчика
  • Розгляньте всі малюнки до казки. Які епізоди на них зображено?
  • До яких пунктів плану відносяться ілюстрації до казки?

 

  1. й мал.. – 2 п. Незвичайна гостя
  2. й мал.. – 3 п. Лікар, що міняє серця
  3. й мал.. – 6 п. Полум’яне серце зігріває хлопчика

 

Самоперевірка                                                                                                          - Хто виконав завдання правильно - в свою «Карту успіху» додайте ще 3 бали. Хто помилився один раз - 2бали, хто двічі -  1 бал,а хто більше - нічого.

 

Стислий переказ частин казки

-Стисло перекажіть ту частину, яка вас найбільше схвилювала.

 

Технологія  «Вирішення проблем»

-Як ви вважаєте,чи правильно вчинив деревяний чоловічок?

 

Метод «Прес»

Я вважаю…

Тому, що…

 

- А як би вчинили ви?

-Яка людина могла б вчинити по-іншому ? (Зла, байдужа,егоїстична.)

- Яка тема цієї казки?( Як дерев’яний чоловічок отримав серце доброї людини і загинув, рятуючи життя хлопчика.)

- Яка її головна думка?(Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і ,навіть, жертвувати ним заради іншої людини)

- Чому цей твір можна назвати казкою?(Бо в ньому описано такі події, яких не могло відбуватися насправді.)

 

Перегляд фрагментів мультфільму «Дерев’яні чоловічки»

- Чим схожі мультфільм і казка?

 

- Час нашої передачі в ефірі добігає кінця.

- Давайте допоможемо нашому гостю обрати серце.

На дошці ви бачите різні серця і обличчя людей, яким вони належать. Давайте спробуємо зясувати де чиє серце.

 

То ж яке серце ви йому запропонуєте?

- Чому?

- Які скарби містить у собі серце доброї людини?(Добро, любов, співчуття, радість, щастя…)

-У вас на парті є маленьке серденько. Напишіть, який скарб ви йому даруєте.

( Діти пишуть на сердечках і вкладають у велике серце. Його прикріплюємо чоловічкові.)

-Я думаю, що з таким чудовим серцем деревяному чоловічкові буде дуже добре. Він пізнає багато чудових почуттів: радість,щастя, співчуття, любов…І щойно він повернеться у свій казковий ліс, то одразу оживе.

 

V. Етап рефлексії

- Ну а ми з вами повертаємось до наших почуттів.

 Що ж краще: жити зі справжнім серцем, здатним відчувати, стільки, скільки воно зможе битись, чи жити вічно з серцем без почуттів?

Синю картку піднесіть ті, хто вважає, що краще жити зі справжнім серцем, а червону-зі штучним.

Повернемось до завдань уроку. Чи впорались ми з ними?

-Що ж треба цінувати?( Скарби людського серця)

 

Оцінювання

-Молодці, діти,ви добре попрацювали сьогодні на уроці. Я дуже задоволена вами.

- Скажіть, на якому етапі нашої передачі вам найбільше сподобалося працювати?

- Де виникали труднощі? Чому? Що потрібно зробити, щоб вони не виникали?

 

Інтерактивна гра «Мікрофон»

  • Продовжіть думку:

На уроці: я навчився…

                 я дізнався…

                 я зрозумів…

Відкрийте свою  «Карту успіху» і до отриманих балів за активну роботу на уроці додайте   4 бали: ( прізвища учнів)

3 бали:

2 бали:

1 бал:

-Піднесіть руку ті, хто отримав 12?

-Хто -11? 10?  9?  8?  7?

-Хто нижче?

 

Домашнє завдання

-Вдома ви продовжите роботу над казкою. Оберіть завдання, яке б ви хотіли виконати.

   *Прочитати казку, діалог читати за ролями.

   *Прочитати і стисло переказати казку.

   *Скласти характеристику дійових осіб казки.

 

-А наш урок добіг кінця. Я думаю,що він залишив свій слід у вашому серці. Бажаю всім вам мати велике і світле серце, як у цього незвичайного дерев’яного чоловічка, бути такими ж добрими, чуйними й уважними до інших.

 

 

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А. Дімаров «Для чого людині серце»

1

           З  Н А Т И:

         В М І Т И :

  Ц І Н У В А Т И :

- відомості про автора;

- зміст твору;

- головних персонажів;

- основну думку твору;

 

-

-

-

 

         ?       

2

племя                                                    здивовано

дошкулити                                             з одного племені

вражено                                                  не роздумуючи

ринуться                                                  рідня,народ спільного походження

не вагаючись                                           завдати шкоди,заморозити

одноплемінників                                     кинуться

безпорадно                                                тліти,слабо горіти

у розпачі                                                   визначаючи чиїсь дії правильними

схвально                                                   безпомічно

жевріти                                                     у стані безнадійності

 

 

 

ТЕСТ

 

1)Племя деревяних чоловічків жило:

    а ) в лісі;

    б ) в печері;

    в )  в місті.

 

2) Що здивувало чоловічків в дівчинці?

      а)  одяг дівчинки;

      б) сльози дівчинки;

      в) колір волосся дівчинки.

 

3) Чому плакала дівчинка?

     а) бо її образили деревяні чоловічки;    

    б) бо вона загубила свою іграшку.

     в) бо вона заблукала в лісі;

 

4) Ч ому дівчинка і деревяний чоловічок пішли до лікаря?

     а) щоб попросити ліки;

     б) щоб попросити серце;

      в) щоб перевірити стан здоровя;

 

5) Яке серце обрав собі чоловічок?

      а) серце байдужої людини;

      б) серце злої людини;

      в) серце доброї людини.

 

6) Чому чоловічок згорів?

     а) бо потрапив у пожежу;

    б) бо теплом свого палаючого серця він зігрів хлопця

     в) бо у нього піднялась температура.

 

 

 

 

 

 

 

             Тест

      «Вузлики»

Робота на   уроці

Підсумковий бал

 

 

 

 

 

 

«Карта успіху»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гониченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1562
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку