Адаптація учнів 5 кл. до нових умов навчання

Про матеріал
Період переходу молодших школярів до середньої ланки навчального закладу, як правило, пов'язаний із певними ускладненнями. Щоб сприяти успішному переходу і полегшити адаптацію випускників початкової школи на новому ступені навчання потрібно проводити підготовчу роботу як з учнями.
Перегляд файлу

І розділ.                 Пояснювальна записка.

 

Період переходу молодших школярів до середньої ланки навчального закладу, як правило, пов'язаний із певними ускладненнями. Щоб сприяти успішному переходу і полегшити адаптацію випускників початкової школи на новому ступені навчання потрібно  проводити підготовчу роботу як з учнями, так і з їхніми батьками.

 

Якщо дитину підтримувати, вона вчиться впевненості в собі.

Д. Рантьє

 

Упродовж одного-трьох місяців після початку навчання в середній ланці відбувається процес адаптації, який не завжди позитивно позначається на ус­піхах дитини. Умови навчання в середній школі передбачають високі вимоги до ін­телектуального та особистісного розвитку кожного учня. Проте рівень розвитку різ­них дітей у цьому віці неоднаковий: в одних він відповідає умовам успішного навчання, розвитку, а в інших ледь досягає припусти­мої межі. Через це у деяких учнів можуть з'являтися труднощі. Це закономірно, адже діти вступають у новий період життя, коли закінчується дитинство і починається під­літковий вік. Допомагати дитині в цей пе­ріод можуть насамперед батьки, якщо в них є певні психолого-педагогічні знання з цього питання.

Цінність отроцтва визначається його особливим статусом у житті людини. Це і початок складного віку, що невипадко­во зветься перехідним, і самостійна фаза, відносно незалежна від інших, цінна сама по собі. Без повноцінного проживання цього періоду безліч рис особистості, індивідуальні особливості виявляються нерозвиненими або розвиненими недостатньо.

Як перехідний етап отроцтво — час руй­нування старих форм, специфічних дитя­чих утворень, які можуть гальмувати пов­ноцінний розвиток. Протиставлення себе дорослим, активне завоювання нової позиції є продуктивними для формування самостій­ної особистості. Цей період сприятливий для розвитку багатьох сторін особистості — пізнавальної активності, допитливості. Най­важливішим тут є вік 10—12 років. Отроцтво — етап онтогенезу між дитин­ством і ранньою юністю. Він охоплює пе­ріод від 10—11 до 13—14 років, що збігається у сучасній школі з часом навчання дітей у 5—8-х класах школи. Отроцтво — час бурхливого і плідного розвитку пізнавальних процесів. Період 10—12 років — час переходу від мислення, заснованого на оперуванні конкретними уявленнями, до мислення теоретичного, від безпосередньої пам'яті — до логічної.

В інтелектуальній діяльності школярів у період отроцтва підсилюються індивідуаль­ні особливості розвитку, пов'язані з розвит­ком самостійного мислення   інтелектуальної активності, творчого підходу до вирішен­ня завдань, що дає змогу розглядати вік 13—14 років як сенситивний період для роз­витку творчого мислення.

Центральне особистісне новоутворення цього періоду — становлення нового рівня самосвідомості, Я-концепції, що виявляється у прагненні зрозуміти себе, свої можливості й особливості, свою подібність до інших людей і свою відмінність — унікальність і неповторність.

У сучасних теоріях вікового розвитку міс­тяться уявлення про те, що кожен етап ста­вить перед людиною особливі, тільки цьому етапові властиві проблеми. Те, що людині належить сформувати, називається завдан­ням розвитку.

Вікові завдання розвитку — досягнен­ня людини на певному етапі, спрямовані на те, щоб повноцінно прожити певний етап і отримати можливість для конструктивного розвитку. Для здійснення цих завдань треба подбати насамперед про готовність людини до цього періоду.

під готовністю до переходу в середню шко­лу розуміють:

• сформованість основних компонентів навчальної діяльності, успішне засвоєння програмного матеріалу;

• новоутворення молодшого шкільно­го віку: довільність, рефлексія, здатність до планування;

• якісно інший, більш «дорослий» тип взаємин з учителем та однокласниками.

У нашому навчальному закладі адаптацій­ному періоду майбутніх п'ятикласників на­дається велика увага.

Мета програми:

сприяти формуванню в дітей самосвідомості, вміння працювати в колективі; до­помагати адаптуватися в умовах шкільного закладу.

 Завдання:

• підвищувати рівень адаптації до нав­чання у п'ятому класі;

• розвивати комунікативні навички (емо­ційно-комунікативна сфера) через залучення дітей до спільних видів діяльності;

• формувати адекватну самооцінку та по­зитивну «Я» - концепцію;

• створювати атмосферу довіри і під­тримки у класі

Тривалість: 5занять по 1  год. Пе­ріодичність зустрічей - оди раз на тиждень. Форма роботи: групова .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          

                                   ЗАНЯТТЯ 1

 

Мета: сформувати групу учасників занять, прийняти правила роботи» у групі; сприяти створенню доброзичливої ат­мосфери і ситуації підтримки у групі; розвивати здатність до емпатії.

1.Привітання «Ми з тобою схожі тим, що...»

Під час вправи потрібно обов'язково ди­витися одне одному у вічі. Говорити можна лише правдиві слова. У погляд укладайте всю доброзичливість, яка тільки у нас є. Працювати будемо по колу. Слова привітан­ня мають повернутися до мене. Дякую!

2.Вправа «Я і мій клас»

По черзі кожен із нас подумає і скаже: на групу яких казкових героїв схожий мій клас, яким казковим героєм уявляю себе я, яке моє місце в цій казковій країні. Дякую!

У нас вийшла справді цікава казкова країна, де кожному з нас є місце, і де всі ми можемо бути разом.

3.Вправа «Квіточка»

Кожен отримує квіточку, вирізану з папе­ру. В серединці квітки напишіть, будь ласка, своє прізвище та ім'я. Далі працюємо за інструкцією на дошці. На першій пелюс­точці запишіть назву своєї улюбленої казки. На другій — назву улюбленого кінофільму. На третій — напишіть, як ви любите від­почивати. На четвертій пелюсточці — свою найбільшу мрію. На п'ятій — події, які вас найбільше тішать. Після цього обміняємося квіточками так, щоб кожна потрапила до рук усіх однокласників по черзі. Уважно читаємо написане, і якщо хоча б по одному пункту ви видайте для себе схожість — на серединці квіточки вписуєте своє прізвище та ім'я. Усі квіточки ми наклеюємо на великий аркуш ватману — утворюємо квіткову галявину — «Галявина дружби».

 4.Вправа «Чарівний стілець» Мета: підвищення самооцінки. На середину кола ставлять стілець. Його оголошують чарівним. Учасники по черзі сідають на нього. Охочі говорять про того, хто сидить на стільці, щось добре, приємне. Але обов'язкова умова — сказане має бути правдою.

5.Прощання «Ми з тобою не схожі тим, що...»

Ми вже відчули, як багато в нас є спіль­ного. І це спільне об'єднує нас. Та кожен, як квіточка на галявині, все ж має свою ін­дивідуальність, і цим ми цікаві одне одно­му. Тому, прощаючи(ІБ» давайте з любов'ю спробуємо сказати, чим ми так подобаємося одне одному, в чому наші відмінності. Ска­жемо одне одному «Ми з тобою не схожі тим, що...» (правила, як у привітанні).

Підсумок.

 

ЗАНЯТТЯ 2

 

Мета:формувати дружний стиль спілкування однокласників; учити бачити себе серед людей у со­ціумі;виховувати співчуття через створення ситуацій вибору.

1.Привітання «Подаруй радість усім нав­коло»

Пригадайте свій найщасливіший день. Що ви відчували? Так, різні почуття, і серед них — радість.

А звідки з'явилося слово «радість»? У дав­нину люди називали бога Сонця іменем Ра. І від цього слова утворилися слова: радість, радісний, радіти, порадіти тощо. Давайте привітаємо одне одного по черзі, але нез­вичним способом. Я вкладу у свою усмішку всю радість, яку відчуваю, і передам її сусіду. А той — далі. І так — аж доки радісна ус­мішка не повернеться до мене знову.

2.Вправа «Живий ланцюжок»

Сидячи за партами, ми з вами спробуємо утворити живий ланцюжок, узявши одне одного за руки, вкладаючи в потиск руки підтримку і радість. Давайте спробуємо уяви­ти, що станеться з нашим ланцюжком, якщо хоча б один із нас розімкне руки? То що ж, на вашу думку, потрібно зробити всім нам, щоб ланцюжок не обірвався? Що ми відчу­ли, тримаючи одне одного за руку? Дякую!

3.Вправа «Жива істота»

Потрібно стати в коло і взяти одне од­ного за руки. Тепер ми — одна жива істота, яка живе, дихає. За моєю командою робимо разом крок уперед, у середину кола, підні­маємо руки догори і робимо вдих. Після цього, знову за моєю командою, робимо крок назад, видих — повертаємося на своє місце й опускаємо руки. Під час виконання цієї вправи дуже важливо пам'ятати, що всі ми — одна жива істота. Тому робити рухи, дихати маємо синхронно — від цього за­лежить життя нашого організму. Під час виконання вправи спробуйте почути биття серця цього створіння. Дякую!

4.Вправа «Камінець у черевичку»

Пригадайте свої почуття, коли камінчик потрапляє в черевичок. Назвіть їх. А що хо­четься зробити з камінчиком? Викинути, витрусити тощо. Так само некомфортно ми почуваємося, коли трапляється щось не­приємне в житті, якісь прикрі події. Я про­поную гру, яка допоможе нам звільнитися від неприємних почуттів, розповівши про те, що сталося з нами, викинувши свій «ка­мінчик».

Ділимося наболілим за бажанням, роз­повідає тільки той, хто хоче. А ми дуже уваж­но слухаємо.

Примітка. Перебивати того, хто розповідає, у жодному разі не можна. Треба намагатися зрозуміти оповідача і поспівчувати йому.

 5.Вправа «Дзеркало гніву»

Мета: спонукати учасників до самоана­лізу та самовдосконалення.

Психолог. Якщо ви конфліктуєте з ки­мось, візьміть аркуш паперу і згадайте лю­дину, на яку сердиті. Потім на аркуші на­пишіть: «Мене захоплює...» (тобто 5 пунктів, якими ця людина вас захоплює). Після цього напишіть друге: «Те, що мені не подобається в...». Тепер поверніться до першого запису, викресліть ім'я людини, яку ви характери­зували і впишіть своє. Перечитайте і по­думайте, наскільки це збігається з вашими власними рисами.

Чи вийшло так, що те, що захоплює вас в іншій людині, захоплює і в собі, а те, що не подобається в іншому, не подобається в собі?

Що більше позитивних рис ми знаходимо в людях, то більше їх у нас самих.

6.Прощання

Ми з вами багато грали під час заняття. Час прощатися. Нам вдалося в останній грі звільнитися від багатьох камінчиків. А якщо камінчика більше немає, яке почуття нас охоплює? Так, радість. Давайте по черзі ус­міхнемося одне одному, і своєю усмішкою передамо свою радість.

Підсумок.

 

                                             

 

 

                                                           ЗАНЯТТЯ З

 

Мета: розвивати почуття єдності, згуртованості;  учити висловлювати свої почуття; створювати позитивний настрій .

1.Привітання Вправа « Ніжність»

На що схоже слово ніжність? Які асоціації воно викликає? Пір’їнка, матуся, легенький вітерець. Давайте спробуємо привітатися незвичайним способом. Я з ніжністю доторкнуся до плеча мого  сусіда. А він передасть дотиком свою ніжність далі по колу. Ніжність знову має повернутися до мене, але збільшене у стільки разів, скільки нас сьогодні в класі.

2.Вправа «Сонячний зайчик»

Зняття емоційного напруження.

Сонячний зайчик зазирнув тобі у вічі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю, ніжно погладь його долонями: на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на підборіддю. Погладжуй ніжно, щоб не злякати. Погладь голову, шию, руки, ноги,…. Він скочив тобі на животика -  погладь його там. Сонячний зайчик любить тебе, подружись з ним.

3.Вправа «Дерево ніжності»

Кожен із вас одержав блакитні стікери. Напишіть на них прізвище та ім’я однокласника, якому б дуже хотіли допомогти, надати підтримку, висловити свою ніжність. Напишіть, як саме ви хотіли б допомогти, як висловити ніжність.

А зараз кожен із вас по черзі вийде до дош­ки, де намальовано стовбур дерева, і прикрі­пить до дерева свій листочок. У нашому класі тепер ростиме «Дерево ніжності». 1 щоразу, коли дуже захочеться когось підтримати,' ви можете скористатися ним: записати по­бажання на аркуші й прикріпити до гілочки дерева. 4.Вправа «Назви одним словом»

Назвіть одним узагальненим  словом чи словосполученням ряди слів. Запишіть на своїх аркушах.

• Троянда, конвалія, ромашка, волош­ка... (квіти).

• Піжама, штани, светр, сорочка... (одяг).

• Росія, Франція, Молдова, Болгарія... (країни).

• Волга, Дніпро, Дон, Десна... (річки).

• Рояль, скрипка, бандура, сопілка... (музичні інструменти).

• Чобіт, валянок, капець, черевик... (взуття).

• Автобус, трактор, велосипед, літак... (транспорт).

• Кінь, тигр, собака, вовк... (тварини).

• Дівчинка, хлопчик, жінка, чоловік... (люди).

• Учитель, лікар, інженер, економіст... (професії).

• Стіл, диван, крісло, ліжко... (меблі).

— Порахуйте і поставте за правильну відповідь 1 бал. Скільки у кожного з вас балів?

• 11,10 балів — високий рівень;

• 9, 8, 7 — хороший;

• 6, 5, 4 — середній;

• 3, 2, 1 — низький.

— Які риси характеру, вміння, з тих, що ми написали, знадобилося при виконан­ні цього завдання?

5. Вправа «Будь уважним»

Мета: стимулювати увагу.

       Інструкція. Учні стоять довільно. На промовлене психологом слово «зайчики»- діти починають стрибати;  на слово «коники» - бити ногою об підлогу;  на слово «раки» - задкувати; на слово – «птахи» - махати руками; «лелеки» - стояти на одній нозі.

6.Прощання

Спробуємо прислухатися до своїх почут­тів: що ми зараз відчуваємо? Нехай кожен із нас по черзі висловить власні почуття після зустрічі, назве їх. А після цього легеньким дотиком передасть своєму сусіду на про­щання те, що відчуває. Пам'ятайте: дотик має бути дуже і дуже легеньким, як сама ніжність.

Підсумок.

                                    

 

 

                                     

                                                 ЗАНЯТТЯ 4

 

Мета: розвивати почуття належності до групи; формувати навички позитивної со­ціальної поведінки; учити дітей діяти узгоджено.

1.Привітання «Повторюй за мною»

Ми привітаємося з вами незвичним спо­собом. Спершу утворимо коло, після цього кожен по черзі робитиме крок уперед, нази­ватиме своє ім'я і показуватиме якийсь не­складний танцювальний рух. А всі ми будемо повторювати його. Дякую за привітання!

2.Вправа «Танок із папірцями»

Оберіть собі пару. (Слід придивлятися, яку дитину неохоче беруть у пару. її вар­то заохочувати до нових видів діяльності, підтримувати емоційно.) Правила гри такі: ви торкаєтеся одне одного тільки чолом. Між вашими голівками я вкладаю маленько­го папірця. І ви намагаєтесь якомога довше разом утримати цей папірець, лише за до­помогою голів. За моєю командою ви почи­наєте в парах виконувати різні танцювальні рухи: присідати, ходити, стрибати, голов­не — якомога довше втримати папірець. Гра триває, аж доки остання пара загубить папірець. Молодці!

3.Вправа «Передай мені...»

Хто знає, що таке пантоміма? Так, це ко­ли люди передають інформацію та свої по-

чуття без хлів, тільки за допомогою мови, жестів і міміки. Для чого нам потрібно вчи­тися розуміти одне одного без слів? Щоб покращити стосунки, стати ближчими одне до одного, навчитися співпереживати. Да­вайте спробуємо за допомогою пантоміми передати одне одному метелика. Уявіть собі, що до класу випадково потрапив метелик. І щоб його випустити назад у віконечко, тре­ба по ланцюжку передати метелика до віко­нечка. Пам'ятайте, що він тендітний, криль­ця вкриті ніжним пилком, а ми дуже хочемо його випустити на волю. Дякую! Метелик полетів.

4.Вправа «Дзеркало»

Уявіть собі маленьку мавпочку, яка дуже любить танцювати перед дзеркалом. Тепер частина з нас перетвориться на дзеркала і відображатиме кожен рух мавпочки, а час­тина — стане мавпочками, які танцюють. Оберіть собі пару. Станьте одне навпроти одного. (Слід придивлятися, яку дитину не­охоче беруть у пару. її варто заохочувати до нових видів діяльності, підтримувати емо­ційно.) За моєю командою ми розпочинаємо гру. Дякую! Тепер ролі в парах змінюються: ті, хто були мавпочками, стають дзеркалами і навпаки. Спасибі!

5. Вправа «Кросворд»

Я пропоную вам 6 зашифрованих слів і ключ до шифру. Необхідно розшифрувати слова, запам'ятати їх і виділити зайве слово. Але на все це є лише 1 хв. На вашу думку, що можна зробити, щоб швидше виконати? (Розділити по 1 слову на групу.)

976, 9295, 51768, 521290, 5240, 5738.

Віл, вовк, кріль, корова, коза, кінь.

Зайве — вовк.

Що нам знадобилося для цієї вправи?

6.Прощання  Вправа «Зморшки».

Давайте всі насупимося: спочатку чоло потім брови, ніс, щоки. Після цього повер­немося одне до одного, покажемо жахливу гримасу, розслабимося... й усміхнемося.

Підсумок.

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ 5

 

Мета: підвищувати впевненість дітей у собі;формувати елементи самоконтролю; формувати позитивне ставлення до од­нолітків; створювати позитивний настрій.

1.Привітання «Дихай і думай красиво»

Заплющ очі, глибоко вдихни:

• подумки скажи: «Я — лев», — видих­ни, вдихни;

• скажи: «Я — птах», — видихни, вдихни;

• скажи: «Я — камінь», — видихни вдихни;

• скажи: «Я — квітка», — видихни, вдихни;

• скажи: «Я спокійний», — видихни.

Коли дуже хвилюєшся, можеш спробу­вати красиво і спокійно дихати. Ти справді заспокоїшся.

2. Вправа «Знайди друга»

Учасників треба поділити на дві ко­манди. Гравці першої заплющують очі, їм дають змогу походити по приміщен­ню і пропонують знайти (впізнати) од­ного з учасників іншої команди. Робити це можна за допомогою рук, обмацуючи волосся, одяг. Потім діти обмінюються ролями. Попередьте, що під час упізнаван­ня потрібно бути обережними, торкатися легко, ніжно.

3.Вправа «Гармонія»

У грі беруть участь двоє — один заплющує очі. Стають один навпроти одного, легко торкаються долонями. Звучить плавна му­зика. Ведучий робить плавні рухи руками, тілом, присідає, злегка відходить убік, упе­ред, назад. Слід у парі повторювати рухи ведучого. Другий учасник не повинен вести першого. Після закінчення танцю відбу­вається зміна ролей.

4.Вправа «Сонячні зайчики»

Діти стають у коло. Усі вони — сонячні зайчики. Один — сонечко. Сонечко по чер­зі легенько торкається долонею сонячних зайчиків, і кожен зайчик говорить йому якесь ласкаве слово. Після того, як сонечко торкнеться всіх зайчиків, воно пригадує все гарне, що йому сказали. Гра триває, аж до­ки сонечком побувають усі учасники гри. Найуважніше сонечко — те, яке пригадає найбільшу кількість гарних слів.

Після гри можна поділити дітей на групи і запропонувати зі складених слів скласти гімн сонечку.

5.Вправа «Піймай слова»

Робота в парах.

Інструкція. Хто знайде більше слів — за­пишіть. Виграє пара, яка перша виконає завдання.

Миртефунекіноменифатарапукилимсоданіс — зашифровано 8 слів.

Що нам знадобилося для цієї вправи?

6.Прощання. Вправа «Передай подарунок»

Жестами, мімікою покажіть, який по­дарунок «дарують». «Дарунки» передають по колу. Поки всі не одержать «подарун­ків», говорити нічого не треба. Усе робиться мовчки. Коли всі одержали «подарунки», нехай по черзі розкажуть, що кому подару­вали. А якщо дитина не може сказати, що їй подарували, запитайте про це групу.

 Підведення підсумків.

Повторна діагностика.

Соціометрія.

Визначення рівня адаптації.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку