Урок "Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові."

Про матеріал
Дана розробка допоможе навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні, правильно ставити коми при дієприслівникових зворотах і одиничних дієприслівниках; розвивати пунктуаційні навички, вміння правильно інтонувати речення з дієприслівниковим зворотом;
Перегляд файлу

Тема. Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.

Мета:

навчити учнів правильно визначати дієприслівникові звороти в реченні, правильно ставити коми при дієприслівникових зворотах і одиничних дієприслівниках;

розвивати пунктуаційні навички, вміння правильно інтонувати речення з дієприслівниковим зворотом;

виховувати почуття прекрасного, прищеплювати любов до природи.

 

Перебіг уроку

 

Епіграф до уроку:

Люби природу не як символ

 Душі своєї,

Люби природу не для себе,

Люби для неї.                       
     М. Рильський 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Мозкова атака «Дієприслівник»

 

  • Що таке дієприслівник?

 

  • Ознаки яких частин мови йому притаманні?

- Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник?

- Які ознаки дієслова притаманні дієприслівнику?

- Коли частку не з дієприслівниками пишемо разом?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку

  1. Робота з епіграфом.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

  1. Проблемне завдання

Проаналізуйте речення. Зробіть висновок.

 Злиті дощем хліба зеленіли. Хліба, злиті дощем, зеленіли.

  1. Слово вчителя

  Дієприслівниковий зворот – дієприслівник із залежними від нього словами.

  У вимові  дієприслівниковий зворот виділяється інтонацією, на письмі – комами. Одиничний дієприслівник майже завжди відокремлюється.

  Не виділяються комами:

  одиничні дієприслівники, які стоять в кінці речення і відповідають на питання як? (Ми працюємо не відпочиваючи);

• фразеологічні звороти (Сказати поклавши руку на серце.

У реченні весь дієприслівниковий зворот підкреслюється як обставина.

V.Застосування вивченого матеріалу

  1. Гра «Будівельник»

 Записати речення. Підкреслити дієприслівниковий зворот. 

  Квіти, стуливши барвисті пелюстки, заснули (А. М’ястківський).

  Перебудувати речення, поставивши дієприслівниковий зворот на початку і в кінці речення.

  1. Самостійна робота

Випишіть з поданого тексту виділені речення. Розставте розділові знаки, поясніть їх вживання.

 Одного разу під білим стовбурцем берізки сиділо двоє. Вони 

курили розмовляючи. А потім один узяв і приткнув до стовбура 

свою запалену цигарку. Вогонь уп’явся в тонку кору, пропікаючи її наскрізь. Другий чоловік вигукнув: «Що ти робиш?» Але  той, хто тримав недокурок, відповів, скрививши губи: «Хіба тобі болить?» А берізка мовчала , опустивши тоненькі гілочки. З темної ранки, там, де стовбур було пропалено вогнем, сочилися прозорі краплі. 

 Дерева не плачуть. Ту рідину люди називають березовим соком. 

(За С. Жураховичем ) 

 

  1. Вправа «Знайди відповідник»

Замінити подані словосполучення фразеологічними зворотами з дієприслівниками.

Сказати чистосердечно, згодитись неохоче, слухати з напруженою увагою, трудитися старанно, працювати недбало.

 

Довідка: опустивши руки, поклавши руку на серце, не покладаючи рук, згнітивши серце, нагостривши вуха.

 

( Відповідь: сказати чистосердечно- поклавши руку на серце,

                     згодитись неохоче - згнітивши серце,

                    слухати з напруженою увагою- нагостривши вуха,

                   трудитися старанно- не покладаючи рук,

                  працювати недбало- опустивши руки).

 

  1. «Я – коректор». Робота в групах

Перебудувати речення, вдосконалити їх і уникнути помилок.

Зразок:

Повертаючись зі школи, йшов дощ.

Коли я повертався зі школи, йшов дощ.

Група 1.

Столітній дуб зацікавив хлопців, перебуваючи на екскурсії.

Група 2.

Щоденно тренуючись, нас не полишала віра в перемогу.

Група 3.

Якось, шукаючи фіалок, нас застала ніч.

 

  1. Робота учнів біля дошки і в зошитах

Запишіть, розставляючи розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір речень.

 Пахне м’ята, хліба, радіючи, цвітуть (М.Рильський). Пахучі схиляючи віти, залиті цвітінням рясним, хотів би я садом шуміти (В.Сосюра). Я дивлюсь радіючи на сади в цвіту (В.Сосюра). Сади стоять, обдмухані вітрами, листки летять, киваючи гіллю (Ліна Костенко).

  1. Творче завдання (усно)

Скласти речення з дієприслівниковими зворота­ми, використавши такі дієприслівники.

 Беручи, сидячи, бачачи, ставши, нісши, купивши, виробляючи, кажучи, ідучи, бравши, летівши, летячи, прочитавши, проспівавши, заспівавши, плачучи, стоя­чи, кричачи.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

      1. Метод «Мікрофон»

- Що називається дієприслівниковим зворотом?

- Яким членом речення він завжди виступає?

- Як виділяється на письмі?

- Як інтонується в усному мовленні?

- Коли одиничний дієприслівник не виділяється?

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

  1. Рефлексія
  • На сьогоднішньому  уроці  я дізнався  про ….

  VІІІ.  Пояснення домашнього завдання

1. Повторити теоретичний матеріал уроку.

2. 1-й  рівень. Скласти твір – мініатюру «Бережіть природу», використовуючи дієприслівникові звороти.

3.2-й рівень. Виписати з творів художньої літератури 6-7 речень з дієприcлівниковими зворотами.

 

             

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бокова Аліна Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Аркушенко Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2021
Переглядів
10606
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку