Активні та пасивні дієприкметники, їх відмінювання. Творення й правопис, вживання. Дієприкметниковий зворот. Безособові форми на –но, -то

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе поглибити знання учнів про дiєприкметники, пояснити вiдмiннiсть мiж активними й пасивними дiєприкметниками, правила їx творення; формувати вмiння розрiзняти активнi й пасивнi дiєприкметники, утворювати їx, правильно писати дiєприкметниковi суфiкси; сприяти розвитку логічного мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

П’яте травня Дистанційне навчання Творення і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників. Дієприкметниковий зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові форми на -но, -то

Номер слайду 2

Дієприкметник разом із залежними словами утворює дієприкметниковий зворот, який у реченні виступає означенням. На письмі виділяється комами, а у вимові — інтонацією.

Номер слайду 3

Відходив жовтень і наостанок умивав береги озерець, дерева, покриті позолотою. Як виділяються дієприкметник із залежними словами у вимові? Як він виділений на письмі? Яким членом речення виступає?

Номер слайду 4

Дієприкметник разом із залежними від нього словами називають дієприкметниковим зворотом Дієприкметниковий зворот виконує в реченні роль поширеного означення: Колос, викупаний сонцем, вклоняється мені. М.Стельмах Дієприкметниковий зворот може стояти після пояснюваного слова і перед ним. Якщо - після пояснюваного слова, то в усному мовленні виділяється паузою, а на письмі — комою: Червоніла якась велика квітка на долині, вкритій зеленим житом. М.Рильський Якщо дієприкметниковий зворот стоїть у кінці речення, то кому стави-мо після пояснювального слова (Вузька дорога повела в гори, порослі густим лісом), коли ж - у середині речення, він виділяється з обох боків комами (Степ, оповитий тишею, дихав пахощами росяних трав).

Номер слайду 5

ОС ДПРИКМ. ЗВОРОТ , ДПРИКМ.ЗВОРОТ , ОС .!? . продовження речення ОС ДПРИКМ.ЗВОРОТ , , . Зроби висновок: У реченні дієприкметниковий зворот виступає означенням. На початку речення або в кінці його він виділяється з одного боку, а в середині — з обох боків комами, у вимові — інтонацією. ДПРИКМ. ЗВОРОТ - це ДПРИКМ. + З.С.

Номер слайду 6

Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед пояснювальним словом, комою, як правило, не виділяється. Наприклад, у реченні (Нічого так я не люблю, як запах снопів тільки–но скошеного і зів’ялого хліба) дієприкметниковий зворот тільки–но скошеного і зів’ялого, що стоїть перед пояснювальним словом хліба, комою не виділяється.

Номер слайду 7

§ 77 ДІЄПРИКМЕТНИКОВИЙ ЗВОРОТ. ПЕРЕХІД ДІЄПРИКМЕТНИКІВ У  ПРИКМЕТНИКИ. БЕЗОСОБОВІ ФОРМИ НА -НО, -ТО Робота з підручником Сторінки 191-192

Номер слайду 8

Скористайтеся моделлю підказкою! Якщо присудок виражений дієприкметником, дієприкметниковий зворот комами не виділяється: Городи скрізь пообсаджувані понад Россю високими вербами (І. Нечуй-Левицький). https://www.youtube.com/watch?v=Q_HBAfepNcw Типові помилки

Номер слайду 9

На темному небі нерухомо застигли химерні посріблених промінням місяця клаптики хмар. Листя стало схоже на посипаного цукровою пудрою гору хрумкого печива. Осіннє листя світилося змокле під дощем сумним світлом. У повітрі повільно відірване вітром кружляло листя клена.

Номер слайду 10

На темному небі нерухомо застигли химерні клаптики хмар, посріблених промінням місяця. Листя стало схоже на гору хрумкого печива, посипаного цукровою пудрою. Осіннє листя, змокле під дощем, світилося сумним світлом. У повітрі повільно кружляло відірване вітром листя клена.

Номер слайду 11

Активні виражають ознаку предмета, зумовлену дією самого предмета: листя зів'яло — зів'яле листя. Пасивні виражають ознаку предмета, зумовлену дією іншого предмета: написаний, привезений, надітий.

Номер слайду 12

Час Активні   Пасивні Спосіб творення Приклади Спосіб творення Приклади Т Е П Е Р І Ш Н І Й Від дієслівної основи 3-ї особи множини теперішнього часу перехідних дієслів недоконаного виду + -уч(юч)-(І дієвім.) -ач(яч) (ІІ дієвім.) Зелені-ючий ліс, тремтяче марево М И Н У Л И Й Від основи інфінітива неперехідних дієслів доконаного виду + -л- Зів’яле листя,  розквітле дерево Від основи інфінітива перехідних дієслів доконаного виду + -н-, -ен-, -т- Митий посуд, змащений хліб Запам’ятайте!  Від дієслів на –ся дієприкметники не утворюються!

Номер слайду 13

ТЕП. ЧАС Пиш (уть) уч Працю (ють) юч Леж (ать) ач Сид (ять) яч МИН. ЧАС Посиві (ти) л МИН. ЧАС Сказа (ти) н Ши (ти) т Звари (ти) ен https://www.youtube.com/watch?v=HGIDS290wp4 Типові помилки в утворенні дієприкметників

Номер слайду 14

Прочитайте, порівняйте значення виділених слів. 1. Цей хлопець вихований у дитячому садку. 2. Він хлопець розумний, вихований. Чи має ознаки дієслова слово вихований у першому реченні? Назвіть ці ознаки (вид, час). Назвіть залежні слова від слова вихований. До якої частини мови належить слово вихований у першому реченні? Чи всі ознаки дієслова втратило слово вихований у другому реченні? Чи можна утворити вищий і найвищий ступені прикметника від нього? Якщо можна, утворіть їх. До якої частини мови належить слово вихований у другому реченні? ► Дієприкметники можуть втрачати дієслівні ознаки виду, часу й одночасно набирати більшою мірою ознак прикметників. У таких випадках вони вказують на постійну ознаку, не мають при собі залежних cлів і переходять у прикметники.

Номер слайду 15

Дієприкметники можуть переходити ще в іменники. Наприклад: у реченні Перші атакуючі зайняли рубежі противника — атакуючі виступає іменником. Отже, у наведеному реченні атакуючі — підмет.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Зауваж! Безособові форми на -но, -то — це незмінювані дієслівні форми, які утворені від пасивних дієприкметників минулого часу з суфіксами -н (ий), -т (ий) шляхом заміни закінчень на суфікс -о; збудований міст — збудовано міст, зораний степ — зорано степ, вирощений сад — вирощено сад, вкритий росою — вкрито росою, прожитий вік — прожито вік, вишита сорочка — сорочку вишито.

Номер слайду 18

Тепло, пишно і велично у козацькій хаті, А простором не зрівнятись і царській палаті. Вквітчано її гаями, вислано лугами І закрашено Дунаєм, його берегами. П. Куліш Ці форми виражають дію невідомої або неназваної особи й уживаються в значенні «хтось щось зробив»: https://www.youtube.com/watch?v=C6fJPpkAFO8

Номер слайду 19

Колективна пошуково-вибіркова робота з текстом Ш Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Знайти й виписати дієслова, які не пов’язані з будь-якою особою. Визначити, що вони виражають. Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Поміж тим незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу. Доведено, що споживання, наприклад, варених бульб сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі чи горіховому гаю, а й на плантаціях білокачанної. Доведено, що при серцево-судинних захворюваннях слід уживати персики і суниці. Абрикоси посилюють зір. Виноград, вишні, сливи зміцнюють організм (Із кн. «Відкриття, знахідки, пошуки»).

Номер слайду 20

Ш Прочитати текст. Спробувати замінити в тексті особові дієслова на безособові. З’ясувати, які зміни відбудуться у висловлюванні. Визначити синтаксичну роль безособових дієслів. На грядці видніється суниця. Її користь ніхто не переоцінить. Вона виводить камені, зміцнює серце. Суниця лікує анемію, зміцнює десна, кістки і зуби. Тому виводять різні сорти цієї культури і високо її цінують (Із журналу). Трансформація мовних одиниць у висловлюванні

Номер слайду 21

Ш Перебудувати речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. Поширити речення, використовуючи знання про цілющі рослини. Зразок. У лісі пахне сосна. У лісі запахло сосною.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
4 травня 2022
Переглядів
1928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку