Тема: Актуальне членування речення: “дане” і “нове”. Аналіз тексту на основі текстологічних знань.
Мета: систематизувати й узагальнити здобуті текстологічні знання, зокрема відомості про актуальне членування речення, формувати вміння здійснювати лінгвістичний аналіз тексту; удосконалювати вміння й навички застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички колективної й самостійної роботи, розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, удосконалювати вміння здійснювати такі мисленнєві дії, як аналіз, узагальнення, добір аргументів на підтвердження припущень на основі оперування поняттями лінгвістичного плану.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
І. Повідомлення мети уроку.
ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
*Узагальнювальна бесіда.
*Опрацювання таблиці.
Актуальне членування речення: |
||
|
|
|
|
|
|
“Дане” (Д) |
|
“Нове” (Н) |
|
|
|
(поєднує речення) |
|
(рухає думку) |
|
|
|
|
Порядок слів: |
|
|
|
|
Прямий |
|
Інверсія |
Д-Н |
|
Н-Д |
ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнених правил.
*Диктант iз коментуванням. З’ясувати типологічне значення тексту, свою думку обrрунтувати. У кількох реченнях вказати “дане” і “нове”. Визначити тему тексту та його головну думку. Дібрати два варіанти заголовків: співвідносний із темою та співвідносний із головною думкою.
Галченя було молоденьке. Воно сяяло і блищало чорним блиском. В галченяти було перебите крило. Мабуть, воно випало з гнізда: неподалік у парку повнісінько воронячих гнізд.
Килина притулила галченя до щоки, воно дзьобнуло її в чоло, й дівчина засміялася. Вона сховала пташеня під полою, притиснула ліктем і гайнула у парк. Небо синіло тихо, мило, свіжо, по-дитячому ласкаво. Хоч би тобі вітерцем повіяло, хоч би тобі листочок здригнувся на дереві!
В парку трава стояла висока й молода. Спинившись біля осокорів, з яких линуло вороняче каркання, Килина примостила галченя в кущах під похиленим віттям.
За Є.Гуцалом.
*Переписати текст, вставляючи пропущені букви і розставляючи пропущені розділові знаки (текст подано без їх вилучення). За поданою схемою зробити аналіз тексту (усно).
Послідовність лінгвістичного аналізу тексту
|
Вікна школи відчинені навстіж. Учні с..дять за мольбертами, ч..каючи на викладача ж..вопису. Нарешті чуються кроки і на порозі виростає кр..мезна постать. Обличчя викладача світиться щасливою усмішкою, очі радісно пр..мружені. “Збирайтеся!” – всміхається він учням.
Святковий настрій учит..ля м..ттєво пер..даєт..ся хлопцям - вони збуджено гомонять, зб..раючи пензлі, фарби, полотна.
Бруньки вже скинули світло-коричневі обгортки. На крутосхилах яскравіє ніжно-з..лена трава, а кущі куч..рявляться листям. Небо й з..мля зл..лися в одне багатокольорове полотнище.
Та найбільше вражає Дніпро: він спокійно й в..личаво лине між просвітлених сонцем берегів, і в тому плині відчувається його бе..мірна сила. Зр..вається ле..кий вітрець, і дз..ркальна гладінь сіріє. Чудовий Дніпро у тиху погоду! Певно, таким бачив його Гоголь.
За Б.Чіпом та О.Оганесяном.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. Зробити лінгвістичний аналіз тексту, поданого у вправі 252 (усно).
[1] У реченнях фрагменту-роздуму “дане” й “нове” не визначається, натомість визначається теза, агрумент і висновок (якщо він є).