Актуальне членування речення: “дане” і “нове”. Аналіз тексту на основі текстологічних знань.

Про матеріал
Мета: систематизувати й узагальнити здобуті текстологічні знання, зокрема відомості про актуальне членування речення, формувати вміння здійснювати лінгвістичний аналіз тексту; удосконалювати вміння й навички застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички колективної й самостійної роботи, розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, удосконалювати вміння здійснювати такі мисленнєві дії, як аналіз, узагальнення, добір аргументів на підтвердження припущень на основі оперування поняттями лінгвістичного плану.
Перегляд файлу

Урок № 56

Тема: Актуальне членування речення: “дане” і “нове”. Аналіз тексту на основі текстологічних знань.

Мета: систематизувати й узагальнити здобуті текстологічні знання, зокрема відомості про актуальне членування речення, формувати вміння здійснювати лінгвістичний аналіз тексту; удосконалювати вміння й навички застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички колективної й самостійної роботи, розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, удосконалювати вміння здійснювати такі мисленнєві дії, як аналіз, узагальнення, добір аргументів на підтвердження припущень на основі оперування поняттями лінгвістичного плану.

Тип уроку: урок  узагальнення і систематизації  вивченого.

Обладнання: таблиця.

Хід уроку

 

І. Повідомлення мети уроку.

 

ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

 

*Узагальнювальна бесіда.

  • Що є предметом вивчення лінгвістики тексту?
  • Яке висловлювання є текстом?
  • Які основні ознаки тексту вам відомі?
  • Що забезпечує змістову (тематичну) цілісність тексту?
  • Що забезпечує звязність тексту?
  • Як зветься частина речення, яка, вбираючи частину речення попереднього,  повторює викладену в ньому інформацію?
  • Як зветься  частина речення, яка вміщує основне повідомлення – нову інформацію? 
  • Які типи мовлення вам відомі?
  • Що є  “даним” і “новим” у реченнях опису предмета? У реченнях опису місця? У реченнях тексту розповідного характеру? Навести приклади.
  • Де знаходиться “дане” і “нове” у реченнях із прямим порядком слів? У інверсованих реченнях?

 

*Опрацювання таблиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

Актуальне членування речення:

 

 

 

 

 

 

“Дане” (Д)

 

“Нове” (Н)

 

 

 

(поєднує речення)

 

(рухає думку)

 

 

 

 

Порядок слів:

 

 

 

 

Прямий

 

Інверсія

 Д-Н

 

Н-Д

 

ІІІ. Виконання  вправ на застосування узагальнених правил.

 

 

*Диктант iз коментуванням. Зясувати типологічне значення тексту, свою думку обrрунтувати.  У кількох реченнях вказати “дане” і “нове”. Визначити тему тексту та його головну думку. Дібрати два варіанти заголовків: співвідносний із темою та співвідносний із головною думкою.

 

Галченя було молоденьке. Воно сяяло і блищало чорним блиском. В галченяти було перебите крило.  Мабуть, воно випало з гнізда: неподалік у парку повнісінько воронячих гнізд.

Килина притулила галченя до щоки, воно дзьобнуло її в чоло, й дівчина засміялася. Вона сховала пташеня під полою, притиснула ліктем і гайнула у парк. Небо синіло тихо, мило, свіжо, по-дитячому ласкаво. Хоч би тобі вітерцем повіяло, хоч би тобі листочок здригнувся на дереві!

В парку трава стояла висока й молода. Спинившись біля осокорів, з яких линуло вороняче каркання, Килина примостила галченя в кущах під похиленим віттям.

За Є.Гуцалом.

 

*Переписати текст, вставляючи пропущені букви і розставляючи пропущені розділові знаки (текст подано без їх вилучення). За поданою схемою зробити аналіз тексту (усно).

 

 

Послідовність лінгвістичного аналізу тексту

 

  1. Визначити тему і головну думку тексту.
  2. Визначити  підтеми тексту (у процесі складання плану тексту).
  3. Визначити стиль тексту і поєднані в ньому  типи мовлення (основний і допоміжні), виділити фрагменти з типовим значенням (розповідь, опис, роздум), з’ясувати структуру речень таких фрагментів –  визначити в них “дане” й “нове”[1].

 

 

Вікна школи відчинені навстіж. Учні с..дять за мольбертами, ч..каючи на викладача ж..вопису. Нарешті чуються кроки і на порозі виростає кр..мезна постать. Обличчя викладача світиться щасливою усмішкою, очі радісно пр..мружені. “Збирайтеся!” – всміхається  він учням.

Святковий настрій учит..ля м..ттєво пер..даєт..ся хлопцям - вони збуджено  гомонять, зб..раючи  пензлі, фарби, полотна.

Бруньки вже скинули світло-коричневі обгортки. На крутосхилах яскравіє ніжно-з..лена трава, а кущі куч..рявляться листям. Небо й з..мля  зл..лися в одне багатокольорове полотнище.

Та найбільше вражає Дніпро: він спокійно й в..личаво лине  між просвітлених сонцем берегів, і в тому плині відчувається його бе..мірна сила. Зр..вається ле..кий вітрець, і дз..ркальна гладінь сіріє. Чудовий Дніпро у тиху погоду! Певно, таким бачив його Гоголь.

За Б.Чіпом та О.Оганесяном.

ІV. Підбиття підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання. Зробити лінгвістичний аналіз тексту, поданого у вправі  252 (усно).

 

 

 


[1] У реченнях фрагменту-роздуму “дане” й “нове” не визначається, натомість визначається теза, агрумент і висновок (якщо він є).

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
2569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку