Урок № 60
Тема: Способи зв’язку речень у системі ССЦ. Побудова ССЦ.
Мета: пояснити способи зв’язку речень у ССЦ та особливості побудови ССЦ, формувати вміння розрізняти послідовний та паралельний способи зв’язку між реченнями, а також визначати в ССЦ зачин (автосемантичне речення), середню частину й кінцівку; удосконалювати вміння виконувати такі мисленнєві дії, як аналіз і синтез, конкретизація, висунення припущень і їх обrрунтовування на основі здобутих текстологічних знань; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: таблиця.
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Пояснення вчителя.
Речення ССЦ поєднуються в основному двома типами зв’язку: послідовним (ланцюговим) або паралельним. Темо-рематичний ланцюжок при послідовному зв’язку такий: “даним” наступного речення стає “нове” попереднього. При паралельному зв’язку “дане” залишається одним і тим же[1].
Наприклад:
Кенгуру двометрового зросту народжує малюсіньке, завбільшки з
Н Д Н
волоський горіх, дитятко. Таке немовлятко навіть мамине молоко
Д Н
одержує в примусовому порядку. Пожива впорскується йому в рот без
його на те згоди.
З довідника.
Д Н
Цей чудернацький ссавець має вкриті роговим чохлом щелепи.
Н Д Н Н
Розмножується він також незвичайно: відкладає яйця, насиджує їх, а
Н Д Н
малят вигодовує молоком. У тихих річках Австралії ця тварина ловить
Д Н
безхребетних, вибираючи їх із мулу. Качкодзьоби стали дуже рідкісними
Д Н
тваринами. Вони перебувають під охороною закону.
З довідника.
При послідовному зв’язку речення можуть поєднуватися між собою займенниками, синонімами, лексичними повторами тощо. При паралельному зв’язку кожне наступне речення не поєднується з паралельним – речення рівноправні між собою й однаково відносяться до зачину.
* Опрацювання таблиці.
Способи поєднання речень |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
послідовний: |
|
паралельний: |
|
|||||||||
|
Д1 Н1 |
|
Д1 Н1 |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
|
Д2(=Н1) Н2 |
|
Д2(=Д1) Н2 |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
|
Д3(=Н2) Н3 |
|
Д3(=Д1,2) Н3 |
|
|||||||||
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
* Прочитати уривки, з’ясувати в кожному спосіб зв’язку між реченнями. Якими лексичними засобами міжфразового зв’язку (займенниками, синонімами, антонімами, повторами тощо) пов’язані речення, поєднані послідовним зв’язком? (Слова, що є засобами зв’язку, виділено).
1.У саду два їжаки(Д) наїжачили (Н) голки. Накололись(Н) на голки спілі яблука й грушки(Д). Їх понесли(Н) у нору годувати дітвору (послідовний зв’язок).
За Є.Гуцалом.
2. Їжаки(Д) водяться в різних місцях(Н): у листяних лісах, у чагарникових заростях, полезахисних смугах і навіть у степу. Вони(Д) трапляються в заплавах річок, на болотах, на оброблених полях(Н). Тварини(Д) уникають високостовбурних лісів(Н). Для лісового і сільського господарства їжак(Д), безперечно, корисний звір(Н). Він(Д) знищує величезну кількість шкідливих комах та їхніх личинок(Н), а також гризунів та отруйних змій(Н) (паралельний зв’язок).
З довідника.
*Творча робота. За поданим початком скласти невеликий текст, речення якого пов’язані паралельним способом зв’язку.
Зразок.
... Цей звірок живе на луках і полях. Він чіпляє гніздо на стеблах високих трав або хлібних злаків. Миша знищує зерно і в полі, і в скирдах, куди перебирається жити на зиму.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
* Пояснення вчителя.
ССЦ складається з трьох частин: зачину, середньої частини й кінцівки.
Зачин висловлює ключову думку висловлювання. У системі ССЦ це найбільш значиме (автосемантичне, самозначне) речення. Зачин групує навколо себе інші речення, підпорядковуючи їх собі. Середня частина складається з кількох речень, пов’язаних між собою й зачином послідовним або паралельним зв’язком. Всі ці речення залежні від зачину і без нього можуть бути незрозумілими. Кінцівка висловлює висновок або ж підбиває підсумок усьому вище сказаному. Часто кінцівка є узагальненням. У кінцівці можуть бути вставні слова, що вказують на завершеність, вичерпаність думки: отже, одним словом, нарешті, таким чином. Проте, якщо думку вичерпано, кінцівки в ССЦ може й не бути.
V. Виконання вправ на закріплення.
* Прочитати записаний на дошці (або спроектований на дошку) текст. Визначити в ньому зачин, виклад і кінцівку. Визначити ССЦ, у кожному вказати зачин, середню частину й кінцівку.
І. Щоранку в один і той же час я чув, як білка стрибала на дах і, дряпаючи гострими кігтями по залізу, прибігала до мого вікна. Минала якась мить – сонячним зайчиком білка летіла на сосну, і з гілля, що легко похитувалося, сипалася зерниста роса.
Перестрибнувши на сучок, тваринка витирала лапкою вмиту росою мордочку, причепурювалась. Якщо в цю хвилину я підходив до вікна, вона кидала на мене погляд очей-янтаринок і, цокаючи, як танцюристка кастаньєтами, шугала на вершечок сосни. Звідси, розпустивши хвіст, летіла на ялинку, а потім, як у воду, пірнала в густе листя ліщини.
Назад верталась іншим шляхом: в зубах у неї були зірвані разом із зеленою шкаралупою горішки. Пробігала парканом, тоді спускалася на землю і, майнувши через вуличку, зникала.
Я здогадувався: білоччине гніздо десь недалечко. Хотілось подивитися, де вона живе, але тваринка, помітивши, що я стежу, починала сердито цокати й заплутувати сліди, і я щоразу слухняно повертав назад (За В.Канівцем; 148 сл.).
ІІ. Цього великого гусака єгер Микола підібрав пораненим: одне з його крил було перебите. Полетіти у вирій він не зміг би, і на нього чекала холодна й голодна смерть.
Гусак так і залишився в єгеря. Через місяць він ходив по кімнаті, доброзичливо гагагкаючи, просив їжу й навіть грався, смикаючи усіх за одежу. Він хапав різні предмети, тому вранці ніколи не можна було знайти Миколиної шапки чи доньчиних рукавичок.
Навесні в гусака вселився неспокій. Якось, розбивши вікно, він вирвався надвір, і з того часу його не полишала шалена туга. Микола з нетерпінням чекав, поки розтане крига – гусака можна буде випустити на озеро.
Віднісши гусака до водойми, Микола ще днів з десять допомагав йому харчами, проте не кликав. А одного прекрасного ранку ми побачили свого підопічного з подругою, оточених верткими жовтими бульбашками, що пурхали на плесі, пропадали під водою й знову вискакували. Сонце, дивлячись на цю красиву, веселу й щасливу сім’ю, теж раділо в небі, посилаючи на це озеро, мабуть, найбільше тепла (За Г.Кримчуком; 160 сл.).
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання. Вправа 335, І (усно).
[1] Див.: Пентилюк М.І. Культура мови і стилістика: Пробний підруч. для гімназій гуманіт. профілю. – К.: Вежа, 1994.; Капинос В.И., Сергеева Н.Н., Соловейчик М.С. Развитие речи: теория и практика обучения: Кн. для учителя. – М.: Просвещение, 1991.