Тематичне тестування (тема: Лінгвістика тексту)
Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань про текст і його основні ознаки, про ССЦ як проміжну ланку між текстом і реченням, особливості будови тексту і ССЦ та способів зв’язку речень у системі ССЦ, співвіднесеність ССЦ і абзаців; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, удосконалювати вміння й навички застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи.
Тип уроку: урок перевірки й обліку здобутих знань, умінь і навичок.
Обладнання: тестові завдання.
І. Повідомлення мети уроку і способів проведення перевірки.
ІІ. Проведення тематичного тестування.
* Інструктаж щодо виконання й оцінювання тестових завдань.
* Виконання дев’ятикласниками тестових завдань.
* Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано).
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
ІV. Домашнє завдання. Зробити лінгвістичний аналіз тексту, поданого у вправі 234 або 255 (усно).
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО ТЕСТУВАННЯ (зразки)
І варіант
1. Основним поняттям лінгвістики тексту є
а) слово;
б) речення;
в) ССЦ;
г) текст.
2. Текст - це
а) висловлювання, яке складається з кількох речень (іноді з одного) і має змістову й структурну завершеність;
б) сукупність мовних засобів, що використовується мовцем за певних умов спілкування;
в) сукупність загальноприйнятих правил, якими користуються мовці;
г) розмова двох або більше осіб.
3. Комунікативна мета тексту (те, заради чого його створено) - це
а) тема тексту;
б) головна думка тексту;
в) підтема тексту;
г) мікротема тексту.
4. Тема тексту - це
а) те, про що в ньому йдеться, його зміст;
б) комунікативна мета висловлювання (те, заради чого створено текст);
в) частина тексту, що містить його головну думку;
г) сукупність виражальних засобів мови, використаних у певному тексті.
5. Абзац – це
а) стійке сполучення слів, яке за значенням відповідає одному слову;
б) фрагмент тексту від нового до нового рядка або до кінця тексту;
в) стисло й чітко сформульована підтема тексту;
г) уривок тексту, який дає змогу точно визначити смисл окремого слова або виразу, що входять до його складу.
6. Типи мовлення є такі:
а) науковий, художній, діловий, публіцистичний;
б) оповідання, новела, повість, нарис;
в) розповідь, опис, роздум (міркування);
г) замітка, репортаж, інтерв’ю, стаття.
7. Проміжною ланкою між текстом і реченням є
а) слово;
б) словосполучення;
в) ССЦ;
г) абзац.
8. З погляду актуального членування в реченні можна виділити:
а) підмет і присудок;
б) групу підмета і групу присудка;
в) головні і другорядні члени речення;
г) “дане” і “нове”.
9. Для зв’язку речень у тексті служить
а) “дане”;
б) “нове”;
в) граматична основа речення;
г) другорядні члени речення.
10. Містить у собі основне повідомлення, виділяючись логічним наголосом,
а) “дане”;
б) “нове”;
в) один з другорядних членів речення;
г) один з головних членів речення.
11. Якщо “даним” наступного речення стає “нове” речення попереднього, йдеться про
а) паралельний зв’язок між реченнями;
б) послідовний зв’язок між реченнями;
в) перспективний зв’язок;
г) дистантний зв’язок.
12. Складне синтаксичне ціле (ССЦ) - це
а) сукупність загальноприйнятих правил, яких дотримують в процесі спілкування мовці;
б) група речень, об’єднаних тісним змістовим і граматичним зв’язком, що забезпечують більш повний у порівнянні з реченням розвиток думки;
в) мовлення, обов’язково зафіксоване на папері і розраховане на зорове сприйняття;
г) основна одиниця синтаксису, яка виражає окрему завершену думку.
1. Текст - це
а) словесна конструкція, що є формою вияву думки у вигляді зв’язків між членами речення;
б) висловлювання, що складається з кількох (іноді з одного) речень, має змістову й структурну завершеність;
в) відрізок мовлення, обмежений двома тривалими паузами;
г) особлива безсполучникова структура, що складається зі слів автора і власне прямої мови.
Скласти й записати невеликий (4-5 речень) текст на тему “Різдвяні канікули”.
2. Типи мовлення є такі:
а) проза і поезія;
б) монолог і діалог;
в) розповідь, опис, роздум;
г) казка, оповідання, повість.
Скласти й записати невелике (обсяг 3-4 речення) висловлювання розповідного характеру на тему “Робочий день сучасного школяра”.
3. У реченнях опису предмета “дане” і “нове” - це
а) назва предмета і назва його ознаки;
б) назва особи, що виконує дію, та назва дії;
в) назва місця розташування та назва предмета;
г) назва предмета і оцінка.
Скласти й записати діловий або науковий опис (обсяг – 3-4 речення) будь-якого шкільного приладдя (пенала, зошита, олівця).
4. Мета художнього опису предмета -
а) забезпечити точність інформації про розмір, форму, вагу, колір предмета тощо;
б) скласти аргументовану оцінку предмета;
в) створити образ предмета, підкресливши в ньому найхарактерніше;
г) дати уявлення про призначення предмета.
Скласти й записати художній опис того ж шкільного приладдя (обсяг – 3-4 речення).
5. По праву руч від вас збігає вниз шлях, в’ється поміж деревами. По ліву – яри, непролазні хащі, а прямо перед вашими очима розіслалася долина. Над річкою - село з білими хатками та вишневими садками. (За Панасом Мирним). Цей уривок є таким різновидом опису:
а) портрет;
б) пейзаж;
в) інтер’єр;
г) опис місцевості.
Скласти й записати 2-3 речення опису зимової природи (пейзажу).
6. Олесь не повірив своїм очам: по городі спокійнісінько походжав здоровенний вепр. Він визбирував картоплю, що залишилася після копання. Величезний, вуха – ніби лопухи, ікла, як дві шаблі, з рила стирчать, щетина – наче дріт. Вепр пирхнув, прочистив забиті землею ніздрі і рушив у напрямку лісу. (За Б.Комаром.) У поданому уривку поєднано такі типи мовлення:
а) розповідь і опис;
б) розповідь і роздум;
в) розповідь, опис і роздум;
г) розповідь, опис та оцінка предмета.
Скласти й записати висловлювання (обсяг 3-4 речення), поєднавши в ньому розповідь і опис.