Полтавський обласний інститут післядипломної освіти
ім. М.В.Остроградського
Авторська розробка
на тему
«Алгоритм проведення, матеріали, картки контролю,
картки самооцінювання для методичної системи «Щоденні 5»
у період квітень - травень 1 кл.»
Виконала:
Сирота Оксана Миколаївна,
вчитель початкових класів
Садківського л!цею
Кременчуцької районної ради
Полтавської області
2019
І. Вступ
Життя в ХХІ столітті надзвичайно динамічне та мінливе. Постійно змінюються технології, швидкими темпами розвивається наука. Настали часи інформаційного суспільства: суспільства високих технологій, яке потребує від освіти формування компетентної особистості. Зміни, що відбуваються в сучасній освіті, акцентують увагу на тому, щоб перейти від школи, яка «напихає» дітей знаннями, до школи компетентностей, школи, яка виховує обізнаних, самостійних, мислячих, творчих людей.
Ротаційна модель «Щоденні 5» - це сучасний підхід до навчання читання і письма, який широко використовують у школах Канади, Америки, Британії, Австралії. Вона пропонує різні види діяльності, які збільшують мотивацію та інтелектуальну зайнятись дітей. Це систематична щоденна робота, що включає в себе 5 видів діяльності, які діти виконують у класі щодня протягом 5-15 хвилин. Ключова ідея системи – свобода вибору для учня.
Основними компонентами ротаційної моделі «Щоденні 5» є такі:
ІІ. Основна частина
Читання для себе
Під час цієї діяльності учитель пропонує дітям самостійно обирати книжку із класної бібліотеки (головне, щоб книги або твори були сучасними, цікавими, відповідали віковим особливостям дітей). Необхідно починати навчання з ілюстрованих книг. Під час першого читання вголос, треба вчити учнів, як успішно читати про себе. Треба розповісти про три способи прочитати книгу, щоб учні вдало справилися з першим заняттям із читання про себе.
Три способи прочитати книгу – це хороший стимул для учнів, які ще погано читають; таких учнів треба переконати, що вони здатні прочитати книгу, якщо надано їм вибір читати в картинках, читати текст чи переказувати історію. Коли учні розуміють, що є три способи прочитати книгу, можна позбутися такої проблеми, як швидке вичерпання витривалості по причині «Але ж я не можу читати!»
В перші дні навчання треба пропонувати дітям короткі ілюстровані казки.
Письмо для себе - це письмо у вільній формі без акцентування на правилах і структурі. Основне завдання цієї щоденної діяльності – розвивати бажання письмово висловлювати свої думки.Теми, які описують діти під час письма, мають бути цікавими і важливими для них, стосуватися їхнього життя.
Писати для себе можна на будь-якому уроці у зошиті, в альбомі на окремих аркушах, використовуючи олівці, ручки, фломастери. На початковому етапі навчання, коли діти не можуть писати, треба пропонувати висловлювати свої думки у вигляді малюнка.
Склади сполучення слів, дописавши слова, які називають намальовані предмети.
Важкий |
|
Білий |
|
Чайна |
|
Зимова |
|
Вільна |
|
Назви намальовані предмети та запиши слова, що їх називають.
Запиши слова, перевіряючи орфограми, у два стовпчики. У перший запиши слова, орфограми в яких ти перевірив за допомогою зміни слова. У другий стовпчик запиши слова, орфограми в яких ти перевірив за допомогою словника.
Кі(х,г)ті, д(е,и)тина, дьо(х,г)тю, ві(х,г)ті, во(г,к)зал, біля дв(е,и)рей, рю(г,к)зак, д(е,и)ван, ол(е,и)нь, с(е,и)ло, ч(е,и)рвоніти, ж(е,и)ву, пост(е,и)лю, в(е,и)дмідь, л(е,и)ла.
Як метелик плавав у ставку
Летів білий метелик над річкою. А хтось кинув у воду червону квітку. Побачив метелик квітку та сів на неї. Квітка пливе й метелик пливе.
Летіла над водою ластівка. Доторкнулась вона крилом до води. Сколихнулась вода, сколихнулася квітка, загойдався метелик. Весело йому річкою пливти.
(За В. Сухомлинським)
|
|
ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ
(Самооцінювання)
1. Я свідомо і швидко обираю книгу (журнал, газету,
текст) для читання.
2. Я відразу починаю працювати.
3. Я весь час залишаюсь на одному місці.
4. Під час читання я не заважаю іншим.
5. Правильно тримаю книгу. Слідкую за поставою під час читання.
6. Під час читання я перевіряю, чи розумію зміст прочитаного.
7. Я читаю весь відведений час!
РОБОТА ЗІ СЛОВАМИ
(Самооцінювання)
1. Я беру матеріали швидко і тихо.
2. Я відразу починаю працювати.
3. Під час роботи заишаюсь на одному місці.
4. Я виконую все правильно і охайно.
5. Я вмію використовувати різні словники.
6. Під час роботи я дотримуюсь інструкції.
7. Я працюю весь відведений час!
8. Я прибираю всі матеріали на місце.
Читання для когось. Для цієї діяльності діти об’єднуються в пари й обирають текст чи книжку, які заздалегідь підготував учитель. Діти по черзі читають, обговорюють моменти, які є незрозумілими для когось з них, пояснюють незрозумілі слова.
Після прочитування, учні виконують завдання репродуктивного та творчого характеру, які готує завчасно вчитель. Такий вид діяльності можна використовувати на уроках природознавства, літературного читання, основ здоров’я, відводячи на це 15-20 хв. ЧИТАННЯ ДЛЯ ДРУГА
(Самооцінювання і взаємооцінювання)
1. Ми свідомо обираємо книгу для читання.
2. Ми відразу починаємо працювати.
3. Ми гарно і дружно працюємо разом.
4. Ми читаємо по черзі (абзац чи сторінку).
5. Під час читання ми залишаємось на одному місці.
6. Ми контролюємо свій голос під час читання, щоб не заважати іншим.
7. Ми допомагаємо один одному зрозуміти прочитане.
8. Ми читаємо весь відведений час!
Робота зі словами.Щоденна робота включає правильне написання і обов’язкове тлумачення слів, значення яких діти хочуть з’ясувати і зрозуміти.
Під час цього виду роботи учитель створює мовне середовище, що спонукає до активного використання опрацьованих слів. Необхідно у класі облаштувати «Стіну слів», на якій протягом місяця діти можуть бачити ті слова, написання яких треба запам’ятати.
Слухання . Для успішного навчання дітей важливо розвивати аудіальний канал. Під час слухання учні сприймають невеликі тексти, що читає вчитель. Проте набагато цікавіше слухати аудіозапис через навушники за допомогою сучасної техніки. Після завершення слухання діти обов’язково виконують завдання на перевірку розуміння і усвідомлення.
СЛУХАННЯ
(Самооцінювання)
1. Я спокійно беру всі необхідні матеріали.
2. Я відразу починаю працювати.
3. Я весь час залишаюсь на одному місці.
4. Я використовую лише ті засоби і записи, які рекомендує вчитель.
5. Я уважно слухаю і розумію прослухане.
6. Я працюю весь відведений час!
7. Я прибираю всі матеріали на місце.
«Як Сонечко друзів шукало»
Рано-рано прокинулося Сонечко і вирішило знайти собі друзів.
Спершу воно завітало до лісу і познайомилося з руденькими лисеням і білченям, з веселими бджілками і з метеликом, що мав прозорі крила.
Вдень Сонечко було вже у селі, де теж зустріло нових друзів: кошеня, цуценя, курчатко і грайливих каченят.
Надвечір, повертаючись додому, Сонечко побачило дуже схожого на себе хлопчика, який голосно співав. Воно зраділо і поцілувало дитину в обидві щічки.
Задоволене сонечко повернулося додому і лягло відпочивати на м’якеньких хмаринах. Перед сном воно попросило свого брата Місяця, щоб той написав зірками на небі «Привіт для друзів». Усю ніч Сонцю снились веселі пригоди.
«Чарівний пензлик»
Одного разу діти залишили на столі Пензлика. Йому стало нудно без діла, і він вирішив зробити добру справу: допомогти Веселці розфарбувати квіти.
Взяв пензлик у Веселки червону фарбу і розфарбував маки.
Веселка дала йому другу свою улюблену фарбу для чорнобривців на бабусиному городі .
Яскравим сонячним кольором пензлик обдарував кульбабки.
Заморився наш художник, ліг на м’якеньку травичку і вирішив подарувати їй зелений колір, щоб вона могла заспокоювати все живе.
Після теплого літнього дощику чарівний Пензлик розбризкав блакитну фарбу навколо себе, і на тому місці з’явилися незабудки.
Потім наш помічник швидко здійнявся у ввись, зачерпнув синь неба і роздав польовим волошкам.
Раптом Пензлик побачив незнайомі йому квіти. Він віддав їм останню фарбу веселки – фіолетову. Багато фарби витратив Пензлик, Веселка аж поблідла. Це помітила дівчинка Оленка і вирішила віддати Веселці свої фарби.
Читання для себе
Моє ім’я____________________________________
Я читаю книгу_________________________________
Автор книги______________________________________________
Я не розумію слова!!!(треба з’ясувати їх значення)
Письмо для себе
(самоцінювання)
(орієнтовні теми для «Щоденників вражень»)
Читання для друга
Моє ім’я___________________________________
Ім’я мого друга_____________________________
Моя улюблена книга, яку хочу прочитати з другом_____________________________________________
Автор книги___________________________________________________
Читання для друга
(самооцінювання і взаємооцінювання)
Робота зі словами
У лісі Сонечко подружилося з бджілкою. Порахуй, скільки сотів трудівниця заповнила медом.
Бджілка _____ мед . Мед (який?)_______ , _____
Сотів з медом
Порахуй, скільки разів Сонечко написало на хмаринці
ім’я свого друга.
Слухання
Ім’я___________________________________
Назва твору_________________________
Автор___________________________________
Я ставлю цій історії
Уважно слухай!
Зафарбуй стільки груш, скільки з’їла гусениця.
Розфарбуй метелика, що вилетів із кокона.
Оціни казку.
Список використаних джерел
1