Вступ
Розв’язування задач з математики – це один з пособів формування в учнів умінь і навичок, отриманих в прцесі вивчення матеріалу. Існує багато методів навчання розв’язувати задачі і вправи. Можна виділити 5 основних та дати коротку їх розшифровку.
Учитель показує алгоритм розв’язування задачі або вправи на на конкретних прикладах, а учні самостійно розв’язують задачі певного типу, діючи за зразком.
2. Евристичний метод.
Учитель ознайомлює учнів із загальним правилом розв’язуванням задач, але не називає конкретно метод конструювання алгоритму розв’язування задачі та область пошуку інформації.
3. Конструктивний метод.
Дається вказівка учням на загальний метод пошуку математичних закономірностей і метод конструювання алгоритму розв’язування задачі.
4. Проблемний метод.
Вчитель створює проблемну ситуацію, а учні, знаючі математичні закономірності і, не знаючи програми розв’язування задачі, самостійно знаходять конкретний алгоритм розв’язку.
5.Дослідницький, творчий метод.
Перед учнями ставиться задача, а учні не знаючи алгоритму розв’язування, програми і методів пошуку інформації, повинні самостійно розв’язати задачу.
На практиці, як правило, вчителі застосовують найчастіше перший і другий методи. Перший метод дає можливість досягти мети і учні при достатній кількості вправ навчаються розв’язувати типові задачі. Другий метод малоефективний, тому, що в учнів виникають труднощі, якщо задача не підходить під типовий алгоритм. Решта методів, як правило, не застосовують тому, що в учнів не сформовані вміння шукати потрібну інформацію та конструювати алгоритм розв’язування задачі.
6 клас
Подільність чисел
Звичайні дроби
Відношення і пропорції
Раціональні числа
Додавання чисел з однаковими знаками
Наприклад:
+20 +(+15)=+(І+20І+І+15І)=+(20+15)=+35
-20 +(-15)=-(І-20І+І-15І)=-(20+15)=-35
Додавання чисел з різними знаками
Лінійні рівняння з однією змінною
Алгоритм №1
1.Перенесіть доданки, які містять невідоме у ліву частину рівняння, а відомі - у праву, змінивши їхній знак на протилежний.
2.Виконайте зведення подібних доданків.
3.Поділіть ліву та праву частини рівняння на коефіцієнт при невідомому, якщо він не дорівнює нулю.
4.Запишіть відповідь.
Алгоритм №2
1.Розкрийте дужки.
2.Перенесіть невідомі доданки у ліву частину рівняння відомі – у праву, змінивши їхній знак на протилежний.
3.Виконайте зведення подібних доданків.
4.Поділіть ліву та праву частини рівняння на коефіцієнт при невідомому, якщо він не дорівнює нулю
5.Запишіть відповідь.
Алгоритм №3
1.Знайдіть найменший спільний знаменник всіх дробів.
2.Домножте кожний член рівняння на найменший спільний знаменник та скоротіть дріб.
3.Розкрийте дужки, якщо вони є.
4.Пернесіть доданки, які містять невідоме, у ліву частину рівняння, а відомі- у прву, змінивши знаки на протилежні.
5.Виконайте зведення подібних доданків.
6.Поділіть ліву та праву частини рівняння на коефіцієнт при невідомому, якщо він не дорівнює нулю.
7.Запишіть відповідь.
Розв’язування задач
Алгоритм №1
(на складання рівняння )
1.Зробіть аналіз умови
2.Перекладіть задачу із звичайної мови на мову алгебраїчну
3.Невідому величину позначить через Х.
4.Встановіть залежність між даними задачі та змінною.
5.Складіть рівняння та розв’яжіть його.
6.Запишіть відповідь.
Алгоритм №2
(на складання системи рівнянь )
Множення одночленів. Піднесення одночлена до степеня.
Алгоритм №1
Алгоритм №2
Многочлени
Алгоритм №1
( додавання многочленів )
Алгоритм №2
( віднімання многочленів )
Алгоритм № 3
(добуток одночлена на многочлен )
Алгоритм № 4
( добуток многочленна на многочлен )
Алгоритм № 5
(розкладання многочленна на множники )
Системи рівнянь
Алгоритм № 1
(побудови графіка лінійного рівняння з двома змінними )
В ( Х; 0 ).
4. Проведіть пряму через дві точки.
Алгоритм № 2
Алгоритм №3
( спосіб алгебраїчного додавання )
Алгоритм № 4
( спосіб підстановки )
Раціональні вирази
Алгоритм № 1
( ділення степенів )
Алгоритм № 2
( ділення одночлена на одночлен )
8 клас
Алгебраїчні дроби
Алгоритм №1
( додавання та віднімання дробів )
Алгоритм № 2
(додавання та віднімання дробів )
Алгоритм №3
(перетворення цілого виразу в дріб )
7.Розкладіть чисельник на множники, якщо це можливо.
8. Спростіть дріб, якщо це можливо.
9. Приклад розв’язано.
Алгоритм № 4
( множення дробів )
Алгоритм №5
(ділення дробів )
Раціональні рівняння
Алгоритм
Квадратні корені
Алгоритм №1
( винесення множника з-під знака кореня )
Алгоритм № 2
( внесення множника під знак кореня )
1. Множник перед знаком кореня піднесіть до квадрата.
2 Запишіть одержаний квадрат під знак даного кореня.
3. Знайдіть добуток виразів під знаком кореня.
9 клас
Нерівності
Алгоритм № 1
(розв’язування лінійної нерівності )
1.Виконайте тотожні перетворення.
2.Перенесіть невідомі доданки в одну частину нерівності, відомі – в другу , змінивши знаки цих доданків на протилежні.
3. Зведіть нерівність до виду ax >b , ax <b .
4. Поділіть обидві частини нерівності на коефіцієнт при змінній . Якщо коефіцієнт додатний , то знак нерівності збережіть; якщо коефіцієнт від’ємний , то знак нерівності змініть на протилежний.
5. Зобразіть розв’язок нерівності на координатній прямій у вигляді числового проміжку.
6. Запишіть відповідь.
Алгоритм № 2
( розв’язання систем лінійних нерівностей )
Алгоритм №3
( доведення нерівностей )
Виконайте тотожні перетворення .
Квадратична функція
Алгоритм
(побудови графіка квадратичної функції )
y = ax2 + bx +c , a ≠ 0.
1 Знаходимо координати вершини параболи за формулами
x=-; y=
2.Знаходимо точки перетину графіка функції з віссю
0х , розв’яжемо рівняння
ax2 + bx +c=0
3.Знаходимо точку перетину графіка функції з віссю 0y :
при х =0 , y = c .
4.Складаємо рівняння прямої , відносно якої симетричний графік функції :
x=-
5.Визначте напрямок « віток « параболи :
при a > 0 « вітки « напрямлені вгору ;
при a < 0 « вітки « напрямлені вниз .
1