«Історія малої батьківщини»
Урок-казка
Підсумковий урок з теми « Дії другого ступеня з натуральними числами»
Мета уроку: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів з теми «Дії другого степеня з натуральними числами»; продовжити формування вмінь та навичок застосування знань з теми до розв’язування рівнянь та нестандартних задач.
Розвити логічне мислення, уміння самостійно приймати рішення, діяти в умовах обмеженого часу; розкривати творчі здібності учнів. Виховувати почуття гордості за свою маленьку батьківщину, бажання берегти природні багатства рідного краю та знати її історичне минуле.
Тип уроку: повторення й систематизація знань, умінь і навичок.
Очікувані результати: учні повинні знати властивості множення і ділення натуральних чисел, вміти застосовувати набуті знання з вивченої теми до розв’язання рівнянь та інших завдань, уміти розв’язувати задачі на логічне мислення.
Форми роботи на уроці: індивідуальна, колективна.
Презентація до уроку.
«Математика – це життя».
М.Кравчук
I. Організаційний етап.
1.Перевірка домашнього завдання. (Зібрати зошити)
2.Учитель повідомляє тему та мету уроку, а також що це буде не звичайний урок, а урок-казка, і на ньому учні будуть допомагати казковим героям і водночас перевірити свої знання з теми «Дії другого степеня з натуральними числами».
II. Актуалізація розумової діяльності.
Жили собі чоловік із жінкою. Мали вони донечку Марусю та трьох синів. Двоє парубків, в третій – Іванко, хлопчик дванадцяти років. Сини були роботящі, сміливі й розумні. Одного разу зібралися старші сини у подорож маршрутами Малої батьківщини.
Та став проситися і молодший до мандрівки. Дуже хотілося Іванкові побачити пам’ятки свого села. Обіцяв, що стане братам у пригоді, бо добре математику знає. Вирішили тоді брати перевірити знання Іванка й загадали йому тести з математики. А коли, кажуть, їх виконаєш, то дізнаєшся маршрут нашої подорожі і поїдеш з нами.
Розв’яжемо і ми ці тестові завдання.
Тестові завдання
1.Чому дорівнює частка від ділення 125 на 5?
а) 25; б) 41; в) 31; г) 32.
2.Чи можна в результаті ділення деякого натурального числа на 6 дістати остачу, що дорівнює 8?
а) так; б) ні; в) іноді; г) не знаю.
3.Остача від ділення числа 135 на 10 дорівнює …
а) 3; б) 5; в) 2; г) 4.
4.Яке з поданих чисел дорівнює значенню виразу 26+55:11×(17-9)?
а) 34; б) 88; в) 66; г) 107.
5.Яке значення виразу 55+35-10?
а) 60; б) 80; в) 50; г) 0.
6.Значення виразу 70:10×5?
а) 50; б) 45; в) 35; г) 55.
7.Серед наведених чисел знайдіть корінь рівняння х:5=10х?
а) 5; б) 0; в) 10; г) 4.
8.Розв’яжіть рівняння х+3х=16
а) 3; б) 4; в) 6; г) 10.
Розв’язав Іванко тести та й отримав план маршруту подорожі.
Мати поклала синам у торби сала з хлібом та цибулею, запрягли вони волів у вози та й вирушили в подорож.
III.Застосування знань, умінь і навичок.
Ідуть вони, ідуть: удень світить сонечко, а вночі Чумацький шлях їм напрямок указує. Коли ось шлях заступала Водяна балка. Сидить чоловік біля води.
– Чи не знаєш ти, чоловіче, як нам через це болото перебратись? – запитують у нього брати.
– А чому ж не знаю, як я – Водяник, – відповідає той.
– То допоможи нам.
– Допоможу, якщо ви назвете мені довжину і ширину балки.
– Але як же ми її виміряємо?
– Виміри – це значення цих двох числових виразів.
12456-456×11=
107×42-82041:41=
(Учні працюють за варіантами самостійно, двоє біля дошки).
Розв’язали брати приклади. Водяник провів їх через болото.
Рушили брати далі. Аж тут перед ними ліс став густий та непрохідний. Коли бачать – чоловік серед лісу рукою махає; як махне – так дуби й вивертає з корінням.
– Як ти звешся, чоловіче?
– Вернидуб.
– Допоможи нам, Вернидубе, зроби дорогу серед лісу.
– А чого ж не зробити? Зроблю, тільки от як я дуби з корінням із землі вивертаю, ви корені рівнянь знайдіть. І тоді не тільки дорога буде, а й назву місцевості, куди ви потрапите, дізнаєтесь.
І задав Вернидуб братам розв’язувати шість рівнянь.
(Учням пропонується розв’язати рівняння за варіантами.)
Варіант 1.
1) 8(х-8)=64 2) 72:х-2=6
3) 12х+4х=352
Варіант 2.
1) 9(х+3)=63 2) 81:х+3=12
3) 35х-11х=52888
Учні розв’язують рівняння і з поданих на картинках чисел вибирають корені та розташовують їх у порядку спадання. На зворотньому боці карток читають слово «Грабковецький».
Коротка розповідь вчителя
В глибоку давнину на місці села Грабківці ріс ліс. Ліс був притулком багатьох звірів: лисиць, зайців, диких кіз, кабанів та інших. Тут росли граби, берези, сосни, ялини, дика акація, клени, дуби, ясени, гриби, мохи і лишайники. Але найбільше було грабів. Тому і назвали село Грабківцями.
Отож поїхали брати далі через Грабковецький ліс. Їдуть вони. Їдуть і доїхали до ріки широкої та глибокої. Бачать – чоловік із здоровенними вусами сидить над рікою. Як крутнув він вусами, – вода й розступилася так, що по дну пройти можна.
– Переправ нас, чоловіче, на той берег!
– Переправлю, але я дуже задачі цікаві люблю. Чи не знаєте ви такої?
– Тут на допомогу братам прийшов Іванко й запропонував задачу про свою сестричку.
Задачі
№ 1
За сестру свою, нівроку,
Старший я на вісім років,
А вона молодша втричі,
Скільки ж літ моїй сестричці?
№ 2
Середній з трьох братів старший від молодшого на два роки, а вік старшого брата перевищує суму років решти братів на 4 роки. Знайдіть вік кожного брата, якщо разом їм 96 років.
Чоловік (звали його, як ви здогадуєтеся, Крутивус) крутнув вусом, вода розступилася і брати переїхали на другий берег. Але назву річки Крутивус закодував. Тут потрібна ваша допомога, діти. Учні розташовують числа, що дорівнюють віку Марусі, Іванка та братів, із задач у порядку зростання і на зворотньому боці карток читають: Стрипа.
Давайте діти послухаємо легенду про річку Стрипу.
Ідуть вони, ідуть, степ навколо безкрайній, сонце жарке палить. Аж тут піднявся сильний вітер, пил стовпами високо в небо піднявся, сонце пилом заступило. Куди їхати? Несподівано з’явилася перед ними кришталева стіна, а на ній приклад і слова.
«Які числа множимо?»
253*
× 1*3
_______
7*9*
+ 2**
_______
26*590
Зажурилися старші брати, не можуть ділення знайти. Одна надія на Іванка і на вас, діти. Розв’язав Іванко приклад, і як тільки сказав він числа 2530 і 103, обрушилася стіна і опиналися брати біля млинів. А їх тут було чимало. Згідно з переказами, назва села Млинівці пішла від великої кількості млинів, що колись тут були.
Відпочили, напились цілющої джерельної води й поїхали додому. Довго ще потім згадували вони про свою подорож. Отак стала братам у пригоді математика, тож і ви вчіть математику, бо вона вам у житті знадобиться.
IV.Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Результати». Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
V.Домашнє завдання.
Повторити «Дії другого ступеня з натуральними числами». Підготуватися до контрольної роботи. На жаль, нам не вистачає часу, щоб розглянути всі «дива» нашої місцевості, тому вам буде творче завдання – відшукати легенди та скласти розповідь про Зозулина балку, Джерело.