Аналіз виховної роботи за І семестр
Проблема, над якою працюю в системі виховної роботи класного колективу: «Формування сприятливого виховного середовища для духовного збагачення учнів та формування життєвої компетентності майбутнього громадянина України»
Творче кредо класного керівника :
“Головний вихователь – життя, основний вихователь – сім’я, мені залишається з’єднати перше з другим і що - небудь додати від себе”.
У кожної людини є свій неосяжний життєвий простір, де його люблять і чекають, розуміють і приймають таким, який він є. Одного чудового сонячного вересневого ранку на порозі нашої школи ми вперше побачилися , щоб розпочати нову велику справу - ми з учнями почали прокладати свій шлях до зірок. Цей шлях ми подолаємо за п’ять років – і це наше щасливе, веселе, дружнє шкільне життя. Ми прокладемо шлях із унікального будівельного матеріалу з особливими властивостями: доброти, гумору, взаємодопомоги, мудрості і захоплень. Кожний з нас знайде на цьому шляху свою неповторну зірочку, яка засяє над дитиною майбутнього особливим сяйвом впевненості у собі, комунікабельності, самостійності, вимогливості, співчуття, патріотизму, працьовитості, навченості. За цей час ми встигнемо подружитися, звикнути і зрозуміти один одного.
Ми - це наш клас, в якому 26 літер «Я». Кожен з нас - це унікальна, неповторна особистість, одна єдина у цілому світі. Тому ми намагаємося дбайливо, з любов’ю і повагою ставитися до себе і до оточуючих, приймати себе і інших такими, які ми є.
Діти допитливі,
з гострим розумом,
у разі правильного виховання
стають великими людьми.
Я.А. Коменський
Класний колектив - це складна соціально-педагогічна система, що виконує замовлення суспільства - формувати інтелектуальну, творчу особистість, здатну жити і творити в умовах, що постійно видозмінюються й розвиваються, забезпечуючи прогрес культурного розвитку країни.
Плануючи виховну роботу, яка розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про загальну середню освіту», Програми виховання дітей та учнівської молоді в Україні, врахувала інтереси учнів та їх батьків, можливості, традиції міста, соціальне оточення.
Свою роботу з колективом розпочала з вирішення виховних задач:
1. Виховувати повагу до людей, культурно - національних, духовних, історичних цінностей України, дбайливе ставлення до навколишнього середовища
2. Постійно утверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, патріотизму, доброти, стриманості, працелюбності та інші
3. Формувати свідоме ставлення до навчання та відвідування школи, усвідомлення важливості освіти у житті людини
4. Допомагати у подальшому ставленні органів класного самоврядування, сприяти розвитку їхньої самостійності
5. Формувати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій
6. Запобігати вживанню алкоголю, наркотиків та інших шкідливих звичок. Пропагувати здоровий спосіб життя
Як класний керівник, досягаю поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці та організації колективних творчих справ класу, багато часу приділяю екологічному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури класного колективу - достатній.
Форми та методи виховної роботи планувались на діагностичній основі і були різноманітними.
Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави
Ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей
Ціннісне ставлення до природи
Ціннісне ставлення до мистецтва
Ціннісне ставлення до праці
Ціннісне ставлення до себе
Працюючи з педагогом-організатором Жуковою В.Л. та практичним психологом школи Судак Т.Ю. виявили рівень розвитку психічних процесів учнів. Шляхом спостереження визначили тип темпераменту дітей. За допомогою анкетування, індивідуальних бесід з учнями, визначили їхні психофізіологічні показники, вивчили особливості характеру і поведінки, дослідили інтереси школярів, їхні нахили до певного виду діяльності, склали карту спрямованості інтересів учнів, визначили статус кожного учня в дитячому колективі, визначили роль дитини в суспільному житті класу (ініціатор, виконавець, організатор), виявили у дітей позитивні якості, які слід розвивати, і негативні якості, від яких, по можливості, слід позбавитися.
Звичайно, важливою умовою у створенні та забезпеченні системи виховної роботи в школі є організація сімейного виховання, співпраця з батьками.
Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу - це важлива й відповідальна задача вчителя. Рішення даної задачі є можливим, якщо у плані роботи знайшли відображення такі напрями діяльності класного керівника з батьками:
Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності форм і способів діяльності.
Свою співпрацю з батьками розпочала у п’ятому класі з вивчення родин учнів, що дозволило краще довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль життя родин, ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини.
Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу здійснюється за допомогою включення їх у такі види взаємодії, як спільне планування виховної роботи у класі; колективні творчі справи – участь у круглому столі «З Україною в серці», фестивалі «Його величність ніжинський огірок», екскурсій до Київського музею популярної науки і техніки «Експериментаніум», до Київського Державного музею іграшки; грі – вікторині «Знай Правила дорожнього руху», благодійній акції «5 картоплин», акції «Допоможи врятувати життя» (збір коштів на лікування учня ЗОШ І-ІІІ ст. № 17 Постнікова Нікіти); допомога в ремонтних роботах й естетичному оформленні класної кімнати та інших.
Педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу відбувається у таких формах роботи, як вибори батьківського комітету класу, допомога у плануванні й організації її діяльності, установлення зв'язків із оточуючим соціумом, громадськістю.
Індивідуальна робота з батьками дозволяє встановити безпосередній контакт із кожним членом родини учня, домогтись більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів розвивального впливу на особистість дитини. Практикую у своїй діяльності спільне визначення перспектив і засобів розвитку учня, педагогічні консультації, індивідуальні доручення. Головне правило співпраці – «Ви зможете!»
Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів здійснюється за допомогою батьківських зборів; індивідуальних консультацій; індивідуальних бесід, порад; перевірки щоденників учнів і запису в них зауважень, звернень, подяк, привітань. Для ознайомлення батьків з поточними та тематичними оцінками робиться виписка за певний проміжок часу. Програма моніторингу розвитку учнів, що працює у школі, допоможе відслідковувати якісні зрушення у навчальних досягненнях учнів щороку.
Висновки
Виходячи з аналізу виховної роботи за І семестр, слід відзначити, що незважаючи на ряд позитивних зрушень в житті класного колективу, поки що не вдалося поставити рівень успішності класу на належний рівень, більш широко використати досвід та уміння членів класного колективу у громадському житті школи. Однак діти мають значний інтелектуальний та творчий потенціал, який за оптимальних умов може розкритися і сприяти всебічному гармонійному розвитку учнівської спільноти загалом та кожної особистості окремо. Саме тому на ІІ семестр виховна робота у класі спрямована на розкриття та реалізацію учнівської творчості в контексті формування відповідального ставлення до своїх обов’язків, продовжує роботу щодо виховання активної життєвої позиції та лідерських якостей через учнівське самоврядування в класі, сприяє тому, щоб зміст та форми колективної творчої діяльності допомагали кожному знайти себе, самовизначитися.
Результат виховної роботи буде видно тільки тоді, коли проводитиметься моніторинг, чітке планування, методична робота, впровадження нових форм у практику роботи школи. Так у нашій школі і склалася система виховної роботи, в якій враховано загальні цілі та завдання виховної роботи, вплив мікро – макросередовища, складові організації виховного процесу. Але на цьому наш пошук не закінчується, можливо, уже в наступному році ми змінимо структуру, форми, методи, якщо зміняться інтереси учнів. Усе залежить від них, а ми працюємо для них.
Як і кожен класний керівник, знаходжуся у постійному пошуку інноваційних концептуальних підходів до здійснення взаємодії з учнями з метою виховання свідомого громадянина своєї держави.
Сьогодні, як ніколи стають актуальними фундаментальні педагогічні знахідки вітчизняних і зарубіжних педагогів А. Макаренка, Я. Коменського, К. Ушинського. Тому кожного дня я слідую словам В.О. Сухомлинського: «Через казку, фантазію, гру, через неповторну дитячу творчість - вірна дорога до серця дитини». Адже мені так хочеться, щоб всі учні мого класу стали людьми з Великої літери.