Тема:”Антоніми(повторення і поглиблення).Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів”.
Мета:повторити та поглибити знання учнів про антоніми,навчити визначати їх у тексті;навчити дітей користуватись словником антонімів;збагачувати словниковий запас учнів;виховувати інтерес до рідної мови.
Хід уроку І. Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація знань,умінь і навичок.
2.1.Мозковий штурм
1.Лексикологія -це наука,що вивчає...
2.В якому словнику можна дізнатися лексичне значення слова?
3.Слова синоніми -це...
4.Синонімічний ряд -це...
5.Лексичне значення слова-це...
2.2.Гра “Навпаки”
Тепло-(холодно) День-(ніч)
Мало-(багато) Високий (низький)
Веселий(сумний) Великий(малий)
Багатий(бідний) Сильний(слабкий)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
3.1.Очікування
Продовжити речення: Я очікую від сьогоднішнього уроку...
3.2.Казка про антоніми.Прослухати казку та визначити антоніми.
Два брати жили на світі, Стрілись вороги в бою. Був один з них працьовитий, Із високим стрівсь низький, А другий ледачий дуже. На товстого йшов тонкий.
Слухай казку про них, друже. Стрів білявого чорнявий,
Якщо перший брат вставав, Огрядного — худорлявий, Другий спать мерщій лягав. На сумного йшов веселий, Той стоїть, а той сидить. На тендітного — дебелий. Той мовчить, а той кричить. Ця кривавая війна — Той хоробрий і правдивий, Нині сива давнина.
Той брехливий, полохливий, Хоч брати вже й помирились,
Той розумний, той дурний, Після них слова лишились, Той великий, той малий. Дуже горді, незалежні, День і ніч брати сварились Абсолютно протилежні. І ніколи не мирились, В мові ці слова живуть, Все, що перший будував, їх антонімами звуть. Другий миттю руйнував. А. Свашенко Кожен рать повів свою.
3.3.Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу.
3.4.Прослухати прислів’я,вказати антоніми Багато диму — мало тепла.
Маленька праця краща за велике безділля.
На сміливого собака гавка, а боязливого рве.
Не плач, як загубиш; не радій, як знайдеш.
Пізня пташка очі продера, а рання уже носок витира.
Позича — сміється, а платить, то плаче.
Поки розумний думає, то дурень уже робить.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
3.5.Ознайомлення зі словником антонімів.
3. 6.Фізкультхвилинка:”Весела розминка”
Вчитель просить учнів по черзі вимовити всі звуки слова “Словник”(для цього слова підходить клас наповнюваністю -14 учнів).Учні вимовляють звуки,запам’ятовуючи,кожен свій.Потім вчитель просить сісти учнів так,щоб в парі були діти ,які вимовили однаковий звук.
ІV. Формування практичних вмінь та навичок.
4. 1.Творчий диктант.
Вчитель диктує слова,а діти записують протилежні за значенням:
Великий(малий),товстий(худий),гарячий(холодний),верх(низ),вперед(наза д),літо(зима),розумний(дурний). 4.2.Гра “Знайди пару”
Згрупуйте слова в атонімічні пари.
1. Праця Гірко
2. Ясний Правда
3. Корисний Руйнувати
4. Ласкавий Весело
5. Будувати Темний
6. Оптиміст Лінь
7. Знайко Незнайко
8. Сумно Шкідливий
9. Кривда Суворий
10. Солодко Песиміст
4.3. Гра “Навпаки”.
Учитель називає слова, а учні по черзі відповідають протилежним за значенням словом.
Старт — фініш.
Нещасний — щасливий.
Мир — війна.
Щастя — лихо.
Радість — горе.
Добрий — поганий.
Рідний — чужий.
Сміятися — плакати.
Радіти — сумувати.
Далеко — близько.
4.4.Виконати вправу з підручника самостійно “Хто швидше”
V. Домашнє завдання. VІ. Рефлексія.
Незакінчене речення...
Я не вмів,а тепер умію...
Я навчився...
Я зрозумів...
Я дізнався...
Мені сподобалось...
Мені не сподобалось...
Я відчув труднощі...