Тема: Арт-подорож «Осінній вернісаж» (розвиваюче заняття)
Мета: закріпити знання про ознаки осені; уточнити та розширити знання учнів про явища природи, осінні квіти, види грибів;
удосконалити вміння працювати в групах, з цеглинками лего, з мнемо таблицями; розвивати увагу, мислення, дрібну моторику, творчість;
виховувати любов до природи, пізнавальний інтерес;
викликати позитивні емоції, вчити дітей помічати красу навколо себе; прищеплювати любов до неї;
Обладнання: мультимедійна презентація; макет картини; зображення сонечка, хмаринки з краплями, листочки, квіти, овочі, веселка, корзина з грибами; шаблони до гри «Мій сонячний настрій»; заготовки для виготовлення макету парасольки; кольорові цукерки, тарілочки, вода.
Хід заняття
І.Створення емоційної ситуації.
Чарівна осінь, ніби казка,
І дивовижні кольори.
Тепленька сонечкова ласка,
Небесна синява згори…
А краєвиди – неймовірні,
Аж просто серце завмира.
Пастельні кольори чарівні
Дарує осені пора.
Восени ми поринаємо у зовсім інший світ: де чай здається ароматнішим та смачнішим, ковдра – теплішою, а книги – цікавішими.
Ідучи вулицею, вдивляємося у кожне деревце, щоб побачити бодай один листочок, якого ще не торкнувся пензель золотої красуні, і тішимося, коли все ж знаходимо.
Осінню не завжди прагнемо сховатися від дощу, а навпаки – з нетерпінням чекаємо його і щиро дивуємося, коли надворі сухо, адже саме в цю пору року він якийсь особливий.
ІІ. Повідомлення теми заняття.
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з красою навколо нас. Милуючись барвами чарівної осені пропоную поринути нам у захопливу пригоду під назвою «Осінній вернісаж».
На вашу думку, що означає слово «Вернісаж»? (відповіді)
Заглянемо у енциклопедію.
«Вернісаж – це урочисте відкриття художньої виставки картин для запрошених гостей»
Запрошені гості присутні. Нам не вистачає лише картини. Напишемо її протягом заняття.
Ми сьогодні будемо справжніми митцями. Ось наше полотно, а писати ми будемо не пензлем – а малюнками, які отримуватимемо під час виконання різних завдань.
Пропоную вам сьогодні:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІІ. Актуалізація знань та вмінь учнів.
1. Вправа «Сонячний настрій»
У вас на партах є сонечка настрою, прикріпіть стікер
біля того, що відображає ваш настрій.
На нашій картині з’являються перші штрихи. (сонце)
Які почуття чи хвилювання у вас виникають, коли ви милуєтесь красою осені?
Сьогодні чудовий осінній день, яскраво світить сонце…повіває легенький вітерець, але що це? Ніби хтось стукає у віконечко…давайте затамуємо подих і уважно прислухаємось…
2. Творча гра «Я – осінній листочок»
(аудіо запис)
Я – маленький листочок позолочений осінню. Мене гойдає вітерець і ніби кличе за собою. Я відірвався від гілочки, літаю… Як хороше кружляти над землею! Ще мить і я опинюсь на ваших партах…
На партах лежать шаблони. З’єднайте
числа за порядком. Ви намалювали листочок.
Потрібно його оживити.
Як ми це можемо зробити?
Розмалюйте його різними кольорами осені.
Олівці якого кольору слід використати?
(червоний, жовтий, помаранчевий, коричневий)
Прикріпіть свої листочки на гілки дерева.
3. Вправа з цеглинками лего «Квіти осені»
Приємно, коли, крім опадаючого жовтого листя,
погляд зігрівають своїми барвами різноманітні осінні квіти.
Це різнокольорові айстри, багряні чорнобривці,
поважні хризантеми, строкаті жоржини…
Я ніби відчуваю в повітрі їхній аромат.
Додамо барв квітів осені на наше полотно.
Щоб отримати малюнок квітки, її потрібно відгадати.
Попрацюємо з цеглинками лего.
Увага на екран, перед вами зображення осінньої квітки.
(айстри, гладіолуси, чорнобривці, флокси, хризантеми, жоржини)
На цеглинках написані назви осінніх квітів. Ви піднімаєте ту цеглинку, колір якої відповідає назві зображеної квітки.
(зображення відгаданих квітів кріпимо на ватман)
4. Гра «Збери врожай»
Якими словами можна описати осінь? (багата, щедра, чарівна)
Чому осінь багата пора року?
Восени у людей багато клопоту і саме час збирати врожай.
Кожна група діток, отримає конверт-загадку із зображеннями овочів чи фруктів. Вам потрібно описати його так, щоб інші здогадались назву.
Малюнок іншим не показуйте.
Для допомоги використовуйте мнемо таблицю, що на екрані.
Відгаданий овоч чи фрукт прикріплюємо на дошку.
(яблуко, помідор, капуста, цибуля, картопля)
Наприклад: помаранчевий колір, круглої форми, солодкуватий на смак, росте на городі, на дотик твердий, можна приготувати кашу, пюре чи просто запекти, смачне і корисне його насіння. Що це? (гарбуз)
Погода починає псуватися… На небі з’явилися хмарки, ось-ось розпочнеться дощ.
5. Вправа «Словникові хмари»
Придивіться уважно до цих хмаринок, вони незвичайні, а словникові.
На кожній із них є цифра 1, 2 чи 3, що символізує кількість складів у слові.
У мене на столі лежать слова-краплинки. Кожній краплинці потрібно знайти свою хмаринку, слова у яких один склад прикріпимо біля першої хмарки, двоскладові біля другої, трискладові відповідно біля третьої.
(дощ, грім, град, буря, злива, туман, ураган, краплинка, вітерець)
6. Вправа-розминка "Австралійський дощ"
Чи знаєте ви, яку мелодію співає дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. (вмикаю відео)
Зараз ви будете передавати рухи. Повторюйте за мною. Будьте уважні.
7. Творча робота «Кольорові парасольки»
Що потрібно щоб заховатись від дощу?
Так, потрібні парасольки! Давайте виготовимо їх.
На парті у кожного лежать різнокольорові заготовки. Потрібно склеїти їх половинки між собою.
Зробимо ручку до парасольки, для цього візьмемо соломинку та приклеїмо її. Розкриваємо парасольки, склеюємо першу і останню частинку.
Тепер ми можемо заховатись від дощу.
(прикріплюю малюнок дітей з парасолькою на ватман)
8. Розвивальна гра «Збери грибочки»
Після дощу виросло багато грибочків, але чи всі вони корисні?
Щоб дізнатись які грибочки їстівні, а які отруйні перегляньте навчальне відео.
Зараз я перевірю чи ви запам’ятали, які гриби їстівні, а які – отруйні!
Кладемо у кошик тільки їстівні гриби.
(їстівні гриби – опеньки, білий гриб, рижики, маслюки, лисичка)
9. Дослід з цукерками «Веселка»
Дощ майже закінчився, знову світить сонечко.
А що часто з’являється в небі після дощу? Правильно веселка!
Давайте разом з вами створимо свою веселку.
В кожної групи на столі лежать тарілочки і стаканчики з різнокольоровими цукерками .
Розкладіть ці цукерочки по колу. В середину тарілочки наллємо води. Через декілька секунд цукерки почнуть віддавати свої кольори і ми можемо побачити веселку.
ІV. Підсумок заняття.
Сьогодні, ми гарно попрацювали, були справжніми митцями і створили чудову осінню картину. Вона безцінна, тому що кожний із вас вніс свої штрихи. Завдяки дружній колективній роботі можна написати шедевр, яким будуть милуватись оточуючі.
На знак подяки за гарну роботи привітаємо один одного оплесками.
Сонячна рефлексія
Повернемось до сонечок настрою, позначте чи змінився ваш настрій.
Я бажаю вам, щоб ваш настрій завжди був сонячним та яскравим, не дивлячись на пору року чи погоду за вікном.
Простіше Живіть, посміхайтесь частіше.
Образ не тримайте, Живіть веселіше.
Не рюмсайте через дрібниці й негоду.
Вдихніть повні груди осінньої вроди.
Шукайте, танцюйте, у мріях літайте,
І душу, красою й добром напувайте.