9 клас. А У Д І Ю В А Н Н Я
«ІНТЕРНЕТ : реальні небезпеки віртуального світу»
Спочатку Інтернет викликав у нас асоціації з криницею знань, де наші нащадки могли б знайти величезну кількість інформації. Потім ми стали сприймати Інтернет як всесвітню бібліотеку: діти почали більше читати, а це чудово. Люди стали розвиватися усебічно і знаходили в Інтернеті відповіді на практично усі свої питання. Також останніми роками Інтернет став об’єднувати людей з абсолютно різних точок світу.
Але ці плюси Інтернету з часом почали пропадати. З’явилися ігри, пабліки та інші розважальні ресурси, які ніяк не сприяли розвитку дітей. Сучасні дослідження говорять про те, що люди, що сидять в Інтернеті цілодобово, зовсім не отримують з нього корисної інформації – в основному вони просто витрачають свій час. Також люди все більше і більше викачують з Інтернету музику, програми і фільми.
Діти практично не бувають на свіжому повітрі і скрізь ходять з телефонами, планшетами, ноутбуками. Кожен безкоштовний Wi-fi в торгових центрах, забігайлівках або в гостях стає для дітей щастям, і не тому, що можна упізнати щось корисне і цікаве, а тому, що тепер можна зайнятися своїми звичними справами, замінюючи реальне спілкування з людьми на віртуальне, інтерактивне.
Інтернет, як не дивно, може привести навіть до ожиріння, адже їсти діти продовжують, а рухатися – ні. Виникають проблеми із спілкуванням, особливо коли це стосується родичів або більш старших людей: мова в Інтернеті стала занадто примітивно і діти розучилися будувати речення правильно. Усі ці чинники потім впливають на особисте життя дитини, “заганяючи її в кут”.
Крім того Глобальна Мережа вже давно стала героєм страшилок для дітей і жахливих новинних повідомлень. «Хакери одержали доступ до мільйона доларів», «педофіли атакують мережу», «дівчинка повісилася через соціальну мережу», «вбивця шукав своїх жертв у «Фейсбуці». Знайомо, чи не так?
Почитавши це, будь-яка розсудлива людина, не знайома з нюансами інтернет-спілкування, буде щонайменше стривожена. Інформація наляканих користувачів підтверджується статистикою. Фахівці компанії Microsoft визначили, що 44% неповнолітніх інтернет-користувачів хоч би раз наражалися на сексуальні домагання в онлайні, а 11% зустрічалися з цим неодноразово.
Кожен п’ятий українець – користувач Інтернету. Серед них і шахраї, які є дуже гарними психологами: представляючись давніми знайомими, вони дізнаються про конфіденційну інформацію, як, наприклад, коли вдома нікого немає, майновий стан тощо. Квартирні крадіжки, вчинені за наводками, отриманими шляхом спілкування шахрая з постраждалим через мережу, на жаль, вже не рідкість. 27% дітей підтвердили, що з ними вже контактували незнайомі люди в мережі Інтернет та 30% із числа цих дітей пішли на контакт. Більш того, діти не лише охоче йдуть на контакти із незнайомими людьми із мережі Інтернет, а й розкривають особисту інформацію про себе. 28% — пересилали свої фотографії, 17% — інформацію про родину.
Часто діти не знайомі з правилами поведінки в Інтернеті й не лише починають розмову з незнайомцями, а ще й погоджуються з ними зустрітися в реальному житті. Близько 14,5% підлітків призначали зустрічі з незнайомцями через Інтернет, при цьому 10% із них ходили на зустрічі самі, а 7% нікому не повідомили, що з кимось зустрічаються.
Інші небезпеки Інтернету для юних користувачів - це вільний доступ до будь-якої інформації - тут можна знайти статті про наркотики, контент для дорослих (порнографію), інформацію про те, як у домашніх умовах зробити бомбу. Згідно з сучасними дослідженнями, кожен п'ятий школяр заходив на порносайти, а кожен десятий - намагався купити наркотики.
Сумна статистика криміналістів свідчить, що зростання агресивної поведінки молоді безпосередньо пов'язана із систематичним переглядом сайтів в мережі Інтернет, які демонструють злочинні, агресивні дії (про вбивства, побиття та знущання над людьми в найдрібніших деталях). Самостійний перегляд матеріалу такого змісту міцно осідає в психіці молодої людини і які висновки вона зробить після перегляду - ніхто не знає.
Серед молоді стало дуже популярним таке заняття, як знімати на мобільний телефон побиття та знущання, які відбуваються в школі, у дворі, та викладати їх в Інтернеті.
Якщо в реальному житті підліткові важко знайти однодумців щодо якогось «незручного» питання, то в мережі охочих обговорити будь-які незручності можна знайти швидко і багато. Якщо телевізійні фільми з насиллям, мультфільми з монстрами та усілякими жахами (якими, на жаль, також переповнений ефір телебачення) переглядаються усіма членами родини і хоч якось обговорюються, засуджуються, то блукання Інтернетом відбуваються усамітнено і таємничо, без будь-якого стороннього втручання на правильність розуміння та тлумачення змісту переглянутого. Тут підліток сам формує свої уподобання щодо будь-яких проявів людської поведінки.
І, нажаль, від вірусів страждають не тільки люди, а й техніка, яка підключена до Інтернету. Якщо не користуватися антивірусними програмами та переходити по сумнівних посиланнях, завантажувати матеріали з сайтів з низьким рейтингом, то користувач ризикує завдати шкоди жорсткому диску комп’ютера або телефону.
Незважаючи на всі недоліки Інтернету і ризики, пов'язані з його використанням, тим не менш, переваги Інтернету при грамотному підході і безпечному веб серфінгу набагато переважують їх, і мільйони людей щодня використовують Інтернет для роботи і для задоволення. Отже користь чи шкода Інтернету цілком залежить від того як людина його використовує.
(765 слів)
П И Т А Н Н Я
за текстом:
(оберіть усі правильні відповіді)
а) Інтернет – це криниця знань;
б) Інтернет – це небезпечне віртуальне середовище;
в) Інтернет – це робочий простір майбутнього;
г) Інтернет – це всесвітня бібліотека.
а) люди стали проводити свій вільний час з користю;
б) життя стало більш захищеним та безпечним;
в) люди старшого покоління стали більше розбиратися в техніці;
г) діти практично не бувають на вулиці і майже весь час проводять з гаджетами;
Чинники, які впливають на особисте життя дитини, «заганяючи її у кут»:
а) ожиріння через малу рухову активність;
б) відособленість від реального світу;
в) примітивна і неправильно побудована мова;
г) проблеми у спілкування з рідними старшого віку.
А 11% ще й неодноразово?
а) спам; |
в) сексуальні домагання; |
б) шахрайство; |
г) віруси. |
а) кожний третій українець; |
в) кожний четвертий; |
б) кожний шостий; |
г) кожний п’ятий. |
а) зустрічі з незнайомцями;
б) запрошення дітьми незнайомців до свого дому;
в) тримання у секреті від батьків спілкування з незнайомцями;
г) пересилання незнайомцям своїх фотографій.
а) заробляти на сумнівних сайтах; |
б) подивитися контент для дорослих (18+); |
в) купити наркотики;
г) витратити гроші батьків на онлайн-ігри.
а) агресивна; |
в) скритна; |
б) суїцидальна; |
г) збуджена. |
а) викладання інтимних фото у соц.мережі;
б) знімання та постінг відео з побиттям та знущаннями;
в) участь у дивних флешобах та челенджах;
г) тролінг.
а) бо звикли проводити час в онлайн;
б) легше знайти однодумців;
в) вони знають до яких онлайн-служб звернутися;
г) бо так їм радять інші.
а) ТБ-контент частіше пояснюється батьками;
б) на телевізор неможливо накликати вірус;
в) на ТБ є цензура, тому його можна дивитися дітям;
г) Інтернет викликає ожиріння.
а) Інтернет – це небезпека, тому не варто їм користуватися;
б) Якщо користуватися антивірусом, то Інтернет стає безпечним;
в) Інтернет має як користь, так і шкоду, і лише від людини залежить, як вона його використовує;
г) Треба слідкувати за своєю поведінкою, щоб зрозуміти, чи не шкодить тобі Інтернет.
ПРАВИЛЬНІ ВІДПОВІДІ:
1 – а, г; 2 – г; 3 – б; 4 – в; 5 – г; 6 – б; 7 – в; 8 – а; 9 – б; 10 – б; 11 – а; 12 – в.