ДВОКРАПКА В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ
СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ
Мета (формувати компетентності): предметні: знання про безсполучникове речення, уміння розрізняти смислові відношення між частинами безсполучникового речення, уміння ставити розділові знаки у складних реченнях; ключові: спостережливість, кмітливість, мовне чуття; комунікативні: уміння доцільно використовувати безсполучникові речення у власних висловлюваннях; інформаційні: робота з джерелами інформації; загальнокультурні: мовленнєва культура учнів, світогляд.
Тип уроку: комбінований.
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
Орфографічна хвилинка (слова записані на дошці)
Навчання, прийменник, чайок, зайшов, підзолистий, відзначити, збуджений, їжджу, саджанець, авіація, орел, життя, смт Чорнобаївка, п. Свириденко, вид-во, 2017 р., № 5, акад. В. М. Руса- нівський, О. Гончар.
Бліцопитування
т На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?
у А в реченнях з неоднорідними частинами? (Тільки дві.) у Яка роль інтонації в безсполучникових складних реченнях? (Вона не тільки об’єднує частини складного речення, а й виражає різні смислові відношення.)
у Якою може бути інтонація в цих реченнях? (Інтонація переліку, пояснювальна, зумовленості, зіставлення / протиставлення.) у Коли в реченнях ставлять двокрапку? (Перед однорідними членами речення, між частинами складного безсполучникового речення.)
Відгадай. Поясни (загадка записана на дошці /на картці)
Всім відомо і мені: сади квітнуть навесні.
А сьогодні (диво з див!) вранці взимку сад зацвів! [Іній]
А. Свашенко
ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Проблемне запитання
Подивись: весна устала,
Сипле пишними квітками;
Подивись: веселим птаством Ожили степи з лісами;
Подивись: в безкраїм небі Сонце-велетень палає;
Подивись: земнії груди Хлібороб плугами крає;
Подивись: життя устало,
Дні лишають золотії;
Подивись — і встань до праці Повний сили і надії!..
Порядок роботи:
(Я вважаю, що двокрапка стоїть між частинами, складного речення, з’єднаними безсполучниковим зв’язком, оскільки є різні граматичні основи. Тире стоїть між двома однорідними присудками, щоб виділити один з них за змістом й інтонаційно. Таким чином, слово «подивись» стоїть у різних за будовою частинах складного речення, тому й ужито різні розділові знаки.)
Створення ситуації успіху
Ви правильно розмірковували і визначили, у чому полягає відмінність розділових знаків. Сьогодні ми з’ясуємо, коли в безсполучникових складних реченнях треба ставити двокрапку. Сподіваюся на плідну співпрацю.
Формулювання правила (робота з таблицею)
Двокрапка ставиться:
Правило |
Приклад |
|
Безсполучникове складне речення |
Синонімічне сполучникове речення |
|
1. Якщо в другому реченні вказано на причину того, про що говорилося в першому |
Сова ніяк заснуть не може: цикада співами тривожить (М. Годованець). [ ]: [причина] |
Сова ніяк заснуть не може, тому що цикада співами тривожить |
2. Якщо друге речення розкриває зміст першого, пояснює його. У першому реченні можуть бути слова так, такий, одно |
Часто так буває: один вину свою на другого звертає (Народна творчість). [ ]: [пояснення] |
Часто так буває, а саме: один вину свою на другого звертає |
3. Якщо друге речення доповнює перше в цілому або якийсь із його членів |
Бачу здалеку: хвиля іскриста грає вільно по синьому морю (Леся Українка). [ ]: [доповнення] |
Бачу здалеку, що хвиля іскриста грає вільно по синьому морю |
Примітка: іноді в першому реченні слова, до яких безпосередньо належить друга частина, випускаються |
Вийшла на галявину: кожна квітка наче привіталася зі мною |
Вийшла на галявину й відчула, що кожна квітка наче привіталася зі мною |
Коментар учителя. Відсутність сполучників у безсполучникових реченнях підвищує роль інтонації, роблячи ці речення більш динамічними, емоційно й інтонаційно насиченими, змістовно багатозначними. Читач має змогу сам домислювати певні нюанси висловів. Безсполучникові складні речення характерні для художнього та розмовного стилів, а також для мови фольклору.
Робота за підручником (самостійно)
Трансформація мовних одиниць
1. Дивлюсь я на небо та й думку гадаю: чому я не сокіл, чому не літаю (17. Петренко). 2. Найшла коса на камінь: коса не втне, камінь не подасться! (Народна творчість)
Коментар учителя
1. Дивлюсь я на небо та й думку гадаю, а саме: чому я не сокіл, чому не літаю. 2. Найшла коса на камінь: бо коса не вгне, камінь не подасться!
Оформлення смислових зв’язків пояснення причини, розкриття й доповнення змісту в безсполучниковому складному реченні здійснюється за допомогою пояснювальної інтонації, що характеризується зниженням тону до кінця першої частини речення, підкресленою вимовою в ній наголошеного слова, обов’язковою виразною паузою між двома смисловими частинами, друга частина вимовляється рівним тоном, але зі зниженням на останньому слові. На письмі такі смислові відношення передаються розділовим знаком двокрапка.
Лінгвістичний аналіз
1. Тиша в морі... ледве-ледве Колихає море хвилі; Не колишуться од вітру На човнах вітрила білі (Леся Українка). 2. У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне
(М. Рильський). 3. Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне неначе від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський).
Відновлення прислів'їв
V Як ви розумієте зміст прислів’їв?
Він дуже розумний |
людиною будь! |
Гляди, не забудь |
два хитрих мудрого не переважать |
Старі правду кажуть |
решетом у воді зірки ловить |
Коментар учителя:
Він дуже розумний: решетом у воді зірки ловить.
Гляди, не забудь: людиною будь!
Старі правду кажуть: два хитрих мудрого не переважать. Розподільний диктант
► Прослухайте речення і згрупуйте їх за смисловими зв’язками. Запишіть номер речення у відповідну колонку: 1 — ті, у яких друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій частині речення; 2 — ті, у яких друга частина пояснює зміст першої; 3 — ті, у яких друга частина доповнює зміст першої.
1.1 диво дивне сталося із ним: совість заговорила (А.' Іщук), 2. А вас попросив би я зразки ліпити: ви чоловік тямущий (Леся Українка). 3. В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, шумить, мете, гуде і зверху йде (Народна творчість). 4. Я чув легенду: Прометей добув огонь для всіх людей (М. Упеник). 5. Умовк кобзар сумуючи: щось руки не грають (Т. Шевченко). 6. В час гарячий полудневий виглядаю у віконце: ясне море, ясні хмарки, ясне небо, ясне сонце (Леся Українка).
Причина |
Пояснення |
Доповнення |
(2, 5) |
(1, 3) |
(4, 6) |
Пунктуаційний практикум (прислів'я записують під диктовку)
Обмова — полова: вітер її рознесе, але й очі засипле.
Творче моделювання
«Ти — мені, я — тобі»
►. Випишіть по три безсполучникових складних речення з однорідними й неоднорідними частинами.