Урок "Двокрапка в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Знання про безсполучникове речення, уміння розрізняти смислові відношення між частинами безсполучникового речення, уміння ставити розділові знаки у складних реченнях
Перегляд файлу

 

ДВОКРАПКА В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ
СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ

Мета (формувати компетентності): предметні: знання про безсполучни­кове речення, уміння розрізняти смислові відношення між частинами безсполучникового речення, уміння ставити розділові знаки у склад­них реченнях; ключові: спостережливість, кмітливість, мовне чуття; комунікативні: уміння доцільно використовувати безсполучникові речення у власних висловлюваннях; інформаційні: робота з джере­лами інформації; загальнокультурні: мовленнєва культура учнів, світогляд.

Тип уроку: комбінований.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

          

 І.   ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ                                                         

         Перевірка домашнього завдання

Орфографічна хвилинка (слова записані на дошці)

  • Перепишіть слова й цифрові позначення, поставивши риску на місці переносу частин їх з рядка в рядок.

Навчання, прийменник, чайок, зайшов, підзолистий, відзна­чити, збуджений, їжджу, саджанець, авіація, орел, життя, смт Чорнобаївка, п. Свириденко, вид-во, 2017 р., № 5, акад. В. М. Руса- нівський, О. Гончар.

Бліцопитування

  • Які речення називаються безсполучниковими?

т На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?

  • Скільки однорідних частин може бути в безсполучникових складних реченнях? (Кількість необмежена.)

у А в реченнях з неоднорідними частинами? (Тільки дві.) у Яка роль інтонації в безсполучникових складних реченнях? (Вона не тільки об’єднує частини складного речення, а й вира­жає різні смислові відношення.)

у Якою може бути інтонація в цих реченнях? (Інтонація переліку, пояснювальна, зумовленості, зіставлення / протиставлення.) у Коли в реченнях ставлять двокрапку? (Перед однорідними чле­нами речення, між частинами складного безсполучникового ре­чення.)

Відгадай. Поясни (загадка записана на дошці /на картці)

  • Відгадайте загадку.

Всім відомо і мені: сади квітнуть навесні.

А сьогодні (диво з див!) вранці взимку сад зацвів! [Іній]

А. Свашенко

  • Визначте, які ці речення за будовою. Які смислові зв’язки між частинами складного речення? Поясніть розділові знаки.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Проблемне запитання

  • Прочитайте виразно вірш Бориса Грінченка.
  • Визначте, яке це речення за будовою.
  • Поясніть уживання крапки з комою.
  • Чому після слова «подивись» стоїть двокрапка скрізь, окрім останнього разу?

Подивись: весна устала, 

Сипле пишними квітками;

Подивись: веселим птаством Ожили степи з лісами;

Подивись: в безкраїм небі Сонце-велетень палає;

Подивись: земнії груди Хлібороб плугами крає;

Подивись: життя устало,

Дні лишають золотії;

Подивись — і встань до праці Повний сили і надії!..

Порядок роботи:

  1. учні висловлюють думку, починаючи зі слів Я вважаю, що ...;
  2. пояснюють свою позицію, використовуючи слова тому що..., оскільки...;
  3. за можливості наводять приклади;
  4. узагальнюють свою думку (роблять висновок) словами Отже... / Таким чином...

(Я вважаю, що двокрапка стоїть між частинами, складного речення, з’єднаними безсполучниковим зв’язком, оскільки є різні граматичні основи. Тире стоїть між двома однорідними присудками, щоб виділити один з них за змістом й інтонаційно. Таким чином, слово «подивись» стоїть у різних за будовою частинах складного речення, тому й ужито різні розділові знаки.)

Створення ситуації успіху

Ви правильно розмірковували і визначили, у чому полягає від­мінність розділових знаків. Сьогодні ми з’ясуємо, коли в безсполуч­никових складних реченнях треба ставити двокрапку. Сподіваюся на плідну співпрацю.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Формулювання правила (робота з таблицею)

  • Доповніть таблицю, записавши в останню колонку синонімічне з безсполучниковим складне сполучникове речення, а в першу — формулювання правила (у таблиці заповнено лише колонку «Безсполучникове складне речення»).

Двокрапка ставиться:


Правило

Приклад

Безсполучникове складне речення

Синонімічне сполуч­никове речення

1. Якщо в другому речен­ні вказано на причину того, про що говорилося в першому

Сова ніяк заснуть не може: цикада співами тривожить (М. Годованець).

[ ]: [причина]

Сова ніяк заснуть не може, тому що цикада співами тривожить

2. Якщо друге речення розкриває зміст першого, пояснює його. У першо­му реченні можуть бути слова так, такий, одно

Часто так буває: один вину свою на другого звертає (Народна творчість).

[ ]: [пояснення]

Часто так буває, а саме: один вину свою на другого звертає

3. Якщо друге речення доповнює перше в ці­лому або якийсь із його членів

Бачу здалеку: хвиля іскриста грає вільно по синьому морю (Леся Українка).

[ ]: [доповнення]

Бачу здалеку, що хвиля іскриста грає вільно по синьому морю

Примітка: іноді в пер­шому реченні слова, до яких безпосередньо належить друга частина, випускаються

Вийшла на галяви­ну: кожна квітка наче привіталася зі мною

Вийшла на галявину й відчула, що кожна квітка наче приві­талася зі мною

 


 

  • Порівняйте синонімічні безсполучникові складні речення зі складносурядними й складнопідрядними. Зробіть висновок щодо сприйняття їх у мовленні.

Коментар учителя. Відсутність сполучників у безсполучнико­вих реченнях підвищує роль інтонації, роблячи ці речення більш динамічними, емоційно й інтонаційно насиченими, змістовно бага­тозначними. Читач має змогу сам домислювати певні нюанси висло­вів. Безсполучникові складні речення характерні для художнього та розмовного стилів, а також для мови фольклору.

Робота за підручником (самостійно)

  • Прочитайте правила пунктуаційного оформлення безсполучни­кового складного речення.

Трансформація мовних одиниць

  • З’ясуйте синтаксичну будову поданих речень. Подумайте, од­норідні чи ні їхні частини. Якими логічними зв’язками вони пов’язані? Якою інтонацію поєднуються частини цих речень?

1. Дивлюсь я на небо та й думку гадаю: чому я не сокіл, чому не літаю (17. Петренко). 2. Найшла коса на камінь: коса не втне, камінь не подасться! (Народна творчість)

Коментар учителя

  • Подані вище речення можна перетворити на сполучникові.

1. Дивлюсь я на небо та й думку гадаю, а саме: чому я не сокіл, чому не літаю. 2. Найшла коса на камінь: бо коса не вгне, камінь не подасться!

Оформлення смислових зв’язків пояснення причини, розкриття й доповнення змісту в безсполучниковому складному реченні здій­снюється за допомогою пояснювальної інтонації, що характеризу­ється зниженням тону до кінця першої частини речення, підкресле­ною вимовою в ній наголошеного слова, обов’язковою виразною пау­зою між двома смисловими частинами, друга частина вимовляється рівним тоном, але зі зниженням на останньому слові. На письмі такі смислові відношення передаються розділовим знаком двокрапка.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Лінгвістичний аналіз

  • З’ясуйте, чи до одного типу за будовою належать подані речення. Поясніть розділові знаки. Яке речення відповідає темі сьогод­нішнього уроку?

1. Тиша в морі... ледве-ледве Колихає море хвилі; Не колишуться од вітру На човнах вітрила білі (Леся Українка). 2. У щастя люд­ського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне

(М. Рильський). 3. Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне неначе від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радо­щів (М. Коцюбинський).

Відновлення прислів'їв

  • Відновіть зміст народних прислів’їв, поєднуючи за смислом їхні частини з різних колонок.
  • З’ясуйте, які треба поставити розділові знаки.
  • Які смислові відношення між частинами речень? Відповідь ар­гументуйте.

V Як ви розумієте зміст прислів’їв?

Він дуже розумний

людиною будь!

Гляди, не забудь

два хитрих мудрого не переважать

Старі правду кажуть

решетом у воді зірки ловить

 


 

Коментар учителя:

Він дуже розумний: решетом у воді зірки ловить.

Гляди, не забудь: людиною будь!

Старі правду кажуть: два хитрих мудрого не переважать. Розподільний диктант

► Прослухайте речення і згрупуйте їх за смисловими зв’язками. Запишіть номер речення у відповідну колонку: 1 — ті, у яких друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій частині речення; 2 — ті, у яких друга частина пояснює зміст пер­шої; 3 — ті, у яких друга частина доповнює зміст першої.

1.1 диво дивне сталося із ним: совість заговорила (А.' Іщук), 2. А вас попросив би я зразки ліпити: ви чоловік тямущий (Леся Українка). 3. В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, шу­мить, мете, гуде і зверху йде (Народна творчість). 4. Я чув легенду: Прометей добув огонь для всіх людей (М. Упеник). 5. Умовк кобзар сумуючи: щось руки не грають (Т. Шевченко). 6. В час гарячий полу­дневий виглядаю у віконце: ясне море, ясні хмарки, ясне небо, ясне сонце (Леся Українка).

Причина

Пояснення

Доповнення

(2, 5)

(1, 3)

(4, 6)

 


  1. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Пунктуаційний практикум (прислів'я записують під диктовку)

  • Запишіть прислів’я. Поясніть уживання розділових знаків.
  • Як ви розумієте зміст прислів’я?

Обмова — полова: вітер її рознесе, але й очі засипле.

Творче моделювання

  • Складіть за однією з поданих схема безсполучникове складне ре­чення.

1)[],[],[].

 

2)[ ]:[ ].

 

3)[ ],[ ]:[ ].

 

«Ти — мені, я — тобі»

  • Прочитайте вголос складені вами речення і запропонуйте од­ному з однокласників визначити, за якою схемою воно складене, які смислові відношення між його частинами.
  • Учень, який відповів, ставить теоретичне запитання з теми «Без­сполучникове складне речення» тому, чиє речення аналізував.
  1. ПІДСУМОК УРОКУ Рефлексія
  • Поставте на полях зошита оцінку за свою роботу на уроці. Чи за­доволені ви нею?
  • Чи все було зрозуміло?
  • Ви можете бути впевненими, іцо не зробите помилок у безспо­лучникових складних реченнях?
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
  • Виконайте вправу з підручника.

►. Випишіть по три безсполучникових складних речення з однорідними й неоднорідними частинами.

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
11 вересня 2021
Переглядів
12395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку