Тема: Види й засоби міжфразового зв’язку
«ВИДИ міжфразового зв’язку»
Послідовний (ланцюжковий) |
Паралельний |
||
|
|
||
|
|
||
Зв’язок за будовою нагадує складнопідрядне речення з послідовною підрядністю |
Зв’язок за будовою нагадує складнопідрядне речення з однорідною підрядністю |
||
Шумить, нуртує й піниться Черемош. Як оскаженілий, як навіжений, він розпорошує свої дрібні бризки. Вони розлітаються навколо, сміючись до берегів. Охоронці суходолу суворо тримають бризки в неволі. |
Шумить, нуртує й піниться Черемош. Як оскаженілий, як навіжений, він розпорошує свої дрібні бризки. Цей річковий змій шукає волі поміж гірськими рельєфами. |
«ЗАСОБИ міжфразового зв’язку»
Лексичні |
Граматичні |
|
|
Український народ здавна вирізняється неймовірною гостинністю, доброзичливістю та душевною щедрістю. Вона не мала нічого спільного зі звичаями східних народів, де гостинність обмежувалася стінами дому.
Коли в Україні святкували 150 років з дня народження Тараса Шевченка, у шевченківських селах вийшли зі своїх домів усі жителі, і кожен намагався почастувати, чим міг, гостей цього великого свята. А одна старенька, не маючи нічого у своїй господі, набрала з криниці чистої холодної води, вийшла за ворота з відерцем води із старовинним мідним кухликом і припрошувала всіх:
– Випийте, люди добрі, водички на здоров’я!
Запам’яталася ота шевченківська вода як найвищий вияв золотої гостинності народу (З календаря «Народний порадник»).
ТЕСТ
а) послідовним;
б) паралельним;
в) і послідовним, і змішаним.
2. Засобом міжфразового зв’язку речень першого абзацу є
а) сполучник;
б) займенник;
в) вставне слово;
г) часові форми присудків;
д) лексичний повтор.
3. Засобом міжфразового зв’язку речень другого абзацу є
а) сполучник;
б) займенник;
в) вставне слово;
г) часові форми присудків;
д) лексичний повтор.
Сто тридцять років тому в золотоверхому Києві на схилах Дніпра несподівано з’явилося безліч підвід, навантажених величезними крижаними брилами. Невдовзі біля них заходилися майстри. Під їхніми вправними руками на очах у здивованих киян почали з’являтися крижані цеглини, колони, підвіконня, двері… Нарешті крижане диво — царський палац — було збудовано.
Такого Київ ще не бачив. Видовище було неповторним і казковим: зали з прозорими стінами, вишукані меблі, столи з годинниками, канделябри зі свічками, шафи з посудом, крісла, ліжка, застелені ковдрами, на яких красувалися подушки, — і все це зі справжнісінької криги! З ранку до пізнього вечора грала музика, а коли починалися сутінки, палац освітлювався різнокольоровими ліхтарями, від чого ставав ще більш фантастичним і таємничим.
Кияни довго згадували крижаний палац, який, на жаль, розтанув і зберігся тільки в пам’яті тих, хто його встиг побачити (За І. Мокрієвою та А. Власюком).
І. Визначте ВИД зв’язку між реченнями:
ІІ. З’ясуйте ЗАСОБИ міжфразового зв’язку між реченнями першого абзацу.