Контрольна робота . «Пряма і непряма мова як засіб передачі чужого мовлення»
Мета: оцінити рівень пунктуаційної грамотності дев’ятикласників з розділу «Пряма і непряма мова»; розвивати уважність, вдумливість, мислення; виховувати найкращі риси національного характеру
А) речення написане з нового рядка;
Б) точно відтворене чуже мовлення;
В) взята у лапки частина речення;
Г) слова або цілі речення, які наводяться буквально з чийогось висловлювання.
2. Правильно вжито речення при прямій мові в реченні…
А) «Я тобі, Марусенько, цю книжку дарую, сказав раптом Тарас: І вірші напам’ять про нашу першу зустріч».
Б) «Дай зірку, дай…» - крізь сон дитя белькоче.
В) «Крім того ми вже так запаморочені. – Сказав суддя. – що ще не з’ясували , а чи були у неї в тому злочині помічники…»
Г) Ньютон говорив – «Уся моя геніальність у тому, що я можу більше за інших висидіти за роботою».
3. Виберіть рядок, де є непряма мова (окремі розділові знаки пропущено).
A) Коли дивлюсь туди он, на захід, іноді чомусь так сумно-сумно стає, говорила Маша.
Б) Чого зажурився, мій любий козаче – питає дівчина вродлива .
B) Варвара запитала у начальника, чи можна послати телеграму в Москву: у неї там занедужала мати .
Г) Яка ти розкішна, Земле, думала Маланка. Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами.
4. Позначити рядок з непрямою мовою (розділові знаки пропущено).
А) Ти до землі всім серцем прихились мені шепоче рідна Україна.
Б) Ці каже дяк хоч легко умирають.
В) Доводила одна нікчемність що підлабузництво – це чемність.
Г) Ти все запам’ятала спитав він і додав зустрінемося завтра.
5. Виберіть рядок, у якому цитату записано неправильно.
A) «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», – закликав великий поет.
Б) Поетеса Л. Костенко зверталася до сучасників:
…І якби на те моя воля, Написала б я скрізь курсивами: – Так багато на світі горя, Люди, будьте взаємно красивими!
B Максим Рильський писав, що словник – «пишний яр, а не сумне провалля».
Г) «Кобзар», за словами Івана Франка, – це: ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу.
6. Визначити , якій схемі відповідає подане речення. Лиш боротись значить жить зауважив І.Франко.
А) «П», - а: - П! Б) «П, - а, - п!»
В)А: «П». Г) «П», - а!
7. За поданими схемами скласти речення.
1. «П», - а. 2. «П, - а, - п». 3. А: «П!» 4. «П! – а. – П».
8. Установіть відповідність між реченням із прямою мовою та його схемою.
1. А: «П». |
А І мені згадалися дідові слова: «Будеш іти межи люди і вибивати іскри». |
2 «П(?!)» — а. |
В «Ну чого ж тебе понесло в поле? Чого?» допитувалась мати. |
3 «П,— а,— п». |
Г «Бачу,— каже,— сину, що з вас трьох тільки ти сам не розминувся з правдою». |
4 «П(?!) — а.— П(?!)» |
Б «Гей, гей, поміч іде! — несподівано озвався з монастирської дзвіниці вартовий.— Цілий полк іде... Аж два!» |
9. Подані цитати уведіть у різні за структурою речення з прямою мовою.
1. З усіх утрат втрата часу найтяжча (Г.Сковорода)
2. Створює людину природа, проте розвиває та освічує її суспільство.