МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЧЕРНІВЕЦЬКА ОБЛАСНА РАДА
ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПОГОДЖЕНО Протокол засідання педагогічної ради міського центру еколого- натуралістичної творчості учнівської молоді управління освіти Чернівецької міської ради № 7 від 23.04.2021
|
ЗАТВЕРДЖЕНО Науково-методичною радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області Протокол № 2/ 815 від 09.06.2021 ___________Г.І. Білянін |
Авторська програма
«Екологічний календар»
початковий рівень
144 год./рік; 4 год./тиждень
(1 рік навчання)
|
Укладачі: Салагор О.Г., керівник гуртка МЦЕНТУМ; Рецензенти: Керівник гуртка-методист МЦЕНТУМ Катан Н.В.
|
Чернівці, 2021
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Сьогодні в усьому світі дедалі більше уваги приділяють питанням охорони та збереження навколишнього середовища, формування екологічної компетенції молоді, що може бути досягнуто лише за умов безперервності екологічної освіти, міждисциплінарного підходу та активної взаємодії педагога і учня.
Для поглибленого вивчення й дослідження питань, що стосуються довкілля, необхідно орієнтуватися в екологічних датах та природоохоронних акціях. Саме в цьому контексті доцільно користуватися екологічним календарем актуальних екологічних подій і дат, пов’язаних із ними.
Екологічна освіта є фундаментом, стрижнем освіти сталого збалансованого розвитку. Вона націлена на набуття знань і навичок, які сприяють формуванню сучасного екологічно свідомого суспільства, формуванню нових позицій, цінностей, світогляду людини, сприяють бажаному екологічно збалансованому розвитку.
Актуальність навчальної програми «Екологічний календар» обумовлена необхідністю виховання дітей молодшого шкільного віку, як екологічно освіченої людини, яка зможе гармонійно співіснувати з природою, поводитися компетентно та екологічно безпечно.
Новизна навчальної програми полягає в тому, що у ній зроблено акцент на практичну та творчу діяльність, як основну складову навчального процесу. Програма “Екологічний календар” дозволить розширити екологічну обізнаність дітей та використовувати набуті знання в подальшому житті.
Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей у дітей засобами екологічного виховання та екосвідомості шляхом вивчення екологічного календаря.
Завдання навчальної програми полягають у формуванні таких компетентностей:
Програма спрямована на еколого-натуралістичний напрям позашкільної освіти і реалізується в гуртках на базі початкової школи.
Навчальна програма передбачає 1 рік навчання – початковий рівень – 4 години на тиждень (144 год., в тому числі теоретичних – 64 год., практичних – 80 год.)
Курс програми опирається в першу чергу на знання календаря екологічних свят України та світу, а також на знання таких предметів як «природознавство», «основи здоров’я», «історія рідного краю». Програма «Екологічний календар» дає можливість дітям розширити та поглибити знання про природу та екологічні проблеми України та світу і знайти шляхи вирішення екологічних проблем шляхом раціонального використання природних ресурсів.
Кожний розділ тематичного плану передбачає теоретичні, практичні заняття та природоохоронну роботу. Після завершення теми діти демонструють виготовлені роботи, що дає їм реальну можливість оцінити творчі напрацювання групи та порівняти їх з власною фантазією. Програмою передбачено широке використання активних та інтерактивних форм проведення занять (рольові ігри, проблемні екологічні ситуації, екскурсії, фенологічні спостереження та ін.). Поряд з груповими, колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з гуртківцями, в тому числі при підготовці творчих робіт для конкурсів та виставок.
Формами контролю за результативність навчання є підсумкові заняття, опитування, участь у конкурсах, виставках, вікторинах, екологічних іграх, проєктах.
У разі необхідності, до програми можуть вноситися зміни щодо структури та змісту навчального матеріалу, розподілу навчального часу на вивчення окремих тем і питань, враховуючи рівень підготовки, вік, інтереси вихованців, стан матеріально-технічної бази.
Початковий рівень, один рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
Теоретичних |
Практичних |
Усього |
|
Вступ |
2 |
2 |
4 |
Розділ І. Осінь – найчудовіша посмішка року |
16 |
22 |
38 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
4 |
6 |
|
2 |
4 |
6 |
|
2 |
4 |
6 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
Розділ ІІ. Зимонька-зима… |
14 |
16 |
30 |
|
2 |
4 |
6 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
Розділ ІІІ. Весна іде, красу несе |
24 |
30 |
54 |
|
2 |
4 |
6 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
4 |
6 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
4 |
6 |
Розділ ІV. Літо – спекотна пора |
6 |
8 |
14 |
|
2 |
4 |
6 |
|
2 |
2 |
4 |
|
2 |
2 |
4 |
Підсумок |
2 |
2 |
4 |
ВСЬОГО |
64 |
80 |
144 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (4 год.)
Теоретична частина. Знайомство з гуртківцями. Цілі, мета та завдання гуртка. Обладнання та інструменти, необхідні для роботи. Правила поведінки на гуртку, правила техніки безпеки, організаційні питання. Ознайомлення з основними поняттями: екологія, екологічний календар, екологічні події.
Практична частина. Створення дерева дружби.
Розділ І. Осінь – найчудовіша посмішка року (38 год.)
Теоретична частина. Історія створення Грінпісу. Напрямки роботи міжнародної організації Грінпіс. Міжнародні незалежні екологічні організації.
Практична частина. Друге життя для сміття. Участь в акції «Сортуй сміття правильно»
Теоретична частина. Атмосфера – блакитний серпанок Землі. Озоновий шар – парасолька Землі.
Практична частина. Дослід «Хмаринка в банці». Екскурсія на метеостанцію. Лепбук «Атмосфера». Визначення типу хмар за номенклатурою NASA.
Теоретична частина. День осіннього рівнодення. Природні явища на день осіннього рівнодення. Народні прикмети.
Практична частина. Аплікація з сушеного листя «Осінь в лісі». Поробка з каштанів «Равлик». Екскурсія в ботанічний сад.
Теоретична частина. Види забруднення Землі. Всесвітня акція прибирання «World Cleanup Day».
Практична частина. Участь у місячнику осіннього благоустрою. Квест «Правила сортування побутового сміття». Участь в акції «Здай батарейку – врятуй планету!». Екскурсія в парк.
Теоретична частина. Тваринний світ рідного краю. Червона книга України. Охорона тваринного світу.
Практична частина. Агітаційна листівка «Охорона тваринного світу». Екскурсія в зоологічний музей. Малюнки на тему «Зникаючі види тварин».
Теоретична частина. Перелітні птахи України. Міграція перелітних птахів восени.
Практична частина. Малюнки на тему «Птах року». Розробка буклету «Перелітні птахи».
Теоретична частина. Річки – прісноводні артерії. Водні ресурси України. Забруднення річок України – причини та наслідки.
Практична частина. Розробка інтелектуальної гри «Хто мешкає в річці?». Віртуальна екскурсія річками рідного краю.
Теоретична частина. Домашні улюбленці. Користь домашніх тварин для людей. Дружба дитини з домашніми тваринами – незабутні щасливі моменти, гарний настрій, набуті навички спілкування.
Практична частина. Правила догляду за домашніми тваринами. Лепбук «Друзі наші менші». Екскурсія в зоологічний музей.
Розділ ІІ. Зимонька-зима… (30 год.)
Теоретична частина. Види ґрунтів. Значення і охорона ґрунтів. Види забруднення ґрунтів.
Практична частина. Цікаві досліди з ґрунтами для дітей. Екскурсія в геологічний музей.
Теоретична частина. Класифікація кліматів, його значення. Клімат України, його особливості та чинники, які його визначають.
Практична частина. Виготовлення моделі парникового ефекту. Екскурсія на метеостанцію.
Теоретична частина. Кімнатні рослини: види, способи розмноження, правила догляду. Рослини, які очищують повітря в приміщенні.
Практична частина. Лепбук «Найкращі рослини – очисники повітря».
Вегетативне розмноження фіалки узамбарської. Екскурсія на виставку квітів.
Теоретична частина. Що таке сніг. Як утворюється сніг. Кліматичні показники снігового покриву.
Практична частина. Дослідження властивостей снігу та льоду. Дослідження органолептичних показників снігового покриву в різних частинах міста. Гра «Подорож краплинки взимку». Екскурсія в парк.
Теоретична частина. Антарктида – найхолодніший континент. Чому Антарктида – крижана й холодна? В чому відмінність Антарктиди від Арктики? Тваринний світ Антарктиди. Глобальні екологічні проблеми материка.
Практична частина. Малюнок пластиліном «Сім’я пінгвінів». Панно до Дня відкриття Антарктиди». Аплікація «Морж на крижині».
Теоретична частина. Полярні ведмеді Арктики. Білі ведмеді – зникаючий вид. Глобальне потепління – загроза вимирання популяції білих ведмедів.
Практична частина. Виготовлення іграшки ведмедя з ниток. Аплікація «Ведмедик на півночі». Лепбук «Ні – глобальному потеплінню!».
Теоретична частина. Видове різноманіття та значення вічнозелених рослин. Вічнозелені листяні рослини. Хвойні рослини: значення в природі та житті людини.
Практична частина. Екскурсія в парк. Поробка з вторинної сировини «Екоялинка». Виготовлення новорічної іграшки з шишок.
Участь у конкурсах: «Галерея кімнатних рослин», «Новорічна композиція», «Екоялинка».
Розділ ІІІ. Весна іде, красу несе (54 год.)
3.1. Всесвітній день дикої природи (6 год.)
Теоретична частина. Природні угрупування, їх значення для планети Земля. Дика природа України. Мешканці природних угрупувань.
Практична частина. Поробка з природнього матеріалу «Мешканці природних угрупувань». Інформаційна листівка «Правила поведінки в природі».
3.2. Всесвітній день води (4 год.)
Теоретична частина. Вода – найцінніший мінерал планети Земля. Чиста вода – основа здоров’я. Показники якості води. Забруднення водних ресурсів України, шляхи їх подолання.
Практична частина. Малюнки на тему «Вода – найбільший скарб людства». Гра «Кругообіг води в природі». Гра-квест «Вода – еліксир життя».
3.3. Міжнародний день лісів (4 год.)
Теоретична частина. Ліс – легені Землі. Значення лісу в житті людини. Екосистема лісу.
Практична частина. Екскурсія в Вижницький національний парк. Аплікація «Краса лісу».
3.4. Всесвітній день Землі (4 год.)
Теоретична частина. Як з’явилася Земля. Зародження життя на планеті Земля. Діяльність людства – шлях до знищення Землі. Екологічні кроки назустріч планеті.
Практична частина. Створення макету Землі з паперу. Виготовлення агітаційної листівки «Наша допомога планеті Земля».
3.5. Міжнародний день птахів (6 год.)
Теоретична частина. Загальна характеристика птахів. Птахи України – незвичайні рекорди. Міжнародний день птахів.
Практична частина. Виготовлення шпаківні з пластикових пляшок. Виготовлення годівнички. Екскурсія в парк.
3.6. День екологічних знань в Україні (4 год.)
Теоретична частина. Екологія як наука, її завдання та цілі. Практичне значення екології. День екологічних знань в Україні.
Практична частина. Участь у квесті «Я і екологія». Гра «Перегони сміттєвозів»
3.7. День пожежної охорони (4 год.)
Теоретична частина. Історія пожежної охорони. Правила пожежної безпеки. День пожежної охорони.
Практична частина. Екскурсія в пожежну частину.
3.8. Міжнародний день пам’яті про Чорнобильську катастрофу (4 год.)
Теоретична частина. Чорнобиль… як це було. Відлуння чорнобильської катастрофи.
Практична частина. Виготовлення агітаційної листівки «Ми за безпечну електроенергію!».
3.9. День Сонця (4 год.)
Теоретична частина. З чого складається сонце: його будова, енергія та атмосфера. Сонце – джерело світла і тепла. Сонячна система.
Практична частина. Малюнок пластиліном «Весняне сонечко». Аплікація «Сонячна система».
3.10. День зникаючих видів (4 год.)
Теоретична частина. Зникаючі види: тварини на межі зникнення. Червона книга України.
Практична частина. Лепбук «Зникаючі види тваринного та рослинного світу». Агітаційна листівка «На захисті зникаючих видів». Листівка «Збережемо первоцвіти».
3.11. Всесвітній день океанів (4 год.)
Теоретична частина. Світовий океан та його складові частини. Методи дослідження океанів. Мешканці океанів.
Практична частина. Виготовлення поробки з дарів океану (мушлі, камінці тощо).
3.12. Всесвітній день вітру (6 год.)
Теоретична частина. Вітер, основні характеристики, причини утворення. Для чого потрібен вітер у природі? Альтернативне джерело енергії – вітер.
Практична частина. Виготовлення макету вітряка. Дослід «Торнадо в банці».
Участь у конкурсах, акціях: «Годівничка», «Пташиний друг», «День зустрічі птахів», «Буковинські первоцвіти», «Вода та кліматичні зміни», «Посади ліс для нащадків».
Розділ ІV. Літо – спекотна пора (14 год.)
Теоретична частина. Ера пластику та поліетилену. Майбутнє без пакета: яка альтернатива поліетилену найкраща.
Практична частина. Виготовлення екосумки.
Теоретична частина. День літнього сонцестояння – найдовший день. Дні рівнодень і сонцестоянь: чим чудові, в чому особливість. Народні прикмети.
Практична частина. Екскурсія в музей архітектури та побуту.
Теоретична частина. Безпритульні тварини – наші друзі. День бездомних тварин.
Практична частина. Екскурсія в притулок для тварин.
Участь у акції «Допомога безпритульним тваринам».
Підсумок (4 год.)
Бесіда з учнями про правила поведінки під час літніх канікул на тему «Безпечне літо». Участь у виставці дитячих робіт.
ОРІЄНТОВНИЙ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ГУРТКА
Зміст |
Кількість годин |
||
Теоретичних |
Практичних |
Всього |
|
Вступ |
2 |
2 |
4 |
Знайомство з гуртківцями |
2 |
|
|
Створення дерева дружби |
|
2 |
|
Розділ І. Осінь – найчудовіша посмішка року |
16 |
22 |
38 |
Міжнародні незалежні екологічні організації |
2 |
|
|
Друге життя для сміття |
|
2 |
|
Атмосфера – блакитний серпанок Землі |
2 |
|
|
Дослід «Хмаринка в банці» |
|
2 |
|
День осіннього рівнодення |
2 |
|
|
Аплікація на осінню тему з природних матеріалів |
|
2 |
|
Екскурсія в ботанічний сад |
|
2 |
|
Види забруднення Землі |
2 |
|
|
Участь у місячнику осіннього благоустрою |
|
2 |
|
Екскурсія в парк |
|
2 |
|
Охорона тваринного світу |
2 |
|
|
Агітаційна листівка «Охорона тваринного світу» |
|
2 |
|
Екскурсія в зоологічний музей |
|
2 |
|
Міграція перелітних птахів |
2 |
|
|
Малюнки на тему «Птах року» |
|
2 |
|
Річки – прісноводні артерії |
2 |
|
|
Розробка інтелектуальної гри «Хто мешкає в річці» |
|
2 |
|
Домашні улюбленці |
2 |
|
|
Правила догляду за домашніми тваринами |
|
2 |
|
Розділ ІІ. Зимонька-зима… |
14 |
16 |
30 |
Значення і охорона ґрунтів |
2 |
|
|
Екскурсія в геологічний музей |
|
2 |
|
Цікаві досліди для дітей з ґрунтами |
|
2 |
|
Клімат України, його особливості і чинники, які його визначають |
2 |
|
|
Виготовлення моделі парникового ефекту |
|
2 |
|
Кімнатні рослини: види, способи розмноження, правила догляду |
2 |
|
|
Вегетативне розмноження фіалки узамбарської |
|
2 |
|
Що таке сніг |
2 |
|
|
Дослідження властивостей снігу та льоду |
|
2 |
|
Антарктида – найхолодніший континент |
2 |
|
|
Малюнок пластиліном «Сім’я пінгвінів» |
|
2 |
|
Полярні ведмеді Арктики |
2 |
|
|
Виготовлення ведмедя з ниток |
|
2 |
|
Видове різноманіття та значення вічнозелених рослин |
2 |
|
|
Поробка з вторинної сировини «Екоялинка» |
|
2 |
|
Розділ ІІІ. Весна іде, красу несе |
24 |
30 |
54 |
Природні угрупування, їх значення для планети Земля |
2 |
|
|
Поробка з природнього матеріалу «Мешканці дикої природи» |
|
2 |
|
Інформаційна листівка «Правила поведінки в дикій природі». |
|
2 |
|
Вода – найцінніший мінерал планети Земля. |
2 |
|
|
Малюнки на тему «Вода – найбільший скарб людства» |
|
2 |
|
Ліс – легені Землі |
2 |
|
|
Екскурсія в Вижницький національний парк |
|
2 |
|
Екологічні кроки назустріч планеті |
2 |
|
|
Створення макету Землі з паперу |
|
2 |
|
Міжнародний день птахів |
2 |
|
|
Виготовлення шпаківні з пластикових пляшок |
|
2 |
|
Виготовлення годівнички |
|
2 |
|
День екологічних знань в Україні. |
2 |
|
|
Участь у квесті «Я і екологія» |
|
2 |
|
День пожежної охорони |
2 |
|
|
Екскурсія в пожежну частину |
|
2 |
|
Відлуння чорнобильської катастрофи. |
2 |
|
|
Виготовлення агітаційної листівки «Ми за безпечну електроенергію!» |
|
2 |
|
Сонце – джерело світла і тепла |
2 |
|
|
Малюнок пластиліном «Весняне сонечко» |
|
2 |
|
Червона книга України |
2 |
|
|
Лепбук «Зникаючі види» |
|
2 |
|
Всесвітній день океанів |
2 |
|
|
Виготовлення поробки з дарів океану |
|
2 |
|
Альтернативне джерело енергії – вітер |
2 |
|
|
Виготовлення вітряка |
|
2 |
|
Екскурсія в парк |
|
2 |
|
Розділ ІV. Літо – спекотна пора |
6 |
8 |
14 |
Ера пластику і поліетилену |
2 |
|
|
Виготовлення екосумки |
|
4 |
|
День літнього сонцестояння |
2 |
|
|
Екскурсія в музей архітектури і побуту |
|
2 |
|
День бездомних тварин |
2 |
|
|
Екскурсія в притулок для тварин |
|
2 |
|
Підсумок |
2 |
2 |
4 |
Бесіда з учнями про правила поведінки під час літніх канікул на тему «Безпечне літо.. |
2 |
|
|
Участь у виставці дитячих робіт |
|
2 |
|
ВСЬОГО |
64 |
80 |
144 |
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні знати:
Вихованці мають вміти:
Вихованці мають набути досвіду:
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
№ з/п |
Найменування обладнання та інструментів
|
Кількість |
|
Прилади та пристосування |
|
|
Пістолет для термоклею |
5 шт. |
|
Інструменти |
|
|
Пензлики |
15 шт. |
|
Ножиці |
15 шт. |
|
Дощечка для пластиліну |
15 шт. |
|
Ножик для пластиліну |
15 шт. |
|
Матеріали |
|
|
Клей ПВА |
15 шт. |
|
Запасні термопластичні стержні для пістолета |
100 шт. |
|
Нитки шпагат |
1 бабіна |
|
Нитки для в’язання |
5 мотків |
|
Фарби акварельні |
15 шт. |
|
Олівці кольорові |
15 компл. |
|
Кольоровий папір |
1 упаковка |
|
Кольоровий картон |
1 упаковка |
|
Пластилін |
15 шт. |
|
Пластикові пляшки |
100 шт. |
|
Натуральна сировина |
|
|
Мушлі |
15 наборів |
|
Каштани |
15 наборів |
|
Жолуді |
15 наборів |
|
Гербарій листя і квітів |
15 наборів |
|
Шишки |
15 наборів |
|
Листя фіалки для живців |
15 наборів |
ЛІТЕРАТУРА