1. Час прийшов не сьогодні, а значно раніше. У 1996 році Рада Європи не просто проголосила компетентнісний підхід як основу освіти, але й визначила перелік цих компетентностей. 2. Компетентнісний підхід був покладений в основу Державних стандартів для початкової школи 2018 року. 3. Компетеннісно орієнтовані завдання включені до тестів міжнародного порівняльного дослідження TIMS. 4. Такі завдання трапляються на олімпіадах і конкурсах. 5. Нові підручники НУШ написані на компетентнісній основі. 6. Діти втрачають інтерес до навчання. Навіщо вчимо? Де можна застосувати ці знання та вміння? Чому час говорити про компетентнісний підхід в освіті?
1959: Вперше компетентнісний підхід з'явився в бізнесі. Р. Уайт: успішні і ефективні виконавці – не стільки знання, як ефективна саморегуляція, самосвідомість і розвинуті соціальні навики. 1991: Генеральна конфедерація ЮНЕСКО створила комісію для розробки питань освіти і навчання у XXI столітті. У підсумковій доповіді “Освіта: прихований скарб” сформульовані 4 базові принципи освіти XXI століття. Трохи історії
Чотири базові принципи освіти XXI століття:{284 E427 A-3 D55-4303-BF80-6455036 E1 DE7}Принцип Зміст принципу Співіснувати Сумісно здійснювати проекти, розумно і мирно розв’язувати неминучі конфлікти. Вчитися. Поєднувати обширні загальнокультурні знання та глибоке осягнення обмеженої кількості дисциплін. Працювати Удосконалюватися у своїй професії, тобто набувати компетентностей, щоб давати собі раду у різних ситуаціях, у тому числі таких, які не можна передбачити. Жити. Здатність до оцінювання і посилення особистої відповідальності у колективних проектах, адже XXI століття вимагає від усіх більшої самостійності
Відмінність традиційного і компетентнісного підходів у навчанні{284 E427 A-3 D55-4303-BF80-6455036 E1 DE7}Традиційний Компетентнісний Головна ідея: знання – це шлях до особистого успіху. Головна ідея: шлях до особистого успіху – досвід самостійного вирішення проблем. Вирішення проблем розглядається як спосіб закріплення знань. Вирішення проблем – сенс освітньої діяльності. Ознака високого рівня освіченості – здатність відтворювати великий об’єм складного за змістом матеріалу. Що ширше сфера діяльності людини, що вище ступінь невизначеності ситуацій, в яких вона здатна діяти самостійно, то вищий рівень її освіченості.
Компетентність – це результат освіти. З позицій компетентнісного підходу безпосереднім результатом освітньої діяльності є формування ключових компетентностей. Ключові компетентності стосовно шкільної освіти – це здатність учнів самостійно діяти у невизначеній ситуації при вирішення актуальних для них проблем. Компетентність – це вміння застосовувати знання та навики у незнайомій життєвій ситуації. Компетентність – це вміння вирішувати нові життєві проблеми. Компетентність – це вміння адаптувати у нинішньому світі, який стрімко змінюється.