Авторська розробка
«План-конспект уроку-екскурсії з “Я досліджую світ” у 1 класі
на тему “Подорож до осіннього парку”»
Урок-екскурсія на свіжому повітрі
Клас. 1
Предмет. Я досліджую світ (Т. Гільберт, С. Тарнавська, Н. Павич)
Тема. Подорож до осіннього парку.
Завдання. Викликати інтерес до природи рідного краю. Збагатити уявлення дітей про довкілля. Навчити помічати характерні зміни у природі. Сприяти формуванню екологічної етики, бажання зберегти красу природи. Навчити орієнтуватися у просторі. Сформувати активну життєву позицію. Ознайомити учнів зі змінами в живій та неживій природі восени. Систематизувати уявлення дітей про послідовність осінніх змін у природі. Розкрити зв’язок між настанням холодів і станом рослин; пояснити явище листопаду. Формувати основу для наукового пізнання світу. Спонукати дітей до дослідницької діяльності. Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, фантазію, спостережливість і кмітливість; вміння спостерігати, аналізувати й робити висновки, доводити свою думку; формувати потребу у пізнанні природи, виховувати любов до всього живого.
Обладнання. Торбинка, ілюстрації до розповіді.
Маршрут. Сільський парк.
Санітарно - гігієнічні вимоги. Діти одягнені відповідно погодним умовам.
Інструктаж з техніки безпеки. Правила поведінки на вулиці.
Підготовка вчителя до екскурсії. Учитель визначає місце проведення екскурсії, заздалегідь визначає, які об’єкти природи зможуть побачити учні.
Підготовка учнів до екскурсії. Дібрати вірші та загадки про осінь та осінні явища.
Хід екскурсії
І. Організаційний момент
1. Створення емоційного настрою.
Цей урок у природу
Я вам подаруємо
Хай чудовий настрій
Всіх вас зачарує.
2. Підготовка учнів до екскурсії .
Повідомлення теми. Фенологічні спостереження.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами підемо на екскурсію у парк. Скажіть будь-ласка:
- Добре молодці.
3. Повідомлення мери уроку
- Тож мета нашої екскурсії поспостерігати за змінами, які відбувалися в природі восени. Навчитись аналізувати, порівнювати об'єкти та явища, робити висновки. Учитись застосовувати знання про природу на практиці. Розвивати спостережливість, прагнення глибокого пізнання природи. Виховувати естетичні почуття, смаки, бережливе ставлення до природи.
4. Інструктаж з техніки безпеки.
- І перш ніж ми підемо, повторимо правила поведінки на екскурсії.
ІІ. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.
1. Практична робота
Перша зупинка.
- Погляньте навколо Як красиво! Помилуйтесь природою. Прислухайтеся! Що чуєте ? Якими ароматами наповнений парк? Як змінився наш парк порівняно з літом, у який колір він забарвився?
Відгадайте загадку.
Жовті листочки з дерев опадають,
Птахи у теплі краї відлітають.
Голі поля, мокне земля,
Дощ поливає.
Коли це буває ? (Восени)
- Яка зараз пора року? Після якої пори року приходить осінь? Які осінні місяці ви знаєте? Який зараз місяць осені?
- Пригадайте , які об’єкти належать до неживої природи. Які зміни відбулися в неживій природі з настанням осені?
- Поспостерігайте за сонцем: високо чи низько воно стоїть на небосхилі? Чи так само гріє , як влітку? Тепліше чи холодніше стало надворі порівняно з літом?
ЗАВДАННЯ за групами.
1 група дітей.Складіть лагідні слова про сонце (ясне, добре, ніжне, щедре). Чи підходять ці слова до осіннього сонця. Чому? Якими б словами ви охарактеризували осіннє сонце?
2 група дітей. Вдихніть повітря на повні груди. Погляньте навколо. Яке повітря: сухе чи вологе, прозоре чи задимлене, чисте чи забруднене?
3 група дітей.Поспостерігайте за небом: визначте, якого кольору небо; чи є на небі хмари? Якого кольору хмари? Що нагадують воно за своїми обрисами? Рухаються чи стоять на місці хмари?
1 група дітей.Чи є вітер? Який вітер — теплий, лагідний чи холодний, злий? Якби ви його назвали: вітерець, вітер чи вітрюган?
2 група дітей. Пригадайте чи часто йшли опади протягом осінніх днів? Яким був дощ — холодним чи теплим, короткочасним чи затяжним?
3 група дітей.Чи змінилась тривалість дня і ночі восени порівняно з літом? Якими стали дні восени — коротшими чи довшими, ніж влітку?
Дыти выдповыдають.
Висновок. (робить вчитель)
Хвилинка відпочинку. Рухлива гра.
- Послухайте віршик
Осінь
Нарядила осінь
В дороге намисто,
Золоте волосся
Розплела над містом,
Кольорові фарби
Вийняла з кишені
І малює осінь
Жовтим по зеленім.
- Пропоную пограти у гру “Сонце і дощ”. Учні стають у коло і беруться за руки. Ведучий каже “Сонце” - і всі бігають, коли каже Дощ”, школярі знову стають у коло. Хто останній став у коло , той ведучий.
Друга зупинка.
- Прислухайтесь! Чи чуєте, як шумлять дерева, як падає листя з дерев?
- Погляньте довкола. Який колір листя переважає на деревах, кущах? А якого кольору було листя влітку?
- Послухайте вірш Інни Кульської та з’ясуйте, про яку пору року розповідає авторка.
У гайку кленовім,
У садку вишневім
Хто рясні обнови
Роздає деревам?
Одягай, кленочку,
Золоту сорочку!
Бери плаття, вишне,
Кольорове, пишне!
Ти, дубок, не плач-
На бордовий плащ.
- Хто це такий щедрий? (Відповіді дітей.) Так, це осінь)
- Придумайте ласкаві слова для осені (чарівниця, багата, щедра, золотиста). Поміркуйте чому осінь називають чарівницею.
2. Спостереження “Осінній листопад”
Учитель пропонує дітям відпочити та помилуватися явищем падіння листочків. Доцільно запропонувати струсити листя з гілочок, до яких можна дотягнутися, і помилуватися листопадом або збирати і підкидати опале листя вгору, спостерігаючи, як воно опускається на землю.
Учитель коментує явище і пропонує дітям послухати загадку про листопад і поміркувати, чи справді осінні листочки схожі на золотих метеликів.
Золоті метелики з дерева летять,
Крильцями своїми сумно шарудять.
- Про яке явище йдеться в загадці ? Які два слова заховані у слові “листопад”? (Відповіді дітей.) Так, правильно, “лист” і “падає”.
Висновок. (Учитель бере листочок і відпускає його). У мене впав один листочок . А коли з дерева опадає і летить багато листя, таке явище називають листопадом.
3. Дослідження “Як падає листя”
- Чи всі листочки падають однаково? Який листочок долетить до землі швидше: маленький чи великий (показує маленький березовий та великий кленовий листки)?
(Учитель слухає припущення дітей та пропонує перевірити їх. Пропонує відшукати маленький листочок і найбільший, який можна знайти у парку, та поексперементувати з листочками різної величини, піднімаючи іх у гору та відпускаючи по черзі й одночасно. Діти виконують дії, спостерігають.
Учитель підводить до висновку: маленькі листочки більше кружляють і падають швидше, а великі — повільніше. )
Діалог-дослідження “Чи потрібне опале листя і кому?”
- Походіть по опалому листю, прислухайтесь, як шурхотять листочки під ногами, немов хочуть нам про щось розповісти. Про що розповідають осінні листочки? Чи потрібне опале листя? (Відповіді дітей.)
- Деякі опалі листочки стануть затишними хатинками для тварин (показує ілюстрацію).
Висновок. У таких біленьких колисочках-коконах зимуватимуть комашки (показ ілюстрації). Інші листочки вкриють м’якою периною землю (показ ілюстрації). Упаде на них сніг, і буде тепло землі, рослинкам, насінинкам, жучкам, черв’ячкам, усім комашкам. А навесні листочки перетворяться на чудове добриво для грунту.
- Знайдіть собі листочок до душі, з будь-якого дерева.
Дихальна гімнастика “Здмухни листочок”
Діти кладуть свої листочки на долоньку або плече товариша і пробують здмухнути, аби вони полетіли якомога далі.
ІІІ. Закріплення.
1) Бесіда.
- Погляньте навколо. Чи бачите ви ялинку або сосну? Чи змінилися вони порівняно з літом?
- Поміркуйте, чому осінь називають багатою, щедрою.
- Погляньте навколо. Чи є на деревах і кущах плоди? Знайдіть плоди, які впали на землю. Розгляньте їх. Якого вони кольору, понюхайте їх. Плоди не куштуйте. Складіть плоди у торбинку.
- Зверніть увагу на трав’янисті рослини. Якого кольору трава? Чи бачите ви квітучі рослини?
- Подивіться уважно біля старих пеньків, стовбурів дерев. Чи бачите ви гриби? Не чіпайте їх руками й не топчіть. Розгляньте їх. Якого кольору у них шапинка?
2) Гра “Чий листок, чий плід”
- Учитель показує листок або плід дерева чи куща. Каже назву рослини. Всі учні повторюють її. Школярі повинні знайти рослину, якій належать листок або плід, і підбігти до неї. Хто перший знайшов, той виграв.
3) Узагальнююча бесіда.
- Восени відбуваються зміни у живій природі. На деревах і кущах дозріли плоди, жовтіє та опадає листя. Трав’янисті рослини жовтіють і в’януть, засихають. Ще цвітуть деякі рослини. Одні комахи гинуть, інші — ховаються у затишні місця. Перелітні птахи збираються у зграї і відлітають у теплі країни, осілі перебираються якомога ближче до осель людей. Звірі готуються до зими.
- А зараз давайте назбираємо листочки для осіннього букету, який ви можете подарувати своїм батькам.
ІV. Рефлексія.
1. Гра “Добери словечко”.
Настала ... (осінь).
Сонце піднімається на небосхилі все ... (нижче).
З кожним днем стає все ... (холодніше).
Небо часто вкривається ... (хмарами).
Йдуть холодні ... (дощі).
Коротшають ... (дні).
Жовтіють у дерев ... (листочки).
Листки з дерев ... (опадають).
Птахи у вирій ... (відлітають).
З кожним днем зима все ...(ближче)
- Отже, ми завершили невелику екскурсію в наш осінній чудовий куточок природи.
2. Підсумок екскурсії.
- Що нового ви дізналися?
- Що вас уразило?
- Що цікавого ви побачили на екскурсії?
3. Домашнє завдання.
- Розкажіть батькам, що ви бачили на екскурсії. Намалюйте осінь для виставки малюнків.
- Ви сьогодні молодці. Природа – наш добрий дім, вона як мати, яку ми повинні любити та оберігати. Пам’ятайте про це.
Організоване повернення класу до школи.
Очікувані результати:
1) забезпечити взаємодію дітей із об’єктами природи, сформувати реалістичні уявлення про об’єкти та природні явища, зв’язки між ними.
2)орієнтуватися в довкіллі: у лісі, у парку, на луці, на полі, у саду, у гаю.
3) ознайомити дітей із навколишнім середовищем на екскурсіях, інтенсивно розвивати мовлення, сенсорну культуру, пізнавальні процеси, моральні якості, екологічну культуру.
Список використаних джерел.
Інтернет-джерела:
http://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/53-dvadtsyat-tretya-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/559-uroki-ekskursiji-na-urokakh-z-prirodoznavstva-v-pochatkovikh-klasakh
2) Уроки-екскурсії з природознавства 1 клас
https://naurok.com.ua/urok-ekskursi-dlya-1-klasu-22603.html