Р. Трофіменко
АВТОРСЬКИЙ МУЛЬТИМЕДІЙНИЙ ЗАСІБ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
НАВЧАЛЬНИЙ КУРС
“ТЕХНІКА КЛАСИЧНОГО ГІТАРИСТА”
(опис курсу)
У зв’язку з нестабільною епідеміологічною та безпековою ситуацією в Україні та зі зростанням популярности дистанційного навчання у світі в цілому. Звичайні традиційні форми навчання переживають етап адаптації до реалій та трансформації, з’являється велика потреба в ефективних засобах дистанційного навчання. Для навчання музикантів критично важлива можливість живого спілкування, контакту між викладачем та учнем (аудіаьного та фізичного). І хоча технології синхронного дистанційного зв’язку все більше розвиваються. на жаль, вони поки що не можуть забезпечити достатню якість та швидкість з’єднання між учасниками освітнього процесу. Одним зі способів розв’язання подібних проблем можуть слугувати асинхронні способи взаємодії. Серед іншого вдалим рішенням може стати формат освітнього серіалу.
Задля забезпечення безперервности освітнього процесу та структурування комплексу практичних навичок класичних гітаристів мною було створено навчальний курс “Техніка класичного гітариста”. Основою курсу є освітній серіал, що складається з чотирьох тематичних частин (модулів). Кожен модуль містить від двох до восьми епізодів. У свою чергу кожен епізод супроводжується текстовим описом, посиланнями на інтерактивні відеовправи та на нотний матеріал. Для закріплення здобутих знань курс передбачає практичні завдання. Практичні завдання дозволяють не тільки контролювати засвоєння нової інформації та навичок, а й можуть бути використані для щоденних занять. Матеріал викладений в курсі є вираженням власного практичного виконавського та педагогічного досвіду автора. В курсі наведено декілька принципів та вправ рекомендованих у посібниках С. Теннанта “Качання нейлону” та Т. Оффермана “Інтегративна техніка гітариста”. Велику увагу приділено фізіологічним засадам роботи апарату класичного гітариста. Вправи та поради надані в першому модулі спрямовані в першу чергу сформувати у користувачів максимально природну постановку рук.
Метою курсу є надання користувачам (учням) можливості зручно і безпечно отримати доступ до навчальних матеріалів та ефективно працювати самостійно з музичним інструментом з можливістю у будь який момент повернутися до пояснень та наочної демонстрації.
Актуальність і затребуваність курсу “Техніка класичного гітариста” полягає у:
Також хочу ще раз акцентувати увагу на головних перевагах курсу:
Цей курс призначений як для початківців, що тільки починають свій шлях у світі класичної гітари, так і для досвідчених гітаристів, що прагнуть розширити свій виконавський та/або педагогічний досвід.
Вірю, що курс “Техніка класичного гітариста” стане важливим ресурсом для всіх, хто прагне володіти майстерністю гри на класичній гітарі.
2. Структура курсу
Курс складається з чотирьох модулів та двадцяти одного епізоду.
● МОДУЛЬ І. Технологія.
○ ЕПІЗОД 1. Посадка
○ ЕПІЗОД 2. Підставки для гітари
○ ЕПІЗОД 3. Підготовка нігтів
○ ЕПІЗОД 4. Постановка правої руки
○ ЕПІЗОД 5. Постановка лівої руки
○ ЕПІЗОД 6. Свобода ігрового апарату
○ ЕПІЗОД 7. Базові прийоми правої руки
● МОДУЛЬ ІІ. Техніка.
○ ЕПІЗОД 1. Щипок, ліги, стакато
○ ЕПІЗОД 2. Швидкість пальців правої руки
○ ЕПІЗОД 3. Швидкість пальців лівої руки
○ ЕПІЗОД 4. Координація рук
○ ЕПІЗОД 5. Розтяжка пальців лівої руки
○ ЕПІЗОД 6. Баре
○ ЕПІЗОД 7. Прийоми гри лівою рукою
○ ЕПІЗОД 8. Прийоми гри правою рукою
● МОДУЛЬ ІІІ. Теорія музики в гітарній практиці.
○ ЕПІЗОД 1. Основні поняття з теорії музики
○ ЕПІЗОД 2. Гами на гітарі
○ ЕПІЗОД 3. Лади на гітарі
○ ЕПІЗОД 4. Акорди на гітарі
■ частина 1. Теорія акордів
■ частина 2. Мажорні та мінорні акорди
■ частина 3. Септакорди
● МОДУЛЬ IV. Ритм.
○ ЕПІЗОД 1. Теорія ритму
○ ЕПІЗОД 1. Прості ритмічні формули
У першому модулі “Технологія” розкрито суть поняття технологія і його відмінність від техніки гри. Розкрито тему посадки за інструментом, точок опори інструменту. Розглянуто роль обох рук в процесі гри на гітарі, принципи постановки правої та лівої рук. Представлено інформацію про різновиди гітарних сапортів, їх переваг та недоліків. Важливою темою першого модулю є Свобода ігрового апарату. Перший модуль охоплює також питання нігтьового способу звуковидобування та підготовки нігтів до гри.
Другий модуль присвячено техніці гри. Тут розглядаються прийоми гри обома руками, способи нарощування швидкості гри. У другому модулі окрім основних епізодів представлено відеозаписи виконання вправ, що можуть стати корисним наочним прикладом для користувача. У другому модулі також розглядається тема координації рук.
Третій модуль присвячений теорії музики і покликаний розв’язати проблему вивчення теорії музики гітаристами не на своєму інструменті. У третьому модулі базові поняття теорії музики розглядаються через оптику гітариста з залученням аплікатурного мислення.
Четвертий модуль найкоротший, його присвячено ритму. Цей модуль найкоротший, включає всього два епізоди. Перший - присвячено теорії ритму. Другий - вправам на прості ритмічні формули.
Навчальний курс було розроблено та підготовлено для роботи зі здобувачами Кам’янського фахового музичного коледжу імені Мирослава Скорика. По завершенню вивчення курсу здобувачам доступні на вибір практичні завдання розділені за курсами та п’ятьма рівнями складности. Виконання кожного завдання приносить здобувачеві певну кількість балів, які сумуються та можуть бути використані здобувачем для самоаналізу роботи над технікою.
3. Апробація курсу
Наявна версія навчального курсу була апробована в рамках викладання дисципліни “Фах (класична гітара)” здобувачам Кам’янського фахового музичного коледжу та запропонована для ознайомлення викладачці І категорії КЗПСО “Мистецька школа №7 м. Одеси” Марині Володимирівні Перекотій.
З курсом працювали 14 здобувачів з першого по третій роки навчання. Використання курсу на практиці показало гарні результати:
- Здобувачі швидше прогресували в питанні розвитку техніки гри;
- Вивчення дистанційного курсу збуджувало у здобувачів інтерес до навчання та цікавість до предмету вивчення;
- Постійний доступ до відеоматеріалів курсу позитивно вплинув на ефективність самостійної роботи переважної більшості здобувачів.
Після складання технічного заліку здобувачам було запропоновано пройти анкетування через анонімне заповнення Google форми.
Результати опитування здобувачів:
Після апробації курс отримав загалом схвальні відгуки і став цінним методичним матеріалом для здобувачів мого класу.
4. Висновок
У контексті викликів сучасности до практичного навчання музикантів розробка та подальше використання курсу “Техніка класичного гітариста” дає здобувачам та викладачам мистецьких шкіл і коледжів зручний та цінний інструмент дистанційного навчання. Цей курс відповідає потребам здобувачів у комфортному, ефективному та безпечному навчанні.
Структурований підхід до навчання, що базується на форматі освітнього серіалу, підкріплений текстовим супроводом та інтерактивними вправами забезпечує ефективне засвоєння здобувачами матеріалу та розвиток необхідних навичок гри на класичній гітарі.
Основною метою курсу є створення можливості для всіх охочих зручно та безпечно опановувати навички гри на класичній гітарі, надаючи доступ до якісних навчальних матеріалів у будь-який зручний момент. Такий підхід сприяє безперервності освітнього процесу та стимулює самостійну практику та розвиток музичних здібностей користувача курсу.
В цілому навчальний курс “Техніка класичного гітариста” є важливим кроком у модернізації методів навчання музики та забезпечення якісної музичної освіти в умовах сучасного світу.
Додаток 1
Посилання на демо версію курсу
Модуль 1. Епізод 1 “Посадка”
https://www.youtube.com/watch?v=51NX2l42zEY&ab_channel=GuitarKCM
Модуль 1. Епізод 2 “Постановка правої руки”
https://www.youtube.com/watch?v=eFxoQ2hDXHc&ab_channel=GuitarKCM
Модуль 1. Епізод 7 “Базовий прийом правої руки”
https://www.youtube.com/watch?v=zp-IwixPXWI&ab_channel=GuitarKCM
Модуль 2. Епізод 5 “Розтяжка пальців лівої руки”
https://www.youtube.com/watch?v=VEeG8c31uAs&ab_channel=GuitarKCM
Модуль 3. Епізод 1 “Основні поняття з теорії музики”
https://www.youtube.com/watch?v=XRn7dAySNSU&ab_channel=GuitarKCM
Модуль 4. Епізод 2 “Прості римтічні формули”
https://www.youtube.com/watch?v=Pwp4ovtijGE&ab_channel=GuitarKCM
Додаток 2
Вигляд стартової сторінки курсу
Додаток 3
Приклад практичного завдання