Балада як жанр фольклору й літератури. Характерні ознаки балади. «Король Лір і його дочки».

Про матеріал
Балада як жанр фольклору й літератури. Характерні ознаки балади. «Король Лір і його дочки». Урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Тема: Балада як жанр фольклору й літератури. Характерні ознаки балади. «Король Лір і його дочки». Аналітичне дослідження тексту

Мета: ознайомити учнів із баладою як жанром фольклору й літератури; звернути увагу на характерні ознаки балади; розпочати аналітичне дослідження староанглійської балади «Король Лір та його дочки»; закцентувати увагу учнівської аудиторії на поведінці персонажів на початку трагедії та її роль у смисловому полі тексту; формувати навички аналізу балад; розвивати образне та критичне мислення; сприяти вихованню уважного читача

Обладнання: схема-опора «Балада як жанр фольклору та літератури», опорно-смислова схема «Сутність відповідей дочок короля Ліра ».

Хід уроку

" У старих баладах чуємо биття схвильованого

                                                                             людського серця і розповідь про події,перетворені

                                                                                народною фантазією"

                                                                                                                                                        ( І.Франко)

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

Немає  жодного фольклорного твору, в якому оспівувались би жорстокість і зло. Навчити і виховати - ось мета багатовікової народної праці. Ми насолоджуємось прекрасними творіннями і одночасно відкриваємо для себе таємниці.

Сьогодні ми вирушаємо до неповторного та загадкового світу народних балад, дізнаємося багато цікавого про баладу як жанр фольклору та літератури, ознайомимося з жанровою специфікою балад. Також ми розпочнемо розмову про короля Ліра, який власноруч знищив особисте щастя. Чому так сталося в житті головного героя, у чому трагічність образу короля Ліра й чому ця балада така популярна, що передається від покоління до покоління, нам належить з'ясувати .

ІV. Вивчення теоретичного матеріалу

 

Учитель. Європейська балада, зародившись як літературний жанр ще під кінець першого тисячоліття нашої ери, пройшла складний шлях розвитку. Так, середньовічні провансальські, італійські та старофранцузькі балади тісно пов’язані з весняними хороводними піснями любовного змісту.

Провансальське слово balada означає «танцювальна пісня» (від balar – «танцювати»), італійське ballata – лірична танцювальна пісня (від ballare –«танцювати»), французьке ballade або ballette (буквально – «танцювальна пісня») – всі ці значення походять з піздньолатинського ballаre – «танцювати» (що розвинулося з грецького – «танець»).

 

Балада невеликий за обсягом ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему. (Ліро-епічний – тобто такий,що поєднує в собі розповідь та опис почуттів,розкриває внутрішній світ людини (ліричне) упоєднанні з глобальними проблемами (епічним).

 

У баладі, як правило, розповідається про щось незвичайне, виняткове, героїчне; реальнее часто поєднується з фантастичним.

За тематикою літературні балади бувають фантастичними, історико-героїчними, соціально-побутовими. В основі сюжету балад надзвичайний випадок, протистояння між людьми або між людиною та природою, людиною та фантастичними істотами, наявність містики. Зло нерідко перемагає.

Жанрові особливості балад:

* оповідний характер;

* напружений сюжет;

* наявність героя;

* елементи фантастики;

* драматична, гостра, несподівана розв'язка.

Народна балада надихнула митців різних часів та народів на створення власних творів — літературних балад. Серед них такі славні імена, як Франсуа Війон (Франція), Роберт Бернс (Англія),Фрідріх Шиллер, Йоганн Вольфганг Гете(Німеччина), Адам Міцкевич (Польща),  Петро Гулак-Артемовський, Тарас Шевченко (Україна).Серед названих поетів є ті, яких ви добре знаєте й любите, тому що їхню творчість вивчали в попередніх класах. Назвіть їх.

. Виразне читання балади учнями.

7. Словникова   робота.

8. Бесіда за змістом прочитаного.

- Про що розповідається в баладі?

- Назвати імена головних героїв балади.

- Чому автор називає баладу - "повістю про дитячу невдячність"?

- Що пообіцяли батькові доньки? Чию обітницю справді можна було виконати в повсякденному житті?

- Як ви гадаєте, чому королеві видалося замалою обіцянка Корделії "сповнити свій дитячий"обов'язок?

- Коли король Лір зрозумів, що жорстоко помилився, віддавши владу Регані та Гонореллі?

- Чому важко розподілити героїв цієї балади на "позитивних" і "негативних"?

 

Створення опорно-смислової схеми «Балада як жанр фольклору та літератури»

V. Аналітичне дослідження тексту балади

«Король Лір» (з початку тексту до випробування дочок королем Ліром, переклад Івана Франка)

  1. . Виразне читання балади учнями.
  2. . Словникова   робота.

      3.   Бесіда за змістом прочитаного.

- Про що розповідається в баладі?

- Назвати імена головних героїв балади.

- Чому автор називає баладу - "повістю про дитячу невдячність"?

- Що пообіцяли батькові доньки? Чию обітницю справді можна було виконати в повсякденному житті?

- Як ви гадаєте, чому королеві видалося замалою обіцянка Корделії "сповнити свій дитячий"обов'язок?

- Коли король Лір зрозумів, що жорстоко помилився, віддавши владу Регані та Гонореллі?

- Чому важко розподілити героїв цієї балади на "позитивних" і "негативних"?

 

– Доведіть текстом балади, що король Лір був мудрим правителем та піклувався про свою державу.

(«І панував собі на честь і славу,

Мав повагу він, і в сусідів мир,

І забезпечену державу.»)

– Що в баладі сказано про дочок Короля? (Дочки короля гарні, як троянди.)

– Яке питання поставив король своїм дочкам?

Як характеризує героя влаштований ним іспит?(Короля цікавило питання, хто з дочок найбільше любить свого батька. Поступово починають розкриватися риси короля як людини, він демонструє авторитарність, егоїзм та недовіру щодо власних дітей.)

– Як відповіла кожна з дочок? Спробуємо проаналізувати їхні відповіді.

 

Створення схеми «Сутність відповідей дочок короля Ліра»

 

VІ. Підсумкова бесіда в просторі означеної теми

– Спираючись на знання, здобуті впродовж уроку, доведіть, що «Король Лір та його дочки» є фольклорною баладою?

– Яким постає перед нами король Лір на початку твору?

– Чим Корделія відрізняється від своїх сестер?

– Чи можемо ми вже на початку твору визначити, хто із сестер любив батька по-справжньому?

– Як ви вважаєте, чому давніх авторів зацікавила сімейна тема?

– Чим літературна балада відрізняється від народної?

– Які різновиди балад ви можете назвати? Чому науковці їх об’єднали в такі групи?

– Назвіть імена митців, яких надихнула народна балада на створення власних творів.

VІІ. Аргументація й оголошення оцінок

VІІІ. Домашнє завдання

Всім: 1. Вивчити визначення балади.

 

Для груп: Скласти цитатний план до характеристики образів головних героїв твору.

І група: цитати до характеристики короля Ліра;

ІІ група: цитати до характеристики дочки короля Регани;

ІІІ група: цитати до характеристики Гонореллі;

ІV група: цитати до характеристики Корделії.

За бажанням: Намалювати ілюстрації до балади, на яких розкривалася б трагедія життя короля Ліра.

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\image031.jpg

 

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\-лір-і-його-дочки-e1638949696976-494x400.jpg

 

 

 

 

" У старих баладах чуємо биття схвильованого

                                                                           людського серця і розповідь про події,перетворені

                                                                                народною фантазією"

                                                                                                                                                           ( І.Франко)

 

 

 

 

 

     Балада невеликий за обсягом ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему.

docx
Додано
24 лютого
Переглядів
85
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку