Батьківські збори на тему: Особливості організації навчального процесу підлітків

Про матеріал
Мета: 1. Розповісти батькам про ставлення школярів-підлітків до навчання, формування у них схильностей та інтересів у навчанні, визначення ними улюблених дисциплін. 2. Обговорити з батьками прояви у підлітків факторів, що заважають правильній організації виконання домашніх завдань. 3. Визначити роль батьків у прищепленні підліткам зацікавленості до навчання й самоосвіти. Коментар: готуючись до проведення батьківських зборів, учитель заздалегідь проводить анкетування і тестування учнів.
Перегляд файлу

Батьківські збори на тему: Особливості організації навчального процесу підлітків

Мета:

1. Розповісти батькам про ставлення школярів-підлітків до навчання, формування у них схильностей та інтересів у навчанні, визначення ними улюблених дисциплін.

2. Обговорити з батьками прояви у підлітків факторів, що заважають правильній організації виконання домашніх завдань. 3. Визначити роль батьків у прищепленні підліткам зацікавленості до навчання й самоосвіти.

Коментар: готуючись до проведення батьківських зборів, учитель заздалегідь проводить анкетування і тестування учнів.

Анкета для учнів «Моє навчання»

Учні підкреслюють потрібні варіанти відповідей, дописують речення.

1. Навчатися в школі мені:

1) цікаво;

2) нецікаво;

3) не знаю.

2. Найулюбленіші мої предмети .

3. Виконуючи самостійну роботу, я:

1) одразу ж беруся до справи, працюю завжди швидко;

1) спочатку намагаюсь зрозуміти завдання, ретельно все обмірковую, але потім дію без вагань, швидко;

2) дуже довго думаю, не можу почати виконання завдання, почуваю себе невпевнено;

3) завжди хвилююсь, почуваю себе неспокійно, тому, що .

4. Найчастіше я:

1) не розумію мети роботи;

2) не розумію завдання;

3) не знаю, як його виконати;

4) не вмію контролювати хід своєї роботи;

5) не знаю, як перевірити результати;

6) не вмію правильно розподілити час.

5. Я дуже ціную допомогу вчителя, товаришів.

1) Так.

2) Ні.

6. Якщо б я був учителем, то таким учням, як я, я б допоміг у наступному:____.

Тест для учнів «Виявлення домінуючого мотиву навчання»

На уроці учням пропонується виконати самостійно за вибором завдання, які різняться за:

складністю та характером діяльності (творче або репродуктивне);

практичною або теоретичною спрямованістю пізнавальної діяльності;

характером виконання завдання (індивідуальне або групове)

Одночасно кожний учень отримує аркуш, у якому позначає позицію щодо причини вибору того або іншого завдання:

1, Бажання себе випробувати.

2, Краще дізнатись про свої можливості зданого предмета.

3, Інтерес до предмета.

4, Бажання якомога більше дізнатись зданої галузі науки.

5, Корисно, знадобиться в майбутній роботі.

Цей предмет і знання з нього необхідні для подальшої освіти.

7. Упевненість в успіху з даного предмета.

8. Легко навчатись.

9. Бажання подолати труднощі.

10. Цікаво спілкуватися з товаришами на уроках з даного предмета.

 11. Бажання мати авторитет серед товаришів, оскільки цей предмет престижний у даному колективі.

 12. Подобається вчитель.

 13. Бажання бути знавцем та освіченою людиною, цікавою для друзів.

 14. Бажання бути готовим до самостійного життя.

15.Бажання бути духовно багатим, культурним і корисним для суспільства.

16. Щоб не лаяли батьки, вчителі. Це неприємно.

Усі названі мотиви навчання (показники) класний керівник розподіляє за вісьмома основними напрямами, що дозволяє йому судити про значимість для учня завдань, які він обирає.

Аналіз вибраних мотивів дозволить учителю розподілити учнів на три групи.

Показники

Інтерпретація

Група за мотивацією

5, 14, 15

Самовизначення

І

3, 4

Пізнавальні

ІІ

5, 6

Вузькопрактичні

ІІ

1, 2, 9

Саморозвиток

І

12

Спілкування з учителем

ІІІ

10

Спілкування з однолітками

ІІІ

13

Самоствердження

І

8, 16

Запобігання неприємностям

ІІІ

 

Запобігання неприємностям

I група — включає учнів, які сприймають навчання з позиції справжньої необхідності.

II група — включає учнів, для яких спонукальна сила сьогодення і майбутнього однакова.

III група — включає учнів, які сприймають навчання в школі як «тимчасове» життя, що має для них обмежену та вимушену цінність.

Хід зборів

Бесіда.

Байдужість до навчання — проблема дитини чи дорослих?

Кожна дитина у будь-якому віці допитлива і розумна по-і поему. В юності ж розумова активність набуває дещо дуже характерних рис.

Одна з особливостей пізнавальної сфери підлітків — теоретичність їхньої розумової діяльності. У цьому віці вияв­ляється живий інтерес вже не тільки іне стільки до самих фактів, скільки до їх аналізу, обговоренню і розміркову­ванню над ними. Підлітка часто цікавлять дуже абстрактні запитання: «Що таке випадковість? Що знаходиться поза Всесвітом?

Уже набагато менше уваги привертають наочний навчальний матеріал, самі по собі конкретні факти, повідомлені вчителем або навчальною книгою. Навіть демонстрація ефектних дослідів не справляє на підлітків такого вражен­ня, яке вона справляє на трохи молодших учнів. У цьому віці цікаво узагальнювати факти, шукати теорії, що пояс­нюють той ни інший фізичний або хімічний ефект. Хочеться слухати про це, сперечатись, розмірковувати.

Психологи досліджували розвиток допитливості у школярів. Вони дійшли висновку, що існує доволі поширене явище: байдужість школярів до навчальних дисциплін. Байдужість одне з уособлень того сумного явища, назва якому формалізм знання. Учень втрачає сенс найважливішихпонять матеріалу, який вивчає, і навіть не намагаєть­ся подолати перепону. Він слухає пояснення вчителя, читає підручник, художні твори, рекомендовані програмою, але не вникає, та й не намагається вникнути у незрозуміле.

Ліниві і недопитливі... а хто винен у цьому? Учні? Або всі ми: родина, школа? Будьмо відверті: і все добре, і все погане, що є в дітях, — результат впливу дорослих. Будь-який недолік у роботі школярів — так чи інакше є відображенням наших промахів.

Основна книга, з якою працює школяр усі роки навчання, — підручник. Як же складаються відносини між шко­лярем і підручником? Матеріал книги може бути далеким від інтересів учня. Підручник може бути нецікавим і тому, що для одних школярів він занадто складний, а для інших — занадто простий. До того ж підлітки часто не озброєні навичками самостійно працювати з книгою, а механічне заучування викликає у них лише втому та нудьгу. Окрім цих особистих причин відчуження дитини від підручника, є одна спільна: позиція школяра по відношенню до навчання. Дійсно, яку задачу ставимо ми, дорослі, перед школярем, коли він береться до навчання? Дуже просту: вивчи та дай відповідь. Вивчи, тобто запам'ятай і перекажи. А переказати треба, за думкою деяких дорослих, якомога ближче до тексту. Чим ближче — тим краще. А між тим саме дослівний переказ зазвичай свідчить про нерозуміння тексту і про те, що дитина не ставила перед собою завдання зрозу­міти інформацію, яку вивчила.

Помилкова формула «вивчи — дай відповідь»

У чому ж полягають слабкі сторони задачі «вивчи і дай відповідь»? Перш за все, в тому, що учень стає пасивним виконувачем, а не активним творцем своїх знань. Пасивний розумовий труд набагато менш ефективний, ніж активний, творчий. До того ж він менш привабливий, більш важкий і зовсім не викликає позитивних емоцій.

Саме тому знання, здобуті у такий спосіб, і залишаються формальними, не вбудовуються в духовний світ зростаючої людини, не стають джерелом розумового і морального розвитку.

Як викликати у підлітка зацікавленість до навчання

У юнацькому віці яскраво виявляються індивідуальні відмінності в інтересах та схильностях. Помітно виділяються дві групи юнаків та дівчат. Якщо одні не відчувають особливої схильності до окремих предметів і навчаються по всіх дисциплінах приблизно однаково, то в інших чітко визначені інтереси, про них вже відомо і вчителям, і одно­класникам, що ці учні сумлінно навчаються і люблять одні предмети і зовсім байдужі до інших.

Що викликає зацікавленість до тих чи інших предметів? Причин багато, але найбільш поширені наступні:

- цікаве викладання предмета;

- інтерес до самої науки;

- престижність даної сфери знань;

- практична значимість предмета, пов'язана з життєвими планами;

- успіхи в навчанні з цього предмета;

- захопливість самого процесу отримання знань, що вимагає розумової і практичної активності.

Відкинувши пасивний метод навчання, батьки мають викликати у дитини прагнення самостійно здобувати знання. Не запам'ятовувати, а перед усім аналізувати, осмислювати, розуміти матеріал, виявляти особисту розумову активність у засвоєнні навчального матеріалу — ось до чого слід привчати підлітків. Тоді і запам'ятовування стане більш легким і ґрунтовним. Треба навчити дитину не запам'ятовувати все підряд, а вилучати головне, встановлювати в тексті смислові зв'язки і відношення, співвідносити нові знання з тими, що були засвоєні раніше, при цьому контролювати себе, самостійно ставити запитання до тексту, і ще багато чого іншого.

Треба навчити підлітка зупиняти увагу на тому, чого він не знає або не розуміє. Іноді школярі не розуміють не лише окремих слів або висловлювань: вони, читаючи підручник, зустрічають і незрозумілі думки. Чи звертають вони увагу на ці думки? Чи намагаються їх «розшифрувати»? Чи завжди встановлюють для себе такий факт: в тексті є незрозуміла думка?

Часто дорослі не переймаються проблемою нерозуміння їхніми дітьми нового матеріалу. Ми не лише не виховуємо в дітях прагнення знайти відповідь, подолати бар'єр цього нерозуміння, але іноді навіть перешкоджаємо. Зазвичай і в родинах, і в школі складається неправильне ставлення до того, що учень не розуміє чогось: це вважається йому за провину, може викликати докір, осудження або навіть глузування.

Як слід чинити у цьому випадку? Ставлення дорослих до підлітка має бути доброзичливим, уважним, заохочу­вальним. Бо інакше дитина, зіткнувшись з глухою стіною байдужості, втратить бажання пізнати цей світ, відкрити для себе його таємниці. Батьки мають дати зрозуміти школяреві, що дійти суті незрозумілого — важлива і необхідна справа. Це розуміння — перша сходинка активної обробки нових знань. Подивитись у вічі своєму Незнанню або нерозумінню— це перший поштовх до того, щоб забажати дізнатись і зрозуміти. Саме дізнатись і зрозуміти,'а не просто вивчити.

Навчаємо підлітка навчатись

Що таке навчати навчатися самостійно? Це, по суті, постаратись допомогти дитині знайти власний, індивідуальний стиль роботи, що дозволив би якомога повніше розкрити юну особистість. Підлітків слід навчати тому, як опанувати новий матеріал підручника, законспектувати статтю, записати лекцію, їм треба дати навички самостій­ного пошуку потрібної інформації, пояснити, як користуватись довідковими матеріалами, каталогами та ін.

Якість роботи залежить і від уміння правильно організовувати її. Отже, будемо навчати дітей планувати свої спра­ви, вибирати найбільш підходящих для занять режим дня, цінувати час, розумно розподіляти його.

Мета навчання, у тому числі і домашнього, не просто оволодіння знаннями, але й розвиток самостійності мислен­ня, виховання здібностей, формування багатого духовного світу, морально здорової особистості.

1. Батькам пропонується заповнити анкету.

Анкета для батьків «Вплив родинної атмосфери на успішність дитини».

1) Чи знаєте Ви, від чого залежить психологічний настрій дитини на весь день? (Оберіть потрібний варіант відпо­

віді.) а) Так. б) Ні.

2) Яке запитання Ви ставите дитині, коли вона повертається зі школи?

а) Які оцінки ти сьогодні отримав?

б) Що було цікавого в школі? в) Чи не накоїв ти сьогодні що-небудь?

3) Що ви знаєте про те, як слід реагувати на успіхи та невдачі дитини у школі?

а) Знаю багато, бо багато читав про це. б) Я мало читав про це. в) Нічого не знаю.

4) Чи знаєте Ви, що створює в родині атмосферу неспокою, що є перевантаженням для нервової системи дитини?

а) Так, знаю.

б) Знаю, проте хотілося б дізнатись більше.

в) Не знаю нічого.

5) Чи потрібна Вам порада щодо здійснення контролю за роботою дитини вдома і надання їй розумної допомоги?

а) Так, необхідна.

б) Ні.

6) Чи вважаєте Ви, що підвищені й агресивні інтонації є невід'ємною частиною виховного процесу в родині?

а) Так, це єдиний спосіб впливу на дитину.

б) Так, але я обминаю цього.

в) Ні, це неприпустимо.

Після анкетування проводиться обговорення його результатів.

2. Батькам пропонується ознайомитись і обговорити результати анкетування і тестування учнів.

3. Батькам пропонується ознайомитися з методичними рекомендаціями для підлітків щодо підвищення успішності у навчанні, підтверджуючи ці рекомендації конкретними прикладами і, якщо потрібно, доповнити їх.

Пам'ятка «Правила домашньої роботи»

1) Побачити в тексті головне (виділити головну думку, правило, закон).

2) Діалог з автором (у процесі читання учень начебто веде розмову з автором, перевіряє, чи співпадають його при­пущення з матеріалом підручника).

3) Навчитись ставити запитання (в процесі читання у свідомості учня мають виникати запитання до тексту).

4) Складання плану (накидати пункти плану; пункт плану — це стисле, в одне речення, формулювання основного змісту частини тексту).

5) Суто запам'ятовування, самоконтроль (самоконтроль — необхідна умова і розуміння, і запам'ятовування).

 

Пам'ятка «Організуй самого себе»

1) Точно визнач мету своєї діяльності.

2) Зосередь свої зусилля на головному. ,

3) Вигадай собі стимули.

4) Навчись говорити «ні».

5) Використовуй час повністю.

6) Берися до справи одразу ж.

7) Слідкуй за тим, на що використовуєш вільний час.

8) Старайся урізноманітнити заняття.

9) Виховуй у собі повагу до власного часу.

10) Навчись слухати.

11) Набудь звички занотовувати важливу інформацію.

12) Даєш слово — тримай; даєш зобов'язання — виконуй.

Підсумки зборів.

Причини низької зацікавленості підлітків до навчання, головною мірою, пов'язані із тим, що способи викладання і способи засвоєння матеріалу відстають від зростаючих інтелектуальних потреб і можливостей учнів. Не люблять вони механічного заучування. А у повсякденній навчальній діяльності зберігаються два основні способи роботи: пояснення вчителя і самостійні заняття з підручником. Звідси й набридлива одноманітність. Не відчуваючи задоволення, радості від навчання, не вміючи самостійно, вільно користуватись різними засобами навчальної роботи, багато хто зі школярів починає обтяжуватись навчанням.

Ось чому так важливо підлітку навчатися самостійно здобувати знання і вміти їх обробляти, обирати потрібні ві­домості, добре запам'ятовувати їх, пов'язувати з іншими, бути на рівні сучасних досягнень науки. Тільки так може з'явитися справжній інтерес до пізнання, тільки у цьому випадку він буде стійким, таким, що спонукає діяти. І як­що ми, батьки, нині допоможемо юній людині розвинути потребу в знаннях, уміння набувати їх, то ці важливі якості залишаться з нею і після закінчення школи.

 

Сім батьківських заповідей

1. Не вважайте дитину своєю власністю – вона Божа.

2. Любіть її такою, якою вона є, навіть якщо вона не надто талановита, не в усьому досягає успіху...

3. Не очікуйте, що вона виросте саме такою, якою хочете ви, - допоможіть їй стати собою.

4. Запам’ятайте: найголовніший ваш обов’язок – розуміти й втішати.

5. Не переймайтесь, якщо не можете чогось зробити для сина чи дочки. Найгірше, якщо можете, але не робите.

6. Усвідомте: для дитини зроблено не все.

7. Не очікуйте на вічну вдячність: ви дали життя своїй дитині, вона віддячить вашим онукам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла  Тичини

Інститут природничо – математичної та технологічної  освіти

Природничо – географічний факультет

 

 

 

 

Розгорнутий план батьківських зборів на тему: «Особливості організації навчального процесу підлітків

 

 

 

 

Виконала: студентка ІV курсу 4 групи

                        Паращук А.В.

                                                         

 

                               Кл. керівник 9б класу

 Глобчак  Світлана  Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Умань – 2014

 

docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
4204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку