Батьківські збори у 5 класі: «Увага! Адаптація!
Тема. Увага! Адаптація!
Мета. Ознайомити батьків з адаптаційними, навчальними, поведінковими труднощами в період переходу учнів з початкової до середньої школи. Підвищувати рівень психологічної культури батьків. Працювати над згуртуванням батьківського колективу.
Обладнання. Інтерактивна дошка; флешка з презентацією; метафоричні карти, роздаткові матеріали, ручки, плакат сім`ї.
Форма проведення: тренінг.
Хід проведення
Шановні батьки! Я рада сьогодні вас вітати у стінах нашої школи. Мені здається, що я точно не помилюся коли скажу, що ви – батьки, безперечно понад усе любите своїх дітей, бажаєте їм добра, намагаєтесь все зробити заради їхнього щастя і разом із ними проходите складні та важливі періоди їхнього життя.
Саме таким складним та переломним періодом на сьогоднішній день є перехід учнів з початкової школи до середньої. У психології такий період прийнято називати кризовим або адаптаційним.
Саме тому наша сьогоднішня зустріч, яка проходитимите у вигляді тренінгу, присв`ячена адаптації учнів до 5 класу.
Ми розглянемо труднощі, що виникають у дітей під час адаптаційного періоду, спробуємо зрозуміти причини їх виникнення та шляхи їх подолання.
Сьогодні ми будемо працювати у групах. Тому, щоб наша робота була плідною і ефективною, пропоную дотримуватися наступних правил.
7.Правило « Вільної ноги».
( Психолог разом з учасниками обговорюють і узгоджують правила, дописують інші правила, запропоновані батьками.)
4.Вправа «Очікування».
Отже, усі налаштовані на роботу. Можемо продовжувати далі. Кожен із Вас, ідучи на батьківські збори, певним чином уявляв нашу зустріч. Можливо, навіть, ділився думками і сподіваннями з близькими та рідними.
Пропоную розглянути метафоричні картинки, що лежать перед вами і обрати ту, що асоціюється з темою нашого тренінгу. (Батьки по черзі називають своє ім`я та що очікують від тренінгу.)
5.Бліц – опитування. Діагностики адаптації дитини в основній ланці школи.
Мета. Визначити рівень дезадаптації дітей.
На початку заняття ми проведемо бліц - опитування, яке допоможе нам визначити рівень дезадаптації ваших діток. Шановні батьки, заповніть, будь ласка, роздані вам анкети.
Додаток 1
(Заповнення опитувальника батьками.)
-Шановні батьки! Прошу відкласти в сторону заповнені анкети. До їх аналізу ми повернемося в кінці нашого тренінгу.
6.Перегляд презентації.
І слайд. Адаптація – це пристосування дитини до умов і вимог середньої школи, які для неї є новими порівняно з умовами початкової ланки школи.
ІІ слайд. Зміни, що відбуваються :
Початкова школа |
5 клас |
1.Один вчитель - класовод |
Багато нових вчителів -предметників. |
2. Порівняно невелика кількість предметів |
Багато нових предметів. |
3. Молочно-шкільний вік. |
Молодший підліток. |
4. Навчальна діяльність має пріоритетне значення |
Стосунки з друзями набувають пріоритетного значення |
5. Потреба у схваленні свого навчання. |
Потреба у позитивній оцінці себе з боку дорослих |
ІІІ слайд. До чого адаптується п`ятикласник?
- До нового кола спілкування;
- до нового укладу життя,
- до збільшення фізичного та емоційного навантаження.
ІV слайд. Причини труднощів адаптації:
7.Вправа «Відкритий мікрофон».
Причин труднощів дуже багато, іноді важко визначити, які з них є першочерговими. Але ми повинні діяти в будь якому випадку.
Зараз ми, всі разом, спробуємо розробити шляхи подолання труднощів, що можуть виникати під час проходження процесу адаптації дитини у п`ятому класі. Іншими словами розробляємо рекомендації щодо того, як попередити труднощі адаптаційного періоду.
( Батьки по черзі озвучують причини труднощів та рекомендації щодо того, як їх можна попередити. Психолог допомагає учасникам, якщо в цьому є потреба.)
-А ми підсумовуємо все сказане Вами…
V слайд. Отже, для того, щоб краще адаптувалася дитина до школи потрібно:
• створення сприятливої психологічної атмосфери для дитини з боку всіх членів родини;
• формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня;
• обов'язкове знайомство з учнями інших класів і можливість їх спілкування після школи;
• неприпустимість фізичних заходів впливу, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків тощо);
• урахування темпераменту дитини в період адаптації до шкільного навчання;
• надання дитині самостійності в навчальній роботі;
• заохочення дитини. Моральне стимулювання досягнень дитини. Розвиток самоконтролю та самооцінки, самодостатності дитини.
-Дякую усім за плідну роботу. Продовжуємо!
8.Вправа «Сонечко і хмаринка».
Зараз через активні форми роботи ми з вами ознайомимося з ознаками успішної адаптації та дезадаптації п`ятикласників до школи ІІ ступенів.
( Психолог об`єднує батьків у групи «Сонечко» і «Хмаринки». Учасники отримують конверти з переліком ознак успішної адаптації та дезадаптації. Група «Сонечко» відбирають ознаки успішної адаптації, учасники групи «Хмаринки» вказують на ознаки дезадаптації п`ятикласників. Відшукані фрази батьки прикріплюють як промінчики до сонечка або як краплинки до хмаринки на заздалегідь підготовленому, дітьми, плакаті «Сім`я».)
Додаток 2
Отже, спостерігаючи за поведінкою дитини, її настроєм, емоційним станом, бажанням вчитися, ходити до школи, зацікавленістю навчанням, батьки можуть визначити успішність перебігу адаптації своїх вихованців.
9.Вправа « Витинанка».
Пропоную Вам завдання для умілих ручок. Візьміть у руки кольорові аркуші, зігнуті навпіл, що лежать перед вами. Зараз кожен із Вас руками виріже фігурку людини. Я даватиму інструкції, ви виконуватимете їх. В кінці побачимо результати нашої роботи.
Отож, починаймо! Вирізаємо руками голову, шию, руки, тулуб, ноги».
(Після цього всі розгортають свої роботи і порівнюють з витинанками інших учасників).
Обговорення:
-Чи однакові витинанки?(Ні)
-Як ви думаєте, чому? Адже, інструкції були однаковими для всіх. ( Немає двох однакових дітей).
- Пам`ятайте, що кожна дитина індивідуальна, особлива, неповторна. Вона має свої здібності, якості, характер та темперамент. Тому, уникайте порівнянь дитини з іншими! Адже, часті порівняння знижують самооцінку у дітей, формують невпевненість.
Тому, навпаки помічайте та визнавайте особливості своїх дітей! Визначайте те, що властиве лише їй, адже вона неповторна, особлива, індивідуальна.
Пропоную на кожній витинанці написати ім`я Вашого п`ятикласника та ту особливість, що притаманна вашій дитині найбільшою мірою.
(Батьки озвучують свої напрацювання та прикріплюють витинанку на плакаті «Сім`я»).
10. Вправа «Коректні фрази».
На нашому плакаті є наші діти. І чи будуть вони блище до сонечка(адаптовані) або хмаринки(дезадаптовані) залежить від кого? ( від нас- дорослих! Від батьків у дома та вчителів у школі).
-Так, це залежить від нас та від того, який стиль спілкування з дітьми ми обрали.
Під час адаптаційного періоду діти відкрито й довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет і чекають неабиякої любові, допомоги і звичайно ж підтримки.
Наступна вправа допоможе задуматись над тим, як ви спілкуєтесь зі своїми дітьми.
(Кожен учасник отримує по одній фразі. Завдання батьків: прочитати вголос фразу, визначити наскільки ці фрази є коректними. Якщо це ті слова що,на жаль, чують від нас наші діти- не кріпимо їх на наш плакат;якщо це ті висловлювання, які наші діти хочуть від нас чути- кріпимо на плакат біля своєї дитини.)
Орієнтовні фрази:
Я задоволена тобою і дуже тобі вдячна за те, що ти стараєшся тримати себе в руках. |
Як завжди ти не зробив те, що я тобі говорила. |
Сьогодні ти виконав завдання краще. Молодець. |
Ти найгірше в класі справився з завданням. |
Не підеш сьогодні на вулицю. |
Обов`язково підеш погуляти, але спершу виконай завдання. |
Ти знову все робиш не так. |
Давай я тобі допоможу виконати це завдання. |
Я втомилася від тебе. |
Я дуже тебе люблю , але твоя поведінка мене розчаровує. |
Я не бажаю з тобою розмовляти. |
Розкажи, що сталося. Чому ти себе так ведеш? |
Я задоволена тобою і дуже тобі вдячна за те, що ти стараєшся тримати себе в руках. |
Як завжди ти не зробив те, що я тобі говорила. |
Сьогодні ти виконав завдання краще. Молодець. |
Ти найгірше в класі справився з завданням. |
Не підеш сьогодні на вулицю. |
Обов`язково підеш погуляти, але спершу виконай завдання. |
Ти знову все робиш не так. |
Давай я тобі допоможу виконати це завдання. |
Я втомилася від тебе. |
Я дуже тебе люблю , але твоя поведінка мене розчаровує. |
Я не бажаю з тобою розмовляти. |
Розкажи, що сталося. Чому ти себе так ведеш? |
Не забуваймо про те, що тепло, підтримка, довірливі відносини, слова любові надзвичайно важливі дитині, формують високу самооцінку, віру в себе та свої можливості.
11.Аналіз діагностики адаптації дитини в основній ланці школи.
(Батьки рахують кількість відповідей А.Б.В.)
Відповіді А свідчать про дезадаптацію (ДА);
Відповіді Б свідчать про можливу дезадаптацію (МДА)
Відповіді В свідчать про адаптованість дитини (А)
12.Рефлексія. Вправа «Крапка, знак оклику, знак питання».
-Шановні батьки, наше заняття наближається до завершення. Відповідно, час підводити підсумки.
Я на дошці ставлю жирну крапку
Я на дошці ставлю знак оклику
! – Що на занятті Вам найбільш сподобалось, запам`яталося, емоційно вразило?
Я на дошці ставлю знак питання
? – З яким питанням я іду з батьківських зборів? Яке питання залишилось відкритим? Що хотів би дізнатись на наступних заняттях?
13.Підсумок.
Дякую усім за плідну працю! Була рада з Вами працювати! Бажаю, щоб ваші діти займали у ваших сім`ях, у вашому серці, у вашому житті особливе місце. Даруйте їм любов, тепло, ласку і отримуйте радість від цього спілкування.
Додаток 1
Бліц – опитування. Діагностики адаптації дитини в основній ланці школи.
А.Неохоче
Б. Не надто охоче
В. Охоче, радо
2. Чи повністю дитина пристосувалася до шкільного режиму? Чи приймає його як належне?
А. Поки що ні
Б. Не зовсім
В. Загалом так
3. Чи переймається дитина своїми навчальними успіхами і невдачами?
А. Швидше ні, ніж так
Б. Не завжди
В. Зазвичай так
4. Чи часто дитина ділиться з Вами своїми шкільними враженнями?
А. Ніколи
Б. Інколи
В. Досить часто
5. Які за емоційним характером враження переважають?
А. Враження переважно негативні
Б. Позитивних і негативних вражень приблизно порівно
В. Враження переважно позитивні
6. Чи потребує дитина Вашої допомоги під час виконання домашніх завдань?
А. Потребує досить часто
Б. Інколи потребує
В. Не потребує допомоги.
7. Як дитина долає труднощі?
А. Одразу здається
Б. Звертається по допомогу
В. Наполегливо намагається подолати труднощі самостійно
8. Чи здатна дитина самостійно перевірити свою роботу, знайти й виправити помилки?
А. Ні
Б. Інколи здатна
В. Зазвичай здатна
9. Чи часто дитина скаржиться на своїх однокласників, ображається на них?
А. Досить часто
Б. Буває, але рідко
В. Такого майже не трапляється
10. Чи справляється дитина з навчальним навантаженням , не перенапружуючись?
А. Ні
Б. Швидше ні, ніж так
В. Швидше так, ніж ні
Додаток 2
Ознаки успішної адаптації та дезадаптації п`ятикласників до школи ІІ ступенів для вправи: «Сонечко,хмаринки».
Непристосованість до предметної сторони навчальної діяльності. |
Невміння увійти у темп шкільного життя. |
Невміння довільно керувати своєю поведінкою. |
Пасивність. Відсутність близьких друзів. |
Нерегулярне готування до уроків. |
Фрагментарне засвоєння матеріалу. |
Погане самопочуття. Пригніченість настрою. |
Байдуже ставлення до школи. |
Школа викликає негативні переживання. |
Позитивне ставлення до школи. |
Адекватне сприйняття правил та вимог. |
Сумлінне виконання доручень. |
У класі має позитивний статус. |
Глибоко і повно оволодіває програмовим матеріалом. |
Дружить з багатьма однокласниками. |
Зосередженість та уважність під час виконання завдань. |
Відвідування уроків не викликає негативних переживань. |