Бесіда
за творами В.Сухомлинського
(для дітей молодшого дошкільного віку, 3-4 років)
Тема: Казка В.Сухомлинського “Як грибові захотілося побачити сонце”
Мета: познайомити дітей з казкою В.Сухомлинського “Як грибові захотілося побачити сонце”, розширити знання про живу природу; викликати бажання дітей емоційно відгукуватися на події у казці та висловлювати власну думку.
Матеріал: книга В.Сухомлинського “Квітка сонця”, кошик з грибом, загадка “Гриб”, маска-наголівник до рухливої гри “У ведмедя, у бору”.
Хід
І етап - мотивація
- Малята, скажіть мені будь-ласка, чи подобається вам слухати казки? (відповіді дітей)
- А скажіть, хто пише казки для дітей? (дорослі люди, діти)
- Сьогодні, послухайте цікаву казочку, яку написав письменник-чоловік, а звали його Василем. Він дуже любив дітей, його ще, називали - казкарем. А про кого ця казка, ви дізнаєтеся коли відгадаєте загадку.
Загадка:
Лиш нога та голова,
Ані рук , ні ніг нема.
Щоб на нього подивитись
Треба низько уклонитись. (гриб)
- Молодці! Відгадали загадку.
ІІ етап - пізнавальна діяльність
- Дітки, а яка пора року багата грибами? (осінь)
- Так, осінь.
- А хто із вас знає, де ростуть гриби? ( в лісі)
- Я дітки, була в лісі, знайшла грибочок. Подивіться, він у кошику. (Біля вихователя стоїть кошик, а в ньому гриб. Вихователь дістає з кошика і показує дітям). Цей гриб зростав у темному місці, так мало бачив світла. Йому так хотілося побачити… А що саме, ви дізнаєтеся, коли уважно слухайте казку про нього, тож сідайте тісненько. слухайте уважненько (Вихователь читає казку В.Сухомлинського “Як грибові захотілося побачити сонце”.)
Казка “Як грибові захотілося побачити сонце”
У темному лісі, під гіллястим деревом ріс у траві гриб. Прилетіла на дерево сорока, сіла на гілку та й каже:
А в цей час лісом йшли діти. Побачили гриб, зірвали - і в кошик. Дивися тепер, грибу, на сонце.
Запитання за змістом твору:
- Ось ви послухали казку, скажіть, як називають людей, які збирають гриби у лісі? (грибниками)
- Давайте і ми будемо грибниками. Підемо до лісу та назбираємо грибів.
Рухлива гра “У ведмедя, у бору” (діти-грибники, імітують збирання грибів)
У ведмедя, у бору, гриби ягоди беру,
А ведмідь не спить, і на нас ричить. (одна дитина-ведмідь, ловить грибників)
ІІІ етап - перетворювальна діяльність
- Ой, як весело ми збирали гриби.
- Дітки, а чи можна у лісі, коли збираєш гриби голосно розмовляти, кричати? (ні не можна)
- Вірно. Існують правила поводження у лісі, бо ліс є домівкою для тварин, птахів, комах, усього живого. Треба пам'ятати, що гриби бувають їстівними та отруйними для здоров'я, тому гриби потрібно збирати тільки з батьками і дорослими людьми. Збираючи гриби у лісі, завжди пам'ятайте:
- Голосно не розмовляйте.
- Не збивай гриби.
- Не топчи траву, квіти.
- Не руйнуй пташині гнізда.
- Не паліть вогнище.
- Не кривдь мураху.
- Діти пам'ятайте, якщо кожна людина буде знати ці правила і дотримуватися їх в природі, то природа завжди віддячить своєю щедрістю, красотою, багатством.
Дидактична гра “Склади ціле”
- Діти, ми з вами знаємо багато про гриби, тож пропоную пограти. Вітерець-пустунець залетів і переплутав всі картинки. Вам потрібно скласти цілу картинку з 4-6-ти елементів і назвати, який це гриб!
ІV етап - оцінно-контрольна діяльність
- Дітки, ніколи не забувайте про те, що природі, так як і людині буває і сумно, і боляче, тож відносьтеся до неї по-людськи, по-доброму, з великою відповідальністю.