«Безпека дітей в Інтернеті»

Про матеріал
Тренінг «Безпека дітей в Інтернеті» можна використати, як самостійно, так і для проведення виховної години або у День безпечного Інтернету.
Перегляд файлу

 

Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. ім Пулюя смт. Гримайлів

 

 

 

 

Тренінг

 з основ здоров’я у 9 класі

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом інтернет

 

 

Розробила

вчитель основ здоров’я

Смолярська О.З.

 

 

Тренінг «Безпека дітей в Інтернеті»

Мета: дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету; сприяти обізнаності учнів про небезпеки, які існують в Інтернеті та про шляхи їх подолання; мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі.

Обладнання: плакат з правилами, макет павутини, стікери, презентація, парні картки, кольорові картки-смайлики, картки з назвами казок.

Гра-фантазія „Уяви!

”Учні закрийте, будь ласка, на хвильку очі! Навколо темрява, холодно, страшно. Морок ночі огортає вас... У таких умовах протягом шести місяців дослідник Антарктиди Роберт Бард жив сам. У своєму щоденнику він писав: „У мене є запас води та їжі, є спокій, якого я так прагнув. Але не можу обійтися без звуків, голосів та найголовнішого –спілкування!” Уявіть, як змінилося б життя дослідника, якби він міг користуватися телефоном, міг отримувати газети або журнали, мав телевізора або радіо.

 ( Відповіді дітей)

-Отже, ви зрозуміли, що людині дуже важливо спілкуватися з іншими людьми: отримувати інформацію та ділитися нею. Та ви знаєте про випадки коли переглянувши якийсь фільм, телепередачу, прочитавши оповідання із страшним сюжетом, людина погано себе почуває. Чому? Чи може інформація бути шкідливою, неякісною? Сьогодні ми постараємось відповісти на ці питання.

Вчитель повідомляє учням тему та мету тренінгу.

 

Вправа 1: Правила

Мета: забезпечити конструктивну  атмосферу для роботи групи

Метод: обговорення в групі

Теоретична інформація:

Перший крок в організації роботи тренінгової групи у відповідності з принципами проведення тренінгів – прийняття та засвоєння правил роботи. На початку тренінгу рекомендується разом з учасниками самостійно визначити та обґрунтувати правила і протягом усієї роботи їх дотримуватися.

Правила:

  • Вимкнути мобільні телефони;
  • Бути толерантними;
  • Не критикувати
  • Говорити коротко, але по суті
  • Правило піднятої руки
  • Правило добровільної активності;
  • Бути активним учасником;

 

Тренер наголошує, що це правила для всіх, та наглядає за їхнім виконанням.

 

Вправа 2: Знайомство (гра «Павутинка»)

Мета: знайомство учасників для створення комфортної атмосфери для роботи

Метод: індивідуальна робота

Теоретична інформація:

На ватмані малюється павутинка. Учасникам тренінгу пропонується придумати собі «нікнейм» та написати його на отриманих стікерах. Після чого кожен з учасників виходить і наклеює свій стікер з «нікнеймом» на павутинку та розповідає про себе: своє реальнее ім’я та хобі. Ці «нікнейми» можна використовувати під час спілкування на тренінгу.

«Нік» – це вигадане ім’я, яке вживають користувачі Інтернет-форумів, не називаючи своє справжнє ім’я.

Після виконання вправи порівняти отриману павутину з мережею інтернет.

 

Вправа 3: «Займи позицію»

Учасники шляхом знаходження пари за карточками розбиваються на дві групи «Плюс» та «Мінус».

 По черзі називають чітко та коротко позитивні та негативні сторони Інтернету.

Тренер записує на ватмані, потім обговорюють їх.

 

Тренер. Ми бачимо, що є значні переваги. Але потрібно дотримуватися і правил безпеки в Інтернеті.

Вправа 4 «Бабусині казки»

Учасники розділяються на три групи за кольоровими картками. Кожна група має продемонструвати казку (пантоміму), інші учасники мають відгадати її. Разом провести аналогію з небезпеками в мережі Інтернет.

 

Казка «Три поросята» -пароль має три рівні: слабкий, середній та сильний.

 Для того щоб створений Вами пароль був достатньо безпечним, рекомендую:

 1.Використовуйте не звичайні слова, а комбінації букв, які не несуть сенсу. Це забезпечить захист від "словникових" атак, які перебирають усі слова за алфавітом.

 2.Комбінація як великих, так і малих літер, цифр і символів змусить хакера витратити набагато більше часу для перебору варіантів при спробі злому.

3.Особливо важливі паролі треба замінювати хоча б один раз на місяць.

4.Не використовуйте один пароль на декількох інтернет-сайтах.

 

 

Казка «Солом’яний бичок» -небезпечна реклама в Інтернеті.

 

1.Якщо це занадто добре, щоб бути правдою, ймовірно, так і є...

Остерігайтеся реклами в Інтернеті з пропозиціями, занадто привабливими, щоб бути правдою. Реклама, яка обіцяє дорогі товари чи послуги безкоштовно чи майже безкоштовно, як-от нове авто чи відпочинок на райському острові, імовірно, розміщена зі злочинними намірами.

2.Уникайте поширених підозрілих дій...

Рекламні оголошення, які вітають вас як мільйонного відвідувача веб-сайту та пропонують призи (наприклад, новий портативний комп’ютер або планшетний ПК) в обмін на заповнення форми опитування чи обіцяють швидкі й прості способи заробітку (“швидко отримуйте

високі доходи, працюючи вдома всього дві години на день!”) найчастіше не приносять нічого доброго.

3.Остерігайтеся грошових шахраїв, що незаконно використовують ім’я Google...

Деякі рекламні оголошення в Інтернеті незаконно використовують слово “Google”або інші торговельні марки, щоб рекламувати неправдиві схеми “роботи вдома” та “швидкого отримання високих доходів”. Google не пропонує таких програм. Пам’ятайте: якщо ви не можете знайти продукт чи службу, що рекламуються, в списку продуктів Googleабо на сторінці рішень для бізнесу, не довіряйте такій рекламі.

 

Казка «Коза та семеро козенят» - надання інформації незнайомим людям про особисте життя може привести до негативних наслідків.

Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту. На даний час збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів, а для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, часто під виглядом 12-тирічної дівчинки може ховатися 40-річний чоловік. Часто такі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну.

 Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру. Дитину можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих.

 

  1. Виступи учнів із повідомленнями про Інтернет-загрози

 Слово вчителя. Інтернет – дуже потужний ресурс, який приховує досить багато небезпек як для дітей, так і для дорослих. Знання цих небезпек дозволить їх уникнути. Наші експерти виконали випереджувальне завдання і підготували чималий список інтернет - загроз. Прислухайтесь до них і зробіть висновки.

1 учень Віруси. Комп’ютерний вірус – це невелика програма, яка написана програмістом високої кваліфікації, здатна до саморозмноження й виконання різних деструктивних дій. На сьогоднішній день відомо понад 50 тис. комп’ютерних вірусів. Дія вірусів може проявлятися по-різному: від різних візуальних ефектів, що заважають працювати, до повної втрати інформації. Основними джерелами вірусів є:

 - дискета;

 - комп’ютерна мережа;

 - жорсткий диск;

 - вірус, що залишився в оперативній пам’яті після попереднього користувача.

Основними ранніми ознаками зараження комп’ютера вірусом є:

 - зменшення обсягу вільної оперативної пам’яті;

- уповільнення роботи комп’ютера та завантаження;

- незрозумілі зміни у файлах;

 - помилки під час завантаження операційної системи;

 - неможливість зберігання файлів у потрібних каталогах;

 - незрозумілі системні повідомлення, музичні та візуальні ефекти тощо.

2 учень Кібер-хуліганство. Кібер-хуліганство – термін, який використовується для того, аби описати інформаційні атаки на дитину через Інтернет. На відміну від традиційного хуліганства, якого дитина може уникнути, знаходячись вдома, стати жертвою кібер-хуліганства можна й у власній оселі на очах у батьків. Варіанти кібер-хуліганства досить різноманітні. Основними їх різновидами є наступні.

Кібер-булінг. Одна із форм переслідування дітей та підлітків за допомогою ІКТ. Для цього можуть створюватися сайти, на яких розміщуються матеріали, що компрометують дитину (фото, відеозйомки тощо). З метою кібер-булінгу використовуються сервіси миттєвих повідомлень, електронна пошта, соціальні мережі, ігрові та розважальні сайти, соціальні мережі, форуми та чати.

Кібер-грумінг. Цей термін розкриває суть ще одного різновиду кібер- хуліганства – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах.

3 учень Грифери. Інтернет-шахраї, які заважають учасникам он-лайн-ігор спокійно грати. Вони періодично пошкоджують ігрових персонажів, блокують певні функції гри та викрадають як персонажів, так і їхнє віртуальне життя.

Ця мережа використовується шахраями для розсилання спаму, вірусів та здійснення атак на інші комп’ютери та сервери.

4 учень. Фішинг – технологія Інтернет-шахрайства, розроблена з метою крадіжки конфіденційної інформації. Різновидами її є поштовий фішинг (отримання листа від «державної установи» або «банку» із вимогою повідомити особисті 7 дані) та он-лайн-фішинг (створення ідентичної копії відомих сайтів Інтернет-магазинів з метою обманювання покупців).

5 учень Фармінг. Різновид шахрайства в Інтернеті, коли оманливим шляхом користувач потрапляє на ідентичну копію відомих сайтів. Потім відбувається зараження комп’ютера вірусами та шпигунським програмним забезпеченням.

6 учень Он-лайн-хижаки «Хижаки» встановлюють контакт із дітьми шляхом розмов у чат-кімнатах, обміну миттєвими повідомленнями, електронною поштою або через дошки повідомлень. Багато підлітків користуються он-лайн-форумами підтримки ровесників з метою вирішення власних проблем. Хижаки часто відвідують такі зони в он-лайні, щоб знайти вразливих жертв. Он-лайн-хижаки виявляють по відношенню до них увагу та турботу, пропонують подарунки і таким чином намагаються поступово спокусити своїх жертв, не шкодуючи для цього ні часу, ні грошей, ні енергії. Вони в курсі найостанніших музичних новинок і все знають про хобі, які найчастіше цікавлять дітей. Вони вислуховують дітей і «співчувають» їхнім проблемам.

7 учень Спам. Це масова розсилка комерційної, політичної та іншої реклами (інформації) або іншого виду повідомлень (у тому числі й підроблених) особам, які не висловлювали бажання їх отримувати. Метою розповсюдження підроблених повідомлень є отримання від споживачів таких особистих відомостей: власного імені та імені користувача; номера телефону й адреси; пароля або PIN-коду; номера банківського рахунку; номера дебетової або кредитної картки; коду валідації кредитної картки (CVC) а бо ідентифікаційного значення картки (CVV); коду соціального страхування. Таке повідомлення, зазвичай, маскується під офіційний лист від адміністрації банку.

 

Вправа 5 : Правила  розумного користувача Інтернету

Мета: визначити правила безпечного використання Інтернету

Метод: обговорення в групі

Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:

- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?

- Так. Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом.

 

ПРАВИЛА Інтернет-БЕЗПЕКИ

І Інтернет-ЕТИКИ ДЛЯ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ

  1. Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
  2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.
  3. Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними,  повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.
  4. Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.
  5. Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.
  6. Не посилай свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.
  7. Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.
  8. Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.
  9. Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання - це сприймається як "спам", і звичайно засмучує користувачів мережі.
  10. Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!

 

Вправа 7: Підсумки (вправа «Валіза»)

Мета: підвести підсумки особистої участі у тренінгу

Метод: обговорення в групі, виконання індивідуальних творчих завдань

Опис вправи:

  • На початку вправи кожний учасник отримує стікер
  • Тренер на листі ватману малює валізу, каструлю і корзину для сміття (або має  домашню заготовку).
  • Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, що вони отримали на тренінгу», за принципом:
  • якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому було

        було нецікаво – стікер « відправляють» до корзини для сміття;

  • якщо є нові знання, але їх треба ще раз «переварити» - до каструлі;
  •    якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та

        втілювати в життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом казка три порося

 

 

  1. Продемонструвати казку (пантоміма), інші учасники мають відгадати її.

 

  1. Разом з учасниками групи провести аналогію з небезпеками в мережі Інтернет.

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом казка солом'яний бичок

 

 

  1. Продемонструвати казку (пантоміма), інші учасники мають відгадати її.

 

  1. Разом з учасниками групи провести аналогію з небезпеками в мережі Інтернет.

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом казка вовк і семеро козенят ілюстрації

 

 

 

 

 

 

  1. Продемонструвати казку (пантоміма), інші учасники мають відгадати її.

 

  1. Разом з учасниками групи провести аналогію з небезпеками в мережі Інтернет.

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом інтернет    

                                          Позитивні

                                   сторони Інтернету 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом інтернет

Негативні

 сторони Інтернету

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Результат пошуку зображень за запитом смайлики      Результат пошуку зображень за запитом смайлики

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом мінус 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом мінус 

Результат пошуку зображень за запитом мінус 

 

Результат пошуку зображень за запитом мінус 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом мінус 

Результат пошуку зображень за запитом мінус 

 

docx
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
1055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку