Урок № 31
Тема: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між простими реченнями у безсполучниковому.
Мета: поглибити знання про безсполучникове складне речення та смислові відношення між простими реченнями в його складі; формувати вміння визначати граматичні основи та смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення; виховувати патріотичні почуття, любов до природи рідного краю, доброту й милосердя до всього живого; удосконалювати навички правильного інтонування безсполучникових складних речень; розвивати логічне мислення, пам’ять, усне й письмове мовлення.
Т ип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
*Робота біля дошки. Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Пояснити, як об’єднані частини складних речень. Вказати речення сполучникове й безсполучникові. Що вам відомо про безсполучникове складне речення?
І. Очі без душі сліпі, вуха без серця глухі. (Нар.творч.) Душі здається, що вона могла б все відтворити в ясному свічаді. (М.Рильський.) Блакить мою душу обвіяла, душа моя сонця замріяла. (П.Тичина.)
ІІ. Лежачий камінь у траві лежить, вода під камінь, кажуть, не біжить. Лежача в цього каменя душа, нікуди в світ вона не поспіша. У каменя лежачі є думки про те, що він лежить отут віки. Лежачий камінь у траві лежить, лежачий камінь завжди буде жить.
Є.Гуцало.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 93.)
ІV. Виконання вправ на закріплення.
* Попереджувальний диктант. Довести, що записані речення є складними безсполучниковими. Підкреслити в реченнях граматичні основи.
І. Пісня дише голосом, мовить поле колосом. (Т.Швець.) М’яко стеляться луги, м’ятно пахнуть береги. (М.Луків.) Здригнувся дуб, збудилася зі сна осика трепетлива. (Б.Лепкий.) Гнуться клени ніжними колінами, чорну хмару сріблять голуби. (М.Рильський.) З тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста; править хтось малим човенцем, в’ється стежечка іскриста. (Леся Українка.) В вазі в кімнаті троянди стоять, дивляться ясно, цвітуть і пахтять, усміхом грають пелюстки бліді, радо хлюпочеться листя в воді. (Олександр Олесь.) Снігами вкрились кілометри, в заметах горбиться земля, в долонях матері Деметри дріма натруджена земля. (Д.Луценко.)
ІІ. Заходить сонечко за гори, лягла в долині темна тінь. (С.Черкасенко.) Дрімають верби на хисткім осонні, довкруж сивіє тирса й ковила. (Г.Шанько.) Під полою поле й ліс приспала ніч; вже понурою порою півень проспівав північ. (Л.Боровиковський.) Розвидняється, світять каштани, усміхається обрій з-під брів. (Є.Гуцало.) Трави в’януть під млосною спекою, крутить вихор серпневий пил, осокори за даллю далекою підпирають в степу небосхил. (В.Симоненко.) В блакитні вечори стежками йтиму я; колотиме стерня, траву почну топтати – відчує свіжість піль тоді нога моя, я вітру голову дозволю овівати. (А.Рембо.)
V. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.93) – смислові зв’язки та інтонація безсполучникових складних речень).
VІ. Виконання вправ на закріплення.
* Прочитати речення, довести, що вони є безсполучниковими складними. Вказати серед них такі, що складаються з однорідних простих речень. Усно перебудувати їх на синонімічні складносурядні речення. Вказати речення з неоднорідними простими реченнями, усно перебудувати їх на синонімічні складнопідрядні.
Я відчуваю: день минає. (Г.Алексєєва.) Засинає день у хаті, місяць ходить за ліском, старовинну пісню мати вишиває голоском. (Б.Гірський.) І від хати та до хати, від села і до села почали колядувати - звізда ясна розцвіла. (В.Загороднюк.) Сідає сонце на спочинок, синіє обрій, тануть тіні, дарує казку хтось дитині. (К.Лесьєв-Лесь.) Я на тебе дивлюся щовечора, Києве мій, янтарями живими твій килим вечірній розшитий. (Д.Луценко.)
* Переписати, вставляючи пропущені букви. Вказати складні безсполучникові речення, що складаються з однорідних простих речень, та складні безсполучникові, що складаються з неоднорідних простих речень. Чи належить до безсполучникових складних речень конструкція з прямою мовою? Прочитати записане, правильно інтонуючи речення.
Пер..пілка бігла по ст..рні, воїн мчався полем на коні. Він копитом – прямо на кр..ло, заскр..піло рем..нем сідло. Взяв солдат поран..не пташа: не ч..рства була його душа. І в цю мить догнали вороги – задзв..ніли шаблі навкруги. Він усіх п’ятьох пер..рубав, тільки й сам посічений упав. До грудей тулилося пташа, мов кв..ліло: “Ой, яка душа!” (П.Воронько.)
VІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу – смислові відношення у безсполучникових складних реченнях (с. 94).
Виконання вправи 180 (усне).
VІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Пояснювальний диктант. Визначити смислові відношення (одночасність, послідовність, зіставлення, пояснення, умову, причину, час, наслідок) між простими реченнями у складних безсполучникових. Накреслити схеми перших двох речень.
Застеліть скатертиною стіл під гарячий округ короваю, я пахучого хліба накраю! (Є.Гончаренко.) Чаклує над діжею господиня – вже тісто піднялося до країв. (К.Лесьєв-Лесь.) В печі зникає біле чудо, гарячі пахощі пливуть. Хлібина свіжа в хаті буде – її до столу радо ждуть. (С.Мордач.) Затишно в хаті, тепло і чисто, мову про хліб я заводжу навмисне. (Ю.Кравченко.) Примарилось: річки круті береги. (Л.Воловець.) Крізь темноту самотньо горить одинокая зірка ясная, її промінь так гордо горить, не страшна їй темнота нічная! (Леся Українка.)
* Робота з підручником. Виконання вправи 183 (І).
ІХ. Підбиття підсумків уроку.
Х. Домашнє завдання. П. 10, вправа 181.