Тире між частинами складного безсполучникового речення.

Про матеріал
Мета: пояснити правила вживання тире між частинами складного безсполучникового речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обгрунтовувати вибір розділового знака; виховувати повагу до фольклору як вияву народної мудрості; удосконалювати орфографічну й пунктуаційну грамотність; удосконалювати навички роботи з таблицею та правильного інтонування речень; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Перегляд файлу

Уроки № 36-38

Тема: Тире між частинами складного безсполучникового речення.

Мета: пояснити правила вживання тире між частинами складного безсполучникового речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обгрунтовувати вибір розділового знака; виховувати повагу до фольклору як вияву народної мудрості; удосконалювати орфографічну й пунктуаційну грамотність; удосконалювати навички роботи з таблицею та правильного інтонування речень; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.

Тип уроку:  урок  вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця.

 

Хід уроку

 

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

* Диктант із коментуванням.

 

І. Не забувай: добре ім.я цінніше за  найбільше багатство. Затям: доброзичливість вар тісніша за  золото й срібло. Три речі є в житті незбагненними: путь орла в небі, дорога корабля в морі, шлях до дівочого серця. Сказано мудрецями:  вважати під час суду на особу підсудного – не годиться.

З Біблії.

ІІ. Памятай: смак визначається не по шкаралупі, а по ядру.  Скільки зла таїться за гарною подобою: гадюка ховається в траві. Здрастуй, лбий мій спокою! Ти навіки уже мій! Добре бути нам з тобою: ти для мене, а я твій.  Братайся не з тими, зло хто ховає. Знай:  лише добрий добро а серці має.

З тв. Г.Сковороди.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (п. 13, с. 107-108).

 

  • Робота з таблицею.

 

 

 

 

 

 

Тире між частинами 

безсполучникового складного речення

 

Правило

Приклад

Тире ставиться, ящо зміст частин протиставляється.

Не вмер поет – його втомило горе. (Б.Лепкий.) Ростуть не гаї – скрипкові оркестри стоять. Шумлять не ліси – скрипкові оркестри лунають. (Є.Гуцало.)

Тире  ставиться, якщо  друга частина виражає наслідок або висновок з того, про йдеться в першій частині.

Посієш вчинок – виросте звичка. (Нар.творч.) Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. Вселюдське замовчиш – обчухраним зростеш. (П.Тичина.) В хазяйки бочка протіка  - вона гука бондарчука. (Р.Бернс.)

Тире  ставиться, якщо друга частина виражає різку зміну подій.

Стрибок – і ленти одлітали!  Відплив – і ленти на плечі! (П.Тичина.) Ми різко зійшлися в танці – аж гудзики відірвались... (Д.Павличко.)

 

ІV. Виконання  вправ на закріплення вивченого.

 

* Прочитати.  Визначити смислові відношення між   частинами безсполучникових складних речень.

 

Урожай не земля родить – його  людські  руки творять. Посієш недбало – збереш мало. Твоя земля – твій на ній хліб. Земля багата – народ багатий. Дай землі – вона дасть тобі. Штовхни у стіл – ножиці обізвуться. Стара пісня – нові струни.

Народна творчість.

 

* Попереджувальний диктант. Записані речення прочитати, правильно їх інтонуючи.

 

І. Глянеш – в плесі відбиті справжні зорі небесні. (Д.Білоус.) Десь попід сонцем літаки летять – лише сліди їх мають білогриво. (М.Самійленко.) Підніми тільки очі угору – знову станеш ти наче дитя. (М.Богданович.)  А прийде ніч – болить  душа словами. (Л.Костенко.) Оглянуся назад – ледве видно в туманах стежину. А прислухаюсь – ледве якісь там ячать голоси. (М.Рильський.) Пісень причастились бджолиних – можна й у путь! (Є.Гуцало.) Дивлюсь в віконце – поле біле. На обрії десь – пасмо гір. (С.Черкасенко.) Те слово не Біблійне, не з Корана – з народних дум те слово постає. (П.Воронько.) Згинуть воріженьки, вщухнуть прокльони – спиниться бій. (С.Черкасенко.) Розбився вал,  утихла буря – більш валів не стало. (Леся Українка.) На хмарах горбатих громи розїжджають возами, громи розїжджають у хмарах – вози гуркотять. (Є.Гуцало.)

ІІ. Доріг немало – я люблю одну. (М.Волощук.) Погасла даль – вляглись діброви. (Д.Горішний.) Минула нічка – день зробився. (Б.Лепкий.) У тебе смуток – в мене ревний жаль. У тебе вечір -  в мене ніч і даль. (А.Малишко.)  Тріпнувся легіт – вже шумить ліщина. (В.Лупейко.) А вітер хмари позганяв – ось-ось шугне на землю злива. (Т.Угрин.) Ніжно як цвіла моя калина – крізь усе життя  той лине цвіт. (В.Письменний.) Верхів’я в’януть – корінці зачахли. (С.Назарик.) Сальвія цвіте – аж червоніє вся веранда. (М.Клочко.) Картопля в мами дружно зацвіла – увесь город біляво-фіалковий. (Л.Малецький.) Сіло сонце – почали вечеряти. (Панас Мирний.) Сонях крутиться – день буде й  завтра – істини простішої нема. (М.Самійленко.) Отак невблаганно стікають роки. Замуляться броди – не стане ріки. (О.Зорич.) Вітрець комиш колише – шуми, шуми, комише. (Р.Бернс.)

 

 

* Робота з підручником. Колективне  виконання  вправи  207.

 

* Завершити народні прислівя, записати їх.  Обгрунтувати вживання тире.

 

1. Про землю піклуєшся – ...  2. Сиділи три дні – ... . Пожалів вовк кобилу -  ... . Чумакові віз ламається – ... .  Розкажи другу - .... .  Грім не гряне - ... . Багато диму - ... . Коза з вовком тягалася - ... .

Народна творчість.

 

Для довідок. 1. ... золотим зерном милуєшся. 2. ... висиділи злидні. 3.... зоставив хвіст і гриву. 4. ... чумак ума набирається.  ... піде по кругу.  ... мужик не перехреститься.  ... мало тепла.  ... одна шкура зосталася.

 

 

* Накреслити схеми речень. Пояснити вживання розділових знаків. Усно зробити синтаксичний розбір одного з речень (за схемою, поданою на с. 115 підручника).

 

Життя тече, немов сухий пісок: недавно ранок був -  настала нічка. (М.Дубович.) Надвір вийдеш – дощ та туман непроглядний; в хаті не краще: сіро, аж жовто, наче димом накурено. (Панас Мирний.)

 

 

* Самостійна робота. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Записані речення прочитати, правильно їх  інтонуючи.

 

І. Зробив добро для тебе чоловік – ти вдячний будь йому  повік. Зробив добро ти чоловіку – приємно буде вам обом. Не прагни тільки, щоб довіку за це він став твоїм рабом. (Д.Білоус.) Заздрість ходить, носом водить, зло насіє – лихо вродить. (В.Герман.) Не діли душі наполовину – тріщини іржа покриє враз. (П.Камінський.) Сивий лірник заспіває – в когось скотиться сльоза. (Б.Гірський.) Кожне слово хай іскриться – мова не загине. (С.Мордач.) Мова -  це річка живої гарячої крові, висохне річка -  й народу на світі нема. (О.Рубан.)

ІІ. В морі я хотів печаль свою втопить – я до моря вийшов рано – море спить. І мені його будити стало жаль – залишилася мені моя печаль. (Д.Павличко.) То не білі лебеді в небо вилітали -  горді на Русанівці зводились квартали. (Д.Луценко.) Прийшла пора – гриби лісами бродять, нас павутиння срібне перейма. (В.Гужва.)    Сонце високо на небі – коцюбою не сягнеш. (М.Танк.)

ІІІ. В лузі співа соловейко – пісня захоплює дух. (М.Старицький.) Повернулись додому лелеки – будуть люди на щастя багаті. (М.Дубов.) Вгору глянув – небесно усміхнулась блакить. (Д.Білоус.) Давайте знов перейдемо до лірики – очистять душі хай її рядки. (А.Зігора.) Так шумить поріг – людського голосу не чутно. (Л.Костенко.) Світ в казковій пливе тишині – не шелеснуть ні віти, ні кроки.  (П.Воронько.) Чоло гаряче опущу в долоні -  дорогоцінні хвилі забуття! (В.Кордонець.)

 

* Накреслити схеми поданих речень.  Обгрунтувати вживання розділових знаків.

 

От перед світом Кіт довідаться біжить – аж Щука без хвоста лежить: прокляті пацюки одгризли. (Л.Глібов.) Не завидуй багатому: багатий не знає  ні приязні, ні любові – він все те наймає. (Т.Шевченко.) Настане ніч – з берези сльози  ллються і вітрик по траві тихенько шелестить... (Л.Глібов.) Світ міняється, як світ у довічній колисанці:  одійшов надвечір дід – онуча знайшлося вранці. (Б.Олійник.)

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання. П.13, вправа 217 (І).

 

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
7110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку