Уроки № 36-38
Тема: Тире між частинами складного безсполучникового речення.
Мета: пояснити правила вживання тире між частинами складного безсполучникового речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обгрунтовувати вибір розділового знака; виховувати повагу до фольклору як вияву народної мудрості; удосконалювати орфографічну й пунктуаційну грамотність; удосконалювати навички роботи з таблицею та правильного інтонування речень; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
* Диктант із коментуванням.
І. Не забувай: добре ім.’я цінніше за найбільше багатство. Затям: доброзичливість вар тісніша за золото й срібло. Три речі є в житті незбагненними: путь орла в небі, дорога корабля в морі, шлях до дівочого серця. Сказано мудрецями: вважати під час суду на особу підсудного – не годиться.
З Біблії.
ІІ. Пам’ятай: смак визначається не по шкаралупі, а по ядру. Скільки зла таїться за гарною подобою: гадюка ховається в траві. Здрастуй, лбий мій спокою! Ти навіки уже мій! Добре бути нам з тобою: ти для мене, а я твій. Братайся не з тими, зло хто ховає. Знай: лише добрий добро а серці має.
З тв. Г.Сковороди.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (п. 13, с. 107-108).
Тире між частинами безсполучникового складного речення
|
|
Правило |
Приклад |
Тире ставиться, ящо зміст частин протиставляється. |
Не вмер поет – його втомило горе. (Б.Лепкий.) Ростуть не гаї – скрипкові оркестри стоять. Шумлять не ліси – скрипкові оркестри лунають. (Є.Гуцало.) |
Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про йдеться в першій частині. |
Посієш вчинок – виросте звичка. (Нар.творч.) Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. Вселюдське замовчиш – обчухраним зростеш. (П.Тичина.) В хазяйки бочка протіка - вона гука бондарчука. (Р.Бернс.) |
Тире ставиться, якщо друга частина виражає різку зміну подій. |
Стрибок – і ленти одлітали! Відплив – і ленти на плечі! (П.Тичина.) Ми різко зійшлися в танці – аж гудзики відірвались... (Д.Павличко.) |
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Прочитати. Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень.
Урожай не земля родить – його людські руки творять. Посієш недбало – збереш мало. Твоя земля – твій на ній хліб. Земля багата – народ багатий. Дай землі – вона дасть тобі. Штовхни у стіл – ножиці обізвуться. Стара пісня – нові струни.
Народна творчість.
* Попереджувальний диктант. Записані речення прочитати, правильно їх інтонуючи.
І. Глянеш – в плесі відбиті справжні зорі небесні. (Д.Білоус.) Десь попід сонцем літаки летять – лише сліди їх мають білогриво. (М.Самійленко.) Підніми тільки очі угору – знову станеш ти наче дитя. (М.Богданович.) А прийде ніч – болить душа словами. (Л.Костенко.) Оглянуся назад – ледве видно в туманах стежину. А прислухаюсь – ледве якісь там ячать голоси. (М.Рильський.) Пісень причастились бджолиних – можна й у путь! (Є.Гуцало.) Дивлюсь в віконце – поле біле. На обрії десь – пасмо гір. (С.Черкасенко.) Те слово не Біблійне, не з Корана – з народних дум те слово постає. (П.Воронько.) Згинуть воріженьки, вщухнуть прокльони – спиниться бій. (С.Черкасенко.) Розбився вал, утихла буря – більш валів не стало. (Леся Українка.) На хмарах горбатих громи роз’їжджають возами, громи роз’їжджають у хмарах – вози гуркотять. (Є.Гуцало.)
ІІ. Доріг немало – я люблю одну. (М.Волощук.) Погасла даль – вляглись діброви. (Д.Горішний.) Минула нічка – день зробився. (Б.Лепкий.) У тебе смуток – в мене ревний жаль. У тебе вечір - в мене ніч і даль. (А.Малишко.) Тріпнувся легіт – вже шумить ліщина. (В.Лупейко.) А вітер хмари позганяв – ось-ось шугне на землю злива. (Т.Угрин.) Ніжно як цвіла моя калина – крізь усе життя той лине цвіт. (В.Письменний.) Верхів’я в’януть – корінці зачахли. (С.Назарик.) Сальвія цвіте – аж червоніє вся веранда. (М.Клочко.) Картопля в мами дружно зацвіла – увесь город біляво-фіалковий. (Л.Малецький.) Сіло сонце – почали вечеряти. (Панас Мирний.) Сонях крутиться – день буде й завтра – істини простішої нема. (М.Самійленко.) Отак невблаганно стікають роки. Замуляться броди – не стане ріки. (О.Зорич.) Вітрець комиш колише – шуми, шуми, комише. (Р.Бернс.)
* Робота з підручником. Колективне виконання вправи 207.
* Завершити народні прислів’я, записати їх. Обгрунтувати вживання тире.
1. Про землю піклуєшся – ... 2. Сиділи три дні – ... . Пожалів вовк кобилу - ... . Чумакові віз ламається – ... . Розкажи другу - .... . Грім не гряне - ... . Багато диму - ... . Коза з вовком тягалася - ... .
Народна творчість.
Для довідок. 1. ... золотим зерном милуєшся. 2. ... висиділи злидні. 3.... зоставив хвіст і гриву. 4. ... чумак ума набирається. ... піде по кругу. ... мужик не перехреститься. ... мало тепла. ... одна шкура зосталася.
* Накреслити схеми речень. Пояснити вживання розділових знаків. Усно зробити синтаксичний розбір одного з речень (за схемою, поданою на с. 115 підручника).
Життя тече, немов сухий пісок: недавно ранок був - настала нічка. (М.Дубович.) Надвір вийдеш – дощ та туман непроглядний; в хаті не краще: сіро, аж жовто, наче димом накурено. (Панас Мирний.)
* Самостійна робота. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Записані речення прочитати, правильно їх інтонуючи.
І. Зробив добро для тебе чоловік – ти вдячний будь йому повік. Зробив добро ти чоловіку – приємно буде вам обом. Не прагни тільки, щоб довіку за це він став твоїм рабом. (Д.Білоус.) Заздрість ходить, носом водить, зло насіє – лихо вродить. (В.Герман.) Не діли душі наполовину – тріщини іржа покриє враз. (П.Камінський.) Сивий лірник заспіває – в когось скотиться сльоза. (Б.Гірський.) Кожне слово хай іскриться – мова не загине. (С.Мордач.) Мова - це річка живої гарячої крові, висохне річка - й народу на світі нема. (О.Рубан.)
ІІ. В морі я хотів печаль свою втопить – я до моря вийшов рано – море спить. І мені його будити стало жаль – залишилася мені моя печаль. (Д.Павличко.) То не білі лебеді в небо вилітали - горді на Русанівці зводились квартали. (Д.Луценко.) Прийшла пора – гриби лісами бродять, нас павутиння срібне перейма. (В.Гужва.) Сонце високо на небі – коцюбою не сягнеш. (М.Танк.)
ІІІ. В лузі співа соловейко – пісня захоплює дух. (М.Старицький.) Повернулись додому лелеки – будуть люди на щастя багаті. (М.Дубов.) Вгору глянув – небесно усміхнулась блакить. (Д.Білоус.) Давайте знов перейдемо до лірики – очистять душі хай її рядки. (А.Зігора.) Так шумить поріг – людського голосу не чутно. (Л.Костенко.) Світ в казковій пливе тишині – не шелеснуть ні віти, ні кроки. (П.Воронько.) Чоло гаряче опущу в долоні - дорогоцінні хвилі забуття! (В.Кордонець.)
* Накреслити схеми поданих речень. Обгрунтувати вживання розділових знаків.
От перед світом Кіт довідаться біжить – аж Щука без хвоста лежить: прокляті пацюки одгризли. (Л.Глібов.) Не завидуй багатому: багатий не знає ні приязні, ні любові – він все те наймає. (Т.Шевченко.) Настане ніч – з берези сльози ллються і вітрик по траві тихенько шелестить... (Л.Глібов.) Світ міняється, як світ у довічній колисанці: одійшов надвечір дід – онуча знайшлося вранці. (Б.Олійник.)
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. П.13, вправа 217 (І).