Відкритий урок "Поняття про першу та другу сигнальні системи. Мова. Мислення.

Про матеріал
Мета уроку: -ознайомити учнів із першою та другою сигнальними системами, розглянути механізми та принципи мовлення та мислення; -розвивати вміння логічно мислити та знаходити причинно-наслідкові зв’язки між подіями на прикладі процесів мовлення; - виховувати розуміння значення мови та мислення для нормальної життєдіяльності людини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Відкритий урок у 8 класі на тему:

«Поняття про першу та другу сигнальні системи.

Мова. Мислення»

 

 

Підготувала вчитель біології

Лучка Тетяна Василівна

 

 

 

 

 

 

Тема. Поняття про першу та другу сигнальні системи. Мова. Мислення.

Мета уроку:

-освітня: ознайомити учнів із першою та другою сигнальними системами, розглянути механізми та принципи мовлення та мислення;

-розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити причинно-наслідкові зв’язки між подіями на прикладі процесів мовлення;

-виховна: виховувати розуміння значення мови та мислення  для нормальної життєдіяльності людини.

Тип уроку: формування знань, вмінь, навичок.

Базові поняття і терміни: перша сигнальна система, друга сигнальна система, мова, мислення, абстрактне мислення, свідомість.

Обладнання та матеріали: підручники та зошити з друкованою основою, набір «Види рефлексів людини», магніти, листи  А3 «Коло знань», маркери, роздруківки «Загадковий квадрат», малюнки тварин та рослин, альбом «Розвиваймо розум дітей», зображення геометричних фігур,  картки «Половинка малюнка», стікери, замітка з газети «Вечірні Черкаси», епіграфи до уроку, презентація до уроку, презентація «Перші квіти весни»,    комп ʼютер.

 

Епіграфи до уроку:

Cogito, ergo sum (Я мислю, отже, я існую).

Р. Декарт

 

Пізнай себе і ти пізнаєш світ.

(Г.С. Сковорода)

 

Х І Д       У Р О К У

 

І. Організаційний етап уроку.

Вітання.

  • Діти, усміхніться собі та один одному! Вам це личить!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Людина – мешканець двох дивовижних світів. В одному вона народжується й живе. Людина сприймає навколишній світ, використовуючи органи чуття, мислення, пам'ять. Другий світ – внутрішній –кожний з нас поступово відкриває в собі самому, а потім розвиває, вдосконалює. Це є проявом вищої нервової діяльності особистості, яку вивчаєте.

  • Діти, оновіть  знання про нижчу та  вищу нервову діяльність людини, пригадавши безумовні та умовні рефлекси.

 

Дайте визначення поняттям, закінчивши фразу.

  1. Безумовні рефлекси – це …(вроджені сталі реакції організму на дію подразників зовнішнього та внутрішнього середовища, що забезпечують пристосовуваність до життєво важливих сталих умов існування й здійснюються за допомогою центральної нервової системи).
  2. Умовні рефлекси – це…(набуті індивідуальні реакції на дію подразників, що дають змогу людині пристосуватися до змінних умов середовища й здійснюються за участі вищих відділів ЦНС).

 

Гра «Біологічний тир».

       Умови гри: потрібно «вцілити» у відповідне кільце, розпізнавши основні види безумовних рефлексів та такі умовні рефлекси:

  • дихальні (вдих, видих);
  • дзвінок на урок;
  • пов’язані з регуляцією процесів життєдіяльності (сечовипускання, дефекація);
  • посилення частоти дихальних рухів під час фізичного навантаження;
  • харчові (ссання, ковтання, слиновиділення, виділення травних соків, виділення жовчі );
  • біг з перешкодами;
  • рухові (хапальний, колінний, ліктьовий);
  • вмикання електричної лампочки в кімнаті;
  • захисні (кашель, чхання, мигання повік очей, зіничний рефлекс, відсмикування руки при уколі пальця тощо);
  • ходьба;
  • орієнтувальні (повертання голови у бік світла, звуку тощо);
  • катання на лижах, велосипеді;
  • статеві (розмноження, турбота про нащадків);
  • плавання;
  • гра на баяні тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Коло знань».

      Діти об’єднуються у групи та виписують своє коло знань про рефлекси, зазначаючи їх особливості та використовуючи запитання таблиці на стор. 222 у підручнику В.І. Соболя.

  • Виникають у відповідь на дію яких подразників?
  • Коли формуються?
  • Чи передаються по спадковості?
  • Який мають характер?
  • Яка їх тривалість?
  • Як здійснюються?
  • Що утворюють, об’єднуючись у складні ланцюги?
  • Яке мають біологічне значення?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Їх перевірка ( виступає представник групи).

 

№ п/п

Особливості рефлексів

Назва

Безумовні

Умовні

1

Виникають у відповідь на дію яких подразників

Безумовних (їжа, повітря, вода, світло)

Умовних

2

Коли формуються

Є вродженими

Є набутими

3

Чи передаються по спадковості

Спадкові

Не передаються

4

Який мають характер

Характерні для виду

Індивідуальні

5

Яка їх тривалість

Впродовж життя

Тимчасові, нетривалі

6

Як здійснюються

Через рефлекторні дуги; стовбур головного мозку, спинний мозок

За участі вищих відділів ЦНС (кори й підкірків)

7

Що утворюють, об’єднуючись у складні ланцюги

Інстинкти

Динамічні стереотипи

8

Яке мають біологічне значення

  1. Забезпечують сталість внутрішнього середовища та процеси розмноження.
  2. Забезпечують існування організму одразу після народження.
  3. Є основою для формування умовних рефлексів.
  1. Забезпечують пристосування організму до конкретних умов існування та навчання.
  2. Мають сигнальне значення.
  3. Є основою для формування ВНД людини.

 

Вмотивоване цінування знань учнів.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

  • Діти, чому девіз «Пізнай самого себе», запропонований давньогрецьким філософом Сократом у 4- 5 столітті до нашої ери, розвинений мандрівним філософом Г.С. Сковородою «Пізнай себе і ти пізнаєш світ» залишається актуальним і сьогодні? До чого спонукає вас?

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу (розповідь, презентація, бесіда).

       Робота в зошиті з друкованою основою (стор.  90 ). «Будиночок особистості».

 

  1. Поняття про першу та другу сигнальні системи.

(Презентація.

Робота з термінами та поняттями у робочому зошиті з друкованою основою).

  1. Мова.
  2. Мислення.

 

Фізкультхвилинка.

Для покращення кровообігу головного мозку,  а значить розумової діяльності на уроці, профілактики шийного остеохондрозу пропоную «виписати» своїми носиками цифри від 1 до 10.

  

У. Узагальнення та систематизація знань, вмінь та навичок учнів.

 

І. Кант «Не думці слід навчати, а думати!»

- Діти, подумайте, та розгадайте «Загадковий квадрат».

Вправа «Загадковий квадрат» (Кожному учневі окреме завдання. Учні виконують та озвучують виконане завдання  ).

             Квадрат 1.                                                     Квадрат 2.

Знайдіть 5 назв українських страв.             Знайдіть 5 назв  квітів.

 

Д

О

Н

Ц

О

Г

А

Р

Б

О

Е                        

Л

Е

К

С

А

Н

Д

О

Ц

Р

Х

А

Н

И

Л

М

Е

Р

И

У

О

К

О

Ш

У

Л

У

Щ

К

Н

Л

В

Р

Е

Ш

И

Д

О

Г

И

О

Н

А

Л

К

Ш

И

Т

А

У

Д

Е

М

Н

И

Ц

Е

Г

Л

Д

Е

В

А

Р

Е

Н

И

К

И

И

Ц

А

С

У

Д

А

Л

О

К

К

Ь

Я

Р

Т

К

У

Л

І

Ш

М

К

Л

М

Н

О

П

В

А

У

А                      

И

О

П

І

В

О

Н

І

Я

Л

Р

Ц

И

П

А

Д

А

Х

З

Ь

Т

С

У

К

Ф

А

Р

К

Р

В

А

Т

О

У

Н

Г

Ц

В

О

А

Й

С

Т

Р

А

Л

И

О

М

Г

Ч

Р

У

В

Н

В

С

Е

А

Р

Е

Т

И

С

І

Б

Х

П

Ш

Д

В

Л

І

Ф

Я

У

Г

А

К

С

Т

Р

О

Я

Н

Д

А

О

А

 

 

           Квадрат 3.                                               Знайдіть 5 назв овочів.                         

             Квадрат 4.

Знайдіть 5 назв фруктів.

 

Ч

А

С

Н

И

К

Х

Л

І

Б

Й                         

З

Р

Є

Ж

Д

Л

В

Р

У

О

М

О

П

О

М

І

Д

О

Р

Й

О

Л

Ю

Г

У

К

І

И

Я

Ц

Р

Д

Б

І

К

Н

Р

Б

К

У

К

Б

Ь

Р

Ш

О

Л

А

З

К

В

Ю

Т

О

Л

Б

З

В

Д

Е

А

Г

И

К

Р

І

П

А

Л

Р

О

К

М

І

А

Ж

Х

Т

П

К

Л

В

С

Т

В

Ф

Ц

Л

У

Й

А

Г

Р

У

Ш

А

С

М

И

Ц                          

П

Ф

І

В

А

П

Р

Ч

О

А

Р

Я

Р

Е

У

П

Т

Е

К

Б

Л

Ч

О

П

В

Е

О

Р

Р

Р

Д

С

Д

И

І

Р

К

Е

А

И

Ж

М

Ю

О

А

С

У

Ш

Б

К

Є

И

Б

Л

Ф

И

М

Н

З

О

Ю

Т

Ь

Д

Й

К

О

Я

Х

С

Л

И

В

А

Ч

П

Р

О

Л

П

Т

Р

А

Я

Б

Л

У

К

О

 

 

               Квадрат 5.                                                 

Знайдіть 5 назв птахів.                                          

             Квадрат 6.

Знайдіть 5 назв  ссавців.

 

Г

О

Р

О

Б

Е

Ц

Ь

Н

Е

Ф                          

І

В

А

П

Р

О

Л

Д

Л

С

О

Л

О

В

Е

Й

К

О

А

Й

Ц

У

К

Е

Н

Г

Ш

З

С

У

В

Я

Ч

С

М

И

Т

Ь

Т

В

О

Т

Ю

М

С

В

У

Н

І

С

Р

К

З

О

З

У

Л

Я

В

Ч

О

Й

В

А

П

Г

Ш

Х

К

І

Н

Я

Ч

К

А

Т

У

С

А

Ц

А

Г

Л

Е

Л

Е

К

А

М

В

Ф

І

В

А

П

Р

О

Л

Д

О                       

Ц

В

О

С

О

Б

А

К

А

В

Я

Ч

С

М

И

Т

Ь

Б

Ю

К

Ф

І

В

А

П

Н

Г

У

Ц

Й

У

К

Е

К

Ц

Ш

З

Х

Л

В

К

О

Р

О

В

А

К

І

И

А

Ч

А

П

З

Г

А

З

У

С

Т

І

И

Б

А

В

С

Т

А

И

Е

С

Т

Е

В

Д

Ю

Є

М

Ц

Б

Е

Г

Е

М

О

Т

Л

Е

Я

  • Чи могли б це завдання виконати ваші домашні улюбленці?    Чому?          

 

Вправи «Вчимося мислити».

  1. Узагальнення (робота в зошиті з друкованою основою, стор. 93)
  2. Встановлення причинно-наслідкових зв’язків (робота в зошиті, стор. 93).
  3. Розпізнавання силуетів предметів.(Альбом «Розвивайте розум дітей»).
  4. Відтворення цілісності картинки. (Розрізані малюнки скласти).

 

Міркування.

 Експериментально доведено, що людина балакає у середньому зі швидкістю 125 – 160 слів на хвилину, а думає..? ( Тими ж словами втричі швидше!).

 

Вправа «Займи позицію» .

         Соболь Валерій Іванович  у підручнику на сторінці 222 в рубриці «Біологія + Психологія»   подає цікаву інформацію. Ознайомтесь з нею.

 

        За словами психолога А. Колдінга-Йоргенсена, через захоплення соціальними мережами підлітки поступово втрачають свої соціальні навички. Спілкування в соціальних мережах приносить таку саму шкоду здоров’ю, як і надмірне споживання напою Coca-Cola. Фахівці заявляють, що спілкування у Twitter  і Facebook , в інших мережах     обманюють мозок – змушують його думати, що таке спілкування задовольняє соціальні потреби людини. Але тіло «знає», що сидить на стільці і не відчуває ні близькості співрозмовника, ні його запаху, ні мови, ні жестів. «Це все одно, що пити солодкий напій Coca-Cola й уявляти, що в організм потрапляють вітаміни й усі необхідні корисні речовини», - говорять психологи.       

 

       Замітка з газети «Вечірні Черкаси» за 15 лютого 2017 року. (Анонімна).

 

      Більшість наших медиків вважає,  що кока-кола шкідлива, особливо для дітей. Але деякі лікарі в країнах Європи, Ізраїлю, США, навпаки, вважають, що цей напій навіть корисний.

      - Судячи з тривалості життя в названих країнах і з їхньої дитячої смертності, кока-кола не дуже-то на них впливає, - вважає відомий педіатр  Євген Комаровський. – Відразу ж зауважу, що говорити про кока-колу ніякого особливого бажання немає. Проте, продовжує лікар, нічого поганого в кока-колі немає. Крім одного: величезної кількості цукру. Дитина отримує концентровану енергію  у вигляді легкозасвоюваних вуглеводів, і цю енергію треба витрачати. Тому безпечне застосування кока-коли (як і будь-якого іншого солодкого напою) вимагає двох попередніх умов: по-перше, відсутність зайвої ваги і, по-друге, наявність можливостей для фізичної активності.

          Під час хвороб, при наявності зневоднення, при розвитку ацетономічного стану, при відсутності можливостей для повноцінного харчування на думку Комаровського, дитині зовсім не завадить «концентрована енергія у вигляді легкозасвоюваних вуглеводів». Звичайно, засіб для преоральної регідратації – ефективніший і безпечніший. Але якщо порошок дитина пити відмовляється, а кока-колу згодна, так чому б і ні?  Крім того, для дитини з підвищеним рівнем ацетону вчасно випита склянка кока-коли цілком може виявитися ліками, які дозволять уникнути стаціонару та крапельниць.

  •  То чи шкідлива  дітям кока-кола? Займіть позицію.

 

 

 

Технологія розвитку критичного мислення  «Що буде, якщо…»

  • Діти, що буде, якщо вирушити на прогулянку на велосипеді, в якого не до кінця прикручене переднє колесо?  (Можлива ДТП: падіння, травмування, сильна поломка  велосипеда).
  • Щоб уникнути цього, потрібно…(думати, мислити, аналізувати).

 

Вправи на розвиток абстрактного мислення.

  • Квітка.
  • Ліс.
  • Кошеня.
  • Круг.

Висновок. У кожного мислення різне, різна уява.

 

Цікава біологічна задача.

         По слизькій дорозі йшли двоє людей. Впали. В одного забій, в іншого перелом. Чи можна визначити їх вік? (Старий і молодий чоловіки).

 

БУЦИНКИ (Банк цікавої інформації)

   *    Людину-вовка знайшли в дворічному віці в лісах Кавказу, привезли до Парижа. З голови до ніг зарослий темною вовною, він мав надзвичайний успіх на театральних підмостках різних країн.

За станом зубів стоматологи визначили, що хлопчик народився 1870 року. У 10-річному віці  його менеджери виявили, що дитина розмовляє всіма європейськими мовами. Відвідавши з гастролями багато країн, дитина на слух досконало опанувала 18 мов. Але він ніколи не вмів ні читати, ні писати. Проте у віці 26 років він у багатьох виданнях опублікував ряд своїх робіт з філології.

- Діти, ким був цей хлопчик? (Дислексиком!)

*  Молодий граф де Труа їхав за труною свого батька, який помер за загадкових обставин. Раптом пролунав постріл, і юнак впав на землю, обливаючись кров’ю. Куля пробила череп і пройшла в мозок. Здавалося все скінчилося. Проте через десять днів, після операції, юнак видужав. Він був фізично здоровим, але назавжди втратив здатність розуміти мову. Юнак все чув, але зовсім не розумів того, що йому кажуть.

 - Що трапилося з графом де Труа?

- Який центр мовлення було пошкоджено у молодого графа? (Центр Верніке, який відповідає за розуміння мови).

 

УІ. Домашнє завдання (записане на дошці, озвучується).

  1. Опрацювати параграф 52.
  2. Підготувати цікаві завдання для розвитку мислення для однокласників.
  3. Виконати вправу «Сонечко» ( на промінцях написати,  за що себе поважаю).

 

 

 

УІІ. Підведення підсумків уроку.

  1. Висновок про розумову діяльність людини (формулює вчитель з учнями).

Ми думали, міркували, аналізували, мислили, а значить розумова діяльність людини різноманітна і складна!

  1. Вмотивоване цінування знань учнів у балах.

 

          Висновок про мислення людини.   

(Епіграф. Я мислю, отже, я існую. Р. Декарт).

 

  • Чи пізнали себе хоч трішки?!
  • Що допомогло це зробити?!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали до уроку.

Девʼять  чарівних слів. Ці дев´ять слів можуть багато в чому визначити нашу долю. Ось вони: «Наше життя є те, що ми думаємо про нього» (Марк Аврелій).

Справді, якщо ми думаємо про щастя, ми почуваємо себе щасливими. Якщо нас відвідують сумні думки, ми сумуємо. Якщо в наших думках присутній страх, ми боїмося. Якщо ми думаємо про хвороби, цілком  можливо, що ми занедужаємо. Якщо ми думаємо про невдачі, то в чомусь, напевно, потерпимо фіаско. Ще римський філософ Сенека говорив: «Кожний нещасливий настільки, наскільки вбачає себе нещасливим».

        А чому б не спробувати виробити в себе не негативне, а позитивне ставлення до навколишнього світу?  Світ цікавий і варто в нім жити!

Дейл  Карнегі  запропонував нам своєрідну «зарядку позитивного мислення», що називається «Саме сьогодні».  Дієвість цього тексту значно підвищується, якщо читати його щоранку, відразу ж після пробудження, голосно, виразно і неквапливо.

«Саме сьогодні»

  1. Саме сьогодні я буду щасливий.
  2. Саме сьогодні я спробую пристосуватися до того життя, яке мене оточує, а не старатися пристосувати все до моїх бажань.
  3. Саме сьогодні я потурбуюсь про свій організм. Я зроблю зарядку, буду доглядати за своїм тілом.
  4. Саме сьогодні я постараюсь приділити увагу розвитку свого розуму.
  5. Саме сьогодні я займусь моральним самовдосконаленням. Я зроблю щось корисне, хороше для когось.
  6. Саме сьогодні я буду до всіх привітним. Я старатимусь виглядати якнайкраще.
  7. Саме сьогодні я постараюсь жити тільки сьогоднішнім днем, не буду прагнути вирішити проблеми всього свого життя одразу.
  8. Саме сьогодні я складу програму своїх дій. Я запишу, що я збираюся зробити.
  9. Саме сьогодні я проведу півгодини у спокої та усамітненні і спробую розслабитися.
  10. Саме сьогодні я не буду боятися  бути щасливим, насолоджуватися красотою, любити і вірити, що ті, кого я люблю, теж люблять мене.

 

Потреба у мові зʼявилася у спілкуванні між людьми. Мова виникла орієнтовно 500 тис. років тому, коли первісні люди почали використовувати вогонь та перші знаряддя праці. Праця створювала мову, а мова в свою чергу розширювала види праці. «Слово зробило нас людьми», говорив І.П. Павлов.

Наш мозок через слова вловлює, узагальнює та передає сигнали. Слово – це найвище узагальнення сигналу. Предмети служать основою для утворення словесних сигналів, які складають нашу мову.

Слово і думка невідʼємні. Мислення висловлюється в словах і думках.

 

Чи чули ви про незаМОВНЕ  вбивство?

      Щороку зникає 182 види птахів. Під загрозою 180 видів ссавців. Та разом з ними до «Червоної книги»  заслуговують бути занесеними близько 500 людських мов. Лінгвісти підрахували, що сьогодні у світі існує понад 6 750 мов. Але, як зазначається у звіті міжнародної організації «Worldwatch», опублікованому на початку ХХІ століття, до кінця його зникне половина з наявних сьогодні мов, бо вимирають їх носії.

       Ми є носіями української мови. Наша мова – мова калинова! Одна з наймелодійніших мов у світі. Тому плекаймо мову вкраїнську, вивчаймо її, бережімо її!

 

Мислення

  • Деякі вчені вважають, що люди – єдині живі істоти, здатні мислити.
  • Ніхто не знає, як працює свідомість. Це є таємницею для науки.
  • Усі розумові процеси відбуваються в головному мозку, і різні їх види по’вязані з різними ділянками, які називаються асоціативними зонами.
  • Кожна півкуля поділена на чотири частки. Дві частки розміщені спереду (лобова і скронева) і дві ззаду (тім’яна і потилична).
  • Лобова частка відповідає за індивідуальні особливості людини (її особистість) і за творчість.
  • Скронева відповідає за слух і розуміння мови інших людей.
  • Потилична частка розпізнає те, що бачать очі.
  • Тім’яна частка сприймає дотик, тепло, холод і біль.
  • Ліва половина мозку (ліва півкуля) контролює праву половину тіла. Права половина (права півкуля) – ліву половину тіла.
  • Одна з півкуль завжди домінує(має основне навантаження). У 90 % людей домінує ліва півкуля, от чому більшість із нас – правші.

 

Слово і думка невід’ємні. Мислення висловлюється в словах і думках.

 

 

Література

  1. Надзвичайні здібності людини. – Харків: Промінь, 2006. – 80 с.:іл.
  2. Газета «Вечірні Черкаси» за 15 лютого 2017 року.
  3. Соболь В.І. Біологія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Валерій Соболь. – Камянець-Подільський:Абетка, 2016. –  288с.: іл.
  4. 4000 цікавих фактів: Переклад з англійської/Автор тексту Дж. Фарндон. – К.: Махаон – Україна, 2002 с.: іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2022
Переглядів
1736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку