Відкритий урок у 8 класі на тему:
«Поняття про першу та другу сигнальні системи.
Мова. Мислення»
Підготувала вчитель біології
Лучка Тетяна Василівна
Тема. Поняття про першу та другу сигнальні системи. Мова. Мислення.
Мета уроку:
-освітня: ознайомити учнів із першою та другою сигнальними системами, розглянути механізми та принципи мовлення та мислення;
-розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити причинно-наслідкові зв’язки між подіями на прикладі процесів мовлення;
-виховна: виховувати розуміння значення мови та мислення для нормальної життєдіяльності людини.
Тип уроку: формування знань, вмінь, навичок.
Базові поняття і терміни: перша сигнальна система, друга сигнальна система, мова, мислення, абстрактне мислення, свідомість.
Обладнання та матеріали: підручники та зошити з друкованою основою, набір «Види рефлексів людини», магніти, листи А3 «Коло знань», маркери, роздруківки «Загадковий квадрат», малюнки тварин та рослин, альбом «Розвиваймо розум дітей», зображення геометричних фігур, картки «Половинка малюнка», стікери, замітка з газети «Вечірні Черкаси», епіграфи до уроку, презентація до уроку, презентація «Перші квіти весни», комп ʼютер.
Епіграфи до уроку:
Cogito, ergo sum (Я мислю, отже, я існую).
Р. Декарт
Пізнай себе і ти пізнаєш світ.
(Г.С. Сковорода)
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний етап уроку.
Вітання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя.
Людина – мешканець двох дивовижних світів. В одному вона народжується й живе. Людина сприймає навколишній світ, використовуючи органи чуття, мислення, пам'ять. Другий світ – внутрішній –кожний з нас поступово відкриває в собі самому, а потім розвиває, вдосконалює. Це є проявом вищої нервової діяльності особистості, яку вивчаєте.
Дайте визначення поняттям, закінчивши фразу.
Гра «Біологічний тир».
Умови гри: потрібно «вцілити» у відповідне кільце, розпізнавши основні види безумовних рефлексів та такі умовні рефлекси:
Вправа «Коло знань».
Діти об’єднуються у групи та виписують своє коло знань про рефлекси, зазначаючи їх особливості та використовуючи запитання таблиці на стор. 222 у підручнику В.І. Соболя.
Їх перевірка ( виступає представник групи).
№ п/п |
Особливості рефлексів |
Назва |
|
Безумовні |
Умовні |
||
1 |
Виникають у відповідь на дію яких подразників |
Безумовних (їжа, повітря, вода, світло) |
Умовних |
2 |
Коли формуються |
Є вродженими |
Є набутими |
3 |
Чи передаються по спадковості |
Спадкові |
Не передаються |
4 |
Який мають характер |
Характерні для виду |
Індивідуальні |
5 |
Яка їх тривалість |
Впродовж життя |
Тимчасові, нетривалі |
6 |
Як здійснюються |
Через рефлекторні дуги; стовбур головного мозку, спинний мозок |
За участі вищих відділів ЦНС (кори й підкірків) |
7 |
Що утворюють, об’єднуючись у складні ланцюги |
Інстинкти |
Динамічні стереотипи |
8 |
Яке мають біологічне значення |
|
|
Вмотивоване цінування знань учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІУ. Вивчення нового матеріалу (розповідь, презентація, бесіда).
Робота в зошиті з друкованою основою (стор. 90 ). «Будиночок особистості».
(Презентація.
Робота з термінами та поняттями у робочому зошиті з друкованою основою).
Фізкультхвилинка.
Для покращення кровообігу головного мозку, а значить розумової діяльності на уроці, профілактики шийного остеохондрозу пропоную «виписати» своїми носиками цифри від 1 до 10.
У. Узагальнення та систематизація знань, вмінь та навичок учнів.
І. Кант «Не думці слід навчати, а думати!»
- Діти, подумайте, та розгадайте «Загадковий квадрат».
Вправа «Загадковий квадрат» (Кожному учневі окреме завдання. Учні виконують та озвучують виконане завдання ).
Квадрат 1. Квадрат 2.
Знайдіть 5 назв українських страв. Знайдіть 5 назв квітів.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Квадрат 3. Знайдіть 5 назв овочів. |
Квадрат 4. Знайдіть 5 назв фруктів.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Квадрат 5. Знайдіть 5 назв птахів. |
Квадрат 6. Знайдіть 5 назв ссавців.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Вправи «Вчимося мислити».
Міркування.
Експериментально доведено, що людина балакає у середньому зі швидкістю 125 – 160 слів на хвилину, а думає..? ( Тими ж словами втричі швидше!).
Вправа «Займи позицію» .
Соболь Валерій Іванович у підручнику на сторінці 222 в рубриці «Біологія + Психологія» подає цікаву інформацію. Ознайомтесь з нею.
За словами психолога А. Колдінга-Йоргенсена, через захоплення соціальними мережами підлітки поступово втрачають свої соціальні навички. Спілкування в соціальних мережах приносить таку саму шкоду здоров’ю, як і надмірне споживання напою Coca-Cola. Фахівці заявляють, що спілкування у Twitter і Facebook , в інших мережах обманюють мозок – змушують його думати, що таке спілкування задовольняє соціальні потреби людини. Але тіло «знає», що сидить на стільці і не відчуває ні близькості співрозмовника, ні його запаху, ні мови, ні жестів. «Це все одно, що пити солодкий напій Coca-Cola й уявляти, що в організм потрапляють вітаміни й усі необхідні корисні речовини», - говорять психологи.
Замітка з газети «Вечірні Черкаси» за 15 лютого 2017 року. (Анонімна).
Більшість наших медиків вважає, що кока-кола шкідлива, особливо для дітей. Але деякі лікарі в країнах Європи, Ізраїлю, США, навпаки, вважають, що цей напій навіть корисний.
- Судячи з тривалості життя в названих країнах і з їхньої дитячої смертності, кока-кола не дуже-то на них впливає, - вважає відомий педіатр Євген Комаровський. – Відразу ж зауважу, що говорити про кока-колу ніякого особливого бажання немає. Проте, продовжує лікар, нічого поганого в кока-колі немає. Крім одного: величезної кількості цукру. Дитина отримує концентровану енергію у вигляді легкозасвоюваних вуглеводів, і цю енергію треба витрачати. Тому безпечне застосування кока-коли (як і будь-якого іншого солодкого напою) вимагає двох попередніх умов: по-перше, відсутність зайвої ваги і, по-друге, наявність можливостей для фізичної активності.
Під час хвороб, при наявності зневоднення, при розвитку ацетономічного стану, при відсутності можливостей для повноцінного харчування на думку Комаровського, дитині зовсім не завадить «концентрована енергія у вигляді легкозасвоюваних вуглеводів». Звичайно, засіб для преоральної регідратації – ефективніший і безпечніший. Але якщо порошок дитина пити відмовляється, а кока-колу згодна, так чому б і ні? Крім того, для дитини з підвищеним рівнем ацетону вчасно випита склянка кока-коли цілком може виявитися ліками, які дозволять уникнути стаціонару та крапельниць.
Технологія розвитку критичного мислення «Що буде, якщо…»
Вправи на розвиток абстрактного мислення.
Висновок. У кожного мислення різне, різна уява.
Цікава біологічна задача.
По слизькій дорозі йшли двоє людей. Впали. В одного забій, в іншого перелом. Чи можна визначити їх вік? (Старий і молодий чоловіки).
БУЦИНКИ (Банк цікавої інформації)
* Людину-вовка знайшли в дворічному віці в лісах Кавказу, привезли до Парижа. З голови до ніг зарослий темною вовною, він мав надзвичайний успіх на театральних підмостках різних країн.
За станом зубів стоматологи визначили, що хлопчик народився 1870 року. У 10-річному віці його менеджери виявили, що дитина розмовляє всіма європейськими мовами. Відвідавши з гастролями багато країн, дитина на слух досконало опанувала 18 мов. Але він ніколи не вмів ні читати, ні писати. Проте у віці 26 років він у багатьох виданнях опублікував ряд своїх робіт з філології.
- Діти, ким був цей хлопчик? (Дислексиком!)
* Молодий граф де Труа їхав за труною свого батька, який помер за загадкових обставин. Раптом пролунав постріл, і юнак впав на землю, обливаючись кров’ю. Куля пробила череп і пройшла в мозок. Здавалося все скінчилося. Проте через десять днів, після операції, юнак видужав. Він був фізично здоровим, але назавжди втратив здатність розуміти мову. Юнак все чув, але зовсім не розумів того, що йому кажуть.
- Що трапилося з графом де Труа?
- Який центр мовлення було пошкоджено у молодого графа? (Центр Верніке, який відповідає за розуміння мови).
УІ. Домашнє завдання (записане на дошці, озвучується).
УІІ. Підведення підсумків уроку.
Ми думали, міркували, аналізували, мислили, а значить розумова діяльність людини різноманітна і складна!
Висновок про мислення людини.
(Епіграф. Я мислю, отже, я існую. Р. Декарт).
Матеріали до уроку.
Девʼять чарівних слів. Ці дев´ять слів можуть багато в чому визначити нашу долю. Ось вони: «Наше життя є те, що ми думаємо про нього» (Марк Аврелій).
Справді, якщо ми думаємо про щастя, ми почуваємо себе щасливими. Якщо нас відвідують сумні думки, ми сумуємо. Якщо в наших думках присутній страх, ми боїмося. Якщо ми думаємо про хвороби, цілком можливо, що ми занедужаємо. Якщо ми думаємо про невдачі, то в чомусь, напевно, потерпимо фіаско. Ще римський філософ Сенека говорив: «Кожний нещасливий настільки, наскільки вбачає себе нещасливим».
А чому б не спробувати виробити в себе не негативне, а позитивне ставлення до навколишнього світу? Світ цікавий і варто в нім жити!
Дейл Карнегі запропонував нам своєрідну «зарядку позитивного мислення», що називається «Саме сьогодні». Дієвість цього тексту значно підвищується, якщо читати його щоранку, відразу ж після пробудження, голосно, виразно і неквапливо.
«Саме сьогодні»
Потреба у мові зʼявилася у спілкуванні між людьми. Мова виникла орієнтовно 500 тис. років тому, коли первісні люди почали використовувати вогонь та перші знаряддя праці. Праця створювала мову, а мова в свою чергу розширювала види праці. «Слово зробило нас людьми», говорив І.П. Павлов.
Наш мозок через слова вловлює, узагальнює та передає сигнали. Слово – це найвище узагальнення сигналу. Предмети служать основою для утворення словесних сигналів, які складають нашу мову.
Слово і думка невідʼємні. Мислення висловлюється в словах і думках.
Чи чули ви про незаМОВНЕ вбивство?
Щороку зникає 182 види птахів. Під загрозою 180 видів ссавців. Та разом з ними до «Червоної книги» заслуговують бути занесеними близько 500 людських мов. Лінгвісти підрахували, що сьогодні у світі існує понад 6 750 мов. Але, як зазначається у звіті міжнародної організації «Worldwatch», опублікованому на початку ХХІ століття, до кінця його зникне половина з наявних сьогодні мов, бо вимирають їх носії.
Ми є носіями української мови. Наша мова – мова калинова! Одна з наймелодійніших мов у світі. Тому плекаймо мову вкраїнську, вивчаймо її, бережімо її!
Мислення
Слово і думка невід’ємні. Мислення висловлюється в словах і думках.
Література