Як розвивається опорно-рухова система

Про матеріал
Тема: Як розвивається опорно-рухова система. Лабораторне дослідження: «Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми». Мета: формувати розуміння тісного зв’язку між руховою активністю і здоров’ям людини, пояснити небезпеку наслідків малорухливого способу життя; показати необхідність фізичного самоконтролю, дотримання правил особистої гігієни; обговорити ознаки основних порушень функцій скелета, розкрити умови правильного формування скелета і м’язів, показати значення фізичної праці, фізкультури, спорту для здоров’я людини та її гармонійного розвитку; продовжувати розвивати самостійну компетентність учнів, пізнавальну активність; продовжувати навчати робити висновки й аналізувати матеріал; продовжувати формувати культуру мовлення, вміння виступати, доводити свою думку, вислуховувати інших; виховувати любов до здорового способу життя. Обладнання і матеріали: Презентація до уроку, роздатковий матеріал. Базові поняття і терміни: лордоз, кіфоз, сколіоз.
Перегляд файлу

Урок біології 8 клас

Тема: Як розвивається опорно-рухова система.

Лабораторне дослідження: «Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми».

Мета: формувати розуміння тісного зв’язку між руховою активністю і здоров’ям людини, пояснити небезпеку наслідків малорухливого способу життя; показати необхідність фізичного самоконтролю, дотримання правил особистої гігієни; обговорити ознаки основних порушень функцій скелета, розкрити умови правильного формування скелета і м’язів, показати значення фізичної праці, фізкультури, спорту для здоров’я людини та її гармонійного розвитку; продовжувати розвивати самостійну компетентність учнів, пізнавальну активність; продовжувати навчати робити висновки й аналізувати матеріал; продовжувати формувати культуру мовлення, вміння виступати, доводити свою думку, вислуховувати інших; виховувати любов до здорового способу життя.

Обладнання і матеріали: Презентація до уроку, роздатковий матеріал.

Базові поняття і терміни: лордоз, кіфоз, сколіоз.

Тип уроку: комбінований                            

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.

СЛАЙД1

ІІ. Актуалізація опорних знань

СЛАЙД2

Гра «Вірю – не вірю». (Учитель називає тези учні відповідають вірять вони чи ні та аргументують свою відповідь).

М’язи в організмі людини складають 80% загальної маси тіла.

Сполучна оболонка, якою зверху вкритий м’яз називається навколом’язовою. -

Актин – один із скоротливих білків м’язового волокна.+

М’яз із двома головками має назву біцепс.+

Найбільший м’яз людини трапецієподібний. -

М’язи прикріплюються до кісток за допомогою суглобів.

Скелетні м’язи позбавлені кровоносних судин. –

СЛАЙД 3.

Біологічний диктант:

Клітини кісткової тканини називають …….

Розрізняють такі з`эднання кісток …, …., …. .

3. Нерухомо з`єднані кістки …. .

4. Одна рухома кістка на голові – це … .

5. Рухомі з`єднання кісток – це … .

6. Скелет голови – це … .

7. Скелет голови складається з двох відділів: …, … .

8. Скелет тулуба складається з  …. і …. .

9. Хребет утворений …. .

10. Перший шийний хребець називають … .

11. Грудна клітка утворена … .

12. Скелет верхньої кінцівки складається із ….

СЛАЙД 4.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

СЛАЙД 5.

Багато відомих світу цього висловлювали свої думки про рух. На стіні Форума за часів Еллади (2500 років тому) вибито слова: «Якщо бажаєш бути сильним – бігай, якщо бажаєш біти красивим – бігай, якщо бажаєш бути розумним – бігай!». Арістотель додав би до цих слів: «Ніщо так сильно не руйнує людину, як довготривала фізична бездіяльність».

Усім відомо: щоб бути здоровим, потрібно займатися фізичними вправами. Давньоримський лікар Гален у своїй праці «Майстерність повертати здоров’я» писав: «Тисячу й тисячу разів повертав я здоров’я своїм хворим з допомогою вправ». Відомий російський письменник Л. М. Толстой писав: «Треба обов’язково струшувати себе фізично, щоб бути здоровим морально». Видатний лікар Гіппократ не тільки широко використовував фізичні вправи для лікування хворих, але й обґрунтовував принцип їх застосування. Він писав: «Гармонія функцій є результатом правильного відношення суми вправ до здоров’я певного суб’єкта». А. Б .Шоу додав би до цих слів, що «здоровий дух робить здоровим тіло» щоб бути здоровим, необхідно докладати зусилля – силу волі до щоденного фізичного струшування власного організму. А чи маєте таку силу волі ви? Напевно що так. Адже усім вам подобаються уроки фізкультури у школі.

А хто з вас займається фізкультурою не тільки у школі?. І дійсно, фізичні тренування дуже важливі в дитячому віці, коли відбувається інтенсивний розвиток кісток і м’язів. Особливо корисні загальні навантаження, в яких задіяні великі комплекси м’язів, серце, дихальна система (біг, теніс, плавання) про зв'язок рухової активності зі здоров’ям ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці.

СЛАЙД 6

ІV. Вивчення нового матеріалу

СЛАЙД 7

Формування м’язів відбувається в основному у внутрішньоутробний період. Після народження окремі м’язові групи ростуть нерівномірно. У немовлят насамперед розвиваються м’язи, що забезпечують смоктання, м’язи живота, діафрагма. Через незрілість центральної нервової системи скелетні м’язи новонародженого перебувають у спонтанній руховій активності. Під кінець першого року життя у зв’язку з повзанням і початком ходіння помітно ростуть м’язи спини і кінцівок.

В період статевого дозрівання (12-16 років), поряд із подовшанням трубчастих кісток, інтенсивно подовжуються і сухожилля м’язів. М’язи в цей час стають довгими і тонкими, а підлітки мають вигляд довгоногих і довгоруких. В цілому маса м’язів за весь період росту дитини збільшується у 35 разів, більше, ніж всіх інших органів. В 2-3 роки маса м’язів складає 23% маси тіла, у 15 років — 32,6%, в юнацькому віці у хлопців — 44,2% від маси тіла.

СЛАЙД

М’язовій діяльності належить провідна роль у розвитку людини. Ріст, формування організму дітей, їх розумовий і фізичний розвиток в значній мірі зумовлені м’язовою діяльністю. Правильно дозована фізична праця і вправи позитивно впливають на гармонійний розвиток людини, сприяють підвищенню не лише фізичної, а й розумової працездатності. Фізичні навантаження корисні для всіх, незалежно від віку, професії, стану здоров’я. Посилена робота м’язів, позитивно впливає на діяльність практично всіх фізіологічних систем. Вона особливо благотворно впливає на центральну нервову систему, на обмін речовин, підвищує опірність організму до захворювань, попереджує передчасне старіння, робить людину витривалою, дужою, працездатною.

Слайд 8

Дозуючи фізичні навантаження необхідно враховувати вікові особливості опорно-рухового апарату. Діти дошкільного віку не можуть виконувати навіть короткотермінову динамічну чи статичну роботу. Здатність до виконання тривалих фізичних навантажень дещо збільшується у молодшому шкільному віці. Особливо виражене зростання працездатності спостерігається в 11-12 років. Цьому значно сприяють регулярні фізичні тренування, заняття спортом. Проте працездатність 16-річних порівняно з 18-річними школярами становить 66-70%, тоді як у 18-річних об’єм роботи лише наближається до мінімальної межі аналогічних показників дорослих. Час на відпочинок школярів повинен бути достатнім для повного відновлення їх сил, і, як правило, повинен бути значно більшим ніж час, затрачений на роботу. Наприклад, 17-річному фізично тренованому юнаку необхідно в 4 рази більше часу на відпочинок ніж ним було затрачено на виконання роботи.

Робота середньої важкості та важка фізична робота викликають у дівчат значно більші і різкіші фізіологічні зміни, ніж у хлопців (особливо це стосується змін, зв’язаних із статевим дозріванням). Слід пам’ятати, що надмірні навантаження, які не відповідають віковим особливостям, можуть завдати великої шкоди дитині.

Отже, щоб забезпечити нормальний розвиток дітей, школярів необхідно залучати їх до помірних гімнастичних вправ і посильної, правильно дозованої фізичної праці у садку, на городі, на пришкільній ділянці тощо.

Які вікові особливості опорно-рухової системи?

У процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни опорно-рухової системи. У дитячому і підлітковому віці ці зміни пов'язані насамперед із ростом кісток, їхнім окостенінням, формуванням постави, зміною пропорцій тіла.

СЛАЙД 9. ( читати зі слайду)

Що таке гіподинамія?

Гіподинамія (від грец. гіпо - внизу, під і динаміка - рух) - знижена рухова активність. У наш час це один з найшкідливіших чинників, який негативно впливає на процеси росту і розвитку людини, спричинює різні хронічні хвороби.

Гіподинамія здебільшого є наслідком звільнення людини від важкої фізичної праці у зв'язку з механізацією й автоматизацією виробництва та розвитком транспорту. Тому її ще називають «хворобою цивілізації». Тривалий час впливові цього чинника не надавали значення. Але дослідження показали, що в усіх розвинених країнах, незважаючи на великі успіхи медицини, кількість хворих на хронічні хвороби зростає. Виявилося, що найчастіше хворіють ті, хто мало рухається.

Як взаємопов’язані фізична культура і здоров'я?

Струнка постава, гармонійно розвинене тіло завжди привертали до себе увагу. Вони оспівані поетами, відображені в численних творах художників і скульпторів. У поєднанні з духовністю, розумом і здоров'ям гармонія тіла становить найбільший скарб, яким може володіти людина.

Фізична робота, фізичні вправи дуже впливають на фізичний, розумовий і психічний розвиток людини, особливо в перші роки її життя. Вони стимулюють ріст і розвиток усіх органів і систем органів організму. Систематичні заняття фізичними вправами підвищують працездатність серцевого м'яза. Треноване серце в стані спокою скорочується повільніше, що дає йому змогу краще відпочивати, працювати економніше, збільшувати хвилинний об'єм крові під час роботи і надходження кисню та поживних речовин. Фізичні вправи сприяють кращому розвиткові системи дихання. Під впливом фізичної роботи підвищується інтенсивність обміну речовин у всіх органах і системах організму.

Крім того, що фізичні вправи розвивають і вдосконалюють усі функції організму, вони ще й підвищують його стійкість до дії чинників навколишнього середовища.

САЙД 11.

Лабораторне дослідження:

«Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми».

Тема: Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаженні. Вплив ритму й навантаження на розвиток втоми

 

Мета: визначити, при якому навантаженні – статичному чи динамічному – раніше наступає стомлення; з'ясувати вплив навантаження й ритму на розвиток стомлення Обладнання: годинник, гантелі різної ваги..

Обладнання: секундомір, гантелі.

Хід роботи

Виконати завдання за інструкцією та заповнити таблицю.

НАСТАННЯ ВТОМИ ПРИ ДИНАМІЧНІЙ І СТАТИЧНІЙ РОБОТІ

Інструктивна картка

Вага (кг)

Вид роботи

Початок втоми

1. Візьми вантаж вагою 3кг і утримуй в руці, яка відведена горизонтально (на рівні плеча).

2. Зафіксуй час (у секундах), коли рука почне опускатися, тремтіти.

3

 

3. Після відпочинку візьми цей самий вантаж в руку і піднімай його на той самий рівень, що в попередньому досліді, але тепер поперемінно опускай.

4. Зафіксуй час, коли настане втома у цьому випадку.

3

 

 

 

Виконати завдання за інструкцією та заповнити таблицю.

 

ВПЛИВ ТЕМПУ НА РОБОТУ М’ЯЗІВ

Інструктивна картка

Темп

Кількість рухів

Початок втоми

Згинай та розгинай руку з вантажем 2 кг у різному темпі, фіксуючи настання втоми (у секундах)

Повільний

 

 

Середній

 

 

Швидкий

 

 

 

Зробіть висновки відповівши на запитання:

За якої роботи (динамічної чи статичної) швидше настає втома? Чому?

За якого навантаження м’язи почали втомлюватись? Чому?

Як впливає темп скорочення м’язів на їх роботу? Чому?

V. Узагальнення і систематизація знань

СЛАЙД 13

Зробіть висновки

VІ. Домашнє завдання.

СЛАЙД 14

1.  Опрацювати матеріал підручника

2. Підготуватися до узагальнюючого уроку

 

 

docx
Додано
21 березня 2022
Переглядів
906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку