20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Бінарний урок-узагальнення (українська мова, українська література) з елементами театралізованого дійства "Речення як комунікативна одиниця"

Про матеріал

Поглибити знання учнів про речення як комунікативну одиницю, удосконалювати вміння знаходити у реченні звертання, вставні слова; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати любов до усної народної творчості, звичаїв та обрядів.

Перегляд файлу

Тема уроку: Речення як комунікативна одиниця

( КЗ ЛОР «Підгірцівська спецшкола-інтернат І-ІІІ ст.» Учитель української мови та літератури Монаршук Андріана Михайлівна)

Мета уроку: поглибити знання учнів про речення як комунікативну одиницю, систематизувати й узагальнення знання учнів з даної теми; удосконалювати вміння знаходити у реченні звертання, вставні слова, правильно розставляти розділові знаки; розвивати усне та писемне мовлення; коригувати культуру зв’язного мовлення, спілкування; удосконалювати навички виразного читання; виховувати любов до усної народної творчості, звичаїв та обрядів.

Тип уроку: бінарний урок - узагальнення (українська мова та українська література) з елементами театралізованого дійства.

Обладнання: вислови з афоризмами, прислів’ями; мультимедійний проектор; декорації до сценки; таблиці.

Міжпредметні зв’язки: музика, історія України, інформатика.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

Організаційний момент

 Учитель : - Дзень-дзелень!

 Учні: Добрий день!

Учитель:  -Я і ти-

Учні:- Промінчик доброти!

Учитель : - Я і ти –

Учні : - Сонечкові сестри і брати

Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя: Дорогі діти, сьогодні тема нашого уроку «Речення як комунікативна одиниця». Ми повинні закріпити свої знання одержані з попередніх уроків. Усе про речення прості будемо вчити у 8 класі, а у  9 та 10 класах вивчатимемо складні речення. Тому дуже важливо, щоб ви зрозуміли, що кожна наша тема актуальна. І якщо ви будете старанно слухати, вчити правила з української мови, то навчитеся грамотно писати; чітко, послідовно, гарно висловлювати свої думки, писати цікаві творчі роботи, а також впевнено здаватимете ЗНО. І  , звичайно, вести розумні бесіди, дискусії, а також завжди мати свою неповторну  думку на будь- яку подію в житті. Тож розпочинаємо наш урок – спілкування.

Речення – це зоряний разок

Слів-намистин, що світяться алмазно,

Висяюють опукло і виразно,

Найкращі нам разки найкращих слів

Низати в речення сам Бог велів.

                                   Д. Білоус

Слово вчителя : Діти, а зараз ви мені на запитання «Як у тебе справи?» маєте відповісти гарним реченням. Це може бути прислів’я, цікавий вислів відомої людини або власне речення.

(вправа на розвиток уяви, образного мислення та мовлення)

Очікувані відповіді від учнів.

  1. «Крила міцніють у польоті».

              Усна народна творчість

  1. «Будь – які перешкоди долаються наполегливістю».

                                                     Леонардо да Вінчі

  1. «Всякий свого щастя коваль».
  2. «Людей питай, але свій розум май».

                                         Усна народна творчість

  1. «Люди, будьте взаємно ввічливими».

                                           Ліна Костенко

  1. «І сила перед розумом никне».
  2. «Бери середину – то матимеш вершину».
  3. «Не вчіть вченого їсти хліба печеного».
  4. «Щоб усе мати – треба працювати».
  5. «З ким поведешся – від того й наберешся».
  6. «Читання – найкраще навчання».
  7. «Ти в моєму серці, Україно, думою Шевченка гомониш». Б. Олійник
  8. «Буває, часом сліпну од краси». Л. Костенко
  9. Кажуть, мудрість приходить з роками.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Лінгвістична гра «Сніжки». (Учні почергово ставлять запитання один одному. Відповіді мають бути повні, вичерпні, з прикладами).

  • Що таке синтаксис?
  • Що таке речення?
  • Які ви знаєте речення за метою висловлювання?
  • Які ви знаєте речення за емоційним забарвленням?
  • Які є речення за будовою?
  • Які розділові знаки ставимо в кінці речень?
  • Чим ускладнені можуть бути речення?

ІІІ. Повторення, узагальнення й систематизація вивченого.

Слово вчителя:Дорога кожної людини  у широкий світ починається з колиски. Любов до Батьківщини, до рідної мови передається дитинці ще з молоком матері. А що ж для вас, любі учні, означає рідна мова?

Учень розказує поезію «Для мого серця рідна мова…» З. Филипчука

Для мого серця рідна мова-

Натхненна музика весни,

Квітуча, ніжна, світанкова…

І чиста правда з глибини

Людських та Божих почуттів.

Це скарб святий навік-віків,

А щоб його не вкрали в нас,

Оберігаймо повсякчас.

Хто втратить мову чи забуде,

Той вдома, як у рабстві буде.

Слово вчителя: Учні, прочитайте текст. Про що у ньому розповідається. Чи справді це текст?

 Давайте виконаємо завдання, яке було на ЗНО.

«Мозковий штурм»

  • Прочитайте текст і виконайте завдання.
  1. Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголоссям душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному – взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова – це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.
  • У переносному значенні вжито в тексті виділене слово

А) маленької дитини

Б) над колискою’

В) почутої мелодії

Г) ходить навшпиньках

(Лексика. Пряме і переносне значення слова.- 5 клас)

  • Фразеологізмом є вислів

А) багатоголосся душі

Б) відкривається шлях

В) взаємності з життям

Г) колискова – це душа

(Фразеологія. – 5 клас)

  • Окремо в цьому тексті пишуться слова

А) в/перше

Б) від/тепер

В) на/певно

Г) не/наче

(Орфографія. Написання службових частин мови. – 8 клас)

  • Іменник виділено в словосполученні з тексту

А) починається з колискової

Б) звучання почутої мелодії

В) для маленької дитини

Г) ходить навшпиньках

(Морфологія. Іменник як частина мови. – 6 клас)

  • Вставне слово вжито в реченні

А) першому

Б) третьому

В) четвертому

Г) п’ятому

(Синтаксис. 8 клас)

  • Складним є речення

А) перше

Б) друге

В) третє

Д) п’яте

(Синтаксис. Види речень за будовою. – 9 клас)

  • Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А) першому

Б) другому

В) третьому

Г) четвертому

(Синтаксис. Розділові знаки в реченнях з однорідними членами. – 8 клас)

 Слово вчителя : Завдання 2. Зараз я пропоную вашій увазі  пісню, з якої ви випишете звертання.Пісня про маму (сл. З. Филипчука, виконує Я. Филипчук

Хвилинка «Милування природою» (Учні розглядають картину)

 Слово вчителя: Завдання 3.Записати речення, зробити синтаксичний розбір.

Мій побратиме! Інколи пейзажем ми про людину найточніше скажем.

Речення розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, ускладнене поширеним звертанням мій побратиме, вираженим займенником та іменником у Кл. відмінку однини.

Слово вчителя: Діти, ми вже говорили про фразеологізм «відкривається шлях», що означає визначати напрям діяльності або своє місце в суспільстві, в житті; створювати сприятливі умови для досягнення успіху в чому-небудь. А давайте підберемо синоніми до слова «шлях».

Шлях- дорога, прохід, проспект, путь, стежина.

На домашнє завдання ви мали підібрати з художньої літератури речення, у яких би вживалися слова шлях, дорога, путь чи стежина.

Наприклад:

  • «Вузькі ворота й тісна дорога ведуть до життя».

                                                                       (з Біблії)

  • «Ой три шляхи широкії докупи зійшлися, на чужину з України брати розійшлися».

                                                                                Т. Шевченко

  • «У кожного своя доля і свій шлях широкий»

                                                                                      Т. Шевченко

  • «Короткий шлях веде до зла».

                                                                     Г. Сковорода

  • «На шлях я вийшла ранньою весною».

                                                                           Л. Українка

  • «Тільки з доброти і любові щось росте. У гонитві за матеріальним люди ніколи не досягнуть згоди і не взнають власного свого покликання. Цей шлях плаский і нівечить особистість»

                                                                                Є. Сверстюк

  • «Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив».

                                                                             Олена Теліга

(Учні читають підготовлені речення)

Слово вчителя: Справді, дуже цікаві і повчальні речення. У кожної людини є своя життєва дорога. Давайте вшануємо хвилиною мовчання людей, які віддали своє життя за Україну, за кращу долю свого народу.

 Вірш «Світлій пам’яті Небесної Сотні»

Ти поліг за мене, брате…

Став під кулі, став грудьми,

Аби не могли склювати

Нашу волю ті орли…

Ті орли з Москви червоні,

Що не можуть без крові,

Вічно люті та голодні,

Бо слугують владі злій.

           Ти поліг за мене, брате…

            Помолився і пішов

           На свій хрест – своє віддати

             Молоде життя й любов…

За народ, за Україну,

Чисте небо, квіти мрій,

І за церву й мову рідну,

Правду на землі своїй.

              Ти поліг за мене, брате…

               Проти зброї та погроз

                Вийшов миром захищати

                  Гідність людства, як Христос.

               Ти не впав. Ти замість сонця

               День той чорний осіяв.

              А з тобою – вірна сотня

                Йшла до неба… Час настав.

                                               З. Филипчук

Слово вчителя:Давайте, діти, подякуємо усім воїнам, учасникам АТО, тим славним хлопцям, які сьогодні захищають нас від жорстоких ворогів.

Учень читає :

Ви – бійці, Ви – сильні, мужні.

Непереможні у бою.

Ми віримо, що Ви зможете

Протистояти москалю!

  Тримайтесь, хлопці, разом й дружньо,

  За Вас ми молимось щодня.

  Щоб Ви вернулися живими

  Сюди у мирнеє життя.

        Хай Вам щастить і Бог поможе.

         І знайте: Правда переможе.

        У цей хвилюючий момент

           Ми – українці, мудрі люди.

         Добро й любов хай з вами буде!!!

                      Слава Україні!

                     Героям слава!

(слова учнів 8 класу)

 Слово вчителя:Не забуваймо, діти, що духовний код нації неможливо знищити.  А зараз, учні, я запрошую вас до поетичної вітальні. Сьогодні у ці гарні зимові дні ми пригадаємо про Різдвяні свята, які українці здавна дуже люблять і шанують. Знати, продовжувати традиції свого народу – це обов’язок кожної людини.

Учні співають пісню З. Филипчука «Різдвяне віншування»

Сядемо до столу всі на Святий вечір,

Сяйво загориться в кожному вікні:

І на Україні, і в краю далечім,

Там, де б’ється серце нашої рідні.

                     Та й засвітим свічі там попід хрестами,

                     Кому відсіяли зорі голубі.

                     Але їхня воля, їхня віра з нами,

                     Нас не покидає в щасті та журбі.

Тож нехай коляди, близькі і далекі,

На Різдво Христове злиються водно…

Як навесні впарі зоряні лелеки,

Із чужин вернулись на своє гніздо.

                    Христос ся рождає!

Слово вчителя: Сьогодні ми підготували сценічне дійство- одне з найдавніших різдвяних містерій, яке відбувається напередодні 14 січня. Це «Водіння Кози». Вдумаймося в глибинний зміст цього обряду, який прийшов від наших далеких пращурів. Ми – люди, нас єднають спільні турботи, спільні мрії про добробут, про здоров’я, про мир і злагоду, про щедрий урожай як віддяку за сумліннупрацю. Нам необхідніспілкування, взаємопідтримка та взаємодопомога, врешті-решт – добре слово, щирепобажання, відякого тепло стає на душі й людина не почуваєтьсясамотньою. Саме з такими щирими словами-побажаннями, жартами і «водили козу» відхати до хатидобробуту й добра бажати. Коза уособлювалародючість, життєдайну силу, добру енергію для цілого роду.

Інсценізація «Водіння кози»

Хлопчик перший.

         Щедрий вечір вашій хаті,

         Щоб були ви всі багаті.

          Щоби вам було доволі

       І в коморі, і в стодолі.

      Дозволь, господарю, козу вести,

      До вашої хати щедрівку принести.

Дівчинка перша.

     Козу треба привести обов’язково,

     Бо де коза ходить, там жито родить.

Дівчинка друга.

   А де коза пасеться,

   Там худоба ведеться.

Пастух .

Нуте, панове,

Нуте, мурове,

   Поставайте в ряду,

  Я козу веду!

Господар.

Що ж, заводьте козу.

Аби було добро в хаті,

Аби ми були багаті.

Пастух заводить козу. Коза дзвонить дзвіночками, мекає.

Пастух.

      Станьте в ряду –

      Я козу веду!

      На горі коза з козенятами,

      Під горою вовк з вовченятами.

Дівчата.

   Ой, візьмися, козю, в боки

   Та покажи свої скоки.

Коза скаче по хаті. Дівчата співають:

   Гоп-гоп, козуню,

  Гоп-гоп , сіренька,

  Гоп-гоп, біленька,

Ой розходилася,

Розвеселилась.

Ой поклонися

Сьому господарю,

І жінці його,

І діткам його.

Дівчинка перша.  Де коза стопою, там жито копою.

Дівчинка друга. Де коза рогом, там жито стогом.

Дівчинка третя. Де коза ходить, там жито родить.

Циган (до господаря). Може, купите мою козу, вона молоко дає.

Хлопчик перший.

     В тебе не коза, а кляча

     Та до того ще й ледача!

Циган.

   Не ображай мені козу,

  Бо зараз хату рознесу!

Хлопчик другий.

  Та в тебе коза вкрадена, а не куплена,

  Та до того ще й облуплена.

Циган.

   Неправда твоя , козаче,

  Моя коза ще добре скаче.

  Правда, дівчата?

Дівчата.

   Правда, правда, добра коза, купуйте, доки циган продає.

Господар (до господині).

   А що ,господине, може , купимо козу?

   Буде молоко для дитини.

Господиня.

   Мірку гречки коза коштує,

  Бо ще й добре танцює!

Господар.

   Що ж, купую козу.

Циган.

   Ще й мішок вівса й ячменю,

  І ще й гривень повну жменю.

Господар.

Та де ж я тобі гривень візьму?

Циган.

Бог з тобою.

Думаю, сторгуємося.

Коза хитається і падає.

Циган.

Лікаря треба, нашу козу рятувати.

Заходить лікар у білому халаті з величезним шприцом.

Лікар. Я лікар – аптекар. Що тут скоїлося?

Циган. Врятуй мою кізоньку, дам грошей жменю.

Лікар обдивляється козу, робить їй укол, коза не рухається. Підбігає кіт, обнюхує козу.

Кіт.

Няв-няв, треба козі сала-

    Щоб вона встала.

Господар.

   Нема сала-

   Миша вкрала.

Кіт.

  Треба сала,

  Бо коза не встане.

Господиня (шукає сало).

  Сало – погасало!

  Не звикайте до сала,

  Бо й нам мало.

Дає сало котові. Кіт підходить до кози, шепоче їй щось на вухо. Коза ледь заворушилась, піднімає голову.

Наша кізонька ожила!

Чим господарі тебе пожалують?

Чи міркою жита – щоб коза була сита,

Чи міркою вівса – зверху ковбаса?

Хлопчик.

Дайте козі ячменю,

А нам грошей повну жменю!

Господарі обдаровують щедрувальників.

Циган.

Дякуємо, господарю, від усієї душі, що нашій козі

Дали дари від всієї душі.

(до кози)

Підійди ближче, поклонись нижче

Господареві та господині.

Хлопчик.

Дай вам, Боже, щоб на полі

Всього родилось доволі:

Із колоска – жінка.

Із снопа – мірка,

Від кожної тварі

Щоб мали по парі.

Щоб у вашій хаті

Ви були багаті!

Щедрий вечір вам!

Віншування

Щастя й мир у вашу хату,

Долю щедру та багату.

Щоб у рідній Україні,

Були впевнені та сильні.

І завжди роботу мали,

По чужинах не блукали.

Хай для вас і всіх хто з вами,

Небо світить молитвами.

Щоб ніколи не хворіли,

А міцніли й молоділи.

Сили волі, що є в природі

Та у рідному народі.

Щоб сусіди не сварились

А по-людськи все годились.

Господи, наш дух скріпи

Й на добро благослови.

І V. Підсумок уроку

«Асоціативні малюнки».

Слово вчителя:

 Придумати малюнок, щоб на ньому можна було б пояснити, що таке речення. Наприклад, будинок, намисто, дерево.

Закінчіть речення «Цей урок мені запам’ятався тому, що…»

V. Домашнє завдання.

Скласти міні - висловлювання на тему « Мої улюблені різдвяні традиції»

Слово вчителя: Діти, я хочу вам побажати добра, миру, успіхів у навчанні. Завжди говоріть добрі слова, складайте цікаві, логічні речення, висловлюйте свої думки, заглядайте частіше у словники. Слухайте гарні пісні, милуйтеся чудовими картинами, читайте мудрі книжки. А на завершення хочу сказати словами нашого поета з Донеччини Володимира Сосюри «Любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, як роси і води».

VI. Оцінювання навчальних досягнень учнів

Саморефлексія

Учні переглядають презентацію «Ми підростаємо – знань набираємо». (Учнівські світлини з шкільного життя. У даному випадку – це уроки української мови та літератури).

 

docx
Додано
29 березня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку