На уроці учня мають змогу поглибити та систематизувати знання про причини походження і виникнення землетрусів та виверження вулканів, побачити наслідки цього явища для людини на прикладі літературних творів і виробів мистецтва
Тема: «Буря мглою небо кроет»
Мета: навчальна: поглибити та систематизувати знання про причини походження і виникнення землетрусів та виверження вулканів, показати наслідки цього явища для людини на прикладі літературних творів і виробів мистецтва; формувати знання про землетруси та райони їхнього поширення;
розвиваюча: вдосконалювати навички роботи з текстом; з огляду раніше отриманих знань з географії, навчитися складати «портрети» природних об'єктів; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
виховна: виховувати відповідальність за своє життя; сприяти екологічному та природоохоронному вихованню; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення природи, діяльності людей, літератури і мистецтва здоров’язберігаюча: визначити способи захисту життя людини;
Обладнання: презентація
Тип уроку: комбінований (бінарний урок)
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Увага!Увага!Всім, всім, всім.
Завітав день незвичайний
У наш шкільний веселий дім!
Бо цивільна оборона - це не жарти діти!
Треба вам багато знати
А ще більше вміти
То ж без зайвої мороки
Запам'ятаємо девіз уроку
Думай швидко, дієй чітко!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Бесіда
- Який сьогодні день?(День цивільного захисту)
-А які надзвичайні ситуації ви знаєте? (техногенні, природні,соціально-політичні, воєнні)(слайд 2))
-А які надзвичайні ситуації природного характеру ви знаєте?(землетрус,повінь, пожежа,цунамі, ураган)(Вчитель вішає кожну назву на дошку)(слайд 3)
-Перед тим як перейти до уроку, подивіться на аркуш, який перед вами. Це лист самооцінки ,протягом усього уроку ви будете ставити собі бали, а потім з’ясуємо скільки балів ви отримали.
2.Кросворд
Пропонуємо розгадати кросворд (4 – 12 слайд)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми і мети уроку
1.Як ви вже зрозуміли, то розповідь буде йтися про надзвичайні ситуації. Хто може сказати що таке надзвичайні ситуації?( події, внаслідок яких порушуються нормальні умови життя і діяльності людей, можуть призвести або призводять до загибелі людей, значних матеріальних втрат.)
2. –А як ви вважаєте,яка ж мета нашого уроку?( дізнатись більше про надзвичайні ситуації, навчитися застосовувати знання щодо збереження життя, вчитися планувати свої дії під час надзвичайної ситуації)
Сьогодні ми повинні поглибити знання про надзвичайні ситуації природного характеру, а саме походження і виникнення землетрусів і виверження вулканів, побачити наслідки цього явища на прикладі творів літератури і мистецтва, а також зрозуміти як можна захистити своє життя.
ІV. Робота над темою уроку
1.Проблемне питання
- Скажіть де в літературі чи мистецтві ви зустрічали надзвичайні ситуації? Сьогодні ми більше уваги приділимо саме виверженню вулканів та землетрусам.
2.Бесіда
-Виходячи з власного досвіду, художніх фільмів, повідомлень засобів інформації, що вам відомо про землетруси? (ЗЕМЛЕТРУС це підземні поштовхи і коливання земної поверхні, що виникають внаслідок раптових зміщень і розривів у земній корі або верхній мантії і передаються на великі відстані у вигляді пружних коливань. У середньому землетрус триває 5-20с. Чим довше тривають струсу, тим важче пошкодження.)
(Костюкова) Подивіться на картки, які перед вам лежать, ваша задача –вставити ключові слова в поняття про землетрус. Подивіться на слайд вірно ми все зробили?(слайд 13)
-А як ви вважаєте що викликає землетрус? (Землетруси можуть бути викликані як природними причинами, так і штучними, які виникають з вини людини. Найчастіше землетруси відбуваються із-за розломів тектонічних плит і їх швидкого зміщення. Для людини розлом не відчуємо до того моменту, поки енергія, що утворилася від розриву гірських порід, не почне вириватися до поверхні.) Слайд14
-І для того, щоб яскравіше уявити цю НС, пропоную вам переглянути невеликий ролик.(Перегляд уривку фільму про землетрус) Скажіть, які емоції у вас виникає цей уривок? (Жах, почуття тривоги, смуток)слайд 15
Слайд 16. А знаєте ви, що у міфах різних народів спостерігається цікава схожість в уявленнях про причини землетрусів. Це ніби рух якоїсь гігантської міфічної тварини, прихований десь у глибині Землі. У стародавніх індусів це слон, у даяків величезний віл, у стародавніх японців сом. Аристотель взгалі заявив, що землетрус викликає гаряче повітря, запалює в надрах горючі речовини.
- Багато згадок про землетруси як стихійні лиха і в художніх літературних творах . Слайд17. Наприклад, у новелі Генріха фон Клейста (1777-1811) «Землетрус в Чілі» розповідається про реальну подію – найсильнішому землетрусі (силою близько 7 балів) , який стався 13 травня 1647 року, що зруйнував столицю країни місто Сантьяго.
- Слайд 18 – 19. А взагалі, чому автор називає свій твір «Землетрус в Чілі»? Що ви знаєте про цю країну. Деякі учні отримали завдання ще до початку уроку і готові виступити перед нами (Акусок розповідає про країну Чілі,
Учні розповідають про причини виникнення землетрусів)Слайд 20 (За словами фахівців, причин землетрусів відразу декілька. По-перше, це чарівне місце, де знаходиться Чилі, рясніє великою кількістю надземних і підводних вулканів. Причому майже всі вони є чинними, отже, це своєрідні бомби з годинниковим механізмом, які будь-якої миті можуть вибухнути. Наприклад, в Чилі знаходиться вулкан Вилльярика, виверження якого відбулося приблизно 50 років тому. В даний момент він не несе небезпеки і є улюбленим місцем відвідин туристів. Крім нього, у республіці також діють і такі вулкани Чилі: Парінакота. Ліканкабур. Гуальятири. Осорно. Иррупутунку. Охос дель Саладо й інші. - Друга причина, чому в Чилі часто відбуваються землетруси, криється в самому місцерозташування республіки. В даному випадку вона розміщена на Тихоокеанському узбережжі в західній частині Південної Америки. За відомостями фахівців, саме тут і знаходиться своєрідний стик тектонічний плит. Причому з одного боку океану знаходиться плита Наска, а з іншого (материкової зони) – Південно-Американська, яка і напливає на свою плиту-сусідку». - Під час цих невидимих оку рухів і відбуваються підземні поштовхи. Вони бувають малоощутимыми, але іноді і призводять до жахливих наслідків. Одним словом, Чилі – це незвичайний і загадковий куточок земної кулі з надзвичайно нестабільною сейсмічною активністю.)
- А експерт з наук про Землю підготував розповідь про силу землетрусів (Слайд 21_. Ви знаєте, що умовно землетруси поділяють на слабкі (1-4 бали), сильні (5-7 балів) і руйнівні (8 і більше балів). При землетрусах лопається і вилітає скло, з полиць падають предмети, хитаються книжкові шафи, гойдаються лампи, зі стелі обсипається побілка, а в стінах і стелях з’являються тріщини.)
3. Гра
- То ж пропонуємо відгадати сили руйнувань
По фотокартках визначити бали сили землетрусу Слайд 22
А 6 Г 1-3
Б 5 Д 10
В 8 Е 11-12
У рамках додаткового читання ми вивчали цю новелу і тому учні отримали випереджальне завдання за текстом. Учень прочитає нам цитати з твору, в яких зображується землетрус слайд23
( «... підлога коливалася під ногами, стіни в'язниці тріснули, будівля нахилилося і від вторинного поштовху зруйнувалося. Палаци і будівлі провалювалися, виникали пожежі, утворювалися киплячі озера, над якими клубочились червонуваті пари».
У новелі автор дуже образно показує можливий перебіг і наслідки землетрусу. Не маючи перед собою мети описати наукову сторону цієї надзвичайної ситуації, письменник все ж чудово впорався з цим завданням. Він зобразив страх і жах людей, стрімкість і невідворотність того, що відбувається, а також реальну і можливу поведінку людей: шок і паніка. )
4.Текстологічний аналіз .
-А як же герой реагує на надзвичайну ситуацію, ми подивимося в тексті Г.Клейста «Землетрус в Чілі», і для того, щоб відчути всі емоції ми використаємо прийом під назвою алітерація. (Це стилістичний засіб підсилення виразності мовлення , в якому використовують звукові повтори, а саме повторюются приголосні звуки.)
Перейдемо до опрацювання матеріалу. Ваша задача підкреслити шумні, глухі, дзвінки приголосні звуки у розташованих недалеко одне від одного словах
Доведіть,що в наданому уривку присутня алітерація (Учні виразно читають уривки, роблячи акцент на цих приголосних)
(Херонімо Ругера скам'янів від жаху і, немов свідомість його було розбито вщент, схопився, щоб не впасти, за той самий стовп, у якого шукав смерті. У Херонімо волосся встало дибки і коліна підкошувалися; весь тремтячи, він зісковзнув по похилій площині підлоги до отвору, що утворився в передній стіні в'язниці від зіткнення обох будівель. Тут лежала купа тіл убитих, тут лунали з-під руїн стогони, там люди випускали крики з обійнятих полум'ям дахів, тут люди і тварини боролися з хвилями, там мужній чоловік намагався допомогти і врятувати, тут стояв інший, блідий як смерть, нерухомо, мовчки простягаючи тремтячі руки до неба. ) І через прийом алітерації письменник передає відчуття від землетрусу) слайд 24
Дії інших людей -тут лунали з-під руїн стогони, там люди випускали крики з обійнятих полум'ям дахів, тут люди і тварини боролися з хвилями, там мужній чоловік намагався допомогти і врятувати, тут стояв інший, блідий як смерть, нерухомо, мовчки простягаючи тремтячі руки до неба) слайд 26
5.Бесіда.
- Опрацювавши цей уривок, ми повинні відповісти на питання як підготуватися до землетрусу і скласти пам’ятку? Перед вами лежить текст з правилами поведінки під час НС, ваша задача - зробити з нього пам’ятку, тобто виділити головне, записати і представити роботу вашої пару
Представлення учнівських робіт (пам’яток)
6. Слово вчителя
- Роздивимося ще одну надзвичайну ситуацію, яка представлена як в художньому мистецтві, так і в кіномистецтві. І Це виверження вулканів. Пропоную подивитися невеликий відеоролик. (Уривок фільма) слайд 27
- Які емоції у вас викликає цей уривок? ( неприємні емоції, жах, безсильність перед стихією, відчувається загроза життю). Прослідкуємо ж які емоції може викликати картина .Знову ж деякі учні підготували повідомлення.
Також однією з руйнуючих внутрішніх сил Землі є виверження вулканів (Слайд 28)
Везувій відноситься до стратовулканів, що складається з пластів лави і вулканічного туфу. Типовими особливостями діяльності Везувія є зміна калієвої базальтоїдной лави і викиданням великої кількості попелу і газів. Виверження часто супроводжується грозою і зливами, що утворюють потоки бруду, часто більш небезпечні, ніж лава.
Вулканічні виверження Везувію отримали назву виверження плинианского типу на честь Плінія Старшого, який загинув 25 серпня 79 року. Це єдиний тип виверження, що отримав ім'я вченого-природознавця. )
Слайд 29 У липні 1827 року художник , Карл Павлович Брюллов, під час своєї подорожі до Італії відвідав розкопки давньоримських міст Помпеї і Геркуланум. Він знайомиться з листами Плінія Молодшого, вивчає всю доступну з того часу літературу. Слайд 30 Перед поглядом художника постає образ квітучого міста. Тут вирувало життя у всьому її різноманітті, люди любили, раділи, виховували дітей, будували, творили, співали пісні, грали у дворах діти... Слайд 31
І раптом все розділилося на буття і небуття. Страшний грім. Сяк-так одягнені, охоплені жахом перед стихією, люди кидаються із домівок на вулицю, а в небі чорні хмари, располосованні блискавками.
На голови городян падають камені, і сиплеться попіл, земля тремтить під ногами. Блискавки розколюють небо, люди завмерли від жаху, дивляться на страшні небеса, звідки, крім загибелі, вони вже нічого не чекають. Спалах блискавки вихоплює з темряви, падаючі мармурові статуї. У дикій злобі неприборкана стихія обрушилася на місто Помпеї і її мешканців, погрожуючи знищити їх.
Учень: В годину випробування кожна людина, зображена на картині, проявляє свій характер.
Дві теми переплітаються в творі Брюллова: тема загибелі) руйнування і тема надзвичайною висоти людського духу, тема любові та самопожертви
Психологічний стан людей у ситуаціях такого типу завжди однаково і в стародавні віки, і в трагічності наших часів
Картина «Останній день Помпеї», як і багато інших творів літератури і мистецтва тих часів, народжена була свідомістю цієї світової драми, вона показує безпорадність людини перед стихійним лихом.
Брюллов явно хоче бути достовірним. Художник незвичайно вдало вибрав момент стихійного лиха, що вносить в картину деякий елемент віртуальності, розвитку події у часі. Глядач може домислити, що було до і що буде після миті,яка зображеного на полотні. )
8.Бесіда -
- Як ви можете описати поведінку зображених людей? ( Два сина несуть на плечах старого батька; юнак рятує стару матір, благають її продовжити шлях; чоловік прагне вберегти від явної загибелі улюблених дружину і сина, підкоряючись інстинкту, прикриває їх матерчатою накидкою;Слайд 31 мати, передбачаючи свою останню годину, обіймає своїх дочок).
- Слайд 32 - 33 Кожне обличчя – це трагедія життя. Для окремо взятої людини, зображеного на картині, руйнується Світ, культура,яка створювалася багато століть)
- А яку картину виверження вулкану уявляєте ви? Яким є світ під час цього явища? В яких все кольорах? Можна сказати ,що Брюллов дуже реалістично зобразив картину, використовуючи ці відтінки(черний, червоний)?
V.Закріплення набутих знань, умінь, навичок
- Давайте ж порівняємо картину Брюллова і новелу Клейста? (Спільним є поведінка і настрій, але способи зображення різні)
- Зробимо висновок, що ж треба робити, щоб зберегти собі життя? (Не панікувати. Швидко покинути приміщення. Тримайтеся подалі від шаф, вікон, засклених перегородок. Відійдіть подалі від будівель і споруд, високих стовпів і парканів. Захистіть тіло і голову від каменів і попелу. Закрийте марлевою пов'язкою рот і ніс, щоб виключити дихання попелу. Надіньте захисні окуляри та одяг, щоб виключити опіки. Не намагайтеся їхати на автомобілі після випадання попелу – це призведе до виходу його з ладу. Очистіть від попелу дах будинку, щоб виключити її перевантаження і руйнування.) Слайд 35
- Давайте зробимо ще одну пам’ятку дій, але не напишемо її, а намалюємо (Малюють в парах дії під час виверження вулкану і представляють малюнки) слайд 36
- І для того, що закріпити набутті знання, пропоную скласти сенкан на тему «Землетрус», але спробуйте скласти так, щоб він мав вигляд пам’ятка дій. Слайд 37
Землетрус
Смертельний, руйнівний
Не панікувати, захистити, зберегти
Зберегти своє життя
(Знати правила змолоду
Виконувати правила безпеки життя)
(підземна буря гроза ,) поштовх
Прослуховування деяких робот учнів
VI.Підсумки уроку
1.Слово вчителя. -- Які підсумки уроку ми можемо зробити? слайд 38
(Землетрус -це небезпечне природне явище. Людство накопичило багато інформації про землетруси та розробило систему передбачення та захисту людини в екстремальних ситуаціях. Всі цивілізовані держави світу створили юридичну базу захисту постраждалих від природних та техногенних катастроф, систему рятувальних служб. )
Пам'ятка «Про правила поведінки під час землетрусу і виверження вулканів»
Якщо перші раптові поштовхи застали вас в одноповерховому будинку, як можна швидше покиньте приміщення. Пам'ятаєте у вашому розпорядженні всього 15-20 секунд.
У багатоповерховому будинку поштовхи краще перечекати у будівлі, стоячи у дверному або балконному прорізі.
Можна скористатися кутами, утвореними капітальними стінами.
Тримайтеся подалі від шаф, вікон, засклених перегородок.
Якщо ви в школі і немає можливості вибратися, сховайтеся під парту, закрийте голову руками і відверніться від вікон.
Пам'ятаєте! Треба бути готовими до повторних поштовхів, вони можуть повторитися. Особливо небезпечні перші 2-3 години.
Якщо ви живете в безпосередній близькості до вулкану, постійно стежте за повідомленнями про його стан, підготуйте гарячий рюкзак з найнеобхіднішими речами і документами. Він завжди повинні бути напоготові.
Обов’язково захищайте своє тіло і голову від попелу і каменів. Голову захистить майже все, від дерев’яних конструкцій до картону, про дихання подбає марлева пов’язка своїми руками або респіратор
Якщо при виверженні вулкана ви залишаєте небезпечну зону на транспорті, вибирайте маршрут, протилежний напрямку вітру.
Після виверження не поспішайте повертатися у свій будинок. Сигналом повинні послужити повідомлення служб з НС.
одягайте якомога більше теплого одягу. Це дозволить захистити ваш організм від кислоти, яка буде утворюватися у величезних кількостях в результаті реакції з навколишнім середовищем
По поверненні у своє житло, намагайтеся якомога довше не відкривати вікна. поки попіл повністю не вивітриться з навколишнього середовища. Не забувайте захищати дихальні органи.
...І ось він уже стояв біля стовпа і прикріплював до залізної скоби, вправленной в карниз, мотузку, яка повинна була вирвати його з рук плача, як раптом з жахливим гуркотом, наче обрушився небесний звід, провалилася велика частина міста, поховавши під своїми уламками все, що було там живого. Херонімо Ругера скам'янів від жаху і, немов свідомість його було розбито вщент, схопився, щоб не впасти, за той самий стовп, у якого шукав смерті. Підлога хитається під ногами, стіни в'язниці тріснули, вся будівля накренилося, готова впасти, будівля на іншій стороні вулиці, падаючи, випадково утворило звід з тюремним, затримало повне руйнування останнього. У Херонімо волосся встало дибки і коліна підкошувалися; весь тремтячи, він зісковзнув по похилій площині підлоги до отвору, що утворився в передній стіні в'язниці від зіткнення обох будівель. Але ледь він опинився під відкритим небом, як від вторинного підземного поштовху вся інша частина вже напівзруйнованої вулиці остаточно звалилася. Не віддаючи собі звіту, яким чином він може врятуватися серед загальної загибелі, він поспішно став пробиратися серед димлячих руїн до найближчих міських воріт, в той час як смерть загрожувала йому з усіх боків. Ось обрушився поблизу будинок, далеко розкидаючи навколо себе уламки, і загнав його в сусідній провулок; тут вогненні язики, поблискуючи крізь клуби диму і вириваючись з дахів сусідніх будинків, що тіснили його, охопленого страхом, в іншу вулицю; там виступила з берегів річка Мапохо котила на нього хвилі і з ревом гнала в третю вулицю. Тут лежала купа тіл убитих, тут лунали з-під руїн стогони, там люди випускали крики з обійнятих полум'ям дахів, тут люди і тварини боролися з хвилями, там мужній чоловік намагався допомогти і врятувати, тут стояв інший, блідий як смерть, нерухомо, мовчки простягаючи тремтячі руки до неба. Досягнувши воріт і піднявшись на пагорб, розташований за ними, Херонімо впав, втративши свідомість...
...коли подувший з моря вітер західний вдихнув у нього нове життя, а очі його, озираючись довкола, побачили квітучі околиці Сантьяго. Тільки розсіяні натовпу людей, які були видні всюди, бентежили його серце; він відразу не міг зрозуміти, що привело його і на це місце, і, лише коли він обернувся і побачив позаду себе як місто провалилося, пригадалось йому пережиту страшну мить...