11 клас
Урок №17
Дата:
БІОСФЕРА ТА ЇЇ СКЛАДОВІ. ТИПИ ҐРУНТІВ
Навчальна мета: удосконалити знання про суть і значення біосфери планети, систематизувати знання про географічні закономірності поширення організмів та їхніх угруповань у географічній оболонці, зазначити рольбіологічних ресурсів, акцентувати увагу на особливостях утворення та значенні біокосного утворення —ґрунту.
Розвивальна мета: розвивати аналітичне мислення, картографічну та природознавчу компетентності.
Виховна мета: виховувати відповідальне ставлення до біологічних ресурсів, потребу в збереженні біологічного різноманіття на планеті.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта ґрунтівсвіту й України.
Опорні та базовіпоняття: біосфера, біогеографія, біоресурси, рослини, тварини, біокоснаречовина, ґрунт.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
Ми неодноразовозазначали, що Земля унікальна планета. У чомуполягаєцяунікальність?
Так, цеорганічніформи. Окріміснування, унікальним є їхнійвплив на неорганічніречовиниі формуванняособливоїоболонкиЗемлі — біосфери.
IIІ. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів
-ЩотакебіосфераЗемлі?
- Як у біологіїкласифікуютьживіорганізми?
-Пригадайте з хімії, у чомупринциповавідмінністьнеорганічних та органічнихсполук?
- У чомуполягаєзакономірністьпоширенняживихорганізмів? Якіорганізми є визначальними?
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Біосфера та їїскладові
Біосфера— оболонкаЗемлі, заселена живимиорганізмами і перетворена ними. Різніоцінки межсфери в атмосфері (переважнодо озонового шару) та літосфері (до температур денатураціїбілка, хочавиявленоорганізми у «чорнихкурцях» за температурипонад 300 °С).
Складові: живіорганізми (масаживоїречовиниблизькооднієїмільйонноївсієїбіосфери, а їїмаса — 1/1000 масиЗемлі); біогеннаречовина (вугілля, нафта, вапняки); косна речовина (результатдіїприроднихпроцесів без участіорганіки); біокоснаречовина (утворюється як результат поєднанняжиттєдіяльності та коснихпроцесів, наприкладґрунт, мул).
2 Закономірностіпоширенняживихорганізмів на суходолі та в океанах. Природнічинникиформуванняареалівпоширеннярослин і тварин
Атмосфера, гідросфера та літосферавизначають три середовищаіснуванняживихорганізмів, дояких вони пристосувалися. Закономірностіпоширеннявизначаютьсябіогеннимкругообігомречовин,у якомуорганізмизв’язанітрофічнимиланцюгами. Можливістьіснуванняскладовихланцюга (продуценти, консументи, редуценти) визначаєтьсяпереважнокліматичнимиособливостями (широтназональність і висотнапоясність на суходолі та широтно-глибинназональність в океані). Утворюютьсявідповіднібіоценози, абоекосистеми. Основою більшостібіоценозів є продуценти, тому закономірностіїхпоширеннязумовлюютьпоширенняіншихскладовихекосистем. Важливимчинником є особливості самих організмів (анатомічні, фізіологічнітощо), наприкладПанамськийперешийок є мостомдля наземнихорганізмів, але перешкодою для морських).
3 Біологічніресурси
Цеорганічніджереламатеріальних (їжа, сировина для промисловості) та психологічно-естетичних (рекреаційні) благ. Відносяться до відновлювальних за умовиобґрунтованогоспоживання та збереження умов існування.
4 Роль живихорганізмів у формуванніґрунтів. Ґрунт — «дзеркало» ландшафту. Типиґрунтів
Ґрунт— верхнійродючий шар земноїповерхні, утворенийізсумішімінералів, органічнихречовин, газів, рідин.
Умовиґрунтоутворення: материнські породи, клімат, рельєф, живіорганізми, час, господарськадіяльністьлюдини. Поєднанняцихчинників є унікальнимдля кожного ландшафту, тому В. В. Докучаєвпорівнявґрунтіздзеркалом.
Живіорганізмисинтезують і розкладаютьорганічніречовини, накопичуютьхімічнісполуки, змінюють структуру материнськихпорід і ґрунтів, перерозподіляютьпоживніречовинитощо.
Ґрунти: зональніта азональні. Зональнізумовленізональністюрослинності, зонального розподілутепла й вологи. Існуютьрізнікласифікаціїґрунтів. Здебільшоготипиґрунтіввиділяють за особливостямиутворення та схожістюгенетичнихгоризонтів (тому назвиформуютьсяіззазначеннямзабарвленняґрунтовогорозрізу). Переважнітипиґрунтіввідображує карта ґрунтовогопокриву.
5 Впливґрунтів на спеціалізаціюгосподарстварегіону, країни
Ґрунти є основою виробництвапродуктівхарчування (вирощуваннярослинноїсировини та кормовоїбази для тваринництва). Є одним з основнихчинниківформуванняоптимальних умов для вирощуванняпевнихсільськогосподарських культур (кислотність, мінеральний склад, структура тощо),тому визначаютьспеціалізаціюпевноїтериторії.
V. Контрольно-рефлексійнийетап
1. Складітьсвоєріднийбіосферний паспорт довільнообраноїтериторії (ґрунти, тип рослинності, твариннийсвіт, напрямокгосподарськоговикористання), зазначившичинникисаме такого наборупоказників.
2. Складітьякомогадовші та розгалуженіхарчовіланцюжкирізнихекосистем.
3. Розгляньтеареалипоширення будь-якихтваринчирослин. Зазначтечинникиїхформування. Заяких умов ареалипоширенняможутьзміститися? Чомуокремідержавимаютьсуворі правилаввезеннячививезенняорганіки (живіорганізми та сільгоспсировина)?
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнєзавдання
-Опрацювати § 17.
-Дослідження. Деградованіґрунти: причини і перспектививикористання.
1