МІГРАЦІЇ, ЇХ ПОКАЗНИКИ, ЧИННИКИ ТА ВПЛИВ НА ВІДТВОРЕННЯ НАСЕЛЕННЯІ ЙОГО ПЕРЕРОЗПОДІЛ У СВІТІ. ПРОСТОРОВІ ТЕНДЕНЦІЇ МІГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ. ЯКІСТЬ ЖИТТЯ ЯК ЧИННИК ПРИРОДНОГО І МЕХАНІЧ

Про матеріал
Навчальна мета: удосконалити знання про міграції, їх причини та наслідки; удосконалити уявлення про напрямки основних міграційних потоків, сформувати розуміння взаємовпливу демографічних процесів та економічного розвитку, сформувати знання про методику демографічних прогнозів та їхнє значення. Розвивальна мета: розвивати науковий світогляд, розуміння глобальних суспільних процесів, навички аналізу й синтезу інформації. Виховна мета: виховувати любов до рідної землі, толерантність.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №21

 

Дата:

 

МІГРАЦІЇ, ЇХ ПОКАЗНИКИ, ЧИННИКИ ТА ВПЛИВ НА

ВІДТВОРЕННЯ НАСЕЛЕННЯІ ЙОГО ПЕРЕРОЗПОДІЛ У СВІТІ.

ПРОСТОРОВІ ТЕНДЕНЦІЇ МІГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ.

ЯКІСТЬ ЖИТТЯ ЯК ЧИННИК ПРИРОДНОГО І МЕХАНІЧНОГО

РУХУ НАСЕЛЕННЯ.ДЕМОГРАФІЧНИЙ ПЕРЕХІД, ЙОГО ФАЗИ.

ДЕМОГРАФІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУЕКОНОМІКИ ТА

СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ КРАЇН. ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОГНОЗИ.

 

Навчальна мета: удосконалити знання про міграції, їх причини та наслідки; удосконалити уявлення про напрямки основних міграційних потоків, сформувати розуміння взаємовпливу демографічних процесів та економічного розвитку, сформувати знання про методику демографічних прогнозів та їхнє значення.

Розвивальна мета: розвивати науковий світогляд, розуміння глобальних суспільних процесів, навички аналізу й синтезу інформації.

Виховна мета: виховувати любов до рідної землі, толерантність.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта населеннясвіту, політична карта світу.

Опорні та базовіпоняття: міграція, еміграція, імміграція, сальдо міграцій, міграційнийпотік, демографічнийпрогноз.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

Окреміаналітикивважають, щооднією з причин сучаснихвійн на БлизькомуСході є соціально-економічнадестабілізація в країнахЄвропивеличезнимнапливомбіженців з проблемного регіону.

Як вивважаєте, чиможнастворюватиміграційні потоки та управляти ними?

 

IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Š-Щотакеміграція? Якіїївидивиділяють?

Š-Які причини міграційвнутрішньодержавних і міждержавних?

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Міграції, їхпоказники, чинники та вплив на відтвореннянаселення і йогоперерозподіл у світі

Показникміграції— сальдо міграцій (різницяміжкількістюіммігрантів та емігрантів). Безпосередньовпливає на кількістьнаселеннякраїни, а згодоммігрантивключаютьсячивипадають з процесу природного відтвореннянаселеннякраїн.

Чинникиміграційвираженіу видах міграцій.

- За часом: постійні (повназмінамісцяпроживання), тимчасові (на визначений час — навчанняу виші, робота за контрактом), сезонні (збірврожаю, кочовескотарство, риболовля, паломництво),маятникові (щоденний (кількаденний) виїзд на роботу, навчання), епізодичні (спонтанні — відрядження, відпочинок).

- За правовим статусом: легальні та нелегальні.

- За напрямком: міждержавні, внутрішні.

- За формою: організовані (спрямованідержавними органами чипевнимиустановами), стихійні.

- За способом здійснення: добровільні, примусові (депортація, переселення з місцьприродноїчитехногенноїкатастрофи).

- За причиною: економічні, соціальні (сімейні, національні), політичні, військові, культурні.

 

2 Просторовітенденціїміграційнихпроцесів

Залежатьвідісторичногоперіоду. На сучасномуетапіпереважаєпереміщення людей в країниз кращимиумовамижиттячипрацевлаштування (з «периферії» до «напівпериферії» та «центру»).

З другоїполовини ХХ ст. географіяміграційнихпотоківзмінилася: зменшиласьміграціяєвропейцівв Америку, збільшиласявнутрішньоєвропейськаміграція, арабськенаселення активно переміщується у багатінафтовидобувнікраїни, з усіхнайменшрозвинутихкраїн є відтікнаселення у більшрозвинутікраїни. Зменшуєтьсякількість «м’язів», збільшуєтьсячастка «мізків».

 

3 Якістьжиття як чинникприродного і механічногорухунаселення. Демографічнийперехід, йогофази. Демографічнічинникирозвиткуекономіки та спеціалізаціїкраїн

ООН щорічно проводить дослідженнякраїн за рівнемякостіжиття. Головнимиіндикаторамиє очікуванатривалістьжиття на момент народження (інтегральнийпоказник, щохарактеризуєрівеньсмертностінаселення), рівеньосвіти, купівельнаспроможність.

Якістьжиттявизначається типом і рівнемрозвиткуекономічноїсистеми, відповідновідбувається й демографічнийрозвиток. На базі таких спостереженьвиниклатеоріядемографічного переходу.

Демографічнийперехід— концепціяперіодизаціїдемографічногорозвитку, започаткована 1945 р.американцем Ф. Ноутстайном. Відповідаєісторичниметапам: суспільствопростогоспоживання (високінароджуваність і смертність, коротка тривалістьжиття), аграрне (високінароджуваність і смертність, збільшеннятривалостіжиття), індустріальне (зниженнянароджуваності й смертності, суттєвезбільшеннятривалостіжиття).

У свою чергу характер та інтенсивністьдемографічнихпроцесіввпливають на економічнийрозвиток (інтенсивністьсмертності, народжуваності, міграційзумовлюєспіввідношенняосібпрацездатного та непрацездатноговіку). Чим більшедемографічненавантаження, тимбільшоюмає бути ефективністьпрацізадлязбереженняпевногорівняжиття, особливо у разізменшеннячасткимолодихнепрацездатнихосіб. У разінеефективностіекономікикраїни з таким типом відтворенняможе бутипосиленняподатковоготиску, зменшеннясоціальногозахисту і, відповідно, зниженняякостіжиття.

Це, у свою чергу, призводить до зниженнянароджуваностіаж до депопуляції.

Статева структура населеннямаєвплив на спеціалізаціюкраїни (відповіднийрозвиток «чоловічих» і «жіночих» виробництв), бюджетнівитратинаматерів та дітей.

 

4 Демографічніпрогнози

Демографічний прогноз — науковообґрунтованепередбаченняосновнихпараметріврухунаселення та майбутньоїдемографічноїситуації. Прогноз розраховують у «нижньому», «середньому»(найбільшвірогідний) та «верхньому» варіантах.

Прогнози за часом: короткострокові (5–10 років), середньострокові (25–30), довгострокові(понад 30).

Прогнози за призначенням: аналітичні (аналізсучаснихтенденцій шляхом оцінкиїхподальшоговпливу на соціально-економічнийрозвиток), нормативні (виробленнярекомендацій), функціональні(конкретнимзамовникам — галузямвиробництва, освітянамтощо).

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

Практична робота 7. Обчисленняпоказниківнароджуваності, смертності, природного та механічногоприросту населеннякраїни за статистичнимиданими (закінчення)

За данимиДержавноїслужби статистики України (http://www.ukrstat.gov.ua/) розрахуйте сальдо міграції в Україні за останні 20 років. Висловітьприпущення про причини міграцій та наслідкиїхдля демографічноїситуації в країні. Ознайомтеся з сальдо міграційкраїнсвіту за даними сайту ЦРУ(https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/rankorder/2112rank.html#ar)

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнєзавдання

-Опрацювати § 21.

Дослідження

1. Впливстаріннянаселення на місцекраїни в міжнародномуподіліпраці.

2. Працемістківиробництвагустозаселенихрегіонівсвіту.

3. Екологічні та соціальніпроблемигустозаселенихрегіонівсвіту.

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
3793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку