11 клас
Урок №21
Дата:
МІГРАЦІЇ, ЇХ ПОКАЗНИКИ, ЧИННИКИ ТА ВПЛИВ НА
ВІДТВОРЕННЯ НАСЕЛЕННЯІ ЙОГО ПЕРЕРОЗПОДІЛ У СВІТІ.
ПРОСТОРОВІ ТЕНДЕНЦІЇ МІГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ.
ЯКІСТЬ ЖИТТЯ ЯК ЧИННИК ПРИРОДНОГО І МЕХАНІЧНОГО
РУХУ НАСЕЛЕННЯ.ДЕМОГРАФІЧНИЙ ПЕРЕХІД, ЙОГО ФАЗИ.
ДЕМОГРАФІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУЕКОНОМІКИ ТА
СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ КРАЇН. ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОГНОЗИ.
Навчальна мета: удосконалити знання про міграції, їх причини та наслідки; удосконалити уявлення про напрямки основних міграційних потоків, сформувати розуміння взаємовпливу демографічних процесів та економічного розвитку, сформувати знання про методику демографічних прогнозів та їхнє значення.
Розвивальна мета: розвивати науковий світогляд, розуміння глобальних суспільних процесів, навички аналізу й синтезу інформації.
Виховна мета: виховувати любов до рідної землі, толерантність.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта населеннясвіту, політична карта світу.
Опорні та базовіпоняття: міграція, еміграція, імміграція, сальдо міграцій, міграційнийпотік, демографічнийпрогноз.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
Окреміаналітикивважають, щооднією з причин сучаснихвійн на БлизькомуСході є соціально-економічнадестабілізація в країнахЄвропивеличезнимнапливомбіженців з проблемного регіону.
Як вивважаєте, чиможнастворюватиміграційні потоки та управляти ними?
IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
-Щотакеміграція? Якіїївидивиділяють?
-Які причини міграційвнутрішньодержавних і міждержавних?
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Міграції, їхпоказники, чинники та вплив на відтвореннянаселення і йогоперерозподіл у світі
Показникміграції— сальдо міграцій (різницяміжкількістюіммігрантів та емігрантів). Безпосередньовпливає на кількістьнаселеннякраїни, а згодоммігрантивключаютьсячивипадають з процесу природного відтвореннянаселеннякраїн.
Чинникиміграційвираженіу видах міграцій.
- За часом: постійні (повназмінамісцяпроживання), тимчасові (на визначений час — навчанняу виші, робота за контрактом), сезонні (збірврожаю, кочовескотарство, риболовля, паломництво),маятникові (щоденний (кількаденний) виїзд на роботу, навчання), епізодичні (спонтанні — відрядження, відпочинок).
- За правовим статусом: легальні та нелегальні.
- За напрямком: міждержавні, внутрішні.
- За формою: організовані (спрямованідержавними органами чипевнимиустановами), стихійні.
- За способом здійснення: добровільні, примусові (депортація, переселення з місцьприродноїчитехногенноїкатастрофи).
- За причиною: економічні, соціальні (сімейні, національні), політичні, військові, культурні.
2 Просторовітенденціїміграційнихпроцесів
Залежатьвідісторичногоперіоду. На сучасномуетапіпереважаєпереміщення людей в країниз кращимиумовамижиттячипрацевлаштування (з «периферії» до «напівпериферії» та «центру»).
З другоїполовини ХХ ст. географіяміграційнихпотоківзмінилася: зменшиласьміграціяєвропейцівв Америку, збільшиласявнутрішньоєвропейськаміграція, арабськенаселення активно переміщується у багатінафтовидобувнікраїни, з усіхнайменшрозвинутихкраїн є відтікнаселення у більшрозвинутікраїни. Зменшуєтьсякількість «м’язів», збільшуєтьсячастка «мізків».
3 Якістьжиття як чинникприродного і механічногорухунаселення. Демографічнийперехід, йогофази. Демографічнічинникирозвиткуекономіки та спеціалізаціїкраїн
ООН щорічно проводить дослідженнякраїн за рівнемякостіжиття. Головнимиіндикаторамиє очікуванатривалістьжиття на момент народження (інтегральнийпоказник, щохарактеризуєрівеньсмертностінаселення), рівеньосвіти, купівельнаспроможність.
Якістьжиттявизначається типом і рівнемрозвиткуекономічноїсистеми, відповідновідбувається й демографічнийрозвиток. На базі таких спостереженьвиниклатеоріядемографічного переходу.
Демографічнийперехід— концепціяперіодизаціїдемографічногорозвитку, започаткована 1945 р.американцем Ф. Ноутстайном. Відповідаєісторичниметапам: суспільствопростогоспоживання (високінароджуваність і смертність, коротка тривалістьжиття), аграрне (високінароджуваність і смертність, збільшеннятривалостіжиття), індустріальне (зниженнянароджуваності й смертності, суттєвезбільшеннятривалостіжиття).
У свою чергу характер та інтенсивністьдемографічнихпроцесіввпливають на економічнийрозвиток (інтенсивністьсмертності, народжуваності, міграційзумовлюєспіввідношенняосібпрацездатного та непрацездатноговіку). Чим більшедемографічненавантаження, тимбільшоюмає бути ефективністьпрацізадлязбереженняпевногорівняжиття, особливо у разізменшеннячасткимолодихнепрацездатнихосіб. У разінеефективностіекономікикраїни з таким типом відтворенняможе бутипосиленняподатковоготиску, зменшеннясоціальногозахисту і, відповідно, зниженняякостіжиття.
Це, у свою чергу, призводить до зниженнянароджуваностіаж до депопуляції.
Статева структура населеннямаєвплив на спеціалізаціюкраїни (відповіднийрозвиток «чоловічих» і «жіночих» виробництв), бюджетнівитратинаматерів та дітей.
4 Демографічніпрогнози
Демографічний прогноз — науковообґрунтованепередбаченняосновнихпараметріврухунаселення та майбутньоїдемографічноїситуації. Прогноз розраховують у «нижньому», «середньому»(найбільшвірогідний) та «верхньому» варіантах.
Прогнози за часом: короткострокові (5–10 років), середньострокові (25–30), довгострокові(понад 30).
Прогнози за призначенням: аналітичні (аналізсучаснихтенденцій шляхом оцінкиїхподальшоговпливу на соціально-економічнийрозвиток), нормативні (виробленнярекомендацій), функціональні(конкретнимзамовникам — галузямвиробництва, освітянамтощо).
V. Контрольно-рефлексійнийетап
Практична робота 7. Обчисленняпоказниківнароджуваності, смертності, природного та механічногоприросту населеннякраїни за статистичнимиданими (закінчення)
За данимиДержавноїслужби статистики України (http://www.ukrstat.gov.ua/) розрахуйте сальдо міграції в Україні за останні 20 років. Висловітьприпущення про причини міграцій та наслідкиїхдля демографічноїситуації в країні. Ознайомтеся з сальдо міграційкраїнсвіту за даними сайту ЦРУ(https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/rankorder/2112rank.html#ar)
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнєзавдання
-Опрацювати § 21.
Дослідження
1. Впливстаріннянаселення на місцекраїни в міжнародномуподіліпраці.
2. Працемістківиробництвагустозаселенихрегіонівсвіту.
3. Екологічні та соціальніпроблемигустозаселенихрегіонівсвіту.
1