11 клас
Урок №18
Дата:
ПРИРОДНІ ЗОНИ
Навчальна мета: удосконалити знання учнів про ПК різних масштабів, сформувати стійке уявлення про закономірності формування, існування, поширення природних зон й висотної поясності.
Розвивальна мета: розвивати просторове уявлення, навички аналітичного мислення, систематизації й узагальнення інформації, вміння робити висновки, удосконалювати картографічну компетентність.
Виховна мета: виховувати почуття відповідальності за природу Землі.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта ґрунтівсвіту й України, карта природних зон.
Опорні та базовіпоняття: природний комплекс, компонент ПК, природна зона, широтназональність, висотнапоясність.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
Часто в учніввиникаєзапитання: навіщовивчатитакіскладні й малозрозумілі теми, як методидосліджень науки? Сьогодні ми переконаємося, що без картографічного методу дослідженьдужескладно зрозумітитакугеографічнузакономірність, як змінаприроднихкомплексів за широтою. Звичайно, коли ми подорожуємо, бачимозмінуландшафтів, але узагальнену картину можнапобачити,подорожуючилише в космос. Ми ж побачимо усе на карті!
ІII. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів
-Наведітьприклади ПК. Який комплекс найбільший?
-Якікомпоненти є складовими ПТК та ПАК?
-Назвітьголовнузакономірністьзміниклімату, рослинності, тваринногосвіту, ґрунтів на Землі.
- У чомупроявляєтьсяцілісністьгеографічноїоболонки?
- У чомуполягаєсхожість та відмінністьутворенняширотних і висотнихпоясівЗемлі?
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Широтназональність
Зональназмінакліматичнихпоказників, насамперед тепла, визначаєутвореннягеографічнихпоясів, які, по суті, збігаютьсяізкліматичними поясами. За співвідношенням тепла й вологи, тобтозволоження, на суходолі в межах поясіввиділяютьтрохименші за розмірами ПК — природнізони.
В межах кожної з них зберігаєтьсяоднорідністьприроднихкомпонентів та основнихфізико-географічнихпроцесів. Головна загальнаособливість — закономірназміна зон відекватора до полюсів, тобто за широтою (широтназональність). Межі не збігаються з паралелямивнаслідоквпливуазональнихчинників (рельєф, гідрографічніоб’єкти).
Широтназональністьпроявляється і у Світовомуокеані (змінатемператури, солоності, газовогоскладу поверхневих вод та складу флори й фауни).
Найбільшпоказовоюознакоюприродноїзони є характерна рослинність, тому й назвиутвореніпереважно за цимпоказником.
Зона вологихекваторіальнихлісів— характерненадмірнезволоженняза умовзначноїкількостіопадів та постійновисоких температур. Більшістьвидівтварин і рослинЗемлімешкають у ційзоні.
Зона саван — характерною є змінавологого й сухого сезонів за високих температур. Переважаєтрав’янистарослинність й велика кількістьтравоїднихтварин і хижаків.
Пустелі та напівпустелі— бідністьжиттязумовленависокими температурами вдень і низькимивночі за дужемалоїкількостіопадів.
Степи — характерні для помірного поясу, тому вираженісезони. Вологибільше, ніж у пустелі,але недостатньо для росту дерев (коефіцієнтзволоженняменшеодиниці). Розвиненатрав’янистарослинність, багатогризунів. Багатіґрунти, тому вони переважнорозорані.
Лісова зона — коефіцієнтзволоженняблизько 1. Залежновідсуворостізимових температур листяні породи дерев поступовозмінюютьсяхвойними, утворюючизонишироколистихлісів, мішанихлісів, тайги.
Тундра — характерненадмірнезволоження, дужехолоднізими та коротке тепле літо. Поширеніневисокі трави й карликові дерева.
Арктична/антарктичнапустеля— за умовнадзвичайносуворогокліматуподекудиростутьмохи та лишайники, усітварини — хижаки, життяякихпов’язане з океаном.
2 Висотнапоясність
У горахспіввідношення температур і вологизмінюєтьсяаналогічно до широтноїзональності, тільки з висотою. Нижній пояс відповідаєприроднійзоні, у межахякоїрозташовані гори, а далізмінюються, як під час просування на північ з особливостямиприроднихкомпонентіввідповідно до їхпристосування не тільки до клімату, а й висоти.
V. Контрольно-рефлексійнийетап
1. Дослідження. Чинникипорушенняширотноїзональності на материках і територіїУкраїни
Завдання
1) Визначтепротяжністькліматичних і географічнихпоясіву межах кожного з материків. Які з нихмаютьсуттєвівідмінності за широтою в межах одного материка в різнихйогочастинах? Які з нихзумовленірельєфом, які — гідрографічнимиоб’єктамичиїхнімиособливостями, зокрематечіями, які — розмірами материка?
2) Визначтегеографічніпояси, що не маютьсуцільногопоширення. Якічинникитакоїособливостіви б назвали визначальними?
3) Аналогічнопрослідкуйтеособливостіпоширенняприродних зон на материках і в межах України.
4) У мережіІнтернетзнайдітьінформацію про антропогенненавантаження (перетворення, трансформацію) на ландшафти. Визначтеприроднізони, найбільшзміненілюдиною. Чиможнавважатилюдськудіяльністьчинникомпорушенняширотноїзональності?
5) Зробітьвисновок про чинникипорушенняширотноїзональності.
2. Порівняння карт ґрунтів і природних зон світу та України
Завдання. Складітьузагальненутаблицю (за обраними вами характеристиками) порівнянняпоширенняґрунтів і природних зон. За допомогоюмережіІнтернетвизначтебонітетосновнихтипівґрунтів, флори та фауни зон у межахУкраїни. Зробітьвисновок про природніможливості й ставленнялюдини до них.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнєзавдання
-Опрацювати§ 18.
- Дослідження: Чинникипорушенняширотноїзональності на материках та територіїУкраїни.
1