Розробка уроку на тему «ПРИРОДНІ ЗОНИ»

Про матеріал
Навчальна мета: удосконалити знання учнів про ПК різних масштабів, сформувати стійке уявлення про закономірності формування, існування, поширення природних зон й висотної поясності. Розвивальна мета: розвивати просторове уявлення, навички аналітичного мислення, систематизації й узагальнення інформації, вміння робити висновки, удосконалювати картографічну компетентність. Виховна мета: виховувати почуття відповідальності за природу Землі.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №18

 

Дата:

 

ПРИРОДНІ ЗОНИ

 

Навчальна мета: удосконалити знання учнів про ПК різних масштабів, сформувати стійке уявлення про закономірності формування, існування, поширення природних зон й висотної поясності.

Розвивальна мета: розвивати просторове уявлення, навички аналітичного мислення, систематизації й узагальнення інформації, вміння робити висновки, удосконалювати картографічну компетентність.

Виховна мета: виховувати почуття відповідальності за природу Землі.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта ґрунтівсвіту й України, карта природних зон.

Опорні та базовіпоняття: природний комплекс, компонент ПК, природна зона, широтназональність, висотнапоясність.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

Часто в учніввиникаєзапитання: навіщовивчатитакіскладні й малозрозумілі теми, як методидосліджень науки? Сьогодні ми переконаємося, що без картографічного методу дослідженьдужескладно зрозумітитакугеографічнузакономірність, як змінаприроднихкомплексів за широтою. Звичайно, коли ми подорожуємо, бачимозмінуландшафтів, але узагальнену картину можнапобачити,подорожуючилише в космос. Ми ж побачимо усе на карті!

 

ІII. Актуалізаціяопорнихзнань, вмінь і навичокучнів

-Наведітьприклади ПК. Який комплекс найбільший?

-Якікомпоненти є складовими ПТК та ПАК?

-Назвітьголовнузакономірністьзміниклімату, рослинності, тваринногосвіту, ґрунтів на Землі.

- У чомупроявляєтьсяцілісністьгеографічноїоболонки?

- У чомуполягаєсхожість та відмінністьутворенняширотних і висотнихпоясівЗемлі?

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Широтназональність

Зональназмінакліматичнихпоказників, насамперед тепла, визначаєутвореннягеографічнихпоясів, які, по суті, збігаютьсяізкліматичними поясами. За співвідношенням тепла й вологи, тобтозволоження, на суходолі в межах поясіввиділяютьтрохименші за розмірами ПК — природнізони.

В межах кожної з них зберігаєтьсяоднорідністьприроднихкомпонентів та основнихфізико-географічнихпроцесів. Головна загальнаособливість — закономірназміна зон відекватора до полюсів, тобто за широтою (широтназональність). Межі не збігаються з паралелямивнаслідоквпливуазональнихчинників (рельєф, гідрографічніоб’єкти).

Широтназональністьпроявляється і у Світовомуокеані (змінатемператури, солоності, газовогоскладу поверхневих вод та складу флори й фауни).

Найбільшпоказовоюознакоюприродноїзони є характерна рослинність, тому й назвиутвореніпереважно за цимпоказником.

Зона вологихекваторіальнихлісів— характерненадмірнезволоженняза умовзначноїкількостіопадів та постійновисоких температур. Більшістьвидівтварин і рослинЗемлімешкають у ційзоні.

Зона саван — характерною є змінавологого й сухого сезонів за високих температур. Переважаєтрав’янистарослинність й велика кількістьтравоїднихтварин і хижаків.

Пустелі та напівпустелі— бідністьжиттязумовленависокими температурами вдень і низькимивночі за дужемалоїкількостіопадів.

Степи — характерні для помірного поясу, тому вираженісезони. Вологибільше, ніж у пустелі,але недостатньо для росту дерев (коефіцієнтзволоженняменшеодиниці). Розвиненатрав’янистарослинність, багатогризунів. Багатіґрунти, тому вони переважнорозорані.

Лісова зона — коефіцієнтзволоженняблизько 1. Залежновідсуворостізимових температур листяні породи дерев поступовозмінюютьсяхвойними, утворюючизонишироколистихлісів, мішанихлісів, тайги.

Тундра — характерненадмірнезволоження, дужехолоднізими та коротке тепле літо. Поширеніневисокі трави й карликові дерева.

Арктична/антарктичнапустеля— за умовнадзвичайносуворогокліматуподекудиростутьмохи та лишайники, усітварини — хижаки, життяякихпов’язане з океаном.

 

2 Висотнапоясність

У горахспіввідношення температур і вологизмінюєтьсяаналогічно до широтноїзональності, тільки з висотою. Нижній пояс відповідаєприроднійзоні, у межахякоїрозташовані гори, а далізмінюються, як під час просування на північ з особливостямиприроднихкомпонентіввідповідно до їхпристосування не тільки до клімату, а й висоти.

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

1. Дослідження. Чинникипорушенняширотноїзональності на материках і територіїУкраїни

Завдання

1) Визначтепротяжністькліматичних і географічнихпоясіву межах кожного з материків. Які з нихмаютьсуттєвівідмінності за широтою в межах одного материка в різнихйогочастинах? Які з нихзумовленірельєфом, які — гідрографічнимиоб’єктамичиїхнімиособливостями, зокрематечіями, які — розмірами материка?

2) Визначтегеографічніпояси, що не маютьсуцільногопоширення. Якічинникитакоїособливостіви б назвали визначальними?

3) Аналогічнопрослідкуйтеособливостіпоширенняприродних зон на материках і в межах України.

4) У мережіІнтернетзнайдітьінформацію про антропогенненавантаження (перетворення, трансформацію) на ландшафти. Визначтеприроднізони, найбільшзміненілюдиною. Чиможнавважатилюдськудіяльністьчинникомпорушенняширотноїзональності?

5) Зробітьвисновок про чинникипорушенняширотноїзональності.

2. Порівняння карт ґрунтів і природних зон світу та України

Завдання. Складітьузагальненутаблицю (за обраними вами характеристиками) порівнянняпоширенняґрунтів і природних зон. За допомогоюмережіІнтернетвизначтебонітетосновнихтипівґрунтів, флори та фауни зон у межахУкраїни. Зробітьвисновок про природніможливості й ставленнялюдини до них.

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнєзавдання

-Опрацювати§ 18.

- Дослідження: Чинникипорушенняширотноїзональності на материках та територіїУкраїни.

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку