11 клас
Урок №20
Дата:
ДИНАМІКА ЧИСЕЛЬНОСТІ НАСЕЛЕННЯ СВІТУ. ПРИРОДНІ,
СОЦІАЛЬНІ,ЕКОНОМІЧНІ Й ЕКОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ТА
ПРОСТОРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПРИРОДНОГОРУХУ НАСЕЛЕННЯ
УСВІТІ. СТАТЕВО-ВІКОВА, ШЛЮБНО-СІМЕЙНА СТРУКТУРА
НАСЕЛЕННЯ. ДЕМОГРАФІЧНЕ СТАРІННЯ НАСЕЛЕННЯ.
ХАРАКТЕРИСТИКАДЕМОГРАФІЧНОЇ СИТУАЦІЇ В КРАЇНАХ
ЗАСТАТЕВО-ВІКОВИМИ ПІРАМІДАМИ.ОСОБЛИВОСТ І
ДЕМОГРАФІЧНОЇ ПОЛІТИКИ У КРАЇНАХ З РІЗНИМ ТИПОМ
ВІДТВОРЕННЯ.
ПРА КТИЧНА РО БОТА №7. ОБЧИСЛЕННЯ ПОКАЗНИКІВ
НАРОДЖУВАНОСТІ,СМЕРТНОСТІ, ПРИРОДНОГО ТА
МЕХАНІЧНОГО ПРИРОСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАЇНИЗА
СТАТИСТИЧНИМИ ДАНИМИ.
Навчальна мета: узагальнити знання про демографічні процеси та їх значення для розвитку як окремих країн, так і географічного простору в цілому, сформувати усвідомлення основних задач демографічної політики,удосконалити уміння аналізувати демографічні показники.
Розвивальна мета: розвивати науковий світогляд, інтерес до демографічних процесів, аналітичне мислення,математичну компетентність.
Виховна мета: виховувати толерантність.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта населеннясвіту, політична карта світу.
Опорні та базовіпоняття: природнийрухнаселення, народжуваність, смертність, статево-віковий склад, типвідтвореннянаселення, демографічнийперехід, шлюбно-сімейна структура, демографічнийвибух, демографічна криза, демографічнаполітика.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
Перегляд уривкуфільму «Інферно» (виступ Бертрана Зобриста, 26 хв.).
А як виставитеся до такихумовиводів?
IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
- Яка чисельністьнаселенняЗемлі? Назвіть десятку найбільших за чисельністюнаселеннякраїнсвіту.
-Використовуючизнанняісторії, поясніть, як та чомузросталонаселенняЗемліпротягомісторіїлюдства. Якічинникибулиголовними на різнихетапах?
-Щотакеприроднийрухнаселення? За якимипоказникамийогорозраховують? У якиходиницях? Звідкиберутьтакідані?
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Динамікачисельностінаселеннясвіту
За оцінками ООН, населеннясвіту становить близько 7,6 млрд осіб. У 1820 р. цейпоказникбув1 млрд. Протягом ХХ ст. вона збільшиласямайже у чотири рази. З 1990 р. почалосяуповільненнятемпів приросту. За оцінками, 2024 р. населенняЗемлістановитиме 8 млрд, а 2100 р. — 11.
2 Природні, соціальні, економічні й екологічнічинники та просторовіособливості природного рухунаселення у світі
Основним «постачальником» населеннясвіту є країни «периферії». Високанароджуваність характерна для країн з високоюдитячоюсмертністю. Релігійно-історичнітрадиціїбагатодітностііснують в ісламськихкраїнах та в індуїстів. У містахнароджуваністьнижче, ніж у сільськіймісцевості.
У разіпідвищеннязагальногорівняжиттянароджуваністьскорочується. Залученняжінок в активнегромадськежиттяведе до зниженнянароджуваності. Смертність у світізміщується у бік старшого віку; дитячасмертністьсуттєвозменшилася (окрімвідсталихкраїн — Ангола, Афганістан, Ліберія таін.). Рівеньсмертностізалежитьвідрівнярозвитку держав та економічнихпоказників на душу населення.
3 Статево-вікова, шлюбно-сімейна структура населення. Демографічнестаріннянаселення
Хлопчиківнароджуєтьсябільше, ніждівчаток. До шлюбногоперіодуспіввідношеннячоловіківта жінокзрівнюється, а потімкількіснаперевагажінокпостійнозростає. В країнах, щорозвиваються (в Азії та Африці), переважаютьчоловіки (50,4 %).
Шлюбно-сімейна структура— розподілнаселення за шлюбним статусом (визначається нормами держави) та сімейним (повні, неповні, нуклеарні, складні).
Кількістьлітніх людей (понад 60 років) зараз більша, ніждітей у віці до 5 років. Демографічнестарінняхарактерне для країн «центру» й тих, щозаймаютьвищіпозиції у «напівпериферії».
4 Характеристика демографічноїситуації в країнах за статево-віковимипірамідами
Статево-віковіпірамідинаочнодемонструють один з трьохвидіввідтворення.
1) Прогресивний— доля дітейблизько 40 %, літніх — близько 10 % (високийрівеньнароджуваності й смертності); пірамідамає форму трикутника; притаманнийнайменшрозвиненимкраїнам; задужестрімкого росту природного приросту — демографічнийвибух.
2) Стаціонарний— доля дітейблизько 27 %, літніх — близько 20 % (зниженнярівнівнароджуваності й смертності); піраміда у формідзвоника.
3) Регресивний— доля дітейблизько 20 %, літніх — близько 30 % (низькірівнінароджуваностій смертності — старіннянації); піраміда у форміурни; за від’ємного природного приросту — демографічна криза (депопуляція).
5 Особливостідемографічноїполітики у країнах з різним типом відтворення
Напрямидемографічноїполітики: обмеженнячизаохочення. Засоби: контроль народжуваності,плануваннясім’ї (міграціяпевноїстаті), сімейнаполітика (захистсімей, створеннясуспільного «ідеалу» сім’ї). Заходи: економічні, адміністративно-правові (регламентуванняшлюбнихвідносин, медичніобмеження, статус матерів, міграційнаполітикатощо), пропагандистсько-виховні (громадськадумка, нормиповедінки, суспільнийклімат).
V. Контрольно-рефлексійнийетап
Практична робота 7. Обчисленняпоказниківнароджуваності, смертності, природного та механічногоприросту населеннякраїни за статистичнимиданими (початок).
За даними онлайн-калькулятора чисельностінаселенняЗемлі (http://countrymeters.info/) розрахуйтеприроднийприрістнаселеннякількохкраїн, що вас цікавлять. Порівняйтерезультати. Зробітьвисновок.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
-Опрацювати § 20.
- Дізнатися у близьких про історіювашоїродини.
1