ДИНАМІКА ЧИСЕЛЬНОСТІ НАСЕЛЕННЯ СВІТУ. ПРИРОДНІ, СОЦІАЛЬНІ,ЕКОНОМІЧНІ Й ЕКОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ТА ПРОСТОРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПРИРОДНОГОРУХУ НАСЕЛЕННЯ УСВІТІ. СТАТЕВО-ВІКОВА, ШЛЮБНО-СІМЕЙНА

Про матеріал
Навчальна мета: узагальнити знання про демографічні процеси та їх значення для розвитку як окремих країн, так і географічного простору в цілому, сформувати усвідомлення основних задач демографічної політики,удосконалити уміння аналізувати демографічні показники. Розвивальна мета: розвивати науковий світогляд, інтерес до демографічних процесів, аналітичне мислення,математичну компетентність. Виховна мета: виховувати толерантність.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №20

 

Дата:

 

ДИНАМІКА ЧИСЕЛЬНОСТІ НАСЕЛЕННЯ СВІТУ. ПРИРОДНІ,

СОЦІАЛЬНІ,ЕКОНОМІЧНІ Й ЕКОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ТА

ПРОСТОРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПРИРОДНОГОРУХУ НАСЕЛЕННЯ

УСВІТІ. СТАТЕВО-ВІКОВА, ШЛЮБНО-СІМЕЙНА СТРУКТУРА

НАСЕЛЕННЯ. ДЕМОГРАФІЧНЕ СТАРІННЯ НАСЕЛЕННЯ.

ХАРАКТЕРИСТИКАДЕМОГРАФІЧНОЇ СИТУАЦІЇ В КРАЇНАХ

ЗАСТАТЕВО-ВІКОВИМИ ПІРАМІДАМИ.ОСОБЛИВОСТ І

ДЕМОГРАФІЧНОЇ ПОЛІТИКИ У КРАЇНАХ З РІЗНИМ ТИПОМ

ВІДТВОРЕННЯ.

ПРА КТИЧНА РО БОТА 7. ОБЧИСЛЕННЯ ПОКАЗНИКІВ

НАРОДЖУВАНОСТІ,СМЕРТНОСТІ, ПРИРОДНОГО ТА

МЕХАНІЧНОГО ПРИРОСТУ НАСЕЛЕННЯ КРАЇНИЗА

СТАТИСТИЧНИМИ ДАНИМИ.

 

Навчальна мета: узагальнити знання про демографічні процеси та їх значення для розвитку як окремих країн, так і географічного простору в цілому, сформувати усвідомлення основних задач демографічної політики,удосконалити уміння аналізувати демографічні показники.

Розвивальна мета: розвивати науковий світогляд, інтерес до демографічних процесів, аналітичне мислення,математичну компетентність.

Виховна мета: виховувати толерантність.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта населеннясвіту, політична карта світу.

Опорні та базовіпоняття: природнийрухнаселення, народжуваність, смертність, статево-віковий склад, типвідтвореннянаселення, демографічнийперехід, шлюбно-сімейна структура, демографічнийвибух, демографічна криза, демографічнаполітика.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

Перегляд уривкуфільму «Інферно» (виступ Бертрана Зобриста, 26 хв.).

А як виставитеся до такихумовиводів?

 

IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Š- Яка чисельністьнаселенняЗемлі? Назвіть десятку найбільших за чисельністюнаселеннякраїнсвіту.

Š-Використовуючизнанняісторії, поясніть, як та чомузросталонаселенняЗемліпротягомісторіїлюдства. Якічинникибулиголовними на різнихетапах?

Š-Щотакеприроднийрухнаселення? За якимипоказникамийогорозраховують? У якиходиницях? Звідкиберутьтакідані?

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Динамікачисельностінаселеннясвіту

За оцінками ООН, населеннясвіту становить близько 7,6 млрд осіб. У 1820 р. цейпоказникбув1 млрд. Протягом ХХ ст. вона збільшиласямайже у чотири рази. З 1990 р. почалосяуповільненнятемпів приросту. За оцінками, 2024 р. населенняЗемлістановитиме 8 млрд, а 2100 р. — 11.

 

2 Природні, соціальні, економічні й екологічнічинники та просторовіособливості природного рухунаселення у світі

Основним «постачальником» населеннясвіту є країни «периферії». Високанароджуваність характерна для країн з високоюдитячоюсмертністю. Релігійно-історичнітрадиціїбагатодітностііснують в ісламськихкраїнах та в індуїстів. У містахнароджуваністьнижче, ніж у сільськіймісцевості.

У разіпідвищеннязагальногорівняжиттянароджуваністьскорочується. Залученняжінок в активнегромадськежиттяведе до зниженнянароджуваності. Смертність у світізміщується у бік старшого віку; дитячасмертністьсуттєвозменшилася (окрімвідсталихкраїн — Ангола, Афганістан, Ліберія таін.). Рівеньсмертностізалежитьвідрівнярозвитку держав та економічнихпоказників на душу населення.

 

3 Статево-вікова, шлюбно-сімейна структура населення. Демографічнестаріннянаселення

Хлопчиківнароджуєтьсябільше, ніждівчаток. До шлюбногоперіодуспіввідношеннячоловіківта жінокзрівнюється, а потімкількіснаперевагажінокпостійнозростає. В країнах, щорозвиваються (в Азії та Африці), переважаютьчоловіки (50,4 %).

Шлюбно-сімейна структура— розподілнаселення за шлюбним статусом (визначається нормами держави) та сімейним (повні, неповні, нуклеарні, складні).

Кількістьлітніх людей (понад 60 років) зараз більша, ніждітей у віці до 5 років. Демографічнестарінняхарактерне для країн «центру» й тих, щозаймаютьвищіпозиції у «напівпериферії».

 

4 Характеристика демографічноїситуації в країнах за статево-віковимипірамідами

Статево-віковіпірамідинаочнодемонструють один з трьохвидіввідтворення.

1) Прогресивний— доля дітейблизько 40 %, літніх — близько 10 % (високийрівеньнароджуваності й смертності); пірамідамає форму трикутника; притаманнийнайменшрозвиненимкраїнам; задужестрімкого росту природного приросту — демографічнийвибух.

2) Стаціонарний— доля дітейблизько 27 %, літніх — близько 20 % (зниженнярівнівнароджуваності й смертності); піраміда у формідзвоника.

3) Регресивний— доля дітейблизько 20 %, літніх — близько 30 % (низькірівнінароджуваностій смертності — старіннянації); піраміда у форміурни; за від’ємного природного приросту — демографічна криза (депопуляція).

 

5 Особливостідемографічноїполітики у країнах з різним типом відтворення

Напрямидемографічноїполітики: обмеженнячизаохочення. Засоби: контроль народжуваності,плануваннясім’ї (міграціяпевноїстаті), сімейнаполітика (захистсімей, створеннясуспільного «ідеалу» сім’ї). Заходи: економічні, адміністративно-правові (регламентуванняшлюбнихвідносин, медичніобмеження, статус матерів, міграційнаполітикатощо), пропагандистсько-виховні (громадськадумка, нормиповедінки, суспільнийклімат).

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

Практична робота 7. Обчисленняпоказниківнароджуваності, смертності, природного та механічногоприросту населеннякраїни за статистичнимиданими (початок).

За даними онлайн-калькулятора чисельностінаселенняЗемлі (http://countrymeters.info/) розрахуйтеприроднийприрістнаселеннякількохкраїн, що вас цікавлять. Порівняйтерезультати. Зробітьвисновок.

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнє завдання

-Опрацювати § 20.

- Дізнатися у близьких про історіювашоїродини.

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
3314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку