Бліц−опитування на тему: «Властивості та графіки тригонометричних функцій».
Урок № 101.
Тема уроку: Властивості та графіки тригонометричних функцій.
Мета:
-узагальнити, систематизувати, поглибити знання та вміння учнів з теми «Властивості та графіки тригонометричних функцій», формувати навички творчого застосування знань під час розв’язування завдань високого рівня;
-розвивати логічне мислення, комунікативні здібності учнів;
- виховувати інтерес до математики, увагу, самостійність, формувати вміння працювати.
Тип уроку:узагальнення та систематизація.
Структура уроку
I Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація навчальної діяльності.
III. Повідомлення теми та мети уроку.
IV.Застосування знань , вмінь і навичок.
V.Підведення підсумків уроку та оголошення домашнього завдання.
Хід уроку
II. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація навчальної діяльності.
« Бліц-опитування» .
Повторити властивості тригонометричних функцій за таблицєю ( таблиці лежать на партах)
Властивості тригонометричних функцій
Функції |
у = sin x |
у = cos x |
y = tg x |
1. Область визначення |
х (-∞;+∞) |
х (-∞;+∞) |
x ≠ π/2 + πn, n Z |
2. Множина значень |
y [-1;1] |
y [-1;1] |
y (-∞;+∞) |
3. Періодичність |
Усі тригонометричні функції — періодичні з найменшим додатним періодом |
||
Т = 2π |
Т = 2π |
Т = π |
|
4. Парність |
Непарна |
Парна |
Непарна |
sin(-x) = -sinx |
cos(-x) = cos x |
tg(-x) = -tgx |
|
5. Нулі функції |
sinx = 0 при x =πn, n Z |
cosx = 0 при x =π/2 + πn, n Z |
tgx = 0 при x =πn, n Z |
6. Інтервали знакосталості, якщо функція зберігає знак |
|
|
|
1. Знайти область значень функції:
1)у = 1/2cosx; 2)y = sinx+1; 3) у = соs2x+1; 4)у = 1/2tg2x+l; 5)y = sin2x.
Розв'язання. 1) Оскільки cos x змінюється від -1 до 1, то областю зміни функції у = 1/2cosx є відрізок [-1/2;1/2].
2) У виразі sinx +1 найменше значення першого доданка -1, а найбільше 1. Тому найменшим значенням виразу sinx+1 є число 0, а найбільшим — число 2. Отже, областю значень функціїу = sinx + 1 є відрізок [0;2].
3) У виразі cos2х+1 перший доданок змінюється від 0 до 1, а весь вираз — від 1 до 2. Отже, областю значень функції у=соs2х+1 є відрізок [1;2].
4) Перший доданок виразу 1/2tg2 x+1 змінюється від 0 до +∞, оскільки tgx змінюється від -∞ до +∞, a tg2x — число невід'ємне. Тому областю значень функції у =1/2tg2x+1 є множина [1: +∞].
5) При будь-яких дійсних значеннях x областю значень функції у = sin 2х є множина [-1; 1].
2. Яке число більше:
1) sinπ/9 чи sinπ/4; 3) tgπ/4 чи tg3π/4;
2) cosπ/9 чи cosπ/4; 4)ctg(-π/8) чи ctg(-π/6)
Розв'язання. 1) Числам a1 = π/9 і a2 = π/4 відповідають точки одиничного кола Рa1 і Рa2, які належать І чверті, де синус зростає. Оскільки π/4 >π/9, тo sinπ/4 > sinπ/9.
2) Косинус у І чверті спадає, тому cosπ/4 < cos π/9.
3) Числу a1 = π/4 відповідає точка Рa1 яка належить І чверті, а числу a2 = 3π/4точка Рa2, яка належить II чверті. Оскільки тангенс у І чверті додатний, а у II від'ємний, то tgπ/4>tg3π/4.
4).Числам -π/8 і -π/6 відповідають точки Рa1 і Рa2, які належать IV чверті, тобто проміжку (-π/2;0). Оскільки котангенс — функція спадна на кожному з проміжків області визначення, а -π/8>-π/6, то ctg(-π/8)<ctg(-π/6).
3. У яких чвертях може закінчуватися кут a, якщо:
l)|sin(-a)| = -sina; 2)|cosa| = -cosa;
3) |tga| = tga; 4) |ctg(-a)| = -ctga.
Розв'язання. 1) Оскільки синус — не парна функція, то дану рівність можна записати у вигляді |-sina| =-sina. Модуль будь-якого числа — число невід'ємне, тому невід'ємним має бути вираз — sina. Це означає, що sin a Є 0. Тому кут a може закінчуватися у III або у IV чверті.
2) За означенням модуля числа, модуль від'ємного числа дорівнює протилежному числу. Тому cosa за умовою набуває лише від'ємних значень. Це означає, що кут a може закінчуватися у II або у III чверті.
3) За означенням модуля tga — число невід'ємне. Тому кут a може закінчуватися або у І, або у III чверті.
4) Оскільки ctg(-a) = -ctga, то згідно з означенням модуля — ctga має бути числом невід'ємним. Тому кут a може закінчуватися у II або у IV чверті.
Самостійна робота з теми: «Основі співвідношення між тригонометричними функціями одного аргументу».
Дана самостійна робота проводиться 10-15 хвилин. Учні отримують завдання на карточках, відповідно до свого рівня знань виконують завдання такого ж рівня, лише після виконання обовꞌязкових завдань можуть по бажанню виконати завдання іншого рівня.
Відповідно виконавши завданя середнього рівня учень може отримати максимум 6 балів ( по 2 бали за кожне завдання), достатнього рівня – 9 балів ( по 3 бали за кожне завдання), високого рівня − 12 балів (по 4 бали за кожне завдання).
ф