Бонусна система оцінювання на уроках математики

Про матеріал
Матеріал містить узагальнення досвіду роботи вчителя з оцінювання учнів на уроках математики в 5-11 класах
Перегляд файлу

Педагогічна ідея – це повітря, в якому розправляє крила педагогічна творчість. Педагогічна творчість – це здатність допомогти учневі пізнати свій внутрішній світ.

В. Сухомлинський

 

Працюючи в школі, ми бачимо, що більшість учнів, які не отримали можливості самореалізуватися, займають у навчальному процесі пасивну роль, а уже з 6-7 класу, взагалі, втрачають інтерес до навчання. Тому методична проблема, над якою я працюю, це «Активізація розумової діяльності учнів засобами уроку математики».

Однією з причин пасивності учнів на уроці математики бачу недостатньо продуманий підхід до системи оцінювання. Саме тому я спрямувала свої зусилля на створення на уроках математики оптимальних умов для самореалізації особистості учня, активізації його творчої діяльності та розвитку креативного мислення засобами комплексу різнорівневих завдань, розроблених на засадах диференційованого підходу до навчання та оцінювання його результатів.

 Відомо, що в підручниках математики, запропонованих для навчання в середній школі, завдання для розв’язування надані диференційовано, для цього існують відповідні позначення:

n°- завдання, що відповідають початковому та середньому рівням навчальних досягнень;

n - завдання, що відповідають достатньому рівню навчальних досягнень;

n•• - завдання, що відповідають високому рівню навчальних досягнень.

Вважаю використання цих позначень зручним, тому, що учень завжди знає, якого рівня завдання йому запропоноване для розв’язування.

Не є секретом, що на етапі первісного закріплення нового матеріалу незайвим буде відпрацьовування вмінь та навичок саме на завданнях рівня  n° з послідуючим ускладненням до достатнього та високого рівня. І тут у мене виникло питання щодо оцінювання учнів під час розв’язування завдань невисокого рівня. Під час уроку я намагаюсь зробити все можливе, щоб такі завдання вміли розв’язувати всі учні класу. Яку оцінку поставити учню, який потенційно спроможний до розв’язувань задач достатнього та високого рівня, але із задоволенням попрацював над нескладним завданням біля дошки? Поставити йому 6? Але він зможе більше… поставити 9 або більше? Але це не відповідає критеріям оцінювання, та й інші учні класу за такий саме рівень завдання отримали оцінку середнього рівня…

Отже роблю так. Оголошую, скільки балів за виконання конкретного завдання може отримати учень, якщо успішно його розв’яже (див. Додаток 1). Нехай, наприклад, оцінка 9 – максимальна оцінка, яку може отримати учень за розв’язання запропонованого завдання. Якщо згідно критеріїв, дитина розв’язала його від 1 до 8, то оцінка виставляється до журналу; якщо учень розв’язав завдання на максимальний бал,  то пропоную обговорити можливість виставлення оцінки: якщо він згоден з оцінкою 9, виставляю її в журнал, якщо учень має віру в свої знання та відмовляється від цієї оцінки, тоді пропоную йому заохочувальний 1 бал (учні звикли називати їх бонусами), який записую собі в окремий зошит (див. Додаток 2). Протягом уроку учень може отримати не 1, а більше бонусних балів до свого кошику. В подальшому учень може використати цей бал під час іншої відповіді біля дошки або під час написання самостійної роботи, додаючи його до оцінки, запропонованої вчителем. Бонусні бали зберігаються протягом вивчення певної теми з навчальної програми, якщо учень не встиг їх своєчасно використати, то вони «згоряють».

Окремим не менш важливим пунктом своєї урочної діяльності вважаю правильну систему підготовки до ДПА в 9 класі та ЗНО в 11 класі. Протягом навчання дітей з 5 по 11 клас організовую систему повторення, корисним інструментом якого є алфавітний довідничок. Учні заводять його в 6 класі і записують туди всі необхідні означення, формули та інші аспекти теоретичних основ з математики. Використовуємо довідник на кожному уроці, поповнюючи його новими «математичними скарбами» або пригадуючи потрібні факти, які там вже є. Спочатку працюємо в цьому дуже відповідальному зошиті під керівництвом учителя, а поті вчимося вибирати з текстів підручника найголовніше самостійно. Особливо він стає в нагоді, якщо під час уроку потрібно використати матеріал з попередніх років, а підручники з математики вже відсутні. Цей «Золотий зошит», як його називають деякі учні та їхні батьки, дуже доречний при підготовці до відповідальних контрольних, тематичних робіт, ДПА, ЗНО, тому, що в ньому збережені відповіді на самі популярні питання математичної науки.

Що я та мої учні отримують завдяки тільки цим двом аспектам моєї педагогічної діяльності?

  1. Особистісно-орієнтований підхід в оцінюванні учнів під час уроку математики
  2. Диференційований підхід щодо навчання математики
  3. Формування самоосвітньої та інформаційної компетентності учнів
  4. Формування соціально компетентної особистості, яка здатна оцінити свої потенційні можливості під час отримування абсолютно об’єктивної оцінки, витрачаючи або збираючи своєю працею зароблені бонуси
  5. Високу активність класу на уроці
  6. Високу накопичуваність оцінок під час уроку
  7. Встановлення максимального рівня довіри учня до вчителя, оскільки список зароблених бонусів знаходиться в останнього


ДОДАТОК 1

І. Учням запропоноване завдання рівня n°

Максимальна оцінка 6.

Учитель тільки коментує відповідь учня, оцінку ставить в журнал та щоденник

  • Оцінка 1 ставиться згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) розпізнає один із кількох запропонованих математичних об'єктів (символів, виразів, геометричних фігур тощо), виділивши його серед інших; читає і записує числа, переписує даний математичний вираз, формулу; зображує найпростіші геометричні фігури (малює ескіз).
  • Оцінка 2 ставиться  згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) виконує однокрокові дії з числами, найпростішими математичними виразами; впізнає окремі математичні об'єкти і пояснює свій вибір
  • Оцінка 3 ставиться  згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) співставляє дані або словесно описані математичні об'єкти за їх суттєвими властивостями; за допомогою вчителя виконує елементарні завдання
  • Оцінка 4 ставиться  згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) відтворює означення математичних понять і формулювання тверджень; називає елементи математичних об'єктів; формулює деякі властивості математичних об'єктів; виконує за зразком завдання обов'язкового рівня
  • Оцінка 5 ставиться  згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій прикладами із пояснень вчителя або підручника; розв'язує завдання обов'язкового рівня за відомими алгоритмами з частковим поясненням
  • Оцінка 6 ставиться  згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій власними прикладами; самостійно розв'язує завдання обов'язкового рівня з достатнім поясненням; записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки.

Оцінка 6 – максимальна оцінка для завдання рівня n°, тому вчитель коментує відповідь учня, називає оцінку та пропонує замість оцінки 1 бонусний бал, який записує в окремий зошит, якщо учень погоджується замінити оцінку балом.

ІІ. Учням запропоноване завдання рівня n°°

Максимальна оцінка 9.

Учитель тільки коментує відповідь учня, оцінку ставить в журнал та щоденник.

Оцінка 7 ставиться згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) застосовує означення математичних понять та їх властивостей для розв'язання завдань у знайомих ситуаціях; знає залежності між елементами математичних об'єктів; самостійно виправляє вказані йому (їй) помилки; розв'язує завдання, передбачені програмою, без достатніх пояснень

Оцінка 8 ставиться згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; розв'язує завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням; частково аргументує математичні міркування й розв'язування завдань

Оцінка 9 ставиться згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця): вільно володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням; виправляє допущені помилки; повністю аргументує обґрунтування математичних тверджень; розв'язує завдання з достатнім поясненням.

Оцінка 9 – максимальна оцінка для завдання рівня n°°, тому вчитель коментує відповідь учня, називає оцінку та пропонує замість оцінки 1 бонусний бал, який записує в окремий зошит, якщо учень погоджується замінити оцінку балом.

ІІІ. Учням запропоноване завдання рівня n••

Максимальна оцінка 12.

Учитель тільки коментує відповідь учня, оцінку ставить в журнал та щоденник.

Оцінка 10 ставиться згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо знання, вміння й навички учня (учениці) повністю відповідають вимогам програми, зокрема: учень (учениця) усвідомлює нові для нього (неї) математичні факти, ідеї, вміє доводити передбачені програмою математичні твердження з достатнім обґрунтуванням; під керівництвом учителя знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх; розв'язує завдання з повним поясненням і обґрунтуванням

Оцінка 11 ставиться згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) вільно і правильно висловлює відповідні математичні міркування, переконливо аргументує їх; самостійно знаходить джерела інформації та працює з ними; використовує набуті знання і вміння в незнайомих для нього (неї) ситуаціях; знає, передбачені програмою, основні методи розв'язання завдання і вміє їх застосовувати з необхідним обґрунтуванням

Оцінка 12 ставиться згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо учень (учениця) виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв'язання математичної проблеми; вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання; здатний(а) до розв'язування нестандартних задач і вправ.

Оцінка 12 – максимальна оцінка для завдання рівня n°°, тому вчитель коментує відповідь учня та називає оцінку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

Т. 1 (10 год) Координати на площині

19/09

21/09

26/09

28/09

03/10

05/10

10/10

12/10

17/10

19/10

1

Бабін Д.

1

 

1

2

 

 

 

 

 

 

2

Бажанова М.

 

1

 

 

 

 

 

 

1

 

3

Белаш О.

 

 

 

 

1

 

 

1

 

 

4

Бронніков О.

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

5

Гранін О.

1

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
21 грудня 2020
Переглядів
1066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку