Будова слова. 5 клас. Метод проектів

Про матеріал

Вивчення теми "Будова слова" методом проектів в 5-му класі. Дозволяє творчо проводити урок та розвивати особистісно зорієнтований підхід у навчанні.

Перегляд файлу

Проект  «Будова  слова» ( 6 годин)

Цілі і завдання проекту:

  • не тільки передати учням суму знань, а ще й навчити здобувати ці знання самостійно, застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань;
  • сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок;
  • прищепити учням вміння користуватися дослідницькими прийомами збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, уміння робити висновки.

 

Проект: творчий, колективний (парний), середньої тривалості.

Етапи.

  1. Цілепокладання (визначити теми, виявити одну або декілька проблем, сформувати робочі групи).
  2. Планування ( проаналізувати проблеми, висунути гіпотези, обґрунтувати кожну з них).
  3. Вибір методів перевірки прийнятих гіпотез (обговорити методи перевірки прийнятих гіпотез, можливі джерела інформації).
  4. Виконання (знайти необхідну інформацію, обговорити її, зробити проект).
  5. Захист проекту (презентувати результати проектування. Оцінити результати).

Очікувані результати: учень повинен знати, з яких значущих частин складаються слова; розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розбирати слова за будовою, результатом проектної діяльності має стати збірка казок про значущі частини слова.

Проект

Урок 1. – ціле покладання, ознайомлення зі змістом розділу, планування роботи в проекті, поділ на групи.

Урок 2-3. – опрацювання джерел інформації, обговорення роботи в групах.

Урок 4. – виконати макет проекту, підібрати (створити) ілюстрації до казки.

Урок 5. – оформлення проекту.

Урок 6. – презентація проектів.

 

 

 

 

 

 

 

Урок 1.

Перебіг уроку.

І. Привітання

ІІ.  Вступне слово.

Слайд 1. Перед нами чарівний ліс, де відбуваються різні дива. А це що таке? Придивіться уважно - це ж три стежинки. Якщо ми підемо ліворуч, перемогу над злими силами здобудемо, але друзів втратимо. Якщо праворуч підемо, скарб знайдемо, але додому не повернемось. Якщо прямо підемо, знання придбаємо, прерозумними станемо. Діти, вирішіть, якою стежкою йти, свій вибір поясніть. Але пам’ятайте, що йти ми можемо тільки разом, допомагаючи один одному. Пам’ятайте прислів’я: «Дружній череді вовк не страшний». (Пояснюючи своє рішення, діти говорять про те,що вони бажають отримати міцні знання, не хочуть втратити друзів і обов’язково повинні повернутися, бо люблять своїх рідних і школу, в якій навчаються.)

ІІІ. Визначення теми та завдань проекту.

Слово вчителя.

Погляньте уважно на чарівне дзеркало, яке буде супроводжувати вас під час подорожі по казці. (Виводяться слайди на екран)

Слайд 2.  Проект  «Будова  слова» 

Проект – це намір, який буде здійснено у майбутньому.

Слайд. 3.  Будете знати:

  • будову слова та способи творення слів;
  • - правила правопису значущих частин слова.

 

Ви будете вміти:

  •   розбирати слова за будовою, визначати способи творення слів;
  • здобувати знання самостійно;
  • узагальнювати та систематизувати знання про значущі частини слова;
  • виділяти значущі частини слова;
  • добирати спільнокореневі слова та утворювати форми слова.

 

 

Слайд 4.  Проект:

  • творчий  (результатом проектної діяльності має стати збірка казок про значущі частини слова),
  •  колективний (виконується в групах),
  •  середньої тривалості (термін опрацювання 6 уроків).

Слайд 5. 

Урок 1. – ціле покладання, ознайомлення зі змістом розділу, планування роботи в проекті, поділ на групи.

Урок 2-3. – опрацювання джерел інформації, обговорення роботи в групах.

Урок 4. – виконати макет проекту, підібрати (створити) ілюстрації до казки.

Урок 5. – оформлення проекту.

Урок 6. – презентація проектів.

ІV. Руханка. Слайд 6.

Ми берізки і кленці.

В нас маленькі стовбурці.(Встати)

Ми в стрункі стаєм рядки.

Виправляєм гілочки. (Руки поставили перед собою)

Ледь зіп’ялись з корінців,

Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)

 

V. Робота за темою уроку.

1.  Розподіл на групи. Слайд 7. 

Перед початком подорожі вам потрібно вибрати супутників. Ось погляньте, у мене є чарівна тваринка – Бажасик, який харчується тільки листочками, але червоні він їсть на сніданок, жовті на обід, помаранчеві на вечерю, а зелені найсолодші – то десерт для Бажасика.  Він пригостить вас кожного своїм смаколиком. (вибрали по листочку певного кольору)    Таким чином Бажасик нам допоміг утворити 4 команди, які будуть працювати над наступними темами проектів: «Префікси» - червоні, «Корені» - жовті, «Суфікси» - помаранчеві, «Закінчення» - зелені.  Пересядьте, будь ласка, до груп за кольором листочків. Отож, з темою проектів розібралися. Що ж має бути вкінці проекту – кожна група презентує свою казку про значущу частину слова. (Вчитель роздає макети майбутніх книжечок) А для того, щоб дізнатися, які ж вони бувають, послухайте казку.

2.  Лінгвістична казка.  Слайд 8.

Казковий замок

         Жили – були собі слова. Вони змінювалися, росли як дерева. З кожним роком слів ставало все більше і більше. І от виріс ліс. Коли слова–дерева гойдалися від вітру, вони звучали, нагадували чарівний спів солов’я.   Стали люди називати милозвучну мову солов’їною.

         Добре жилося словам: вони дружили, допомагали один одному. Вирішили слова побудувати величезний Замок дружби слів. На будівництві трудилися усі часточки слів: і корені, і суфікси, і префікси, і закінчення. Корені слів споруджували стіни, суфікси робили вікна, двері, а закінчення вилізали на дах будинку, щоб покрити його червоною черепицею. Префікси подавали цеглу мулярам - кореням. Дружно працювали слова. Пройшли на допомогу своїм родичам спільнокореневі слова.

         Здавна на Україну закріпився хороший звичай: збиратися на будівництво нового будинку усім товариством. Цей звичай називається толокою.

         Ось і готовий замок. У ньому будуть жити слова, які приносять людям радість.

        То хто ж такі ці значущі частини слова? (Відповіді учнів)

VІ. Тренувальні вправи.

1. Відкрийте ваші зошити та  запишіть у них сьогоднішнє число та класна робота. Слайд 9.

2. Зараз кожна група отримає завдання, яке ви виконаєте колективно, а потім один представник із групи поділиться з усім класом, якого ж висновку ви дійшли під час виконання вправи. Час виконання 4 хвилини. Слайд 10 (таймер)

Префікси.

Завдання: записати слова в три колонки: в першу — з префіксом пре-, в другу — з префіксом при-, в третю – з префіксом прі-.

Придбати, приазовський, предорогий, прірва, приблудитися, привабити, преспокійний, пригнічувати, прізвище,  превисокий, пригортати, преславний, пригубити, присудити, преглибокий, прізвисько, придорожній, присісти, прегаряче.

 

Корені.

3 групи слів виберіть спільнокореневі. Позначте корінь, обґрун­туйте відповідь. Бережок, бережливість, бережливий, бережно.

Дорога, придорожній, дорожній, доріжка, дорогий.

Сова, совок, совеня, совиний.

Сирість, сирий, сирник, відсиріти.

 

Суфікси.

Перепишіть слова та виділіть у них суфікси, за допомогою яких утворено нові слова. Якого значення словам надають суфікси?
Вітер — вітерець, вітрище; рука — ручка, рученька, ручище; ріка — річенька, річечка, річище; нога — ніженька, ножище.

Закінчення.

Запишіть в один стовпчик спільнокореневі слова, а в другий — форми слова, позначте в них основу і закінчення.

Черговий, поза чергою, на черзі, дотримуватися черги, позачер­говий, чергувати, кімната чергового, чергування, черговий лікар.

3. Зорова гімнастика. Слайд 11.

4.  Презентація результатів груп.

VІІ. Рефлексія. Слайд 12.

Погляньте, ваша подорож сьогодні дійшла до завершення і ви, подолавши густий ліс, вийшли на першу галявину відпочити. У вас на столах є кольорові стікери. На зелених напишіть  те, що вам запам’яталось, сподобалось на уроці, а на синіх те, що для вас було важким. А зараз кожен виходить і прикріплює перший стікер на кроні дерева – це те що робить наше дерево пишним, а другий біля кореня – це те, що буде підживлювати ваші сили під час роботи над проектом.

 VІІІ. Дякую за роботу на уроці. Слайд 13.

Префікси.

Завдання: записати слова в три колонки: в першу — з префіксом пре-, в другу — з префіксом при-, в третю – з префіксом прі-.

Придбати, приазовський, предорогий, прірва, приблудитися, привабити, преспокійний, пригнічувати, прізвище,  превисокий, пригортати, преславний, пригубити, присудити, преглибокий, прізвисько, придорожній, присісти, прегаряче.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Корені.

3 групи слів виберіть спільнокореневі. Позначте корінь, обґрун­туйте відповідь.

Бережок, бережливість, бережливий, бережно.

Дорога, придорожній, дорожній, доріжка, дорогий.

Сова, совок, совеня, совиний.

Сирість, сирий, сирник, відсиріти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Суфікси.

Перепишіть слова та виділіть у них суфікси, за допомогою яких утворено нові слова. Якого значення словам надають суфікси?
Вітер — вітерець, вітрище; рука — ручка, рученька, ручище; ріка — річенька, річечка, річище; нога — ніженька, ножище.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Закінчення.

Запишіть в один стовпчик спільнокореневі слова, а в другий — форми слова, позначте в них основу і закінчення.

Черговий, поза чергою, на черзі, дотримуватися черги, позачер­говий, чергувати, кімната чергового, чергування, черговий лікар.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Префікси

 

 

 

 

 

Корені

 

 

 

 

 

Суфікси

 

 

 

 

 

Закінчення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
4915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку