Урок з теми "Другорядні члени речення" у 5 класі

Про матеріал

Основними мотиваційними аспектами, до яких я звертаюсь, є пізнавальний інтерес, проблемність і практична цінність. Досвід роботи переконує мене у тому, що актуалізація його у сучасній освіті є доречною і необхідною,бо результатом моєї щоденної праці є : -формування життєвих компетентностей учнів; -підвищення рівня навчальних досягнень; -активізація і зацікавленість дітей у дослідницько - пошуковій діяльності;-розвиток їх творчих здібностей;-покращання емоційного сприйняття пізнавальної діяльності;-розвиток естетичних смаків та уподобань учнів.

Перегляд файлу

Тема. Другорядні члени речення

Мета: поглибити знання учнів про другорядні члени речення, виділяючи їх у контексті умовними позначками; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їхню синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження; розвивати логічне мислення, пізнавальну активність учнів; виховувати культуру мовлення та спілкування, почуття любові до рідного краю.                        Обладнання: підручник, таблиця „Другорядні члени речення”, дидактичний матеріал, картки, рефлексійна анкета.

Хід уроку

  1.   Організаційний момент
  2.   Установчо — мотиваційний етап

Психологічна настанова щодо повторення вивченого про другорядні члени речення в початкових класах.

  1.    Розвиток пізнавальної активності п'ятикласників

Творче спостереження на основі тексту (записаний на дошці)

     „Що це є Батьківщина?” - спитала Оля у батька. А тато радо відповів: ”3най , батьківщина - це ріка, що серед поля, поза селом, ген, попід лісом, тихо плине. Це в саді нашому дерева, зілля, квіти. Це на ланах пшениця золотокоса. Це той, що віє з піль, пахучий, теплий вітер. Це на левадах скошена трава в покосах. Це рідна мова - скарб, якого ти не згубиш. Це небо, синє вдень, а серед ночі темне. Це, моя Олю, усе, що ти так щиро любиш”.( Б. -І. Антонич)

Бесіда:

  •    Пригадайте, що з уроків української мови в початкових класах вам відомо про другорядні члени речення? На які питання вони відповідають?
  •    Як графічно позначаються в реченні?
  •    До виділених слів поставте запитання, визначте їх роль у тексті. Яким би був текст без них?

42

  •    Який висновок можна зробити про роль другорядних членів речення?

Висновок: хоча слово другорядний означає менш важливий, другий у ряду членів речення, але другорядні члени речення пояснюють, доповнюють, уточнюють зміст тексту )

ІV.Повідомлення теми, мети та завдань уроку

V.Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

1.Демонстраційне пояснення теоретичного матеріалу

Вчитель записує речення, виконує синтаксичний розбір, коментуючи і пояснюючи новий матеріал.

Україна - країна широких ланів, золотої пшениці, синього моря, гарячої любові народної.

2.Колективна робота з таблицею

- Діти, ми вже з вами повторили відомий вам матеріал про другорядні члени речення. Подивіться, на дошці є таблиця „Другорядні члени речення”, але, як бачите, вона не заповнена. Давайте разом заповнимо її.

Другорядні члени речення

Додаток

Означення

Обставина

На які питання відповідають?

Непрямих

відмінків

Який? Чий? Котрий?

Як? Де? Куди? Звідки? Коли? Чому? 3 якою метою?

Що означають?

Предмет

Ознаку предмета

Місце, час, причину, мету, спосіб дії

- А що нам не вдається заповнити, про що ми з вами ще не згадували? (Відповідь  учнів: „Що означають?”)

43

Пошукова робота. Знайдіть у підручнику правило про другорядні члени речення, опрацюйте теоретичний матеріал і знайдете відповідь.

( Діти знаходять відповідь, закінчується робота над складанням таблиці)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ ( офтальмотренажер Базарова)

3.Тренувальні вправи на формування та закріплення знань, вмінь і навичок учнів

 Завдання 1. Переписати речення, на місці крапок вставляючи слова за змістом. З’ясувати, якими членами речення вони виступають. Вставлені слова підкреслити.

У селі знайшли лелеку з поламаним крилом, виходили його, а потім випустили ... на волю.

( птаха)

Народними ... України є верба і калина.

(символами)

Надра української землі багаті на кам'яне ..., залізну ..., вапняк.

( вугілля, руду)

Завдання 2. Робота на картках

Прочитати вірш. Знайти означення і виписати їх разом зі словами, до яких вони відносяться. Підкреслити їх.

Над озерами, річками,

На полянах лісових,

На стрімких високих горах,

На просторах степових,

44

 

Скрізь розкидано оселі

Наших прадідів - слов'ян.

                          ( О.Олесь)

Завдання З. (На дошці заздалегідь записані словосполучення)

Глибокий яр, вузька долина, тихий вечір, ясний день, близькі хмари.

Замінити означення обставинами, словосполучення записати. Скласти з двома (на вибір) речення, виділити обставини графічно.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

VI. Систематизація й узагальнення вивченого

Гра „Мовний міні-футбол”

- Пропоную, діти, пограти у гру. Я виступатиму у ролі нападаючого, а ви — у ролі воротарів. М’ячами будуть запитання, ваше завдання - відбити м’яч. За звання „Кращого воротаря” змагаються усі.

  •                  Яку роль виконують другорядні члени речення в мовленні?
  •                  На які види поділяються другорядні члени речення?
  •                  Який член речення називається додатком? Що означає? На які питання відповідає?
  •                  Що вам відомо про означення? Відповідь має бути повною.
  •                  Як називається другорядний член речення, що відповідає на питання як? де? куди? коли? звідки? чому?         з якою метою? На що він вказує?

VIІ.Підведення підсумків уроку

Рефлексійна анкета

45

 

 

  •                  Чи сподобався тобі проведений урок?

          так, дуже; 2) не дуже; 3) ні.

  •                  Якщо урок сподобався, то спробуй визначити, чим саме. Підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення:

1)я почувався впевнено і спокійно;

2)було цікаво;

3)ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;

4)ми оволодівали читацькими вміннями;

5)ми оволодівали вміннями ставити цілі, планувати діяльність і оцінювати свою роботу;

6)виробляли вміння працювати в парі, в групі;

7)розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано сперечатися;

8)міцно засвоювався програмовий матеріал;

9)кожен розвивав власні здібності.

VІІI. Домашнє завдання

Написати твір - мініатюру на тему: „ Я люблю свій рідний край”

1 ) Виписати з тлумачного словника значення слів вітчизна, патріот. Використати їх у власному творі.

2) Підкреслити другорядні члени речення

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
14151
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку