Основними мотиваційними аспектами, до яких я звертаюсь, є пізнавальний інтерес, проблемність і практична цінність. Досвід роботи переконує мене у тому, що актуалізація його у сучасній освіті є доречною і необхідною,бо результатом моєї щоденної праці є : -формування життєвих компетентностей учнів; -підвищення рівня навчальних досягнень; -активізація і зацікавленість дітей у дослідницько - пошуковій діяльності;-розвиток їх творчих здібностей;-покращання емоційного сприйняття пізнавальної діяльності;-розвиток естетичних смаків та уподобань учнів.
Тема. Другорядні члени речення
Мета: поглибити знання учнів про другорядні члени речення, виділяючи їх у контексті умовними позначками; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їхню синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження; розвивати логічне мислення, пізнавальну активність учнів; виховувати культуру мовлення та спілкування, почуття любові до рідного краю. Обладнання: підручник, таблиця „Другорядні члени речення”, дидактичний матеріал, картки, рефлексійна анкета.
Хід уроку
Психологічна настанова щодо повторення вивченого про другорядні члени речення в початкових класах.
Творче спостереження на основі тексту (записаний на дошці)
„Що це є Батьківщина?” - спитала Оля у батька. А тато радо відповів: ”3най , батьківщина - це ріка, що серед поля, поза селом, ген, попід лісом, тихо плине. Це в саді нашому дерева, зілля, квіти. Це на ланах пшениця золотокоса. Це той, що віє з піль, пахучий, теплий вітер. Це на левадах скошена трава в покосах. Це рідна мова - скарб, якого ти не згубиш. Це небо, синє вдень, а серед ночі темне. Це, моя Олю, усе, що ти так щиро любиш”.( Б. -І. Антонич)
Бесіда:
42
Висновок: хоча слово другорядний означає менш важливий, другий у ряду членів речення, але другорядні члени речення пояснюють, доповнюють, уточнюють зміст тексту )
ІV.Повідомлення теми, мети та завдань уроку
V.Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
1.Демонстраційне пояснення теоретичного матеріалу
Вчитель записує речення, виконує синтаксичний розбір, коментуючи і пояснюючи новий матеріал.
Україна - країна широких ланів, золотої пшениці, синього моря, гарячої любові народної.
2.Колективна робота з таблицею
- Діти, ми вже з вами повторили відомий вам матеріал про другорядні члени речення. Подивіться, на дошці є таблиця „Другорядні члени речення”, але, як бачите, вона не заповнена. Давайте разом заповнимо її.
Другорядні члени речення |
Додаток |
Означення |
Обставина |
На які питання відповідають? |
Непрямих відмінків |
Який? Чий? Котрий? |
Як? Де? Куди? Звідки? Коли? Чому? 3 якою метою? |
Що означають? |
Предмет |
Ознаку предмета |
Місце, час, причину, мету, спосіб дії |
- А що нам не вдається заповнити, про що ми з вами ще не згадували? (Відповідь учнів: „Що означають?”)
43
Пошукова робота. Знайдіть у підручнику правило про другорядні члени речення, опрацюйте теоретичний матеріал і знайдете відповідь.
( Діти знаходять відповідь, закінчується робота над складанням таблиці)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ ( офтальмотренажер Базарова)
3.Тренувальні вправи на формування та закріплення знань, вмінь і навичок учнів
Завдання 1. Переписати речення, на місці крапок вставляючи слова за змістом. З’ясувати, якими членами речення вони виступають. Вставлені слова підкреслити.
У селі знайшли лелеку з поламаним крилом, виходили його, а потім випустили ... на волю.
( птаха)
Народними ... України є верба і калина.
(символами)
Надра української землі багаті на кам'яне ..., залізну ..., вапняк.
( вугілля, руду)
Завдання 2. Робота на картках
Прочитати вірш. Знайти означення і виписати їх разом зі словами, до яких вони відносяться. Підкреслити їх.
Над озерами, річками,
На полянах лісових,
На стрімких високих горах,
На просторах степових,
44
Скрізь розкидано оселі
Наших прадідів - слов'ян.
( О.Олесь)
Завдання З. (На дошці заздалегідь записані словосполучення)
Глибокий яр, вузька долина, тихий вечір, ясний день, близькі хмари.
Замінити означення обставинами, словосполучення записати. Скласти з двома (на вибір) речення, виділити обставини графічно.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VI. Систематизація й узагальнення вивченого
Гра „Мовний міні-футбол”
- Пропоную, діти, пограти у гру. Я виступатиму у ролі нападаючого, а ви — у ролі воротарів. М’ячами будуть запитання, ваше завдання - відбити м’яч. За звання „Кращого воротаря” змагаються усі.
VIІ.Підведення підсумків уроку
Рефлексійна анкета
45
так, дуже; 2) не дуже; 3) ні.
1)я почувався впевнено і спокійно;
2)було цікаво;
3)ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;
4)ми оволодівали читацькими вміннями;
5)ми оволодівали вміннями ставити цілі, планувати діяльність і оцінювати свою роботу;
6)виробляли вміння працювати в парі, в групі;
7)розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано сперечатися;
8)міцно засвоювався програмовий матеріал;
9)кожен розвивав власні здібності.
VІІI. Домашнє завдання
Написати твір - мініатюру на тему: „ Я люблю свій рідний край”
1 ) Виписати з тлумачного словника значення слів вітчизна, патріот. Використати їх у власному творі.
2) Підкреслити другорядні члени речення