Українська мова 5 клас -
Будова слова. Орфографія
Тема: Будова слова. Орфографія.
Мета:
Навчальна: удосконалити вміння і навички учнів щодо практичного використання знань з розділу «Будова слова. Орфографія»;
Розвивальна: удосконалити орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова;
Виховна: правильно використовувати їх у мовленні.
Обладнання: дидактичний матеріал, підручник О.В. Заболотного
« Українська мова 5 клас».
Тип: урок узагальнення і систематизування знання учнів з розділу «Будова слова. Орфографія»
Хід уроку
І. Організаційний момент. (5 хв).
Відкрийте підручник §49, ст. 176. Перейдемо до Морфеміки – мовознавчого розділу, що об’єднує найменші частки слова. Морфеміку ще називають будовою слова. Адже префікс, суфікс, корінь, закінчення, основа – це ті цеглинки, з яких складається кожне слово.
ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу. Вивчення нового матеріалу Актуалізація опорних знань учнів.(20хв)
Щоб перевірити, як ви зрозуміли тему уроку, пропоную спробувати виконати деякі завдання.
Вправа 1: Серед групи слів, не є спорідненим з іншими. Знайди і назви його. (5хв)
Вправа 2: Прочитайте пари слів, які з них є спорідненими. (5хв)
Вода – водичка, літати – літак, мило – милий, сад – садок, вечір – вечірній, водити – водяний, гора – горіти, син – синок.
Чому пари слів «водити – водяний», «гора - горіти» не є спорідненими?
Вправа 3: Заміни дані словосполучення одним словом. У спільнокореневих словах виділи корінь. (5хв)
Надати допомогу –
Маленький хлопчик –
Покласти сіль –
Маленька книга –
Зробити подарунок –
Знайти рішення –
Вправа 4: А зараз потренуємося правильній вимові, прочитайте скоромовки та знайдіть спільнокореневі слова. (5хв)
Їжак, їжаченя,
Їздять по гриби щодня.
Їжачиха помагає,
Сироїжки їм збирає.
***
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису
***
Стриб-стриб-стриб – підстрибує
По стерні рідня:
Перепілка, перепел, перепелення.
IV. Підсумок уроку. (10хв)
- Що таке морфеміка?
- Яка частина слова називається коренем?
- Яка частина слова називається префіксом?
- Де у слові знаходиться суфікс?
- Де у слові знаходиться закінчення?
V. Оцінювання. Домашнє завдання (5хв).
Вивчити за підручником §49, вправа№396.