Тема. Буда слова. Орфографія
Мета: пригадати й поглибити знання про будову слова; формувати в учнів уміння робити словотвірний розбір, удосконалити вміння і навички усного та писемного мовлення; розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну активність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріалів; виховувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови та рідного краю.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань (урок-подорож)
Обладнання: презентація із станціями, ключ дешифратор, перфокарти, магнітні вудилища.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 1)
1.Слово вчителя.
- Сьогодні ми відправляємося в подорож по нашій річці КУМА. Стартуємо всі разом, але допливуть ті учні, які виконають усі завдання і дадуть правильні відповіді. (Слайд 2)
ІІ. Подорож. (Слайд 3)
Питання:
Завдання № 1 Використовується ключ – дешифратор. (Слайд 6)
Визначте в яких словах пишемо букву [і ] та поставте знак + напроти потрібного слова:
Завдання № 2 Творчий диктант. (Слайд 7)
Замініть слова і словосполучення словам з пре-, при-:
Увага! Зламався мотор. хто відремонтує?
Завдання. Розібрати за будовою 1,6, 10 слово.
Завдання № 3 Диктант-переклад з російської мови українською. (Слайд 8)
Приписать, Прибалтика, прекрасный, премудрость, прибой, пресильный Приморье, преграда, присушить, пробретать.
Завдання № 4 Диктант – тиша.
Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня. (Слайд 9)
(Взаємоперевірка робіт учнями: 1,2,4,5,7,9 / 3,6,8,10) (Слайд 10)
Завдання № 5 Вікторина «Чому так?» (усне пояснення) (Слайд 11)
- Ось ми і на чарівному острові «Пізнайко». Чи знайоме вам тут що-небудь? Давайте з’ясуємо.
Завдання № 1 Робота з перфокартами. (Слайд 13)
Поставте плюс (+), де вжито букву:
а – к..зак, б…рсук, к…миш, х…зяїн;
е – д…рево, уд…в'ятьох, оч…рствілий, зв…кати;
і – щ…т, ч…стота, щ…лина, ш…пшина.
Завдання № 2 Робота біля дошки. (Слайд 14)
Згрупуйте слова у три колонки.
а) – з вираженим закінченням,
б) – з нульовим закінченням;
г) – без закінчення.
Висновок: поле, розповідь, таксі, літній, пюре, ручка, добре, борець, казка, стіл.
Завдання № 3 «Графічний диктант». Роздається у конвертах слова. Кожен учень витягає словоі говорить, чи підходить схемі, чи ні. (Слайд 15)
Підберіть слова, які б відповідали схемам.
¬͡ ^□, ͡ ^□
У конверті слова:
- наступна зупинка на пристані «Відгадай»
Завдання № 1 Загадки-завдання. (Слайд 17)
Знайдіть слова, в яких можливе чергування голосних.
Завдання № 2 (Слайд 18)
Доберіть синоніми до поданих слів з довідки, визначте корінь у вибраних словах:
Оратор, недуг, педагог, злидні.
Довідка: учитель, промовець, слабість, бідність.
Завдання № 3 (Слайд 19)
Добріть можливі прикметники з префіксами роз-, без-, пре-, при-, з-, с- до слів квітка, дерево.
5. Пристань «Гуморина» (Слайд 20)
- Ось таким гуртом і подорожуємо, треба й розважитись. Поспішаймо до пристані «Гуморина». Яка чудова тут господиня Граматика. (Слайд 21)
Гра «Хто я?»
1. Мій корінь шукайте в лісі, а префікс мій прабабця має.(праліс)
2. У слові підростати мій початок, у водяного знайдете корінь мій. Старанний має моє закінчення. (підводний)
3. Мій корінь знаходиться у думі, а префікс у заяві пошукайте. У сонливого знайдете суфікс, а розумний вам підкаже закінчення моє.(Задумливий)
4. Префікс мій вказує на наближення, а корінь «плаває» у морі. У слові гірський суфікс і закінчення шукайте.(Приморський)
6. Пристань «Ловись рибко». (Слайд 22)
Ось настав час і порибалити.
Рибалка – це справа серйозна. Кому як повезе. Тому рибалити йдуть ті, хто вважає, фортуна сьогодні на їхньому боці. А ось і пристань «Ловись рибко».
Завдання № 1 (Слайд 23)
Учням пропонуються магнітні вудлища за допомогою яких вони витягують завдання-картки.
Гора, гірський, міжгір’я, гірка, горіти.
Хочеш їсти к(о,а)лачі – не сиди на печі.
То не козак, що (а, о)таманом не думає бути.
Завдання № 2 Словниковий розподільний диктант. (Слайд 24)
Розподіліть слова з префіксами пре-, при- у дві колонки.
Преглибокий, прикусити, преславний, пресміливий, прибивати, прикордонний, прибічник, прикоротити, презавзятий, припущення, приморозок, применшити, прихилитися, пресумний, привабити.
Завдання № 3 Диктант «Перевіряю себе». (Слайд 25)
Учитель читає слова, потім перевіряють ( правильне написання міститься на слайді)
Беззахисний, роздоріжжя, прірва, прикрашати, престол, піддашшя, безкомпромісний, схилитись, збудити, безцінний, згоріти, розформувати, привабливий, зігнути, безстрашний, беззмістовний, припущення, безсильний.
Завдання № 4 «Сходинки слів». Заповнити східці. спорідненими словами. (Слайд 26)
л |
і |
с |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Слайд 27)
|
х |
і |
д |
||||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ Підбиття підсумків. Оцінювання. (Слайд 28)
Ось і закінчилася подорож . Я думаю, вона принесла вам хвилини радості, а не розпачу. Ми вдало пропливли нашою річкою Оріль, зупиняючись на цікавих пристанях, почерпнули для себе цікавий матеріал.
ІV. Домашня робота. (Слайд 29)
Складіть 2 речення, у яких є слова із суфіксами, що надають слову емоційного забарвлення (пестливості, збільшеності, згрубілості).
Складіть 2 речення, у яких є слова із префіксами, що надають слову різного значення (наближення, приєднання, збільшеної ознаки).