Будова слова.Орфографія (конспект уроку в 5 класі)

Про матеріал
Конспект уроку призначений для використання в п*ятому класі. розроблений у вигляді презентації, використані різні форми і методи навчання
Перегляд файлу

 

Тема. Буда слова. Орфографія

 

Мета: пригадати й поглибити знання про будову слова; формувати в учнів уміння робити словотвірний розбір, удосконалити вміння і навички усного та писемного мовлення; розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну активність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріалів; виховувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови та рідного краю.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань (урок-подорож)

Обладнання: презентація із станціями, ключ дешифратор, перфокарти, магнітні вудилища.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 1)

1.Слово вчителя.

- Сьогодні ми відправляємося в подорож по нашій річці КУМА. Стартуємо всі разом, але допливуть ті учні, які виконають усі завдання і дадуть правильні відповіді. (Слайд 2)

 

ІІ.  Подорож. (Слайд 3)

 

  1.               Пристань «Ситуація»  (Слайд 4)
  •                   Отже, умови відомі. Тож вирушаймо. Але щось відсутній попутний вітерець, який надув би наші вітрила. Як же нам покинути пристань «Ситуація»? Ось тут і знадобляться набуті знання. Перевіримо їх.

Питання:

  1.               Слова із спільним коренем, але різним лексичним значенням називаються…. (спільнокореневими)
  2.               Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем, називається…. (префіксом)
  3.               Граматичне значення слова виражає….(закінчення)
  4.               Частина слова без закінчення називається….(основою)
  5.               Закінчення, що не виражається звуком і не позначається буквою, називається …( нульовим)
  6.               Значуща частина слова, що стоїть після кореня, називається…. (суфіксом)
  7.               За значенням розрізняють такі префікси …..( пре-, при-)
  8.               Щоб визначити закінчення у слові, слід змінити ……(форму слова)
  9.               В українській мові змінюються префікси з- на с-  перед …..(к, п, т, ф, х)
  10.          Для милозвучності та полегшенням вимови між префіксом та коренем у словах з’являється звук….. ( і)

 

  1.               Пристань «Кмітливі» (Слайд 5)
  •                   Ось і подув теплий вітерець – бриз. Він дасть змогу дістатися наступної пристані. А яку теплу зустріч нам тут приготували. Але щоб зійти з трапу, треба попрацювати.

 

Завдання № 1 Використовується ключ – дешифратор. (Слайд 6)

Визначте в яких словах пишемо букву [і ] та поставте знак +  напроти потрібного слова:

  1.               ч…стий    -
  2.               веч…рній   +
  3.               ч…жик
  4.               щ…тка
  5.               ч…сло
  6.               щ…льний
  7.               ч…сленний
  8.               ч…льний
  9.               ч…пляється
  10.          щ…рий

 

Завдання № 2 Творчий диктант. (Слайд 7)

Замініть слова і словосполучення словам з пре-, при-:

  1.               місцевість біля Карпат;
  2.               невеликі морози;
  3.               дуже поганий;
  4.               лягти на кілка хвилин;
  5.               дуже високо;
  6.               посадка літака на землю;
  7.               край біля моря;
  8.               дуже великий;
  9.               дуже глибокий;
  10.          повернення птахів.

Увага! Зламався мотор. хто відремонтує?

Завдання. Розібрати за будовою 1,6, 10 слово.

 

Завдання № 3 Диктант-переклад з російської мови українською. (Слайд 8)

Приписать, Прибалтика, прекрасный, премудрость, прибой, пресильный Приморье, преграда, присушить, пробретать.

  •                   Яку закономірність ви побачили при написанні пре-, при-.

 

Завдання № 4 Диктант – тиша.

Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня. (Слайд 9)

  1.               Ніс, носовий, ноша, носилки, перенісся, носоріг, приніс, носище, носик.
  2.               Вода, водиця, водити, водойма, безводдя, переводити, підводний, водник, збезводнити, відводити.

(Взаємоперевірка робіт учнями:  1,2,4,5,7,9 / 3,6,8,10) (Слайд 10)

 

Завдання № 5 Вікторина  «Чому так?»  (усне пояснення) (Слайд 11)

  1.               схибити
  2.               зчорнити
  3.               розіслав
  4.               Придніпров’я
  5.               приліг
  6.               зіскочив
  7.               зім’яв
  8.               прегіркий
  9.               преглибокий
  10.          прізвище
  •                   Бачте, як гостинно нас тут зустріли, але не баріться. Вирушаймо далі, ще скільки непізнанного.

 

  1.               Пристань « Пізнайко» (Слайд 12)

- Ось ми і на чарівному острові «Пізнайко». Чи знайоме вам тут що-небудь? Давайте з’ясуємо.

Завдання № 1   Робота з перфокартами. (Слайд 13)

Поставте плюс (+), де вжито букву:

а – к..зак, б…рсук, к…миш, х…зяїн;

е – д…рево, уд…в'ятьох, оч…рствілий, зв…кати;

і – щ…т, ч…стота, щ…лина, ш…пшина.

 

Завдання № 2   Робота біля дошки. (Слайд 14)

Згрупуйте слова у три колонки.

а) – з вираженим закінченням,

б) – з нульовим закінченням;

г) – без закінчення.

Висновок: поле, розповідь, таксі, літній, пюре, ручка, добре, борець, казка, стіл.

 

Завдання № 3  «Графічний диктант». Роздається у конвертах слова. Кожен учень витягає словоі говорить, чи підходить схемі, чи ні. (Слайд 15)

Підберіть слова, які б відповідали схемам.

¬͡   ^□, ͡   ^□

У конверті слова:

  1.               Безмежний, розкопка, садівник, зубець, списати, пролісок, гарненький, рибинка, безмірний, безстрашний.
  2.               Хмарка, приніс, лікар, хатка, соловейко, добовий, прибілити сон, ягідка, безмежний.
  3. Пристань «Відгадай». (Слайд 16)

 

- наступна зупинка на пристані «Відгадай»

 

Завдання № 1 Загадки-завдання. (Слайд 17)

Знайдіть слова, в яких можливе чергування голосних.

  1.               Стоїть верба серед села, розпустила гілля у кожне подвір'я. (Дорога.)
  2.               Тисяча тисяч бондарів роблять хату без дворів.(Мурахи.)
  3.               Старий дід мости помостив, молода прийшла мости рознесла. (Мороз, весна.)
  4.               На городі молода, пишні коси розпліта, у зеленії хустинки, золоті хова зернинки. ( Кукурудза.)
  5.               Приходить тихо, а відходить з шумом. ( Сніг.)
  6.               Де зсапано, де сполото, по вибалках, по пагорках, цвіте воно, як золото, плоди на нім, мов яблука.(Помідор.)
  7.               Мене саму не їдять і без мене мало їдять. (Сіль.)

 

Завдання № 2 (Слайд 18)

Доберіть синоніми до поданих слів з довідки, визначте корінь у вибраних словах:

Оратор, недуг, педагог, злидні.

Довідка: учитель, промовець, слабість, бідність.

 

Завдання № 3 (Слайд 19)

Добріть можливі прикметники з префіксами роз-, без-, пре-, при-, з-, с- до слів квітка, дерево.

 

5. Пристань «Гуморина» (Слайд 20)

-  Ось таким гуртом і подорожуємо, треба й розважитись. Поспішаймо до пристані «Гуморина». Яка чудова тут господиня Граматика. (Слайд 21)

Гра «Хто я?»

1. Мій корінь шукайте в лісі, а префікс мій прабабця має.(праліс)

2. У слові підростати мій початок, у водяного знайдете корінь мій. Старанний має моє закінчення. (підводний)

3. Мій корінь знаходиться у думі, а префікс у заяві пошукайте. У сонливого знайдете суфікс, а розумний вам підкаже закінчення моє.(Задумливий)

4. Префікс мій вказує на наближення, а корінь «плаває» у морі. У слові гірський суфікс і закінчення шукайте.(Приморський)

 

6. Пристань «Ловись рибко». (Слайд 22)

Ось настав час і порибалити.

Рибалка – це справа серйозна. Кому як повезе. Тому рибалити йдуть ті, хто вважає, фортуна сьогодні на їхньому боці. А ось і пристань «Ловись рибко».

 

Завдання № 1 (Слайд 23)

Учням пропонуються магнітні вудлища за допомогою яких вони витягують завдання-картки.

  1.               Докажіть, що у слові бік можливе чергування приголосних.
  2.               Доберіть спільнокореневі слова  до слова сад.
  3.               Чи є зайве слово?

Гора, гірський, міжгір’я, гірка, горіти.

  1.               Виправіть помилку:

Хочеш їсти к(о,а)лачі – не сиди на печі.

  1.               Виправіть помилку:

То не козак, що (а, о)таманом не думає бути.

 

Завдання № 2  Словниковий розподільний диктант.  (Слайд 24)

Розподіліть слова з префіксами пре-, при- у дві колонки.

Преглибокий, прикусити, преславний, пресміливий, прибивати, прикордонний, прибічник, прикоротити, презавзятий, припущення, приморозок, применшити, прихилитися, пресумний, привабити.

 

Завдання № 3  Диктант «Перевіряю себе». (Слайд 25)

Учитель читає слова, потім перевіряють ( правильне написання міститься на слайді)

Беззахисний, роздоріжжя, прірва, прикрашати, престол, піддашшя, безкомпромісний, схилитись, збудити, безцінний, згоріти, розформувати, привабливий, зігнути, безстрашний, беззмістовний, припущення, безсильний.

 

Завдання № 4  «Сходинки слів». Заповнити східці. спорідненими словами. (Слайд 26)

 

л

і

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 27)

 

х

і

д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ Підбиття підсумків. Оцінювання. (Слайд 28)

Ось і закінчилася подорож . Я думаю,  вона принесла вам хвилини радості, а не розпачу. Ми вдало пропливли нашою річкою Оріль, зупиняючись на цікавих пристанях, почерпнули для себе цікавий матеріал.

 

ІV. Домашня робота.   (Слайд 29)

Складіть 2 речення, у яких є слова із суфіксами, що надають слову емоційного забарвлення (пестливості, збільшеності, згрубілості).

Складіть 2 речення, у яких є слова із префіксами, що надають слову різного значення (наближення, приєднання, збільшеної ознаки).

 

 

docx
Додав(-ла)
Савчук Ганна
Додано
19 грудня 2022
Переглядів
2630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку