«Без здоров'я і мудрість незавидна,
і мистецтво бліде, і багатство
без користі, і слово безсиле»
Герофіл
Здоров’язберігаючі технології – це система заходів, що включає взаємозв'язок і взаємодію всіх факторів розвивального середовища, спрямована на збереження здоров'я дитини на всіх етапах її навчання та розвитку. Здоров’язберігаючі педагогічні технології включають всі аспекти впливу на здоров’я дитини на різних рівнях – інформаційному, психологічному, біоенергетичному.
Основні завдання використання здоров'язберігаючих технологій у роботі вчителя – логопеда:
У своїй практиці використовую різноманітні оздоровчі технології:
Технології збереження і стимулювання здоров'я.
До нього відносяться наступні методи і прийоми:
Мова починається з правильного дихання, з голосу. Діти на логопедичних заняттях із задоволенням дмуть на метеликів, листячко, сердечка, гарячий чай, роблять заметіль у пляшці і бурю в склянці, забивають м'яч у ворота і годують мишенят.
Недоліки мовлення дітей тісно пов'язані з порушеннями дрібної моторики. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків. Тому вправи на розвиток ручної вмілості займають значне місце на логопедичних заняттях, особливо на початковому етапі корекційної роботи. Використовую пальчикову гімнастику, викладання предметів по інструкції і за зразком, шнурівки, обводки, пазли, мозаїки,
нанизування бус, камінчики Марбл, сортування дрібних предметів, перебирання крупи, малювання пальцем по манці, роботу зі скріпками, прищіпками, ґудзиками, сухий басейн з каштанами, графічні диктанти.
Широко використовую авторське нестандартне обладнання для розвитку мовного дихання, дрібної моторики рук: «сухий басейн з каштанами», «погодуй Мишеня», «зимова завірюха», «кольорові сердечка», «модельєр», «квітковий конструктор», «чарівні мішечки», доріжки здоров’я для стимулювання біологічно активних точок.
Технології навчання дітей здоровому способу життя.
До цієї групи технологій належать наступні:
З допомогою конструктора ЛЕГО діти мають можливість моделювати різні ситуації, відпрацьовувати навички діалогічного та монологічного мовлення, вчаться взаємодії в грі, розвивають дрібну моторику рук. Також використовую ЛЕГО при проведенні звукового аналізу слів, моделювання різних типів речень.
Ігри є ефективним методом корекції емоційно-особистісного розвитку дитини. В ігровій, неформальній обстановці діти не тільки краще засвоюють знання, але й набувають нові навички та звички, непомітно для себе починають контролювати свою поведінку і долати психологічні труднощі. Намагаюся всі завдання давати дітям в ігровій формі.
Корекційно-оздоровлювальні технології.
До цієї групи відносяться:
В рамках роботи за технологією арттерапії виготувала книжки з авторськими розвивально-корекційними казками «Як Маша загублений звук шукала», «Пригоди Зайченятка», які активізували роботу по введенню поставлених звуків в активне мовлення дітей, створили позитивний емоційний настрій на заняттях.
Таким чином можна зробити висновок, що робота з корекції мовлення дітей дає кращі результати тоді, коли використовуються сучасні новітні здоров’язберігаючі технології, альтернативні методики та нестандартні методи. Цілеспрямоване використання різних здоров’язберігаючих технологій в роботі вчителя-логопеда приводить до підвищення якості корекційно-відновлюваної роботи: зменшується адаптаційний період, швидше проходить етап постановки звуків та полегшується робота по автоматизації та диференціації звуків.
Підготувала Запара Лариса Миколаївна вчитель-логопед вищої категорії, старший вчитель
Дошкільний навчальний заклад №3
Лиманської міської ради Донецької області
м.Лиман, вул. К.Гасієва, буд. 22-а
sadtri@ukr.net
Лиманська міська рада
Управління освіти, молоді та спорту
Лиманської міської ради
Навчально-методичний центр
«Здоров’язберігаючі технології в роботі вчителя-логопеда закладу дошкільної освіти»
Матеріали з досвіду роботи вчителя-логопеда дошкільного навчального закладу №3 Лиманської міської ради Запари Л.М.
м.Лиман