Сергієнко Тетяна Іванівна, вчитель зарубіжної літератури
КЗ «Вільшанський ліцей» Солоницівської селищної ради
Буктрейлери як спосіб поєднання навчання та захоплення учнів
Від захоплення до втілення ідеї в практику.
Ні для кого не таємниця, що учні читають зараз набагато менше, ніж потрібно для успішного розвитку особистості. Книгу замінюють кіно, Інтернет та пов’язані з ними технології. Тому, проаналізувавши захоплення дітей, я зробила висновок, що дієвим способом повернути школярам бажання читати художню літературу, зробити урок цікавим та захоплюючим, створити умови для формування, розвитку і самореалізації особистості є втілення інтересів учнів у роботу на уроці. І обрала вид інноваційної діяльності - створення буктрейлерів.
Вивчаємо джерела походження буктрейлера.
Буктрейлер (booktrailer) − відеоролик – рецензія,анонс,відгук на/про книгу за мотивами твору. Основне завдання – повідомити про книгу, заінтригувати потенційного читача. Перші буктрейлери з’явилися 2002 року в США. Їх створення ініціювалося видавцями як засіб рекламування літературного твору. Це були звичайні слайд-шоу з ілюстрацій, підписів та закадрових коментарів. В Україні появу буктрейлерів пов’язують з 2008 роком.
Проаналізувавши причини виникнення буктрейлерів, я переконалась, що за допомогою них зможу довести дітям, що читати, не менш цікаво, ніж просиджувати за комп’ютером чи телевізором.
Робота важлива і для вчителя, і для учнів.
Буктрейлери можна застосовувати на різних етапах уроку в залежності від його виду: анонс чи відгук. На етапі мотивації – це презентація книги, під час вивчення нового матеріалу – допомога для простеження сюжетної лінії твору. А на підсумковому уроці діти влаштовують конкурс на кращий відеоролик за мотивами щойно прочитаного твору.
По закінченню навчального року одним із останніх уроків є ознайомлення з літературою для прочитання влітку, і на такий урок я запрошую авторів буктрейлерів із старших класів, щоб вони презентували свою роботу меншим школярам. Це спонукає і до прочитання твору, і до перших спроб у створенні власного відеоролика.
Буктрейлер вимагає від учня-автора креативності, розвиненого естетичного смаку, знання комп'ютерних технологій. А для мене дуже важливо, що до такої роботи із задоволенням залучаються не тільки сильні, а й слабкі у навчанні діти, які мають інтерес та навики роботи з комп’ютером і зацікавлені отримати оцінку.
Роль вчителя у створенні буктрейлерів учнями.
Я вважаю, що дитяча робота повинна починатися із прикладу власного буктрейлера вчителя. Це може бути ролик-мотивація до вивчення предмету «Зарубіжна література» для учнів середньої школи. Наприклад, перша моя робота – буктрейлер «Цікавий світ зарубіжної літератури». Ролик був створений і змонтований з нарізок різних цікавих відеофрагментів моїх уроків: ігри, інсценізації, щоб зацікавити дітей предметом і показати, що вивчати літературу будемо не сидячи пасивно і нудно за партами, а рухаючись активно по класу з цікавими завданнями. У буктрейлері «100 причин читати книгу» я зібрала відеоінтерв’ю учнів старших класів, які своїми тезами-промовами спонукали менших школярів до читання книг. Такі відеоролики може створювати вчитель будь-якого предмету. Чому, наприклад, вчитель математики не може заохотити дітей роликом «Цариця наук і чисел»?
У самій діяльності учнів по створенню буктрейлерів вчитель виступає координатором проекту.
Мої поради учневі щодо створення буктрейлера.
Зворотний зв’язок.
Свої буктрейлери мої учні розміщують в YouTube та на власних сторінках у соціальних мережах. Відео швидко розповсюджується і набирає рейтинг та оцінки інших користувачів.
Діти також влаштовують конкурси на найбільшу кількість переглядів власних буктрейлерів та пишуть коментарі один одному. Деякі з них можна переглянути на моєму сайті за адресою: http://sergienco.ucoz.net .
Від практики до результату
Описаний вид роботи допомагає мені досягти високої пізнавальної активності всіх учнів класу, формувати основні компетентності НУШ. Мої діти вміють орієнтуватися у різних джерелах інформації, планувати, прогнозувати, зіставляти, оцінювати та аналізувати результати роботи. Створення буктрейлерів розвиває навики роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями для пошуку, обробки інформації. Школярі розвивають дикцію під час озвучування, навики режисерства та відеомонтажу. В подальшому житті ці здібності допоможуть бути організаторами, проявляти ініціативу, упевнено відчувати себе в соціумі. Дуже важливо в наш час, що такий вид діяльності формує розуміння етики роботи з інформацією (авторські права).
Робота по створенню буктрейлерів викликає інтерес майже у всіх учнів, хоча справитися з нею повністю може не кожен. Тому діти об’єднуються в міні-групи, пари, що розвиває уміння працювати в колективі. Звертаються за допомогою до вчителів інформатики, малювання, української мови. І кожен, відповідно до своїх умінь, знаходить для себе роль у роботі.
Отже, така інноваційна діяльність утверджує активну життєву позицію школяра, створює якнайкращі умови для розвитку особистості та підготовку учнів до дорослого життя, виховує підприємливу, інтелектуально розвинену особистість – громадянина - патріота нашої суверенної незалежної держави.