Розробка уроку за новелою Р.Бредбері "Усмішка" допомагає вчителю розкрити проблематику уроку, проаналізувати зміст твору, пов'язати його з сьогоденням. Урок вивчення нового та закріплення раніше вивченого матеріалу. Використано, схеми, буктрейлер, самостійна робота, аналіз тексту.
Потрібно завантажити файл, так як одна схема не відображається на сайті "На Урок"
Тема: Знищення цивілізації як наслідок бездуховності людства
(за новелою Р. Бредбері «Усмішка»)
Мета: ознайомити учнів із фактами біографії американського письменника – фантаста; зацікавити учнів відомостями про Леонардо да Вінчі та його картину «Джоконда»; опрацювати значення термінів фантастика, цивілізація, новела; розвивати навички аналізу художнього тексту; виховувати почуття відповідальності за майбутнє людства.
Обладнання: зображення картини Леонардо да Вінчі «Джоконда», портрет Рея Бредбері, виставка книг письменника; зображення намистинок, глобус, паперові об’ємні квіти, літературознавчі словники, буктрейлер за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=qa2Dkxlvfqw
Слід прагнути бути людиною,
незважаючи на всю жорстокість
навколишнього світу, і це можливо.
О′ Генрі
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Знайомство з особистістю Р. Бредбері.
1. Рольова гра «Я - письменник»
Народився я 1920 року у тихому містечку Вокігані (штат Іллінойс). В дитинстві мама читала мені дуже багато казок.
Сім’я у мене була великою, але в родині панувала особлива атмосфера – атмосфера любові і взаєморозуміння.
Школу я закінчив У Лос-Анджелесі, куди батьки переїхали в пошуках роботи. Через бідність я не міг вчитись далі, тому довелось багато працювати. Але головним моїм захопленням було читання книг.
Писати свої оповідання я став у 12 років, а далі з-під мого пера народились інші твори. Особливо мене приваблювала фантастика. А ще у своїх творах я намагався розкрити думку про те, що бездуховність людини може привести до загибелі нашої планети.
Вчитель: Що ви хочете сказати письменникові, що побажати?
(Писати ще довго, бути оптимістом, вірити в майбутнє людства).
2. Метод «Разок намиста»
- Запишіть на намистинках відомі вам назви творів Р. Бредбері.
- А тепер давайте прикріпимо ці намистинки на нитку, утворивши разок намиста.
(Зображення нитки заздалегідь намальовано на дошці)
ІV. Заочна подорож до Лувра (Франція). Знайомство з картиною Леонардо да Вінчі «Джоконда»
1. Рольова гра «Я – екскурсовод»
А зараз ми підходимо до картини да Вінчі «Джоконда». Інша її назва «Мона Ліза». Створено цей шедевр у 1503 році. Ви бачите ледь помітну посмішку жінки, що ніби пронизує душу. Красивими локонами спадає на плечі каштанове волосся. Плаття зеленого кольору оживлено світлими рукавами.
На задньому плані – фантастичний пейзаж, над яким ви бачите світле небо.
В цій картині все прекрасно, але увагу привертає перш за все посмішка, яка підкорює глядачів на протязі багатьох століть.
2. Калейдоскоп висловів про картину «Джоконда»
Бруно Нардіні
С.П. Швіндлерман
Вчитель: Поміркуйте над цими висловами і в кінці уроку ви повинні будете сказати, як ці слова пов’язані з темою уроку.
V. Термінологічна робота
(На партах знаходиться тлумачний та літературознавчий словники)
Наукова фантастика – художня література, у якій представлено життя людей у майбутньому, минулому, серед позаземних цивілізацій на основі наукових знань.
Новела – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну подію з несподіваною кінцівкою.
Цивілізація – ступінь науково-технічного розвитку суспільства.
VІ. Робота з текстом.
1. Перегляд буктрейлера (https://www.youtube.com/watch?v=qa2Dkxlvfqw)
- Які враження у вас виникли після перегляду?
2.Бесіда – експрес-контроль знання тексту
(Планета Земля, місто, «на міській площі», ранок, 2061 рік, «можливо й більше»)
3. Складання схеми (діаграма Вена)
- Об’єднайтесь в групи і 1 група – опишіть вигляд міста, 2 група – прослідкуйте за текстом, який спосіб життя вели люди.
(На дошці заповнюється схема. Працюють учасники обох груп)
МІСТО (вигляд) ЛЮДИ (спосіб життя)
(Дивні, жахливі, моторошні)
4. Розвивальні проблемні запитання
- Як ви гадаєте, які моральні цінності цих людей?
(Духовність у них відсутня. Люди втратили мораль, культуру. Вони деградували як особистості)
(У більшості з них немає імен. Автор вживає слова «черга», «один з тих», «якийсь чоловік», «скажена зграя» (про владу)
- Яким словом можна ще називати цих людей?
(Натовп, бо майже всі вчиняють однаково, ніхто нікого не зупиняє, коли чиниться безлад)
(Це одна із їхніх забав)
(Ці слова говорить дитина. А діти ще не настільки жорстокі як дорослі. У Тома – чиста, не зіпсована духовна душа)
5. Виразне читання уривка від слів «Боляче штовхаючись, натовп поніс його до картини» до слів «Він бачив її, теплу та ніжну, і вві сні, коли весь світ затих і тільки місяць, спершу піднімаючись, а потім, уже над ранок, опускаючись, плив у холодному небі». (Читання уривка супроводжується звучанням «місячної сонати» Л. Бетховена)
6. Складання схеми «минуле, теперішнє, майбутнє в новелі «Усмішка»
П
МИНУЛЕ Р МАЙБУТНЄ
до всього, що Т
пов’язано И
з цивілізацією. С
Т
А
ТЕПЕРІШНЄ В
цінностей. Я
(Так, вона пов’язана з Томом, бо саме він є «людиною з душею». А ще Том тримав у руках зображення усмішки Джоконди, а вона є втіленням краси. А як відомо, краса врятує світ)
VІІ. Метод «Земля в долонях»
(Учитель бере квіточку, пише свої побажання, прикріплює її до глобуса, потім цю саму вправу виконують діти, передаючи глобус із рук в руки).
VІІІ. Складання сенканів до слів Том, краса
Том Краса
Чуттєвий, душевний Неповторна, ніжна
Переживає, завмирає, зберігає Надихає, чарує, одухотворяє
Здатний цінувати красу мистецтва Змінює світ на краще
Особистість Вічність
ІХ. Рефлексія
(Сучасні люди дуже схожі на тих, які описані в новелі. Зараз також забруднюється багато річок, озер, на вулицях безліч зруйнованих будинків (особливо в селах). Люди мало читають, не відвідують музеїв. Багато випадків жорстокості, агресії. Але від нас самих залежить наше майбутнє. Адже існують і вічні цінності, такі як картина «Джоконда».
Х. Підсумок уроку
Прийом «Інтерв’ю»