Артур Конан Дойл
Пістрява стрічка
Спілка рудих
ЧАСТИНА 5
Літературний детектив
Розділ І Зачарований таємницями (до сторінок 190 – 202)
Бесіда на сприйняття біографії Едгара По
1. Де і коли народився Е. По? (19 січня 1809 р. в Бостоні.)
2. Хто були його батьки? (Батько був актором. Він залишив сім’ю, коли письменнику було 3 роки. А мати була талановитою і популярною у свій час актрисою. Дуже хворіла й померла зовсім молодою у 1811 р.. залишивши трьох дітей сиротами.)
3. Хто виховував його? (Едгара узяла на виховання бездітна сім’я Джона Аллана, торгівця тютюном.)
4. Де він навчався і які предмети були найулюбленіші? ( У школі, потім у Вірджинському університеті. Любив точні науки,особливо математику, англійську мову і літературу)
5. По опинився у скрутній ситуації через ...(картярські борги)
6. Яку умову поставив дядько-опікун (юнак мусив повністю підкоритися його волі й покинути поетичну творчість.)
7. Який вибір зробив По?( По обрав особисту свободу і літературу. Цей крок, щоправда, прирік його на злиденне життя до кінця днів.)
8. Після конфлікту з Джоном Алланом Едгар повернувся до Бостона. Там він видав свою першу поетичну збірку під псевдонімом ...(Бостонець)
- На кого письменник хотів бути схожим у юності? Чи досягнув свого ідеалу? (На Байрона. Хотів, як він, мандрувати, бути борцем за свободу народів, померти за ідею. Однак, не судилося повторити його шлях. Через брак коштів ніде не був, замість захоплюючого життя довелося вести злиденне існування. Істинну волю пізнав лише у світі мистецтва. Його уява відкрила йому шлях по нескінченних просторах. )
9. Як він жив далі? ( Служив у війську, був журналістом, сам видавав журнали, працював у театрі, переписував папери в конторах .)
10. У 1833 р. переміг у літературному конкурсі, де відзначили лише його оповідання — «Рукопис, знайдений у пляшці»(1835). приніс справжню славу. Написав приблизно 30 оповідань,що дали початок розвитку детективної літератури.
11. В основу яких оповідань По покладено розкриття злочину «Вбивство на вулиці Морг» (1841), «Таємниця Марі Роже» (1842), «Викрадений лист» (1844).
Учитель. Що ж було далі? Йому було важко. Він уже мало писав, переїжджав з місця на місце… У Бостоні навіть хотів покінчити життя самогубством. У 1849 р. знову приїхав до Річмонда, де хотів зібрати грошей на відкриття нового журналу, та нічого не вийшло. Написав останню збірку «Дзвони» (1849)- це були дзвони по ньому. В одному листі він написав: «Я повинен померти, у мене вже не залишилося бажання жити…»
Помер Е.По 7 жовтня 1849 року. Обставини його смерті й досі не з’ясовані остаточно. Але його вплив відчула на собі вся світова культура. Він відкрив детективний напрям у літературі. За ним потім пішли А.К. Дойль, Агата Крісті, Жорж Сіменон. Його творчість надихнула композиторів М. Равеля, К. Дебюссі, С. Рахманінова. Клод Мане зробив ілюстрації до його «Ворона». Вплив По зазнали й українські письменники – М. Хвильовий, Г. Косинка, В. Підмогильний та ін. Й донині твори Е.По вражають надзвичайною силою фантазії та художньої майстерності.
12. Що надихнуло письменника на задум повісті «Золотий жук» (за часів По американська публіка захоплювалася розгадуванням різноманітних загадок-шифровок, що їх у великій кількості друкували журнали.)
13. Коли написно і як побудовано повість «Золотий жук» ((1843), побудована на розгадуванні піратської криптограми)
14.Що таке криптограма — це...( напис, зроблений спеціальними умовними знаками — шифром.)
15. Який композиційний принцип По застосовує у повісті «Золотий жук» («розповідь в розповіді» або оповідання з обрамленням)
16. На важливість урахування різних точок зору в повісті «Золотий жук» указує епіграф, що містить рядок...( «Усі помиляються». Він, власне, є ключем до розгадування основної загадки твору, що перетворюється на своєрідну інтелектуальну гру для читача.)
17. Назвіть відомих майстрів детективного жанру (Г. К. Честертон, А. Конан Дойл, А. Крісті(Англія), Ж. Сіменон (Франція), Р.Т. Стаут, Дж.Х. Чейз (США), Борис Акунін (Росія), А. Курков (Україна).
18. Кого вважають майстром сучасного детективу (А. Куркова.)
19. Едгара По вважають основоположником жанру ...(детективу) і найвідомішим класиком ....(американської ) літератури.
Бесіда за змістом
Аналіз образу Леграна
- Хто такий Легран і як склалася йго доля? (Містер Легран походив із багатого роду, але невдачі призвели його до зубожіння. Він полишив Новий Орлеан та оселився на Селлівановому острові.)
- Як жив він на острові? (Дуже відлюдно. Він був позбавлений товариства, окрім його Джупітера і вірного друга - оповідача.)
- Чи зламали обставини Леграна?( Ні, він залишився собою. його сильний розум, не припиняв роботи. Він багато читав, але більше любив мандрувати островом, досліджувати його природу)
- Чим найбільше захоплювався? (Зібрав прекрасну колекцію комах, що свідчить про його науковий хист, дослідницьку діяльність).
- Хто був другом Леграна? (Оповідач)
- Поясніть значення термінів «оповідач» і «розповідач»?( Розповідач — вигадана автором особа, від імені якої в епічному творі зображено події та персонажів. Оповідач виступає у формі першої особи, розповідач — у формі третьої особи.)
- Про що повідомив Легран другу?(Що знайшов золотого жука)
- Як Легран розповідав про жука? Яким тоном? (З захопленням і відданістю науці.)
- На чому Легран намалював жука?(на пергаменті)
- Що нагадав малюнок оповідачеві і чому?(емблему смерті, бо побачив на малюнку череп із кісками навхрест)
- Чи відчував Легран розчарування і сум? (У нього були всі підстави для цього, але він умів жити у своєму внутрішньому світі. Він умів цінувати нематеріальні цінності – природу, дружбу, фантазію. Тому золотий жук і дав поштовх для роботи його думки та уяви.)
- Чи сприймало суспільство Леграна?(Ні .Воно зневажало його через втрату майна. Навіть близькі йому люди- Джупітер і оповідач- сприйняли його за «божевільгого» в історії з пошуком скарбу.)
- Чи важливо для нього було те, як його сприймають оточуючі?(Ні. Воно для нього було суттєвим. Найважливішим для нього був пошук істини.)
- Доведіть цілеспрямованість Леграна у пошуках істини. (У супереч недовіри оточуючих він уперто шукав розгадку таїни. Навіть коли Джупітер неправильно визначив зіницю черепа, знову повернувся на заповітне місце, впевнений у своїх розрахунках.)
- Через місяць оповідач отримує записку, у якій друг просить його негайно приїхати. Під час зустрічі Легран повідомляє, що ...(збирається в експедицію, яка принесе йому багатство й поверне родові маєтки)
- Хто пішов в експедицію з Леграном?(Джупітер і оповідач)
- Чим прокладає стежку до цілі Джупітер?(Косою)
- Докажіть на прикладах, що Легран мав «сильний розум». (Багато знав, умів зіставляти факти,робити сміливі припущення,дешифрувати код, робити складні розрахунки, перевіряв гіпотези практикою).
- Дайте оцінку особистості Леграна. Що автор хотів утвердити його образом? (Автор у образі Леграна утверджує силу творчої, обдарованої особистості, наділеної великим розумом і уявою.)
- Як автор зображує Леграна на початку і в кінці твору? (На початку він «переможений», а у кінці він уже-переможець.)
Учитель. Автор возвеличує перемогу духовного над матеріальним. Е.По утверджує перемогу розуму і духу Леграна, а знайдений ним скарб - лише доказ справжнього багатства його душі та інтелекту)
Аналіз образу Джупітера
- Як негр потрапив до Леграна?(Вважав своїм обов’язком повсякчас бути при молодому хазяїнові, і ні добром, ні злом не можна було його від цього відвернути.)
- Як проявлялась його відданість? (Служив господареві всупереч його зубожінню, виконував усі його доручення, хоча й незавжди розумів їх.)
- Чи любив Джупітер свого хазяїна. чи просто йому служив? Як про це говорить автор?(Автор підкреслює, що Джупітер – людина, а не раб. Він дійсно любив Леграна, піклувався про нього.)
- Що свідчить про неосвіченість Джупітера, яка ледве не привела до помилки під час пошуку скарбу.(Не знав де права, а де ліва рука)
Аналіз образу оповідача
- Чи називається у творі ім’я оповідача?(Ні. Воно відсутнє. Це свідчить про те,що автор ховається за нього,хоча його позиція не завжди збігається з позицією автора.)
- Що єднає, а що різнить автора? (Обидва захоплюються незвичайним, з симпатією ставляться до Леграна. Проте автор наділений більшою мудрістю, прозорливістю. Він знає про те, що оповідач і не підозрює, і поступово приводить оповідача і читачів до розкриття таємниці Леграна.)
- По чому видно, що оповідач-освічена людина, культурна? (Уміє оцінити розум Леграна, його колекцію комах, яскраво описує події.)
- Доведіть, що оповідач здатний заради друга піти на поступки. (Він узяв участь у експедиції, хоча з самого початку вважав її безглуздою.)
Учитель. Оповідач проявляв цікавість і повагу до Леграна, але при цьому скептично відносився щодо його «чергових нападів гарячкового запалу». Боявся,щоб у Леграна і справді не потьмарився розум, коли той запропонував небезпечну експедицію. Але все ж таки прийняв у ній участь. Поважав розум Леграна, що здійснив відкриття скарбу.
Словникова робота
Поясніть значення терміну «точка зору» (у літературному творі) – стор. 192
Визначте точки зору героїв твору на незвичайну подію
Герої |
Точки зору |
Легран |
Зі шматком пергамента пов’язана якась таємниця, її обов’язково треба розгадати; можливо, вона буде корисною |
Розповідач |
Легран захопився химерною ідеєю, у нього «золота лихоманка» |
Джупітер (Юпітер) |
Хазяїна вкусив золотий жук, і той захворів |
Ідейно-художній аналіз твору “Золотий жук”
Автор – Едгар Аллан По
Рік написання – 1843
Жанр – новела
Головні герої – Вільям Легран, його вірний слуга Юпітер, оповідач
Тема: розгадування таємниці захованого скарбу Леграном.
Ідея: утвердження не сили золота, а сили людської думки, багатства уяви та розуму особистості, завдяки яким Легран і знайшов скарби.
Дія відбувається в Південній Кароліні на острівці Салівон поблизу атлантичного узбережжя Композиція 1. Легран на острові Салівен (експозиція). 2. Розповідь про жука (зав’язка). 3. «Хвороба» Леграна (розвиток дії). 4. Експедиція в гори (кульмінація). 5. Хід думок Леграна (розв’язка).
Композиційний принцип – «розповідь в розповіді». Такий спосіб побудови твору дозволяє представити різні точки зору на одну подію, створити емоційне напруження, таємничу атмосферу
Сюжет . Нащадок старовинного аристократичного роду Вільям Легран, переслідуваний невдачами і банкрутством, біжить з Нового Орлеана і оселяється на пустельному острівці Салівон поблизу атлантичного узбережжя зі своєю собакою — ньюфаундлендом і старим слугою Джупітером. Одного разу під час прогулянки було знайдено «золотого» жука, якого вони загорнули у шматок знайденого поблизу пергаменту. Прийшовши додому, Легран зовсім випадково виявляє на пергаменті зображення черепа, намальоване прихованими чорнилом, які проявилися від дії тепла — каміна в будинку Леграна. Розпитуючи про подробиці, Оповідач зауважує, що Легран сприймає цю знахідку як щасливе знамення. Слуга Джупітер був дуже схвильований поведінкою «масса Вілла», вважаючи, що золотий жук вкусив його в голову й хазяїн збожеволів. Та й дійсно, Легран поводився більше, ніж дивно: він бігав удень і вночі, шепочучи якісь слова, малюючи дивні знаки, лазив у гори. Через якийсь час Оповідач отримує від Леграна записку з проханням відвідати його з якоїсь важливої справи. Інтонація листа змушує Оповідача поквапитися, і він того ж дня опиняться у друга. Легран очікує його з нетерпінням і пропонує всім відразу відправитися в дорогу — на материк, у гори — в кінці експедиції вони зрозуміють, що він має на увазі. Мандрівники довго йшли, знайшли тюльпанове дерево. Джупітер заліз на нього, знайшов прибитий до суку череп і отримує вказівку пропустити золотого жука на шнурі крізь ліву очну ямку. Забивши кілочок туди, де опустився жук, Легран, скосивши траву, наказав копати під деревом. Через деякий час виявляється, що негр переплутав очниці і їхні зусилля виявилися марними. Легран переміряє все заново і вони відновлюють розкопки. Їх працю перериває відчайдушний гавкіт ньюфаундленда. Собака рветься в яму і знаходить два скелети. Через кілька секунд компаньйони виявляють скриню, в якій знаходиться справжній скарб — купи золота і дорогоцінного каміння. Подолавши насилу зворотний шлях, бачачи, що друг згорає від цікавості, Легран розповідає, що привело його до знахідки і розгадки шифру, який дозволив знайти скарби.
Літературний диктант
«Уважний читач»
1. Хто заснував сучасний детектив? (Едгар По.)
2. Чому Вільям Легран покинув Новий Орлеан? (Через невдачі він втратив всі свої статки, саме тому він виїхав.)
3. З ким Легран мешкав на пустельному острові? (Із слугою Джупітером та величезним собакою.)
4. Яка тема оповідання «Золотий жук»? (Пошуки скарбів, захованих піратами.)
5. На яке дерево виліз Джупітер, тримаючи в руках золотого жука? (Тюльпанове.)
6. Яке непорозуміння сталося через лівшу Джупітера?
(Він переплутав праве око з лівим.)
7. Що знайшли шукачі у розкопаному сховку? (Скарб.)
8. Як називався зашифрований запис на пергаменті? (Криптограма.)
9. Що вам відомо про «чортове сідало»? (Це скеля.)
10. Про що уві сні бурмотів маса Вілл? (Про золото.)
11. Чиї скарби знайшов Легран? (Капітана Кідда.)
12. Що вразило друзів у малюнку жука? (Подібність жука за формою до черепа на звороті пергаменту.)
13. Порівняйте повість Е. А. По «Золотий жук» і роман Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів».
(Тема обох творів — пошук скарбів, причому захованих піратами.
І в повісті, і в романі згадується капітан Кідд — знаменитий пірат, який існував насправді й був показово страчений у Лондоні у XVIII ст.
В обох творах дія відбувається на островах, згадується скеля дивної форми, шлях до скарбів вказує череп або скелет, який знаходиться під деревом або на ньому.
Пошуки скарбів у романі Р. Л. Стівенсона відбуваються за допомогою карти, а в повісті Е. А. По — криптограми. І якщо Джимові і його друзям насамперед потрібні сміливість та кмітливість, то Легранові необхідні аналітичний розум та знання з різних наук Позитивні герої обох творів дістають справедливу винагороду: вони проявили свої найкращі риси й таланти і тому здобули бажані скарби)
14. Розкрийте секрет успіху Леграна. (Особисті якості: цікавість, цілеспрямованість, наполегливість, спостережливість, кмітливість, уважність; знання з хімії, фольклору, англійської мови, математики, історії; уміння логічно мислити, фантазувати, розгадувати криптограми.)
Прийом «виправте помилки»
1. Головний герой оповідання «Золотий жук» — Генрі Легран.
2. Легран оселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона у штаті Північна Кароліна.
3. Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив.
4. Легран захворів, бо жук укусив його в голову.
5. Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера.
6. Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим
7. Джупітер був найспокійніший з усіх героїв, коли ті побачили скарби.
8. Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка.
9. Легран першим помітив, що намальований жук схожий на череп.
10. Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом.
11. «Чортове сідало» — це висока скеля біля тюльпанового дерева.
12. «Єпископів заїзд» — це шинок поблизу острова.
13. «Добре скло» — це марка красивого скляного посуду.
14. Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек.
15. Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети.
16. У важкій залізній скрині було коштовностей на мільйон доларів.
1.Описані події відбуваються на…
А) Саллівеновому; б) Солоному; в) Червоному острові , г) поблизу міста Дартмур;
2. Легран, на думку оповідача, був заражений…
А) фантасмагорією; б) філантропією; в) мізантропією
3. Жука малював…
А) Джупітер; б) Легран; в) оповідач
4. Жук був схожий на…
А) хрест; б) емблему смерті; в) фрагмент карти
5. За наказом господаря, Джупітер купив у місті…
А) ножа і дві грабарки; б) косу і три лопати; в) рушницю і кілька ліхтарів
6. Чоловіки направилися до…
А) фінікового; б) залізного; в) тюльпанового дерева
7. Оповідач вважав усю мандрівку …
А) комедією; б) грою; в) дурницею
8. Золотошукачі оцінили вміст скрині десь….
А) на півтора; б) два; в) 2, 5 млн. доларів
9. Легран розповів, що жук був знайдений разом із…
А) картою; б) черепом; в) пергаментом
10. В кутку пергаменту було зображення…
А) кота; б) черепа; в) скелета
11. Леграну довелося розшифровувати…
А) телеграму; б) криптограму; в) каліграму
12. Повністю розгадати зашифроване письмо Леграну…
а ) допоміг розум; б) допомогла підзорна труба
В) допомогли Джупітер і оповідач
13.Яку освіту мав Легран?
а) вищу;
б) добру і надзвичайно сильний розум;
в) був невігласом.
14.У мандрах Леграна супроводив:
а) чорношкірий чоловік;
б) бульдог;
в) лікар.
15.Укажіть причину, яка змусила головного героя жити самітником на острові?
а) пристрасть до незайманої природи;
б) зубожіння;
в) необхідність переховуватися через порушення закону.
16.Яке непорозуміння сталося через лівшу Юпітера?
а) заблудились;
б) переплутав праве око з лівим;
в) проминули потрібну зупинку.
17.Що друзі знайшли у розкопаному сховку?
а) незмірний скарб;
б) довгасту пусту дерев’яну скриню;
в) зброю.
18.Як Легран знайшов вказану у пергаменті місцевість?
а) здогадався;
б) розшифрував текст пірата Кіда;
в) за допомогою випадкового збігу обставин.
19.З якою метою Легран місяць по тому викликав свого друга?
а) щоб допоміг знайти скарб;
б) для розгадування головоломок;
в) щоб розкопати і перенести скарб.
20.Що вразило друзів у малюнку жука?
а) нерозгадана таємниця;
б) спостережливість Юпітера;
в) подібність жука формою до черепа на звороті пергаменту.
21.Твір Едгара По «Золотий жук» належить до жанру:
а) оповідання; б) роман; в) балада.
Тести «Чи уважний ти читач?»
(за оповіданням Е.А.По «Золотий жук»)
1.Автор твору «Золотий жук»:
А) О.Грін;
Б) А.По;
В) К. Дойл
2.Тема оповідання «Золотий жук»:
А) подорож на пустельний острів;
Б) розповідь про неіснуючу комаху;
В) пошук скарбів, захованих піратами
3.Головний герой детективу «Золотий жук»:
А) Легран;
Б) Лонгрен;
В)Джупітер.
4.На яке дерево вліз Джупітер, тримаючи в руках золотого жука?
А) пальму;
Б) тюльпанове;
В) бамбук.
5. Через що негр мав пропустити жука?
А) через ліве око черепа;
Б) через праве око черепа;
В) крізь дірку в черепі.
6. Якої помилки припустився Джупітер?
А) не там викопав яму;
Б) не на те заліз дерево;
В) не через ліве око пропустив жука.
7.Що знайшли Легран, слуга і оповідач після другої спроби:
А) скарб;
Б) нічого;
В) золотого жука.
8.Основні символи, на які вказують ознаки жука:
А) смерть, багатство;
Б) радість, задоволення;
В) пригоди, розчарування.
9. Як називався зашифрований запис на пергаменті:
А) пунктограма;
Б) емблема;
В) криптограма.
10. «Чортове сідало» це:
А) урвище;
Б) скеля;
В) галявина.
11. Чиї скарби знайшов Легран:
А) пірата Кідда;
Б) оповідача;
В) негра?
12. Одне з чисельних досягнень По:
А) заснування форми сучасного детективу;
Б) робота в театрі;
В) служба у війську.
Відповіді: 1Б, 2В, 3А, 4Б, 5А, 6В, 7А, 8А, 9В, 10Б, 11А, 12А
Розділ 2 Детективний геній (до сторінок 202 – 226)
Артур Конан Дойл. Біографія
1. Що таке детектив? (Детектив – це прозовий твір, у якому ускладнений сюжет, побудований або на розкритті загадкового злочину, або на детальному з’ясуванні таємних і прихованих обставин, пов’язаних з діями персонажів. Детектив – людина, яка розглядає кримінальну справу і веде розшук злочинця.)
2. Хто є засновником детективного жанру?(Е.По.)
3.Назвіть відомих вам авторів детективних творів. (Агата Крісті, Жорж Сіменон, Конан Дойл, Едгар По.)
4.Назвіть відомих всьому світу літературних героїв – детективів. (Еркюль Пуаро, комісар Мегре, Шерлок Холмс, Дюпен.)
5. Хто такий Конан Дойл? Чим він уславився у світовій літературі? (Англійський письменник, створив найпопулярнішого приватного детектива Шерлока Холмса.)
6. Яку назву дістав сюжет творів Конан Дойла? (Класичний «шерлок-холмівський» сюжет.)
7. Який метод розслідування використовує Холмс? (Дедуктивний метод).
8.Скільки творів присвячено геніальному детективові та його другу лікареві Вотсону?(60: 56 оповідань і 4 повісті).
9. Що свідчить про те, що Шерлок Холмс вийшов за межі художніх творів і увійшов в життя як реальна особа? (Меморіальний музей за адресою Бейкер-стріт, 221-Б, де (як написав Дойл) мешкав містер Холмс, листи на цю адресу, клуби і товариства шанувальників великого детектива, бронзовий пам’ятник Шерлоку Холмсу.)
10. Де і коли народився Конан Дойл? (22.05.1859р. В столиці Шотландії Единбурзі). Назвіть ще прізвища відомих письменників-шотландців, які народилися в Единбурзі?( Вальтер Скотт, Роберт Льюїс Стівенсон.)
11.Що таке літературний детектив? (Різновид пригодницької літератури, в якому є захоплива інтрига, розкривається якась пов’язана зі злочином заплутана таємниця.)
12. «Собака Баскервілів» – це детективний твір ? (Так, бо основа детективного твору – захоплююча інтрига.)
- Що таке інтрига? (Приховані зловмисні дії, до яких удаються для досягнення якої-небудь мети; підступи, каверза, плести інтриги – підступно діяти, прагнучи досягти якоїсь мети. Сюжетна лінія в літературному творі, що відзначається складністю та напруженістю дії.)
14. Ким батьки і родичі хотіли бачити Конан Дойла? (Художником, бо добре малював, і батько, і дід були художниками.)
15.Хто вплинув на становлення як письменника? (Мати, від якої успадкував любов до життя, до історії, культ лицарства та джентльменства і талант оповідача.)
16. Де навчався? (Закінчив єзуїтський коледж та Единбурзький університет медичний факультет.) Що Артур вивчав в Единбургському університеті? (медицину)
17. Чому не став священиком? (Неприборкана енергія, мрії про морські подорожі, тому став корабельним хірургом.)
18. Якими творами захоплювався? (Майна Ріда, В. Скотта.)
19. Де пройшов першу лікарську практику? (На китобійному судні «Надія», що плавав у Льодовитому океані.)
20. Як став письменником? (У містечку Саутсі пацієнтів було дуже мало, жив у великій скруті, вирішив щось написати у дусі Е.По).
21. Коли надрукував перший твір? (У 1886 році повість «Етюд у багряних тонах.») У скільки років написав перше оповідання?(у 20 )
22. Що таке дедукція? (Метод дослідження, за якими окреме (деталь, факт) пізнається на основі знання загального (кінцевого) результату.)
23. У кого Дойл запозичив деякі риси особистості для свого героя Шерлока Холмса? (В професора Джозефа Белла, який навчав студентів мистецтва спостерігати і шляхом дедукції робити висновки.)
24.Яку нову літературну форму винайшов письменник? (Цикл оповідань з одним головним героєм.)
25. Чому вирішив покінчити з Шерлоком Холмсом? (Щоб цілком присвятити себе написанню історичних романів.)
26. В якому оповіданні автор розповів про загибель свого героя від руки злочинця Моріарті? («Остання справа Холмса»).
27. Коли і чому повернув світові Шерлока Холмса? (Наполягали читачі і сама англійська королева Вікторія. У 1903 році цикл оповідань «Повернення Шерлока Холмса», в якому воскресив героя.)
28. Коли було надруковано повість «Собака Баскервілів»? ( У 1902 році, автор пояснював, що ця пригода сталася ще до загибелі Шерлока Холмса.)
29. Чи був детективом сам Конан Дойл? (Розслідував справу Джорджа Ідалджі, якого безпідставно звинуватили у злочині.)
30 Чому письменника називали «людиною великого серця і душі»? Назвіть його захоплення і уподобання. (Був активною і дієвою людиною, займався спортом, брав участь у авторалі, під час війни очолив польовий шпиталь як головний хірург.) Він грав у гольф, крикет і регбі, займався боксом, їздив на велосипеді, брав участь у міжнародному автопробігу й регаті; двічі висувався в парламент, а під час англо-бурської війни, щодня ризикуючи життям, керував польовим шпиталем.)
31. Що відомо про останні дні життя? ( Перед смертю жартував: «За все життя у мене було стільки пригод, та найбільша і найдивніша чекає на мене тепер.» Помер 7.07. 1930 р.)
32. Які слова викарбувані на його надгробку? («Вірний, як сталь, прямий, як клинок»).
- Які твори мріяв писати Артур Конан Доль?(пригодницькі та історичні романи, як Вальтер Скотт)
- Які романи він написав?(«Вигнанці», «Подвиги бригадира Жерара», «Втрачений світ»)
- Ким він був на фронті і який титул отримав?(хірургом, римський титул)
- Що написано на будинку Артура Конан Доля?(Творець Шерлока Холмса)
«Пістрява стрічка»
Бесіда з учнями за змістом прочитаного
- Якими принципами керувався Шерлок Холмс у своїй роботі? ( Він працював з любові до мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного.)
- Де проживає знаментий детектив?(на Бейкер- Стріт)
- Коли почалися події?( квітень 1883 року)
- Хто звернувся до детектива і чому? (Молода жінка Хелін Стоунер, яка вся тремтіла від страху. З приводу загадкової смерті своєї сестри.)
- Знайдіть портрет героїні. Про що він може розповісти уважному читачеві?
(«Змарніла, аж сіра, неспокійні очі злякано бігають, немов у зацькованої тваринки. Риси обличчя, фігура — усе засвідчувало, що їй не більше тридцяти років, але у волоссі вже з'явилася передчасна сивина, і виглядала вона стомленою і виснаженою». З усього видно, що героїня пережила якусь страшну подію, що так вплинула на неї.)
- Чому жінка прийшла саме до Холмса? (Тому, що він був відомим детективом і майстром розслідувати різні таємничі справи.)
-Як він її прийняв? (Доброзичливо.)
- Чим добиралася до нього?(поїздом, на бідарці)
- Вона про це розповіла, чи сам Ш.Х. Звідки він про це дізнався? (білет, грязь на рукаві)
- З ким проживає Хелін?( з вітчимом)
- Що відомо про стосунки у родині?(вітчим мав диплом лікаря , відсидівши чимало років у в’язниці, лікар Ройлотт повернувся до Англії похмурою й розчарованою людиною. В Індії він одружився з місіс Стоунер, молодою вдовою, коли Хелін і її сестрі - близнючці Джулії виповнилося по два роки.)
- Що сталося з її мамою?( вісім років тому вона загинула в залізничній катастрофі)
- Які стосунки у вітчима з сусідами?( він замкнувся у своєму будинку і, якщо виходив з нього — до речі, це траплялося досить рідко, — то лише для того, щоб люто полаятися з усіма, хто трапиться йому на очі. (...) Він зчиняв сварку за сваркою, дві з них закінчилися в поліції, і нарешті зробився пострахом для всієї округи.)
- Чи є друзі у вітчима?( мандрівні цигани)
- Яку має пристасть?( до індійських тварин, їх надсилає йому з Індії його постачальник, і зараз у нього по садибі вільно розгулюють гепард і бабуїн, яких селяни бояться так само, як і їхнього хазяїна.)
- Що сталося з сестрою?( раптово померла за два тижні до власного весілля)
- Що тривожило сестру перед смертю?( ночами чула дивний свист)
- Як померла сестра?( завивав вітер, у шибки періщив дощ. І раптом пронизливий, переляканий жіночий крик, тихий посвист, сестра з пополотнілим від жаху обличчям — усю її корчило від нестерпного болю. )
- Останні слова сестри...( Хелін!.. Це — стрічка!.. Пістрява стрічка!»)
- Скільки років пройшло вд смерті сестри?(два)
- Що змусило Хелін через два роки поновити розслідування? Що її налякало?(зібралася вийти заміж, через ремонт у домі спить в кімнаті сестри, знову чує свист)
- Що свдчить про жорстокість вітчима? ( синці на руці)
- Що вирішив Шерлок Холмс?(оглянути будинок, коли Ройлотта не буде вдома)
- Чому до Шерлока Холмса завітав незнайомець, хто він?(Це був Грімсбі Ройлотт, який стежив за дівчиною, застерігав детектива не сунути свого носа в його справи)
- Як поводять себе герої у цій сцені? (Ройлотт поводив себе дуже нечемно, нахабно, погрожував Холмсу. А детектив залишався спокійним.)
- Чи звернули ви увагу на епізод, який свідчить про фізичну силу Холмса? (Він одним зусиллям вирівняв кочергу, яку зігнув Ройлотт.)
- Яке враження на вас справив Шерлок Холмс у цьому епізоді?
(Він людина емоційна, але разом з тим і стримана.)
- Чи був мотив можливого злочину у вітчима ( так, Холмс навідався до юриста, у якого зберігався заповіт покійної дружини лікаря Ройлотта. Із цього документа випливало, що заміжжя кожної з доньок небіжчиці значно скоротить статки їхнього вітчима. Тепер мотив можливого злочину був зрозумілий.)
- Які речі бере з собою детектив, коли від'їздить розслідувати нову справу? Про що це свідчить? (Револьвер і зубну щітку. Це свідчить про мужність і акуратність людини, що стежить за своїм здоров'ям.)
- Зачитайте опис природи напередодні розслідування. Що він допомагає зрозуміти? (Зображено весняний день, природа пробуджується від сну. Вона чиста, бо здатна відроджуватися кожного року. А людина?)
- Зачитайте опис будинку Ройлотта. Якого він кольору? Як ви думаєте, чому він такий? (Будинок надто похмурий. Він підкреслює темну вдачу героя.)
-Як поводить себе Шерлок Холмс під час розслідування? (Досить помірковано, не поспішає, шукає переконливі докази, логічно мислить.)
- Хто допомагає детективу? (Як завжди доктор Ватсон.)
- Які риси вдачі Ватсона ви можете визначити? (Він розумний, спостережливий, але недооцінює свої можливості, скромний.)
- Розкажіть, як Шерлок Холмс розкрив злочин. (Холмс вирішив разом з Вотсоном переночувати в кімнаті покійної сестри міс Стоунер. До третьої години ночі вони сиділи в темній кімнаті: Вотсон на стільці з револьвером, а Холмс на краю ліжка з лозиною в руці. Почувши свист, Холмс люто почав шмагати лозиною шнур над ліжком
- Що вони побачили в кімнаті лікаря? (Лікар сидів на стільці з батіжком, На чолі в нього виблискувала якась незвичайна жовта стрічка з коричневими цятками.)
- Що це була за стрічка на голові? ( Болотяна гадюка! — Найстрашніша індійська змія! Він помер через десять секунд після того, як вона його вжалила.)
-Хто виявився злочинцем? (Грімбі Ройлотт.)
-Які художні засоби допомогли авторові у розкритті образів твору? (Діалоги, монологи, увага до деталей.)
- На які саме деталі звернув увагу Холмс? Як вони допомогли йому під час розслідування? (Блюдце з молоком, ліжко, міцно пригвинчене до підлоги, вентиляційний отвір, що веде в іншу кімнату, шнур, яким не користувалися, залізна шафа у кімнаті Ройлотта, батіг із зав'язаним на кінці вузлом.)
- Які висновки зробив Холмс, розкривши цей злочин? («Воістину, насильство обертається проти насильника, а той, хто копає комусь яму, сам у неї й потрапляє».)
- Як ви думаєте, до кого з героїв можна віднести ці слова? (До Ройлотта.)
-На вашу думку, яким повинно бути обличчя у нормальної людини і у злочинця? (У нормальної людини — добрим, привітним, усміхненим, щирим. У злочинця — злим, сірим, похмурим, сердитим, незадоволенним.)
- Згадайте, чи завжди Ройлотт був злочинцем? (Ні, раніше він був звичайною людиною.)
- Визначте позитивне і негативне в характері цього героя. (Позитивне: вчився, був лікарем, одружився, взяв удову з двома сиротами. Негативне: став злим, сердитим, жадібним, нестриманим.)
- Подумайте, чому герой так змінився? (Він хотів мати гроші. Тобто жадібність зробила його злочинцем.)
- Подумайте, чи може у людини бути два обличчя? (Може, якщо вона нечесна, нещира, зла, підступна.)
- Як ви думаєте, чи є такі люди в реальному житті? (Так, зустрічаються, але це ненормально.)
Учитель. На жаль, людина дійсно буває різною. А якщо згадати слова Ч. Діккенса, про те, що людина — обличчя людства, то страшно іноді уявити, яким є це обличчя. А що ж робити? Бути людиною з доброю душею. Хотілося б, щоб ви навчилися розбиратися в людях. А для цього треба багато придивлятися, розмірковувати над вчинками.
- Кого ви вважаєте ведучим у класичному дуеті «Холмс і Ватсон»?
(Ватсон збирає факти, Холмс їх використовує. Герої взаємнодоповнюють один одного, завдяки Ватсону краще пізнається образ Холмса.)
- Яка ж роль відведена Ватсону на фоні його знаменитого друга?
(Постать Вотсона доповнює і відтіняє талант Холмса. Це дві різні грані англійського національного характеру, які створюють гармонію. Ватсон об’єктивно оцінює свою звичайність порівняно зі своїм геніальним другом, свідомо обирає роль помічника, літописця.)
- Знайдіть в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі та факти, за якими Холмс розкрив злочин, застосовуючи метод дедукції. (Квиток за лівою рукавичкою — міс Стоунер приїхала поїздом уранці; грязюка на лівому рукаві — довго їхали розмоклою дорогою на возі; вкрита синцями рука дівчини — її били, поводилися жорстоко; заповіт покійної дружини на користь дочок — перешкода для вітчима в отриманні спадку; повідомлення міс Стоунер про те, що її сестра чула запах сигари; ліжко, прикріплене до підлоги, фальшиві шнур і дзвінок — місток для того «щось», яке могло перебратися від душника до ліжка; посвистування, сейф, блюдечко з молоком, батіжок із петлею — вказують на наявність у лікаря живої змії.)
Літературний диктант
1.Що привернуло увагу Шерлока Холмса в кімнаті Джулії? (Шнур)
2.Ім'я героїні, котра прийшла до Шерлока Холмса за допомогою. (Хелін)
3.Ім'я вітчима героїні. (Грімсбі)
4.Чим вітчим годував гадюку? (Молоко)
5.Прізвище героїні. (Стоунер)
6.Як назвала гадюку Джулія? (Стрічка)
7.Економка Шерлока Холмса. (Хадсон)
8.Прізвище вітчима героїні оповідання «Пістрява стрічка». (Ройлотт)
9.Який предмет, на думку Холмса, був зайвим у кімнаті вітчима? (Блюдечко)
10.Назва маєтку, де розгорталися основні події в оповіданні «Пістрява стрічка».(Стоук-Моран)
11.Друг Шерлока Холмса. (Ватсон)
12.Ім'я головного героя циклу детективних оповідань А. Конан Дойля. (Шерлок Холмс)
Аналіз твору“Пістрява стрічка”
Автор – Артур Конан-Дойл
Дата публікації – 1892
Жанр – детектив
Тема – розслідування злочинних дій лікаря Ройлотта проти його пасербиць Джулії та Хелін Стоунер.
Ідея - засудження надмірної жаги до збагачення, прагнення досягнути цього страшною ціною вбивства рідних і близьких людей, надмірної агресивності по відношенню до оточуючих; уславлення інтелекту, кмітливості, дедуктивного методу Шерлока Холмса.
Головні герої:
- Хелін Стоунер – молода леді, вдягнена в усе чорне, не більше 30 років; змарніла, аж сіра; неспокійні очі злякано бігають. Видно, що героїня пережила якусь страшну подію, що так вплинула на неї.
-Грімсбі Ройлотт – закінчив університет, лікар, з ним сталися дивні зміни, його нестриманість межує з безумством, зовні схожий на якогось старого хижого птаха
- Шерлок Холмс – Працював з любові до мистецтва, а не заради грошей; робив швидкі умовивводи, все логічно обґрунтовував; брався лише за надзвичайні , фантастичні справи
-Джулія Стоунер – Заручилася із відставним флотським майором, їй виповнилося 30 років; пронизливий переляканий жіночий крик; пополотніле від жаху обличчя; «стрічка»
Джеймс Устон – Лікар, неодружений, ніколи не зраджував своїх звичок
Приклад дії методу дедукції у «Пістрявій стрічці»: проблема Хелін Стоунер – факти з розповіді дівчини – сутичка з Ройлоттом – з’ясування істинної причини переслідування пасербиць Ройлоттом – переконання в активності дій злочинця – обстеження місця злочину, що може статися (чітке розуміння способу злочину на основі зібраних фактів)– засідка – порятунок Хелін та покарання злочинця. Головний принцип створення уявлення про картину злочину – сувора логіка, яка допомагає Холмсу за розрізненими і мало значущими відокремлено деталями встановити картину так, якби він бачив її на власні очі.
“Спілка рудих” аналіз
Автор – Артур Конан-Дойл
Дата публікації – 1891
Жанр – детектив
Тема твору: Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення
Ідея - засудження легковірності і недалекоглядності містера Вілсона, шахрайських намірів Вінсента Сполдінга пов’язих з пограбуванням французького банківського золота, уславлення продуманості Шерлока Холмса, який зміг розкрити запланований злочин.
Композиційні елементи:
Експозиція - Вілсон звертається за допомогою до Шерлока Холмса.
Зав’язка - Об’ява в газеті.
Розвиток дії - Вілсон влаштовується на роботу до Спілки рудих. Дивна робота за чотири фунти на тиждень. Спілку рудих розпущено. Таємниця Спілки рудих. Холмс обстежує територію ймовірного злочину й таємно оглядає помічника Вілсона. Холмс слухає музику. Холмс підключає до справи поліцію.
Кульмінація - Засідка. Злочинців затримано.
Розв’язка - Вдячність директора банку. Пояснення детектива Холмс пояснює Вотсону незрозумілі деталі справи та ходу її розслідування.
Зміст твору
Тести
А. Вчителя Б. Юриста
В. Економіста Г. Журналіста.
А. Невідому науці муху Б. Невідомого науці жука
В. Блакитну куріпку Г. Муху – стоножку.
А. «Золотий жук» Б. «Пістрява стрічка»
В. « Хамелеон» Г. « Альпійська балада».
А. Конан Дойль Б. Едгар По
В. Р. Бернс Г. Вальтер Скотт.
А. Вілсон Б. Шерлок Холмс
В. Клей Г. Ватсон.
А. Новеліст Б. Поет
В. Журналіст Г. Сатирик.
А. Легран Б. Шерлок Холмс
В. Ватсон Г. Хелін.
А. Ватсон Б. Клей
В. Вілсон Г. Ройлотт.
А. Умінні розмірковувати Б. Умінні порівнювати
В. Умінні фантазувати Г. Умінні робити логічні висновки.
А. Юпітер Б. Легран
В. Вілсон Г. Холмс.
11. Укажіть відповідність між героєм та названою особою:
1. Хеллін Стоунер А. Лікар, друг Холмса 2. Ватсон Б. Лікар із Стоук – Морана 3. Шерлок Холмс В. Сестра померлої Джулії 4. Ройлотт Г. Відомий детектив.
12. Укажіть відповідність між героями та їхніми вчинками: 1. Ройлотт А. Робив підкоп 2. Легран Б. Переписував енциклопедію 3. Вілсон В. Тримав у маєтку гепарда та бабуїна 4. Клей Г. Шукав скарби.
Самостійна робота
Тест за темою: «Детективна література»
А. Вчителів Б. Банкірів
В. Мандрівних акторів Г. Геологів.
А. Історичного роману Б. Наукової фантастики
В. Інтелектуального детективу Г. Детективного циклу.
А. «Вбивство на вулиці Морг» Б. «Пістрява стрічка»
В. «Спілка рудих» Г. «Альпійська балада»
А. Еркюля Пуаро Б. Комісара Мегре
В. Огюста Дюпена Г. Шерлока Холмса
А. У Майямі Б. На Саллівеновому острові
В. На островах Фіджі Г. На Кубі
А. Змій Б. Кід
В. Джек Г. Жук
А. Вілсона Б. Леграна
В. Юпітера Г. Клея
А. Комісар Мегре Б. Шерлок Холмс
В. Еркюль Пуаро Г. Огюст Дюпен
А. Собаки Б. Змії
В. Тигра Г. Бджоли
А. Вілсон Б. Клей
В. Юпітер Г. Ватсон
А. Він був моторний Б. Прохав невелику платню
В. Він був працьовитий Г. Він був розумний.
А. На посвистування Б. Що у неї поношений одяг
В. Вона не довіряє вітчиму Г. Сестра бажає їй добра.
А. Юрист Б. Лікар
В Економіст Г. Суддя
А. Хюстон Б. Хадсон
В. Гібсен Г. Халсон
А. Людина неабиякого розуму
Б. Людина, яка вміє передбачити злочин
В. Людина, яка захоплюється верховою їздою
Г. Той, хто допомагає лікарю Ватсону
А. Вчинках героїв Б. Зовнішності героїв
В. Роботі думки, логіки Г. Пошуках скарбів
А. Італія Б. Франція
В. Англія Г. Росія
А. Ненавидів їх Б. Хотів забрати майно
В. Хотів жити сам Г. Не хотів віддавати майно
А. В ящику Б. У сейфі
В. У садку Г. У підвалі
А. Сусідська дівчина Б. Сполдінг
В. Дізнався з оголошення Г. Служниця
А. Була переписана енциклопедія
Б. Був завершений підкоп
В. Організатори збанкрутіли
Г. Помер організатор спілки
А. Щоб стали поручителями у позиці Б. Піти на прогулянку
В. Зробити засідку Г. Допомогти Вілсону
А. Свіфт Б. Жорж Сіменон
В. Діккенс Г. Марк Твен
А. Розкриттям таємниць
Б. Телеграфним стилем
В. Красою людського розуму
Г. Вражаючими можливостями людського розуму.
1. Едгар По – це письменник
а) англійський; б) американський; в) канадський.
2. Літературну діяльність Е.По розпочав як
а) новеліст; б) поет; в) журналіст.
3. У дворічному віці Е.По залишився круглим сиротою і був взятий на
виховання до
а) тітки; б) інтернату; в) сім’ї де Аллана – багатого комерсанта із штату Віргінія.
4. Основоположником якої літератури вважають Е.По?
а) Науково-фантастичних творів; б) детективної літератури;
в) творів про тварин і природу; г) історичних романів.
5. Дія твору “Золотий жук” відбувається
а) поблизу міста Дартмур;
б) на Саллівеновому острові;
в) поблизу Лондона.
6. Яку освіту мав Легран?
а) початкову;
б) добру і надзвичайно сильний розум;
в) був неосвіченим.
7. У мандрах Леграна супроводив:
а) чорношкірий слуга; б) бульдог; в) лікар.
8.Укажіть причину, яка змусила головного героя жити самітником на острові.
а) пристрасть до незайманої природи;
б) зубожіння;
в) необхідність переховуватися через порушення закону.
9.Яке непорозуміння сталося через лівшу Юпітера?
а) заблукали на острові;
б) переплутав праве око з лівим у черепі;
в) проминули потрібну зупинку.
10. Що друзі знайшли у розкопаному схові?
а) незмірний скарб;
б) довгасту дерев’яну скриню;
в) зброю.
11. Як Легран знайшов вказану в пергаменті місцевість?
а) здогадався;
б) розшифрував текст пірата Кіда;
в) за допомогою випадкового збігу обставин.
12.З якою метою Легран місяць по тому викликав свого друга?
а) щоб допоміг знайти скарб;
б) для розгадування головоломок;
в) щоб розкопати і перенести скарб.
13.Що вразило друзів у малюнку жука?
а) нерозгадана таємниця;
б) спостережливість Юпітера;
в) подібність жука формою до черепа на звороті пергаменту.
14.Твір Едгара По «Золотий жук» належить до жанру:
а) повість; б) роман; в) балада.
15. Яким є епіграф до твору “Золотий жук”?
а) Усі помиляються;
б) Ніколи не знаєш, де втратиш, а де знайдеш;
в) вір у чудо;
г) Кто шукає, той знайде.
16. Головна увага у творі «Золотий жук» Е.По зосереджена
а) на вчинках героя;
б) на описі зовнішності героя;
в) на роботі думки, логічних міркувань героя.
17. Твори Е.По приваблюють
а) вражаючими розлогими описами;
б) телеграфним стилем;
в) красою і вражаючими можливостями людського розуму
г) тонким гумором.
18. Який композиційний прийом застосовує Е. По в повісті “Золотий жук”?
а) обрамлення;
б) оповідання в оповіданні;
в) дзеркального відображення подій.
19. Як звали економку Шерлока Холмса?
а) місіс Х`юстон; б) місіс Гібсон; в) місіс Лівсі; г) місіс Хадсон.
20. З яким видатним письменником перебувала в далекому родинному зв’язку мати Конан Дойля?
а) В.Скоттом; б) Г.Ібсеном; в) М. Гоголем; г) Дж.Свіфтом.
21. Чого найбільше навчають нас оповідання про Шерлока Холмса?
а) любити навколишній світ;
б) бути пильними у житті;
в) не прощати помилок;
г) щоб зрозуміти велике, потрібно зосередити увагу на найпростіших речах.
22. Засновниками детективного жанру є:
а) Ж.Сіменон, А.Крісті;
б) Дж. Чейз, Дж. Олдрідж;
в) М.Твен, Дж.Свіфт;
г) К.Дойл, Е.По.
23. Наступниками Е.По та Конан Дойля у детективному жанрі стали:
а) М.Твен, Дж.Свіфт, Дж.Чейз;
б) Агата Крісті, Жорж Сіменон;
в) Тургенев, Нікітін, Ушаков.
24. У своїй роботі Шерлок Холмс використовував метод
а) інтуїції; б) дедукції; в) індукції.
25. Що із написаного НЕ можна віднести до характеристики Ш.Холмса?
а) людина неабиякого розуму, з аналітичним мисленням;
б) вміє передбачити злочин і запобігти йому;
в) добре грає на скрипці;
г) захоплюється вepxoвою їздою.
26. Які із предметів були в кімнаті Шерлока Холмса і свідчили, що він був
освіченою людиною? (позначити зайве)
а) скрипка; б) збірник віршів Петрарки;
в) портрети композиторів; г) довідники.
27. Прототипом детектива Шерлока Холмса став для Конан Дойля
а) його батько;
б) професор медицини Беллс;
в) його товариш, який захоплювався криміналістикою.
28. В якій країні жив і працював автор творів про Шерлока Холмса?
а) Італія, б) Франція, в) Росія, г) Англія.
29. В якій країні одружився лікар Ройлотт з матір’ю Джулії?
а) Індія; б) Англія; в) Австралія; г) Франція.
30. Кого поважав містер Ройлотт?
а) Шерлока Холмса, б) циган, в) дружину, г) падчерку.
31. На що жалілася сестра Джулія?
а) Головний біль, б) шум циган, в) посвистування щоночі, г) металевий стук.
32. Від чого насправді померла сестра міс Стоунер?
а) Сердечний приступ, б) від страху, в) нервове потрясіння, г) укус змії.
33. Чому опинилась Хелін Стоунер у колишній кімнаті сестри Джулії?
а) Через самотність, б) страх, в) ремонт її кімнати, г) хотіла поміняти обстановку перед весіллям.
34. Чому вітчим хотів знищити Хелін?
а) Ненавидів її, б) хотів забрати майно, в) хотів жити сам, г) оборонявся від неї
35. Де тримав лікар болотну змію?
а) У ящику, б) в сейфі, в) у відрі, г) на дворі.
36. Де заночували Шерлок Холмс і Ватсон для ловлі злочинця?
а) Готель «Корона», б) кімната міс Стоунер, в) на горищі, г) в коридорі.
37. Хто помер від укусу змії?
а) Ш.Холмс, б) Вотсон, в) міс Стоунер, г) лікар Ройлотт.
38. Хто докладно розповів про існування Спілки Рудих Вільсону і завербував до неї?
а) Дівчина-служниця, б) з об’яви, в) Сполдінг, г) випадковий чоловік
39. Чому Спілку Рудих було розпущено?
а) Переписана енциклопедія, б) виходив з 10 год. по 2 год. дня, в) підкоп під банк завершено.
40. Для чого була організована так звана “Спілка рудих”?
а) для допомоги людям з рудим волоссям;
б) для творчого спілкування рудоволосих;
в) для залучення до злочинної діяльності;
г) для прикриття підкопу до банку.
41. Де знаходиться знаменитий музей Шерлока Холмса?
а) У Парижі, на Монмартрі;
б) У Лондоні, на Бейкер-стріт;
в) У Нью-Йорку, на Парк-авеню.
42. Професія, яку Конан Дойль набув в університеті:
а) юрист; б) лікар; в) економіст; в) письменник.
1б, 2б, 3в, 4б, 5б, 6б, 7а, 8б, 9б, 10а, 11а, 12в, 13в, 14а, 15а, 16в, 17в, 18б, 19г, 20а, 21г, 22г, 23б, 24б, 25г, 26б, 27б, 28г, 29а, 30а, 31в, 32г, 33в, 34б, 35б, 36б, 37г, 38в, 39в, 40г, 41б, 42б.