Урок " О.Грін " Пурпурові вітрила" .Реальне і фантастичне у повісті-феєрії. Основний конфлікт твору"

Про матеріал
розробка уроку зроблена до першого уроку з вивчення творчості О.Гріна. Використано матеріали з сайту " Шкільний портал" та інтернет-ресурсу
Перегляд файлу

Розробка уроку зарубіжної літератури для 7 класу  

О. Грін «Пурпурові вітрила». Поєднання реального і фантастичного в повісті. Основний конфлікт твору.

Мета: навчальна: познайомити учнів із творчістю російського письменника Олександра Гріна; на прикладі його життя та творчості показати актуальність проблематики його творів; висвітлити його зв’язки з Україною; сформувати поняття про такий жанр, як феєрія;

розвивальна: продовжувати формувати уявлення про загальнолюдські цінності – доброту, милосердя, любов до ближнього на прикладі романтичної повісті  “Пурпурові вітрила”; розвивати образне творче мислення; вдосконалювати навички виразного читання;

виховна: виховувати почуття любові до людей і до життя; прагнення до реалізації своїх мрій.

Обладнання: портрет письменника,  видання твору, презентації  до уроку, ілюстративний матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

 

Епіграф:

  1. Потрібно вірити у можливість щастя, аби бути щасливим

                                                                                            Л. Толстой.

  1. “До кінця днів моїх я хотів би блукати світлими країнами моєї уяви ”

                                                                                           О. Грін.

3. “Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього    світу,  і це можливо”                                    

                                                                                          О. Генрі.              

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Доброго дня всім присутнім.

Друзі, привітаймося один з одним очима і посміхнімося. У кожного з вас свої емоції: хтось збуджений, хтось засмучений, а в когось просто хороший настрій. Давайте подивимося в очі своєму сусіду за партою і передамо йому поглядом усе добре і хороше, що ми маємо в душі.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати сторінками чудової країни – її Величі зарубіжної літератури.

Поет В. Висоцький одного разу, відповідаючи на запитання, що таке щастя, сказав: «Щастя – це подорож. Не обов’язково з переміною місця: подорож може бути в душу іншої людини – у світ письменника, поета». То ж сьогодні ми з вами здійснимо уявну подорож.

Чи любите ви подорожувати? А які країни вас найбільше приваблюють? Чи хотіли б ви разом з дивовижним письменником О.Гріном (портрет) потрапити до загадкової країни Грінландії? Цю країну ми не зможемо відшукати на карті, хоча в описі багатьох її міст нам будуть вбачатися знайомі риси кримського узбережжя. А чим особлива ця країна? Вона неповторна тим, що тут живуть люди, які вірять в силу справжнього кохання, ідеали дружби та честі, у своє щасливе майбутнє. Такими їх уявляв собі О.Грін у повісті «Пурпурові вітрила». І користуючись нашою уявою, ми теж зможемо побувати в цій країні.

           Отже, ви напевно зрозуміли, що наш сьогоднішній урок, присвячений письменнику-фантасту Олександру Гріну.

 

                / запис теми у зошит, ознайомлення з метою уроку/

 

 

 

ІІІ. Основний зміст уроку.

Вчитель: Перші біографи О. Гріна висували різні припущення про минуле. Одні стверджували, що це старий морський вовк, інші говорили, що він, будучи матросом, убив англійського капітана й заволодів його скринею з рукописами, треті клялися, що він знайда, якого підібрала немовлям на безлюдному острові команда американського китобійного судна і виховала як свого сина. А насправді навколишня дійсність була страшною, а життя – нестерпним. Тому Грін намагався втекти від неї у своїх творах. «Сяючий світ», «Та, що біжить по хвилях», «Золотий ланцюг», «Пурпурові вітрила» - вслухайтеся в ці назви! Скільки в них позитиву, світла і поезії! Сьогодні ми познайомимося з однією з найкращих повістей Гріна – повістю-феєрією «Пурпурові вітрила».

Але спочатку про автора. Хто ж він такий – Олександр Грін?

                                         /відео презентація творчості О.Гріна/

 

Вчитель: Кажуть, що на диваках і мрійниках тримається світ. Чому? Можливо, тому що вони ніколи не зраджують своїм ідеалам, незважаючи на всі життєві негаразди, вірять у всеперемагаючу силу добра й справедливості, у будь-якому віці залишаються чистими серцем і душею, без страху прямують у майбутнє.

Саме такою людиною був відомий російський письменник О. Грін

Життя людині дається лише раз, і варто його прожити гідно, не схиляючись під ударами долі. Але не завжди так буває. Тому тільки самовіддана, сильна духом особистість може перемогти життєві негаразди, тобто людина з високою мрією, що прагне здійснити її. Для справжніх мрійників немає перешкод, які б вони не подолали. Яскравим прикладом цього є повість-феєрія «Пурпурові вітрила» та її герої.

 

Словникова робота. Твір «Пурпурові вітрила» називають повістю, казкою, романтичною поемою. Сам автор сказав, що це повість про капітана та дівчинку, а підписав її «феєрія».

Зараз ми пригадаємо та поповнимо наші знання з теорії літератури

Казка – один із основних жанрів усної народної творчості, розповідний твір про вигадані, фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.

Фантастика – різновид художньої літератури, який зображує нереальні події та явища, створені фантазією автора.

Повість – розповідний художній твір, в якому змальовано широку картину життя ряду персонажів протягом тривалого часу

Феєрія – театральна або циркова вистава з фантастично-казковим сюжетом, з широким використанням сценічних ефектів і трюків. В літературі твір з  використанням чарівних елементів для розкриття сюжету і основної думки.

 

Бесіда для виявлення первісного читацького сприйняття.

  • Чи сподобався вам твір? Чим саме?
  • Які герої найбільше запам’яталися?
  • Чи став хтось із героїв вашим ідеалом? Чому?

 

Бесіда над змістом повісті.

  1. Де відбувається дія твору?
  2. Чому Лонгрен, матрос із «Оріона», покинув службу?
  3. Кого Лонгрен вважав винуватцем смерті своєї дружини?
  4. Як смерть дружини вплинула на Лонгрена?
  5. Розкажіть про подію, після якої мешканці Каперни зненавиділи Лонгрена та його доньку. Оцініть ситуацію: чи правильно вчинив Лонгрен? Що ним керувало?
  6. Якою росла Ассоль?
  7. Які ігри любила Ассоль?
  8. За яких умов відбулася зустріч Ассоль з чарівником-фольклористом?
  9. Що напророкував дівчинці Егль? (виразне читання пророцтва)

 

А поки Ассоль чекає на пурпурові вітрила, ми познайомимося з Артуром Греєм.

 

  1. Хто такий Грей? Яким він був?
  2. Коли Грей захопився морем?( 12 рокі у бібліотеці, дивлячись на картину)
  3. Коли Грей вирішив поєднати своє майбутнє з морем? ( 15 років)
  4. Яким Грей прийшов на корабель, і яким став( с. 195-196)
  5. Що відчув Грей, коли побачив на березі моря сплячу дівчину?
  6. Що Грей подарував сплячій дівчині?
  7. Як Грей вирішив зробити Ассоль щасливою?
  8. Подумайте, чи є спільні риси, які об’єднують Ассоль і Грея?

 

 

Робота з таблицею «Реальне і фантастичне у творі О.Гріна «Пурпурові вітрила»

Реальне

Фантастичне

Життя бідних рибалок, їхній побут, становище дітей – напівсиріт, негативне ставлення оточуючих до тих, хто на них не схожий, особливо серед дітей.

Здійснення чуда, фантастичні пейзажі, щасливий кінець.

 Поєднання реального й фантастичного у творі. Письменник утілив у творі думку про пошуки ідеального світу, де живуть сильні й красиві герої, здатні боротися за свою мрію й знаходити рідних по духу людей. Головний герой повісті Ґрей зробив те, про що все життя мріяв сам письменник, — став капітаном і подарував казку своїй коханій. Твір «Пурпурові вітрила» просякнутий світлою вірою в те, що людина може створити справжнє диво своїми руками. Письменник К. Паустовський сказав про цю повість: «Світ героїв Гріна здається нереальним лише людині, ницій духовно».

 

 

 

Робота з ілюстративним матеріалом.

У презентації є ілюстрації до повісті-казки «Пурпурові вітрила». Ви повинні розглянути ілюстрації і розповісти який епізод там зображено.

                                                            /учні розповідають/

 

Вчитель. Читаючи той чи інший твір ми по різному уявляємо собі його героїв. На цих фотокадрах бачимо, якими зображено героїв у фільмі режисера О. Птушко, який було знято в 1961 р.

                                                               / кадри із фільму/

 

Творча робота.

Ви звернули увагу на те, що у творі О. Гріна «Пурпурові вітрила» є багато символів

Символ – це предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища.

Носіями символічного змісту у творі можуть бути будь-які елементи: персонажі, художні деталі.

Наприклад, одним із символів у повісті-казці є пурпурові вітрила.

Можливо, ви помітили ще якісь символи, коли читали твір? Назвіть їх.

                                                     / роздруківка слайду/

А зараз завдання:  Скласти інформативне «гроно» символів пурпурових вітрил.

 

                                                 Символ здійснення мрій     

                              -       Віра в чудо             

http://testportal.ucoz.com/load/konkurs_quot_pedagog_novator_quot/konkurs_quot_pedagog_novator_2017_roku/140/25-1-0-658Пурпурові вітрила      Символ сподівання на краще

                                                 Символ величі кохання та людської душі

“Пурпурові вітрила” стали символом романтики, символом мрії. У нашому прагматичному світі важко зберегти віру в чудо, романтику у стосунках, бажання дарувати казку. Важко вберегти свою душу від  черствості.

 Символ - предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища. Він завжди розрахований на виявлення «таємної», нез’ясованої суті предмета, образу, явища. Носіями символічного змісту в творі можуть бути будь-які елементи, персонажі, порівняння, художні деталі, пейзажі, метафори.

Пурпурові вітрила - символ мрії, надії на краще, величі кохання.

Назва яхти Грея «Секрет» - символ пошуку сенсу людського життя.

Море - символ непередбачуваності життя людини й водночас символ волі.

Каперна - символ людського зла та жорстокості.

Зоря - символ здійснення мрій, пробудження душі, кохання.

 

 Основний конфлікт твору. У творі О. Гріна розповідається про сумну долю моряка Лонгрена та його маленької доньки, яких цураються й не люблять мешканці приморського селища. Духовно обмежені люди Каперни не здатні любити, не вірять у казки й мрії, тому вважають, що фантазерка Ассоль несповна розуму. Але дівчина, як і героїня чарівних казок, набагато краща й розумніша за всіх місцевих красунь. Крізь важківипробування, образи й насмішки Ассоль пронесла у своїй душі дитячу казку про принца, що приїде до неї на кораблі з пурпуровими вітрилами. Багату уяву дівчини, її чисту душу й глибоку віру в чудеса зумів побачити й оцінити Ґрей — благородний і сильний герой.

 

Зіставлення внутрішнього світу Ассоль та її односельців .

- Порівняйте ставлення до навколишнього світу Ассоль і мешканців Каперни .                     ( Зворушлива картина : Ассоль іде високою луговою травою , удивляючись в «обличчя »квітів і плутанину трав ,розпізнаючи в них майже людські риси . Із деревами вона вітається , немов із живими людьми , розмовляючи з ними подумки ,то вголос .

 Узагальнення .

- У якому світі живе Ассоль ? ( У бездуховному . Багато років  у Каперні нічого не змінюється . Відносини односельців із Лонгреном та Ассоль стають нестерпними . Лонгрен відчуває ,що люди не вміють любити ,тому що любити – це значить віддавати себе іншим ,робити добро . Мрія Ассоль про пурпурові вітрила викликає ще більшу ненависть . Серед усіх мешканців Каперни лише двоє людей любили Ассоль: сусідка ,яка опікувалася дівчинкою ,коли померла Мері ,і старий вугляр . На жаль , поганих людей у селищі набагато більше . Незважаючи на таке оточення , Ассоль залишилася чистою ,доброю дівчинко,  яка вміла любити й вірила в свою мрію )

 Висновок

Каперна  – узагальнений образ людського зла , жорстокості, лицемірства , підступності.

Визначення конфлікту

Основний конфлікт повісті : зіткнення піднесеної романтичної мрії,    яку уособлює образ Ассоль , із сірою буденністю життя , яку уособлює узагальнений образ Каперни .

 

ІV. Закріплення вивченого

Інтерв’ю «Складові людського щастя»

Слово вчителя. Діти, пропоную вам рольову гру «Інтерв’ю».

Тема інтерв’ю «Складові людського щастя».

На уроці ми познайомимося з літературною героїнею, яка з раннього дитинства мріяла бути щасливою. А як ви  розумієте поняття «бути щасливим»? Чи співпадає ваше розуміння із розумінням Ассоль?

- Що, на вашу думку, є найважливішими складовими людського щастя?            (Відповіді учнів). ( здійснення мрій, дружба , кохання, родина, подорожі…)

Слово вчителя. Бачу, що ваше розуміння щастя співпадає з розумінням Ассоль, але у вас воно осучаснене. Сподіваюсь, що ваші душі наповняться щастям від того, що ви маєте мрію, яка надихає на працю, на виховання у собі почуття любові, добра, людяності, формує у вас велике бажання стати Людиною.

 

Робота з епіграфами.

Тож недаремно Лев Толстой сказав: Потрібно вірити у можливість щастя, аби бути щасливим.           /зачитуємо і інші, обговорюємо/

 

І на прикладі головних героїв ми бачимо, що прагнення до щастя було у кожного своє. Хоча ці мрії для Ассоль і Грея були ще дитячими, юнацькими.

Дитячі, юнацькі мрії… Банальні і небанальні, серйозні і несерйозні, реальні і нереальні, досяжні і недосяжні. Але це дуже добре, коли у маленької людини є мрія, до якої вона йде. Бо це значить, що вона живе повноцінним життям, приймає рішення, будує свої плани.

Бажаю, щоб мрії всі збувалися, щоб корабель вашої мрії допоміг вам піднятися через терни до зірок, щоб ваші мрії обов’язково стали прекрасною реальністю.

А зараз я пропоную зробити перший крок до здійснення мрій. Тому кожен з вас напише свою мрію і прикріпить до вітрильника корабля. Прошу по черзі.

                          /учні пишуть мрії і прикріплюють/

 

Повість “Пурпурові вітрила” не схожа на жоден з прочитаних нами раніш творів. Це казка, в яку ми дуже хочемо вірити. 

 

V. Домашнє завдання.

 –дочитати повість с. 198-209

На вибір завдання високо рівня:

- Написати твір-мініатюру «Моя заповітна мрія».

 – Скласти кросворд, намалювати ілюстрації до твору.

-Створити рекламу до повісті – феєрії « Пурпурові вітрила »

 

VIII. Оцінювання учнів . Мотивація оцінок. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ассоль і Ґрей. Головні герої творів Гріна — це світлі душі, які вміють мріяти, любити, вірити й чекати. Письменник знаходить яскраві порівняння для своїх улюблених героїв: Ассоль порівнюється з ластівкою, Ґрей — із польотом чайки. Щастя знайшло героїв, оскільки вони вірили, чекали й наближали його. Дорослі Ассоль і Ґрей зберегли в собі світло, що дає змогу побачити прекрасне у звичайному, диво — у буденному. Справжня віра й кохання здатні змінити реальність, подолати конфлікт краси з життям, перетворивши його на блискучу феєрію. Людина, за Гріном, може робити дива власними руками, але для цього треба палко вірити, як Ассоль і Ґрей. Вірність своїм мріям і меті, яка не згасає з роками, завжди отримує винагороду — пурпурові вітрила обов’язково «рушать, розтинаючи хвилі, просто до тебе».

Особливості жанру. У творі є елементи казки, проте кожен сюжетний поворот автор пояснює цілком реальними збігами обставин: випадкова зустріч сплячої Ассоль і Ґрея, розповідь трактирника про дивну дівчину та її мрію, купівля й пошиття червоних вітрил. У «Пурпурових вітрилах» також поєдналися ознаки феєрії і повісті, що дає підстави назвати твір повістю-феєрією. Найбільш феєричним у повісті є останній епізод твору, коли всі мешканці Каперни з лютим переляком на обличчях, а попереду всіх — розгублена й щаслива Ассоль спостерігають за прибуттям корабля з пурпуровими вітрилами.

Ознаки феєрії

Ознаки повісті

Фантастичний сюжет, уявний час і простір, незвичайні персонажі, несподівані, фантастичні події, використання чарівних і яскравих ефектів.

Художнє дослідження невеликого кола проблем, незначна кількість персонажів і подій, сюжет розгалужений,

зображення певного періоду, епізодів з життя героя (героїв),

велика роль описів (у тому числі портретів, пейзажів), важливе значення голосу автора або розповідача, відкритий фінал.

Робота з текстом

Осмислюємо прочитане. 1. Розкажіть про стосунки Лонгрена з односельцями. 2. Які почуття відчував батько до Ассоль? А Ассоль до нього? 3. Виразно прочитайте портрет Ассоль. Прокоментуйте авторські порівняння в ньому. 4. Розкажіть про зустріч Ассоль з Еглем. Як ця зустріч вплинула на дівчину? 5. Опишіть Ассоль-дівчину, її портрет і внутрішній світ. Поясніть слова автора: «Їй дано більше, аніж іншим, — тільки іншою мовою», «усе, що вона бачила, чим жила, що було довкруги, оберталося мереживом таємниць в образі повсякдення». Наведіть приклади поетичного бачення світу Ассоль. 6. Які риси характеру допомогли Ґрею стати справжнім капітаном?

Порівнюємо. Порівняйте головних героїв повістей Шолом-Алейхема («Пісня над піснями») і О. Гріна («Пурпурові вітрила»). Визначте подібність і відмінність між ними в ставленні до кохання, світу та людей.

Для обговорення. 1. Чому в Каперні не любили Лонгрена й Ассоль? 2. Чому автор називає душу Ґрея «дивною» і «летючою»? 3. Що допомогло головним героям досягти щастя?

Творче завдання. 1. Дайте свою відповідь на запитання Ассоль: «Як це — вміти любити?» 2. Знайдіть у творі порівняння головних героїв із птахами. Чому автор обрав саме цих птахів для опису Ассоль і Ґрея?

Для самостійного опрацювання. Якими іменами присягався Егль? Поміркуйте, чому саме до них звертався цей персонаж. Що ви знаєте про згадуваних письменників?

Робота в групах. Розкрийте значення провідних символів твору: пурпурові вітрила, назва яхти Ґрея «Секрет», море, Каперна, сонячне світло.

Книжка і комп’ютер. Твори О. Гріна багато екранізували. Найпопулярнішим є кінофільм режисера О. Птушка «Пурпурові вітрила» (Росія, 1961), у якому відтворено атмосферу народження справжнього кохання й дива. За допомогою Інтернету подивіться цей фільм і порівняйте його з книжкою.

Перевірте себе

1. Що ви дізналися про життя і творчість О. Гріна? 2. Охарактеризуйте художній світ О. Гріна — країну Грінландію. 3. Які проблеми порушуються в повісті-феєрії «Пурпурові вітрила»? 4. Визначте основний конфлікт твору. Як його долають головні герої? 5. Як розуміють кохання Ассоль і Ґрей? 6. Розкрийте жанрову своєрідність твору. 7. Які символічні образи утверджують провідну ідею — віру в здійснення мрії? 8. Запропонуйте власне продовження твору «Пурпурові вітрила».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гронська Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
30665
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку